Ruokavaliossani on kymmenen periaatetta, joita pyrin noudattamaan niin hyvin kuin pystyn. Aina se ei onnistu, mutta teen parhaani jälleen seuraavalla aterialla. Ajattelen aina että seuraava ateria alkaa puhtaalta pöydältä. Eilisestä ruokapäiväkirjapostistani näet, miltä periaatteiden mukaan syöminen näyttää käytännössä.

1. Syön mahdollisimman aitoa ruokaa. Valitsen mahdollisimman vähän sellaisia ruokia, joiden tuoteselosteet ovat pitkiä tai sisältävät ainesosia joita en kotikeittiössäni lisäisi ruokiin, esim. lisäaineet.

2. Syön luomua kun sitä on saatavilla järkevästi. En aja ympäri kaupunkia etsimässä jotain tiettyä ruokaa luomuna, mutta ostan luomua jos sitä on kaupassa - esim. jauheliha, kahvi, kerma, voi, vihannekset yms.

3. Syön 2-4 tunnin välein.

4. Syön proteiinia ainakin oman kämmenelliseni verran joka aterialla (= aina kun syön, lasken kaikki ruoat aterioiksi, myös välipalat).

5. Syön vihanneksia, marjoja tai hedelmiä aina kun syön.

6. Syön suurimman hiilihydraattiannoksen treenin jälkeen tai illalla. Hiilarit treenin jälkeen auttavat palautumaan ja illalla parantavat untani. Tarkkailen hiilareiden määrää, rennolla otteella. Nyt imetysaikana syön enemmän hiilareita kuin olen syönyt aikoihin.

7. Syön luonnollisia rasvoja monipuolisesti, usealla aterialla päivässä.

8. Juon vettä ja muita terveyttä edistäviä nesteitä, esim. mausteteetä, vähintään kaksi litraa päivässä.

9. Käytän perusravintolisiä päivittäin. Juuri nyt niitä ovat monivitamiini, omega-3-kapselit, magnesium, D3-vitamiini ja probiootti- eli maitohappobakteerivalmiste => suosikkiravintolisäni löydät listattuna täältä (kelaa kohtaan raskausajan ravintolisät ja löydät nyt imetysaikana käyttämiäni tuotteita).

10. Syön ohi edellisten periaatteiden 10-20 prosenttia ajasta. Tämä tarkoittaa ns. vapaita aterioita, vaikkapa karkkipussia leffassa, väliin jääneitä aterioita ja välipaloja joilla ei ole proteiinia.

Kyseessä ovat minulle tärkeimmät ruokavalion peruspilarit, jotka pohjautuvat optimaalisen ravinnon periaatteisiin. Niitä käytämme myös yritykseni Optimal Performancen valmennuksissa ohjenuorana.

En siis noudata mitään tiettyä ruokavaliota. Syön vain periaatteiden mukaan. Ne joustavat niin mielitekojeni kuin elämäntilanteeni ja tavoitteideni mukaan. Juuri nyt tavoitteeni on tuottaa hyvää maitoa pikkuiselle pojullemme ja jaksaa vauva-arkea energisenä.

Haluan vielä korostaa, että nämä ovat niitä asioita jotka toimivat minulle. Se ei tarkoita, että ne toimisivat kaikille.

Joskus aiemmin ostin kerta toisensa perään ruokavalion eri valmentajilta. Jotenkin aina ajattelin, että se nyt vihdoin tämä on juuri se ruokavalio joka minulle toimii - eli jolla saan rasvaa poltettua, ikuinen tavoitteeni aikoinaan. Mutta jossain vaiheessa se samojen ruokien syöminen alkoi aina tökkiä. Sitten lipesin ruokavaliosta ja homma meni läskiksi, kirjaimellisesti. En osannut soveltaa ruokavaliota rennolla otteella vaan koin joko onnistuneeni tai epäonnistuneeni. Mitään välimallia ei ollut.

Vielä oman valmennusurani alussa tein valmennettavilleni ruokavalioita. Jossain kohti tajusin, että ne eivät vain toimi pitkällä aikavälillä. Pitää oppia tekemään hyviä valintoja päivästä toiseen, ei "olemaan ruokavaliolla". Miksikö? Koska se kontrasti siihen "en ole nyt ollut ruokavaliolla" -moodiin on hyvin monella valitettavan suuri. Tai ainakin itselläni oli.

Toki ruokavaliosta voi saada tsemppistä vaikkapa painonpudotuksen alkuun tai säännöllisen syömisen opetteluun. Nettisivuillani on useampia ilmaisia ruokavaliota, joista voi katsoa peruspohjaa ruokailuunsa. Esimerkiksi oman kehotyypin mukaan rakennettu ruokavalion pohja voi olla varsin toimiva. Ruokavaliot ovat kuitenkin vain esimerkkejä, enkä oleta että kukaan jaksaisi syödä täsmälleen samoja ruokia joka päivä.

Minkä asioiden te lukijani olette huomanneet toimivan itsellenne ruokavalintoja tehdessänne? Millä sinä pysyt hyvässä kunnossa fyysisesti ja henkisesti, olet terve ja pidät yllä hyvää arjen suorituskykyä? Kuulisin tosi mielelläni. Tai myös sen, jos nuo asiat eivät ole vielä omaa arkeasi (tiedätkö miksi?). :)

Kommentit (7)

Vierailija

Mietin tuota 10-20% ajasta jonka syöt vapaammin. mistä ajasta? :) Päivässä, parissa päivässä, viikossa, kuukaudessa, vuodessa?

Vierailija

Itse jäin miettimään samaa kuin edellinen kysyjä :)

Kiitokset kovasti postauskesta, tätä oli kiva lukea! Kaikki ravintoon liittyvä on aina kiinnostavaa.

Vierailija
Vierailija

Itse jäin miettimään samaa kuin edellinen kysyjä :)

Kiitokset kovasti postauskesta, tätä oli kiva lukea! Kaikki ravintoon liittyvä on aina kiinnostavaa.

 

Minulla se on koko ajasta. Esim, jos syön neljä ateriaa päivässä (viikossa 28 ateriaa), noista 2-4 saa olla sellaisia vähemmän optimaalisia. En tietenkään laske tai mieti, että nyt olen käyttänyt kaikki vapaat ateriat vaan toisinaan syön koko viikon optimaalisesti, toisinaan saattaa mennä pari päivää putkeen vähän sinne päin. Pyrkimys on kuitenkn tehdä vain niitä hyviä valintoja :)

Vierailija

Ruokajutut on itselleni perheen allergioiden takia "läheisiä".

 

Minulle huonoiten sopii maitotuotteet ja peruna joita molempia olen kyllä syönyt elämäni 30 ensimmäisen vuoden aikana varmaan yhtäpaljon kuin moni syö koko elämänsä aikana. Liekö siinä syy vai tiukassa imetysdietissä (vauvan ruoka-aine allergioiden takia) vai  miksi lie mutta allergisoiduin noille ja monille muille (erityisesti kasviksille) ruoka-aineille lasten saamisen jälkeen. Itsestäni tuntuu että voin hyvin kun syön paljon viljapitoista ruokaa.

 

Mieheni puolestaan on allerginen maitotuotteille, rukiille ja muutenkin viljat ja hiiva aiheuttavat ongelmia. Hänelle sopii parhaiten kasvikset ja proteeinit.

 

Kun tähän yhtälöön lisätään vielä kaksi lasta joista toinen saa herkästi oireita tietyistä lisäaineista ja mausteista ja toinen taas melkein kaikesta on ruuan laitto aika haastavaa.

 

Kiva lukea sinun kommenttejasi ruuistasi ja samalla olen törmännyt itselleni uusiin ruoka-aineisiin ja resepteihin. Nyt tarvisin vain energiaa kokilla taas uusia ruokia perheelle (tosin lasten epäluuloisuus uusiin ruokiin saa heidät yleensä väittämään etteivät tykkää juuri mistään kokeiluistani)...

 

Ja olen ehdottomasti sitä mieltä ettei ole olemassa mitään yhtä ainoaa diettiä joka toimisi kaikille. Ja jopa samalle ihmiselle saattaa elämän aikana vaihtua se millä ruuilla voi kaikista parhaiten.

 

Lapsillammekin huomaa että he saavat koulussa parempia arvosanoja kokeista ja leikit sujuu sisarusten ja kavereiden kanssa hyvin silloin kun pidetään tiukasti sopivalla ruokavaliolla. Kun taas ruokavaliosta lipsutaan tulee toiselle lapselle ADHD oireita muistuttavaa käytöstä ja toinen on itkuinen ja vetäytyvä (toki myös ihottumia, mahavaivoja, refluksia ja joistakin jopa anafylaktisen shokin oireita). Jos ruokavalio on kohdallaan lapsilla menee tosi hyvin.

Vierailija

Miten toimit, jos olet vaikkapa viikon joidenkin muiden nurkissa? Kerrotko etukäteen mitä tykkäät syödä vai menetkö noinkin pitkän ajan vähemmän optimaalisesti? 

Vierailija

Tuo kirjoituksesi "ruokavalioitten" toimimattomuudesta on vaan niin tosi. Mäkin olen vihdoin viimein alkanut päästä tästä oivalluksesta jyvälle ja homma alkaa jokseenkin toimia. Aika alkutaipaleella ollaan, mutta päällimmäisenä olisi idea siitä, että pyrin pitämään annoskoot järkevinä ja syömään jokseenkin sellaista ruokaa, mistä pidän. Tietysti pyrkien pitämään vihannekset, hiilarit ja proteiininlähteet jonkinlaisessa balanssissa.

Vierailija

Hei Kaisa! Olen pitkään lukenut kirjoituksiasi, nyt päätin kommentoida :-)

Urheilen tavoitteellisesti ja ilman "oikeaa" ruokaa se ei kertakaikkiaan onnistuisi. Nyt kun on pidemmän aikaa,siis monia vuosia syönyt mahdollisimman terveellisesti, huomaa sen huikean eron. Ja tuntuu että mitä enemmän hankin tietoa ja syön mahdollisimman puhtaita raaka-aineita käyttäen, niin pienetkin lisäaineet alkavat maistua puulta. Tässä tarkoitan ihan pientä pahettani, eli luumupilttiä jota tykkään laittaa puuron sekaan, se maistuu nyt jotenkin niin keinotekoiselle,ja sitähän se on. Toki käyttäisin itsetehtyä,mutta sitä tulee turhan paljon laitettua joukkoon :-) Mutta se on jännä että kun et tiedä ruuasta ja luulet syöväsi terveellisesti, mutta sitten kun oikeasti syöt sitä lisäaineetonta, naturellia, tuoretta ruokaa niin siitä tulee vain aivan käsittämättömän huikea ja hyvä olo. Nyt joulun aikaan kun söin tätä "joulumoskaruokaa", kuinka raskasta se ensinnäkin on, ja mikä hirveä määrä kaikkea mahdollista pahaa yhdistettynä. Mainitsemasi savupallas, ah, taivas :-)

Ja haluaisin edottaa kokeiluun sinulle, savukirjolohi+ tuoreita mangopaloja, mikä makujen harmonia ;-)

Itse lasken myös syömiseksi kaiken mitä suuhun menee, se on monelle kovin vaikea ymmärtää, en napostele, sitä ei moni ymmärrä myöskään, olen sanonut että kaikki mitä suuhun menee on syömistä ja itse olen tottunut että syön ne kerrat mitä syön, eli aamupala,välipala,ruoka,välipala,ruoka,välipala,iltapala, ei mitään muuta väliin naposteluja yms. Ei ole mitään pakollista vaan tämä on niin totuttu rytmi että ei tarvitse miettiä, nälkä sen kertoo. Rakastan syömistä :-)

Seuraa 

Blogiarkisto

2014