Jo ennen raskauden puoliväliä kiropraktikkoni sanoi, että SI-niveleni on lähtenyt löystymään. Sain häneltä kehotuksen hankkia SI-tukivyön, Serola Sacroiliac Beltin.

Selkäkivut ovat olleet oikeastaan lähes ainoa raskausajan ikävä juttu josta olen kärsinyt. Kiropraktikolla käynnistä on ollut ihan valtavasti apua. Jo kesällä (ennen raskauden puoliväliä) kiropraktikkoni Jaakko Valli sanoi, että SI-niveleni on lähtenyt löystymään. Sain häneltä kehotuksen hankkia SI-tukivyön, Serola Sacroiliac Beltin. Se onkin auttanut merkittävästi vähentämään alaselän kipuilua (tai oikeampi termi tälle olisi kai takalantion kipu). Ainoa miinus on vain ei-niin-kaunis ulkonäkö.

SI-vyötä voi käyttää läpi vuorokauden niin hereillä ollessa kuin nukkuessa. Se vähentää SI-nivelen epävakautta jolloin kipu vähenee. Yleensä vyötä suositellaan pitämään vaatteiden alla. Minusta vyö hiostaa ihoa vasten ja tuntuu ikävältä istuessa ja nukkuessa, joten olen pitänyt sitä lähinnä vain seisaallaan ollessa ja kävellessä eli otan sen pois välillä ja laitan takaisin. Tämäkin on riittänyt, koska SI-nivelen kanssa ei ole ollut juurikaan ongelmia vyön hankkimisen jälkeen. Ainoa poikkeus oli parin viikon jakso jolloin laistoin vyön käytöstä (koska se ei mielestäni sopinut luentovaatteisiini). ;) Heti kostautui! Sen jälkeen olen pitänyt kiltisti vyötä joka päivä.

Muutamia harjoituksia olen myös tehnyt, tässä alla olevalla videolla esimerkkejä. YogaGlo-joogasivustolla on muuten mainioita raskausajan (ja raskauden jälkeisen ajan) joogatunteja videomuodossa, niistä on ollut apua.

Selkäkivut ovat todella yleinen raskausajan ongelma. Raskausaikana relaksiini-niminen hormoni alkaa löystyttää nivelsiteitä, jotta synnytyksessä lapsi mahtuu luisen lantion läpi. Painopiste siirtyy kasvavan masun myötä eteenpäin ja alaselkä joutuu kantamaan normaalia enemmän kuormaa. Tämä vaikutus yltää selkärankaa ympäröiviin lihaksiin, nivelsiteisiin ja välilevyihin.

Minulla oli vuosien ajan haasteita alaselkäni kanssa, ja vaikka se olikin kivuton ennen raskautta, on raskausaika tuonut kipuilua takaisin. Nyt raskausaikana selkä on väsynyt aika helposti ja koko raskauden läpi lantio on vähän väliä kääntynyt virheasentoon. Vaikka SI-nivelen alue on ollut vyön hankkimisen jälkeen ok, on noita muita haasteita kuitenkin riittänyt.

Käynnit 1-3 viikon välein Jaakolla (Tampereella) ja rakkaan ystäväni, kiropraktikko Kristian Ekströmin (Helsingissä) luona ovat auttaneet merkittävästi. Kirjoitan raskausajan kiropraktiikasta vielä erillisen postauksen, koska se on aihe joka ansaitsee ehdottomasti saada enemmän tilaa tekstimuodossa. Säännöllinen kiropraktinen hoito on ollut minulle yksi tärkeimmistä hyvinvoinnin kulmakivistä raskausaikana.

Mistä asioista teille lukijoilleni on ollut apua raskausajan selkäkipujen helpottamiseen?

Kaisa Jaakkola

Kommentit (4)

Vierailija

Moikka!

 

Täällä myös yksi SI-niveloireilija. Mulla ongelma on ainoastaan vasemmalla puolella. Tällä hetkellä menossa rv 18 ja SI-vaivat alkaneet rv 14-15. Ongelmana mulla on kyseisen nivelen luksoituminen useita kertoja tunnissa esim. istuessa tai selin maatessa. Luksoituminen ilmenee vasemman SI-alueen paineen tunteena, joka säteilee pakaraan ja jnkn verran vasempaan alaraajaan vaikeuttaen esim. asennon vaihtoa selinmakuulta kyljelleen. Toisaalta pärjään vaivani kanssa, sillä osaan laittaa nivelen itse paikoilleen lantiota eteenpäin kiertämällä ja samalla SI-nivelen kohdalta painaen.

Kyseistä ongelmaa mulla ilmeni jo ekassa raskaudessa, joten osasin jo hieman odottaa tämän kaltaista vaivaa. Ammatiltani olen fysioterapeutti ja vastaanotolla käy aina välillä odottajia, joilla tätä samaa vaivaa ilmenee. Tampereella olenkin ohjannut heitä lainaamaan SI-vyön apuvälinelainaamosta.

Kiitos kivasta blogista, olen seurannut sun juttuja jo fitnessajoista ja lueskelin mm. Fitnessflow ja Fastin blogejasi tuolloin!

Kaikkea hyvää loppuodotukseen ja tsemppiä synnytykseen! :)

 

T. Oona

Vierailija

Hei,

 

Viime raskaudessa käytin tukivyötä liikkeellä ollessani. Ihan lopussa käytin TENS-laitetta helpottamaan nukahtamista, kun selkäkivut yltyivät iltaisin sietämättömiksi. Kyseinen laite auttoi myös pitkässä avautumisvaiheessa. Suosittelen!

 

Nyt selkäkivut eivät vielä ole ilmaantuneet (rv 24) ja olen yrittänyt ehkäistä niitä säännöllisellä punttitreenillä. 

 

Tsemppiä loppuraskauteen!

 

Ella

Vierailija

Kaisa olet niin nätin näköinen tuossa kuvassa :) Tsemppiä odotukseen! ja ihanaa että olet päässy blogin kirjoittajaksi tänne, vähän vaihtelua kun olet tuollainen terveysihminen ja yleensä vauva-lehden bloggaajat ovat sellaisia lässyn lässyn vaaleanpunaiset verhot - tyyppejä

Vierailija

Mulla oli ekassa raskaudessa lainassa apuvälinelainaamon todella leveä ja tukeva tukivyö (huomattavasti massiivisempi kuin kuvassa näkyvä) ja apu oli tosi suuri. Vyön ulkonäkö oli kamala, mutta ennen sitä pääsin makuulta ylös just ja just sen verran, että söin ja vessassa kävin. Vyön kanssa pystyin tekemään lyhyissä pätkissä normaaleja kotitöitä ja jopa käymään hiukan kävelyllä.

 

Toisessa raskaudessa otin käyttöön heti oireiden alettua tuon tyyppisen kevyen tukivyön ja pysyin "toimintakykyisenä" koko raskauden ajan.

 

Eli minulle vyöstä oli iso apu. Suosittelen kokeilemaan rohkeasti.

Seuraa 

Blogiarkisto

2014