Kolme salitreeniä takana, jee! Tekee hyvää joskus muistuttaa itseään siitä, miten onnekas on kun omistaa kehon joka on terve, toimintakykyinen ja vahva. Toisin sanoen: kun ei saa treenata, olo on varsin kökkö. Monen asian arvon muistaa vasta kun se otetaan pois.

Minulle punttitreeni on yhtä lailla fyysinen, mentaalinen ja henkinen harjoitus. Lihakset vahvistuvat, verenkierto vilkastuu, kuona-aineet lähtevät liikkeelle ja aineenvaihdunta kiihtyy. Keskittymiskyky paranee, ajatukset selkiytyvät ja luovuus lähtee liikkeelle. Saan aina valtavasti ideoita esim. tuleviin kirjoihin, luentoihin ja blogiposteihin treenin aikana. Tulee olleeksi läsnä. Ja kun keskittyy ajatuksen, lihaksen ja hengityksen yhteistyöhön, tulee väkisinkin tähän hetkeen. Siitäkin huolimatta, että noiden kaikkien muistaminen on hankalaa.

Toistaiseksi olen tehnyt vasta yläkroppaa. Jaloille on oikeastaan tässä vaiheessa vain kaksi mahdollista (järkevää) liikettä: reidenkoukistus istuen ja reidenojennus laitteessa. Lähes kaikki jalkaliikkeet vaativat voimakasta keskivartalon pitoa. Joulun jälkeen pääsen tekemään ekaa kertaa kyykkyjä omalla painolla.

Olen pitänyt liikkuessa, niin lenkeillä kuin salillakin, kompressiovyötä tai -toppia. Ostin jo raskausaikana Belly Bandit Bamboo -kompressiovyön (löytyy esim. Pepinon kaupasta täältä), jota käytetään vyötärön tueksi ja kaventamiseen raskauden jälkeen, ei missään nimessä raskauden aikana. Olen pitänyt BB-vyötä kävelyillä ja kotona puuhastellessa. Se on tukenut tosi hyvin, kun hätäsektioarven myötä koko vatsa on ollut ihan omituisen tuntoinen - ei minkäänlaista pitoa lihaksissa. Ostin ihan vasta toisenkin BB:n (pienempää kokoa) kun ensimmäinen kävi jo isoksi. Hankin myös samalla Belly Banditin kompressiotopin (löytyy myös Pepinolta täältä), joka on ollut hyvä salitreeneissä. Se on tuossa alla olevassa kuvassa päällä. Olen maksanut tuotteista (tilasin ne ulkomailta) joten tämä ei ole mikään maksettu mainos, ajattelin vaan vinkata kun uskon että noista hyötyvät muutkin. :)

Tässä pari treeniä jotka olen tehnyt, suht kevyttä jumppaa. Tänään menen taas, vuorossa on rinta ja ojentajat. Meidän toimistomme on salin seinän toisella puolella. Pystymme helposti mieheni kanssa treenaamaan vuorotellen niin, että toinen on vauvan kanssa toimistolla toisen treenatessa. Onni on treenaava mies, hän ymmärtää miten tärkeää minulle on päästä liikuttamaan kroppaani. :)

Olkapäät

A1. Pystypunnerrus myötäote 8kg x 10 x 3
A2. Vipunosto sivulle istuen 3kg x 12 x 3
B1. Arnold press 7kg x 12, 10
B2. Vipunostot eteen yhdellä käsipainolla 8kg x 10, 7kg x 10
B3. Vipunostot takaolkapäille 3kg x 12 x 2

Selkä ja hauis

A1. Ylätalja v-kahvalla 30kg x 10 x 3
A2. Hammerkääntö vinopenkillä 7kg x 10 x 3
B1. Seated row 20kg x 10 x 3
B2. Hauiskääntö istuen käsipainoilla 8kg x 10, 7kg x 10 x 2
C. Ylätalja eteen, leveä ote 30kg x 10 x 3

Liikevideoita löytyy Optimal Performancen youtube-kanavalta. Klikkaa kanavan yläpalkista suurennuslasin kuvaa ja hae liikkeen nimellä, niin pääset kurkistamaan liiketekniikan (jos siihen on kuvattu video). Vauva kutsuu nyt, en ehdi linkittää videoita nyt tähän. :)

Kommentit (13)

Vierailija

Mahtavaa energiaa tässä kirjoituksessa jälleen :) Oot kyllä mitä mainioin esikuva!  Itseasiassa juuri kävin tänään teidän Sannan valmennettavana, vikaa kertaa tänä vuonna ja ennen oman vaavin tuloa :) Kerroin Sannallekin ,että seuraan sun blogia ihan selkeästi sillä ajatuksella, että jos vaan pysyisin tuossa vauhdissa edes ajatuksen tasolla ;) Hih! 

 

Meidän tulokkaan laskettuaika on maaliskuun alkupäivinä :) Odotan hurjasti että sinulta tulee aiheeseen liittyvä kirja! Vaikka en kyllä taida olla ainoa :D 

Vierailija

Yksittäisten lihasten treenaaminen ei johda parempaan fyysiseen toimintakykyyn.

Vierailija

Hei Kaisa, 

 

mitä ajattelet siitä, että kuinka kovasti vauva-aikana kannattaa rasittaa muutenkin kovilla olevaa (univelkaista jne.) kroppaa salitreenillä? Käsittääkseni kaikki menee kuitenkin samasta "stressireservistä"? Millainen treeni on tarpeeksi kevyttä, että siitä olisi kuitenkin myös jotain hyötyä?

Vierailija

Aloitin kevyet salitreenit 3kk synnytyksestä ja heti alkoi maidontulo vähetä vaikka kuinka kittasin vettä jo ennen treeniä ja söin hyvin. Yksikin salitreeni/vko niin maitoa tuli heti vähemmän monta päivää. Muuten maitoa tuli todella paljon. Pakko oli jättää salitreenit väliin! Ja sitten ei olis enää jaksanutkaan kun vauva rupesi olemaan enemmän hereillä ja yövalvomiset alkoivat. Onko sulla vauva mukana salilla vai miten syötöt hoituvat? Minusta tuntui silloin kun poika oli ihan pieni, ettei oikein mihinkään ehtinyt kun syöttövälit olivat välillä ½h.

Vierailija

Aloitin salitreenit noin kuukausi synnytyksestä kun vielä päivää ennen synnytystä siellä huhkin. Poika alkoi kuitenkin kärsiä pahoista vatsavaivoista n. 2 kk ikäisenä ja salitreeni jäi samantien. Aivan liian rankaa kun yöitkut olivat niin pahoja ja verottivat omaa jaksamista. Maidontuloon en huomannut mitään vaikutusta. Saliteeniä minulla takana 10 vuotta ja taukoa on nyt tullut 3 kk. Uuden vuoden jälkeen aloitan uudelleen koska vaikutus muuten omaan oloon on niin iso. selkä pysyy paremmassa kunnossa kun tuota 10kg pikkuvauvaa kantelen ja mieli virkeänä. Kiitos Kaisa kivasta blogista, oma poika on nyt 5kk, ja täysin noviiseja olimme kun hänet saimme. Välillä olemme olleet ihan hukassa itkujen, syöttöjen ym kanssa, ja kyynel on tullut silmään väsymyksestä. Päivääkään en vaihtaisi pois ja hyvin mielin jätän pojan isän hoitoon kun palaan osa-aikaisesti töihin vuoden vaihteen jälkeen.

Vierailija

Siihen en osaa sanoa, miten synnytyksen jälkeen voi treenata. Kommenttini oli toki turhan suoraviivainen, myönnetään. Kommentoinkin siksi, että jatkuvasti saa joka paikasta lukea näitä vinkkejä, miten treenataan hauista, ojentajaa, olkapäitä yms yms. Mediassakin on yleistynyt tapa vetää mutkat suoriksi, että isot lihakset = hyvä kunto. Niillä liikkeillä kun ei tosiaan tee juurikaan mitään muuta kuin silloin tällöin antaa hieman tukea muulle treenille. Eikä painonnostoliikkeidenkään pitäisi olla ainakaan terveyskuntoilijalla se lopullinen tavoite, ainakaan ainoa. Mutta hyvä juttu, jos suunta on kokonaisvaltaisiin liikkeisiin :) Suosittelen myös cross training -tyyppisiä juttuja kokeilemaan.

Vierailija
Vierailija

Siihen en osaa sanoa, miten synnytyksen jälkeen voi treenata. Kommenttini oli toki turhan suoraviivainen, myönnetään. Kommentoinkin siksi, että jatkuvasti saa joka paikasta lukea näitä vinkkejä, miten treenataan hauista, ojentajaa, olkapäitä yms yms. Mediassakin on yleistynyt tapa vetää mutkat suoriksi, että isot lihakset = hyvä kunto. Niillä liikkeillä kun ei tosiaan tee juurikaan mitään muuta kuin silloin tällöin antaa hieman tukea muulle treenille. Eikä painonnostoliikkeidenkään pitäisi olla ainakaan terveyskuntoilijalla se lopullinen tavoite, ainakaan ainoa. Mutta hyvä juttu, jos suunta on kokonaisvaltaisiin liikkeisiin :) Suosittelen myös cross training -tyyppisiä juttuja kokeilemaan.

 

No juuri tuosta syystä kannattaa lukea kirjoitukset kokonaisuudessaan ajatuksella ensin loppuun asti. Tekstissä kun sanottiin aika selvästi, että alakropan liikkeet vaativat voimakasta keskikropan pitoa, joten niitä ei vielä voi tehdä.

 

Mitä muuten tarkoitit sillä, että "Eikä painonnostoliikkeidenkään pitäisi olla ainakaan terveyskuntoilijalla se lopullinen tavoite, ainakaan ainoa."? Painonnostohan on mitä parhainta liikuntaa, tempaukset, rivet ja työnnöt kehittävät niin voimaa, nopeutta, liikkuvuutta kuin hapenottokykyäkin ihan terveyskuntoilijallakin. Jos aikaa on vaikka käydä kolme kertaa liikkumassa, painonnosto höystettynä muutamalla apuliikkeellä olisi ihan loistava valinta. Itse olen ainakin sitä mieltä, ettei cross training- tyyppinen liikunta ole sen kummemmin parempaa kuin salilla suoritettu painonnosto. Tottahan siitä saa erilaista ärsykettä ja vaihtelu varmasti virkistää välillä, mutta itselleni ainakaan aikaa vastaan suoritettu "kuntopiiri" ei tuo mitään lisäarvoa treeneihin.

 

-Nanna-

Vierailija
Vierailija

No juuri tuosta syystä kannattaa lukea kirjoitukset kokonaisuudessaan ajatuksella ensin loppuun asti. Tekstissä kun sanottiin aika selvästi, että alakropan liikkeet vaativat voimakasta keskikropan pitoa, joten niitä ei vielä voi tehdä.

 

Mitä muuten tarkoitit sillä, että "Eikä painonnostoliikkeidenkään pitäisi olla ainakaan terveyskuntoilijalla se lopullinen tavoite, ainakaan ainoa."? Painonnostohan on mitä parhainta liikuntaa, tempaukset, rivet ja työnnöt kehittävät niin voimaa, nopeutta, liikkuvuutta kuin hapenottokykyäkin ihan terveyskuntoilijallakin. Jos aikaa on vaikka käydä kolme kertaa liikkumassa, painonnosto höystettynä muutamalla apuliikkeellä olisi ihan loistava valinta. Itse olen ainakin sitä mieltä, ettei cross training- tyyppinen liikunta ole sen kummemmin parempaa kuin salilla suoritettu painonnosto. Tottahan siitä saa erilaista ärsykettä ja vaihtelu varmasti virkistää välillä, mutta itselleni ainakaan aikaa vastaan suoritettu "kuntopiiri" ei tuo mitään lisäarvoa treeneihin.

 

-Nanna-

Huomasin kyllä, että kyseessä on vastasynnyttänyt. Tarkoituksena olikin hieman provosoida tuota ainaista kehonrakennustyylistä treenaamista.

...

Painonnosto on erittäin hyvää treeniä, mutta lopullinen tavoite treenaamisella on ainakin itselläni, että pystyn liikkumaan, tekemään tarvittaessa fyysistä työtä ja että keho pysyy kaikin puolin kunnossa. Painonnosto on yksi tapa pitää sitä yllä. Cross trainingilla tarkoitan cross trainingia, en CrossFit:a. Ne ovat eri asioita. Cross training tarkoittaa yleisesti sitä, että treenataan ristiin erilaisia lajeja ja että keholle annetaan mahdollisimman monenlaisia ärsykkeitä, ja painonnosto on tietysti tärkeä osa sitä. Jos pitää valita painonnoston ja tyypillisen yksittäisiin lihaksiin keskittyvän salitreenin väliltä, niin valinta on toki helppo. Yhtä helppo valinta on pelkän painonnoston ja cross trainingin välissä.

Vierailija
Vierailija

 

Painonnosto on yksi tapa pitää sitä yllä. Cross trainingilla tarkoitan cross trainingia, en CrossFit:a. Ne ovat eri asioita. Cross training tarkoittaa yleisesti sitä, että treenataan ristiin erilaisia lajeja ja että keholle annetaan mahdollisimman monenlaisia ärsykkeitä, ja painonnosto on tietysti tärkeä osa sitä. Jos pitää valita painonnoston ja tyypillisen yksittäisiin lihaksiin keskittyvän salitreenin väliltä, niin valinta on toki helppo. Yhtä helppo valinta on pelkän painonnoston ja cross trainingin välissä.

 

Omasta mielestäni sallilla treenaaminen on jo niin monipuolista (voi vaihdella liikkeitä, sarjamääriä, sarjan pituuksia, tehdä supersarjoja, failuresarjoja...), että itse en ainakaan kaipaa lisäksi muuta, eikä useiden eri lajien treenaaminen mielestäni ole muillekkaan tarpeellista. Toki, jos näin haluaa tehdä. Treenin tavoitteena minullakin on nimenomaan työkyvyn, liikuntakyvyn ja terveyden ylläpito. Tosin motivaatio säilyy paremmin, kun huomaa pystyvänsä nostamaan isompia rautoja, eli voi kai sanoa, että voiman lisääminen on myös tavoitteena.

 

-Nanna-

Vierailija

Pelkkä salitreeni ei kyllä koskaan ole kovin monipuolista, toki sitäkin voi tehdä hyvin monella tavalla. Ja vaikka tavoitteena olisi kehittyä ensisijaisesti salilla tehtävissä liikkeissä, niin siitä huolimatta cross training edistää kehitystä aivan eri tavalla. Esim aerobinen treeni nopeuttaa palautumista monella tavalla ja lisää salillakin tarvittavaa kestävyyttä. Cross training mahdollistaa myös isommat treenimäärät, jolloin yleiskunto nousee nopeammin. Lisäksi monipuolinen treenaaminen varmistaa monipuoliset ärsykkeet koko keholle. Vaikkapa hiihdon tai palloilun nivelille ja motoriikalle tuomia hyötyjä on käytännössä mahdotonta tuottaa salilla. Mikään pakkohan ei ole salilta tietenkään maisemaa vaihtaa, eiköhän se silti parempi ole kuin sohvalla istuminen. Itse luotan siihen, miten urheilijat treenaavat.

 

Tsemppiä treeneihin :)

Vierailija

Sekin lievitää toisilla stressiä, että salitreenin avulla saa kaikista lajeista tehokkaimmin paremmannäköisen kropan ;) Logiikka menee siis: parempi ulkonäkö -> parempi itsetunto, -arvostus ja luottamus -> vähemmän stressiä!

 

Mulle ainakin se (siis ulkonäkö) on vähintään puolet motivaatiosta.

Vierailija

Hei Kaisa!

 

Huomasin että kerroit tekstissä tilanneesi Belly Banditin ulkomailta, mistä teit tilauksen? Minulla on vaikeuksia löytää maahantuojaa, kun Pepino on muuttamassa valikoimaansa. :/

 

Kiitos jo etukäteen!

Seuraa 

Blogiarkisto

2014