Edellisen blogipostini kommenteissa minulta kysyttiin, miten olemme saaneet vauvamme nukkumaan 8-10h yöunia. Kirjoitan ennemmin blogipostin meidän unitavoista kuin vastaan kommentteihin, ehkä tästä hyötyy joku muukin. :)

Uni on minulle prioriteetti. Tingin siitä erittäin harvoin ja pyrin vaikuttamaan sen laatuun ja pituuteen tietoisesti. Voin hyvin kun nukun vähintään kahdeksan tuntia yössä. Univaje on hyvinvoinnilleni pahinta myrkkyä. Minusta tulee vieras itselleni. Pahantuulinen, ärtynyt ja univajeen jatkuessa myös alakuloinen. Siksi pidän unitavoistani kiinni.

Nyt kun Julius on tullut elämäämme, yöunta on kuitenkin varsin hankalaa kontrolloida. Yritämme silti pitää kiinni unitavoista ja opettaa niitä vähitellen hänellekin.

2-kuukautisen vauvan sekava unirytmi

Juliuksen ollessa noin 2kk vanha, hänen unirytminsä kääntyi ihan päälaelleen. Siihen saakka meillä nukuttiin öisin pätkissä, mutta nyt unen tulo karkasi yö yöltä pidemmälle.

Joulun tienoilla unentulo keikahti kello yhteen yöllä, sitten kahteen... vähitellen kello kääntyi omituisesti ympäri niin, että muutamana viimeisenä (tuskaisen sekavana) yönä pääsimme "yöunille" vasta kello 9-10 välillä.

Yö meni kävellessä ja hyssytellessä, välillä poika nukahti olkapäälle ja heräsi aina jos hänet yritti laskea sängylle. Yön aikana unta tuli minulle tai Jonille korkeintaan pari hassua tuntia.

Kirkasvalolamppu & vauvan uni

Sitten ostimme Innosol Rondo -kirkasvalolampun. En tiedä korjasiko se jotain, mutta aivan kuin taikaiskusta Julius alkoi nukkua hyviä öitä tammikuun alkupuolella. Sinä päivänä käytimme aamulla eka kertaa myös kirkasvalolamppua.

Olen pitänyt joka päivä kirkasvalolamppua päällä monta tuntia ja meillä on tosiaan sen jälkeen nukuttu hyvin joka ikinen yö. Keittiössä puuhaillessani saamme siitä Juliuksen kanssa "aurinkoannoksemme".

Kirkasvalolampuista minulle suositeltiin noita Innosolin lamppuja, koska niissä valoteho on tarpeeksi korkea. Halvempi lamppu ei välttämättä toimi samalla tavalla. Meille on ollut kyllä jokaisen euron arvoinen hankinta.

Auttaako perhepeti nukkumaan paremmin (vai ehkä huonommin)?

Tuo edellisen blogini maininta 8-10 tunnista unta oli ehkä hieman harhaanjohtava: poika ei siis nuku yhtäjaksoisesti niin pitkään, vaan herää toki syömään yön aikana 2-3 kertaa. Olemme alusta asti nukkuneet samassa sängyssä. Unihiekkaa etsimässä -kirjassa kerrottiin, että perhepedissä nukkuvat vauvat heräävät omassa sängyssä nukkuvia useammin. Minusta tuo samassa sängyssä nukkuminen on vain tuntunut kivalta. Mikään ei ole parempaa kuin lämmin, tuhiseva pieni vauva omassa kainalossa. :)

Sängystä meidän ei ole tarvinnut nousta Juliuksen takia yön aikana enää viikkokausiin. Syöttöjen aikana olemme molemmat puoliunessa. Välillä nukahdan jo Juliuksen syödessä, välillä menee vähän kauemmin. Joinakin öinä olen saattanut valvoa puolisen tuntia kaikenlaisten asioiden pyöriessä mielessä. Jos uni ei meinaa tulla, rentoutan kroppaa tietoisesti käymällä läpi jokaisen vartalonosan tai hengittämällä syvään.

Tässä taannoin taisi tulla uniennätys, kun yhtäjaksoista unta tuli klo 21.45-5.15. Viiden jälkeen syötiin kerran ja seuraavan kerran klo 7.30 kun heräsimme uuteen päivään. Julius on nyt vajaa 4kk ikäinen.

Cornish rex -kissamme Eemeli ja Arska (blogipostin ylimmässä kuvassa) nukkuvat usein päikkäreitä Juliuksen kanssa samalla sängyllä. Etenkin Arska on kova vahtimaan poikaa. Se "nukkuu" silmät auki Juliuksen lähellä. Yöllä kissat nukkuvat työhuoneessa eivätkä pääse meidän makuuhuoneeseemme.

Hyvä unen rutiinit

- pidän unta korkeassa arvossa ja pyrin menemään nukkumaan aikaisin => meillä koko perhe on sängyssä viimeistään klo 22, mutta usein jo 20-21 välillä

- Juliuksen iltoja opettelin alussa rauhoittamaan tekemällä hänelle vauvahierontaa, käymällä läpi vyöhyketerapiapisteet jalkapohjista, vaihtamalla yöpuvun, hyräilemällä tuutulauluja => yritin rakentaa häenlle unirutiineja

- himmennän valoja paria tuntia ennen nukkumaanmenoa, tämän myötä käpyrauhanen alkaa tuottaa unihormoni melatoniinia

- pyrin pitämään makuuhuoneen niin pimeänä kuin mahdollista: meillä on pimennysverhot => myös tämä auttaa melatoniinin tuotannossa

- otan joka ilta hyvälaatuista magnesiumia 500-800mg päivällisellä

- syön päivällisellä annoksen tärkkelyshiilihydraatteja, esim. bataattia tai riisiä, proteiinipitoisen ruoan kuten kanan, lohen tmv. kanssa ja vältän illalla sokeria tai muita voimakkaasti verensokeriin vaikuttavia ruokia (heilahteleva verensokeri on yleinen alkuyön heräämisen syy)

- juon päivittäin antioksidanttipitoisen smoothien => antioksidanttivaje voi puolestaan lisätä aamuyön heräilyjä

- vältän tietokoneen käyttöä iltaisin, sillä tietokoneen näytön valo virkistää (jos konetta käyttää illalla, kannattaa ladata f.lux, sen myötä näytön valon väri vaihtuu eikä muistuta niin paljoa auringonvaloa)

- luen sängyssä kirjaa joka rauhoittaa, ei enää ammattikirjallisuutta => luin juuri Bringing up Bébé: One American Mother Discovers the Wisdom of French Parenting -kirjan, oli tosi hyvä :) Löytyy suomeksi nimellä Kuinka kasvattaa bébé

- jos juon kahvia, juon sen aamulla => kofeiinin poistuminen verestä on niin hidastas, että jos kofeiinipitoisia juomia juo illalla, kofeiinia on veressä vielä nukkumaan mennessä

- jos treenaan, pyrin tekemään kovat treenit aamupäivällä tai päivällä, ei enää iltamyöhällä => kova treeni illalla lisää kortisolin tuotantoa ja voi hankaloittaa nukahtamista

Tällaisia unitapoja meillä! Miten teillä nukutaan? Minkä tapojen olette huomanneet vaikuttavan uneen eniten, joko negatiivisesti tai positiivisesti?

Hyvää ystävänpäivää kaikille lukijoilleni :)

Kommentit (6)

Vierailija

Meillä on nukuttu ns. huonosti. Poika nyt 7kk. Alussa oli tietysti tiheät yösyötöt yms normaalit jutut. Noin 2kk iässä poika alkoi nukkumaan paremmin, mutta pian taas heräilemään ensin 2h välein, sitten 1h välein ja lopulta aamuyötä kohden miten sattuu (30min, 15min). Syynä lopulta refluksi. Refluksi vaiva ajan myötä hoitui, mutta uskon että tästä jäi tapa heräilyihin ja rinnalle pyrkiminen. Itse nukkumaan käyminen on ollut helppoa ihan niiden ensimmäisten (koliikki) kk jälkeen. Nukahtaa itse omaan sänkyyn, yleensä klo 20-21.

 

On rutiinit, valojen himmennykset ja kaikki niin sanotut normaalit unta edistävät asiat. Iltapalaksi poika syö puuron. Olen kokenut, että oikeastaan mikään ei varsinaisesti merkittävällä tavalla vaikuta yöhön, paitsi jossain vaiheessa sopimaton ruoka (bataatti). Söi poika illasta sitten hyvin tai huonosti, ei vaikutusta. Nyt on yö rintasyömiset lopetettu, mutta antetaan pullosta 2x yössä (väyneiden vanhempien huono vaihtoehto). Sillä on heräämisten välit yleensä rahoittuneet ja poika nukkuu jopa 3h putkeen. Poikkeuksia on, kuten viime yö. Hiljalleen sitten jossain vaiheessa on pullokin jätettävä pois. Ehkäpä omaan huoneeseen siirto auttaisi, mutta en ole henkisesti siihen valmis.

 

Olen paljon jutellut ja lukenut näistä uni asioista ja jollain tapaa tullut siihen tulokseen, että se on osittain ominaisuus. On niin paljon hyviä vanhempia kaikkine päivä-ja iltarutiineineen ja silti vauva valvottaa. Ja tietysti kaikki vaivat on suljettava pois niissä hankalimmissa yöheräilytapauksissa.

 

Olen itse herkkä uninen ja kaikki ns, unihygienia asiat läpi käynyt. Melatoniini olisi hyvä, mutta en nyt vielä ota sitä käyttöön kun edelleen vähän imetän (pakko oli käyttää jossain vaiheessa) ja ainakin Cirkadin paketissa lukee että ei sovi autoimmuunitautia sairastaville, minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta. Mutta katsotaan nyt.

Vierailija

Meillä nukutaan tällä hetkellä myös huonosti. Tyttäremme on nyt 1v3kk ja hän heräilee monta kertaa yössä itkemään. Meillä ongelmana on se, että tyttömme käyttää vielä tuttia, mutta koska hänen näyttää olevan hankala hengittää nenän kautta, hän pulauttaa tutin nukahtaessaan pois ja herää sitten kaipailemaan tuttia. Nukkuu siis yleensä suu auki Ja kuorsaa. Olemme käyttäneet häntä nyt kurkku-, nenä-ja korvalääkärillä ja saimme lääkäriltä nenätippoja kokeiluun. Jos tipat eivät auta, niin sitten olisi kitarisojen poisto edessä. Ja siltähän tuo nyt näyttää. Tutista vierottaminen on myös käynnissä. Vauvana tyttömme nukkui todella hyvin. Heräsi vain kerran yössä syömään ja sitten jatkoi unia.

 

Joten nuo vauvojen yöunet voi häiriintyä niin moninaisista syistä. Katsotaan miten meidän unille käy jatkossa. Seuraava lääkärikontrolli on huhtikuun lopussa.

Vierailija

Meillä nukutaan ihan hyvin, siis isä, äiti, vauva ja taapero. Taapero menee nukkumaan klo 20, isä klo 22, vauva joskus 23-01 aikaan ja äiti sitten kun tuntuu siltä. Aamulla isä herää kuuden jälkeen, muut puoli kahdeksaan mennessä. Öiden rauhallisuus vaihtelee sen mukaan, onko jommalla kummalla lapsella nälkä/jano/muu hätä. Toisinaan tulee yksittäisiä öitä jotka menevät ihan rillumareiksi, yleensä on aika rauhallista.

Olen ajan myötä oppinut vauvoista sen, että jos joskus on huonon nukkumisen kausi, siihen ei välttämättä kannata hirveästi reagoida - juuri tuossa parin kuukauden iässä meidänkin esikoisemme huonosti, sitten tilanne muuttui ihan itsekseen, kun vauva siirtyi seuraavaan kehitysvaiheeseen. Sama juttu taaperon kohdalla. Joskus on jokin vaihe (esim. hampaat), sitten se muuttuu ajan mittaan. Kahden tai useamman lapsen kanssa huomaa sen, että lapset ovat tosi erilaisia ja ihan samoilla konsteilla toinen nukkuu huonosti ja toinen hyvin. On helpottavaa huomata, että ihan kaikki ei tosiaankaan ole kiinni siitä, miten itse äitinä toimii.

Itse olen vähä- mutta hyväuninen ilta- ja aamuvirkku, joka ei tarvitse mitään erityisjuttuja uneensa, mies sen sijaan tarvitsee vähintään 8h unta ja on oikeasti ihan mr. Hyde jos joutuu heräämään kesken uniensa. Siispä minä olen meillä hoitanut kaikki lasten yöheräilyt.

Vierailija

Meillä 3,5 kk tyttömme on ollut suhteellisen hyvä nukkuja kokoajan, itse saatan nyt pahimmat väsymyksen väistyttyä jäädä yöllä valveille syöttöjen jälkeen tai heräillä muuten. Täytyy kokeilla ruokavalioon liittyviä vinkkejäsi, kiitos niistä. Vauvan osalta jutustasi löytyi tutun kuuloisia juttuja. Pyjamaan vaihdosta ja iltarauhoittumisesta siihen, että myös meillä mennään koko perhe yleensä kymmeneen mennessä nukkumaan. Vauva rupeaa aamupuolella heräilemään syömään, mutta ensimmäinen vauvan herätys on usein puoli neljän aikaan, jolloin on itse saanut jo ihan hyvän unipätkän, jos ei ole muuten herännyt.

Vierailija

Lukiessani Unihiekkaa etsimässä -kirjaa kiinnitin myös huomioni tuohon samaan kohtaan jossa todettiin perhepedissä nukuttavan levottomammin. Meillä perhepeti toimi parhaiten 0-5kk iässä (unta keskimäärin 11h parilla yöimetyksellä) mutta sen jälkeen vauva rupesi heräilemään herkästi. Äidin öiset liikkumiset usein havahduttivat hereille ja vauva rupesi viihtymään rinnallakin tiuhempaan. 

 

Ensin otin pinnasängyn käyttöön sivuvaunuksi ja noin 7kk iässä kun pohjaa oli jo laskettava alemmas erotettiin pinnasänky sängystä ja vauva rupesi nukkumaan yksin pinniksessä yö- ja päiväuniaan. Yöunien osalta tosin vielä muutaman kuukauden harjoittelunkin jälkeen ollaan tilanteessa, jossa vauva nukkuu alkuyön pinniksessä ja loppuyön äidin vieressä. Näin siksi etten vauvan yöllä herättyä itsekin jo nukahtaneena ja unenpöpperöisenä yksinkertaisesti kykene (!!!) nukuttamaan häntä uudelleen sänkyynsä, vaikka se voisikin johtaa rauhallisempaan loppuyöhön. Minusta ei vain ole siihen, tuntuu kuin jalat pettäisivät alta ja nukahtaisin seisaalleni. Isältä onnistuisi minuakin huonommin.

 

Meillä olen huomannut että sylissä nukuttaminen johtaa rauhallisempiin uniin kuin rinnalle nukuttaminen. Ja niin, olen täysin tietoinen ettei kumpaakaan nukutustapaa tai "nukuttamista" ylipäänsä suositella. Vauvani on kuitenkin näitä jotka vaativat vanhemmilta apua nukahtamiseen ja näin on ollut alusta asti. Unikoulua kokeilen vasta siinä vaiheessa jos tilanne menee hankalaksi. Minulle ei siis ole mitenkään ratkaisevaa nukkuuko vauvani täyden yön heräämättä kertaakaan enkä ota asiasta paineita. Nyt koen että jaksamme molemmat hyvin (vauvalla edelleen kokonaisuutena noin 11h unet)  ja katselen tekeekö aika hiljalleen tehtävänsä.

 

 

 

 

Vierailija

Miten meillä nukutaan?

 

Meillä on viimeiset kolme vuotta (lapsen ikä) nukuttu seuraavasti. Lapsi nukkumaan kahdeksan pintaan. Näin on ollut jo piiitkän aikaa. Äiti menee yhdeksän ja kymmenen välillä nukkumaan. Heräämiset tapahtuvat seitsemän ja kahdeksan välillä. Perheen isällä on ollut kaksi vaihetta: aika ennen päiväkotia ja aika päiväkodin jälkeen. Ennen päiväkotia nukkumaan 23-01 välillä, ylös viideltä ja kuudeksi salille. Voi sanoa että viikonloput meni palautuessa, kaikki nukkumaan aikaisin ja ylös myöhään. Päiväkodin aloituksen jälkeen nukkumaan treenipäivinä 02-03 välillä, ylös seiskan pintaan, muuten nukkumaan viimeistään puolilta öin.

 

Miten univaje näkyy elämässä? Ärtyneisyytenä ja väsyneisyytenä, nyt tosin päiväkotiaikana on helpompaa, ei enää väsytä eikä ärsytä. Kun tuo lapsuus kestää niin vähän aikaa, niin silloin en tee omia juttuja kun lapsi on valveilla, vaan omat harrasteet sitten kun muut ovat nukkumassa.

 

Uni tulee tosi hyvin. Monta kuppia kahvia illalla ja tunnin sisään nukkumaan, ei ongelmia ja katkotonta unta herätykseen.

 

Se onko tämä terveellistä, niin ihan sama. En ota turhaa stressiä siitä, vaan kuuntelen kehoa ja toimin tarpeen mukaan. Tässä iässä sitä jo tietää, missä vaiheessa on levättävä ja mihin asti kropan voi viedä. Pääasia että lapsella on molemmat vanhemmat läsnä ja saa tasapainoisen kasvatuksen.

Seuraa 

Blogiarkisto

2014