Julius on alkanut kiinnostua kovasti ympäristöstään. Milloin meillä "korjataan" radiota, milloin käpälät on äidin kanasalaatissa. Tämä on ihan uutta ja ainakin toistaiseksi seurailemme huvittuneena pojan pyrkimyksiä tutustua maailmaan. Suloista!

Julius korjaa isin Hitachia josta virtanappikin on lentänyt teille tietämättömille :D Selkeä (diplomi-)insinöörin poika!

Äitini tuli meille viikoksi ja teimme hyvää kanasalaattia lounaaksi. Tässäpä teillekin resepti, lukijani. :)

Tarvitset: 

- paketillisen maustamattomia kanan ohuita / rintafileitä
- puntin romainesalaattia
- puolikkaan parsakaalin
- pienen omenan
- mandariinin tai appelsiinin
- puoli tölkillistä (kypsiä) kikherneitä
- puolikkaan kurkun
- porkkanan
- avokadon
- loraus balsamicoa
- loraus oliiviöljyä

Tee ensin salaatti. Pilko muut kasvikset paitsi porkkana. Kuori porkkana ja jatka edelleen kuorimaveitsellä, veistellen pitkiä suikaleita porkkanasta.

Kas näin. Teimme joskus aikoinaan siskoni kanssa porkkana"spagettia" ja tämä on kuva tuosta episodista (seuraava vaihe on käyttää porkkanasuikaleet nopeasti kiehuvassa vedessä, sitten jauhelihakastike päälle). Tupperwaren kuorimaveitsi on tähän suikalointihommaan täydellinen. Taviskuorimaveitsellä suikaloidessa tekee mieli lähinnä suikaloida porkkanan ohella ranteensa auki. ;) Ruoanlaitto muuttuu kivaksi vasta kun välineet ovat kunnossa! 

Sekoita muut kasvikset paitsi parsakaali keskenään kulhossa. Lisää loraus balsamicoa ja oliiviöljyä.

Jos et syö koko salaattia kerralla, voi kurkun keskiosan kaapia teelusikalla pois. Näin salaatti ei vety kun sen pistää jääkaappiin. Tällä kertaa en tehnyt näin, tämä on vanha kuva jonka nappasin joskus tehdessäni evässalaattia. Kurkun keskiosan voi vaikka heittää suuhun. :)

Mandariini ja appelsiini muuttuvat ihanan mehukkaiksi kun ne kuorii terävällä veitsellä leikkuulautaa vasten. Tämä tosin vähän vesittää edellistä kikkaa, mutta toimii hyvin jos syöt salaatin heti. Opin tämän jutun ystävältäni Kristianilta, jonka blogista löytyy namireseptejä, kuten tämä hyvin säilyvä namisalaatti. Ensin leikataan "lakki" ja alaosa pois. Sitten kuori leikataan appelsiinin/mandariinin päältä pois.

Tuo Kyoceran keraaminen kokkiveitsi on ollut aivan superhyvä hankinta. Niitä saa ainakin Stockmannilta. Pitäisi varmaan näyttää sille vähän sitruunaa tai soodaa, kun se on päässyt ottamaan väriä itseensä (eikä värjäytymä lähde pesuaineella). Positiivinen sivuvaikutus runsaasta porkkanoiden syömisestä. ;)

Paista kanan rintafileet pannulla avokado- tai kookosöljyssä tai nokareessa voita ja mausta merisuolalla ja mustapippurilla. Siivuta kypsä kana leikkuulaudalla ohuiksi siivuiksi.

Käytä pilkottua parsakaalia ja kikherneitä pannulla sen verran, että ne lämpenevät. Voit käyttää tässä pientä määrää voita - parsakaali ja voi rakastavat toisiaan. Osta aina luomuvoita jos se on mahdollista budjettisi kannalta.

Nosta salaattia lautasille ja kokoa päälle sopiva annos siivutettua kanaa, parsakaalia ja kikherneitä. Nauti, vauvan räpylöillä tai ilman.

Kommentit (4)

Vierailija

Fiksu pikkumies! Kohta teillä on yksi parsakaalin pupeltaja lisää. Monille vauvoille omani mukaanlukien parsakaali on herkkua. Meillä vieläkin isompi hitti on hieman yllättäen kukkakaali. 

Minua kiinnostaisi kuinka teidän perheen virallisterveellisestä jossain määrin poikkeava ruokavalio tulee (vai tuleeko?) näkymään Juliuksen ruokalautasella kun hän siirtyy kiinteiden pariin tai myöhemmin siinä vaiheessa kun on aika siirtyä perheen yhteisiin ruokiin. Aihe voi olla melkoisen kritiikkialtis ja saattaa hieman myös ohittaa blogisi näkökulman (ei varsinainen vauvablogi vaan äitiblogi) joten ymmärrän jollet haluaisi tästä aiheesta kirjoittaa. :)

Meillä perheen yhteisiin ruokiin siirtyminen on lähiaikoina ajankohtaista ja mietin nyt ennakolta minkälaisia rasvoja, maitotuotteita ja viljatuotteita tulevalle taaperolle todella kannattaisi tarjota. Pohdin erityisesti rasiamargariinin lisäämistä ruokiin (onko se järkevää vai voiko tämän teollisen tuotteen korvata jollain muulla rasvalla) ja suositusta kaikkien maitotuotteiden rasvattomuudesta (onko taaperon todella tarpeellista syödä vähärasvaisesti). Toki myös sokeriasiat pistävät miettimään kun tuota sokeria on tungettu vähän joka paikkaan. Neuvolasta saa lähinnä meijeriteollisuuden tekemiä ruokaoppaita joita en nyt aivan parhaina tiedonlähteinä hyvistä syömisistä pidä. Nyt olen suosinut kiinteissä ruuissa mahdollisimman paljon luomua.

Maalaisjärki näissä asioissa on toki hyvä pitää ja siitä minullakaan ei ole varsinaisesti puutetta. Tässä asiassa on hieman myös pakko ajatella aikaa kun lapsi siirtyy päivähoitoon, sillä täysin en usko voivani siihen vaikuttaa mitä lapselleni hoidossa lautaselle laitetaan. Siksikin myös sellaisia ruoka-aineita on ehkä hyvä totutella jotka eivät oman perheen ruokavaliossa ole säännöllisessä käytössä. 

Vierailija

Olen lueskellut blogiasi läpi esikoisodotuksen, kiitokset siitä :) Mieltymys liikuntaan ja parsakaaliin yhdistää, ainakin! Mitenkäs näin talvella.. Itselläni parsakaali oli yksi alkuraskauden suurista himoista (keitettynä, soijakastikkeen kera) - mutta piti kehittää muuta tilalle kun kotimainen sesonki loppui... :( Mitä parsakaalia syöt

 

Sanna talviaikaan?

Vierailija

...hienosti heitti meikäläisen allekirjoitukseksi tarkoitetun nimen ihan väärään paikkaan... Mutta kysymys taisi tulla selväksi :) ?

Seuraa 

Blogiarkisto

2014