Lakritsiraakasuklaan resepti oli niin suosittu, että ajattelin ilostuttaa teitä lukijoitani toisella raakasuklaareseptillä. Tämä on ehkä jopa vieläkin herkullisempaa.

Karamellikookossuklaan koostumus on ihanan pehmoinen, toffeeta muistuttava ja maitosuklaamainen. Makukaan ei ole voimakas tumma suklaa, vaan mieto ja lempeä. Suklaa ei lisätyn kookosmaidon takia kovetu niin kovaksi kuin suklaa yleensä on. Ei siis kannata onkia pakastimesta sen enempää paloja huoneenlämpöön kuin aikoo kerralla syödä.

Sain ujutettua suklaaseen myös suolistoa hoitavia maitohappobakteereita. Ne eivät maistu suklaasta lainkaan läpi. Ne voi toki jättää pois, jos kotona ei satu olemaan sellaisia. Jos haluat hoivata masua, hae luontaistuotekaupasta vaikkapa Biolatten probiootteja. Niiden laatu on todella hyvä. Biolattella on muuten hyvät probiootit myös vauvoille. :)

Tämä on kyllä kaikin puolin aikamoinen terveyssuklaa. Joku voi ihmetellä, että miksi ihmeessä suklaan pitäisi edes olla terveellistä? Siksi, että se VOI olla. Siksi, että kaakao on alunperin yksi maapallon ravinnerikkaimmista ruoka-aineista (lue lisää täältä). Suklaan ei oikeastaan kuulu olla epäterveellistä. Ajatelkaas, mikä vinksahdus ajatusmaailmaan: suklaa onkin sallittu, ravitseva ja jopa suositeltava ruoka, kunhan sen tekee itse laadukkaista raaka-aineista.

Karamellikookossuklaa

- n. 1/3 Puhdistamon kaakaovoipakkauksesta (koko pakkaus 150g)
- 2-3rkl kookosöljyä
- 0,5dl kookosmaitoa
- 2rkl erytritolia eli ns. karppisokeria / kookospalmusokeria / luomuhunajaa tai maun mukaan steviaa
- 2-3 kukkuraista ruokalusikallista Puhdistamon rakkauspakkausta
- 1tl Puhdistamon lesitiiniä
- 1tl lucuma-jauhetta
- 2-3rkl kookoshiutaleita
(- 1kpl maitohappobakteerikapseli avattuna)

Kaikkia raaka-aineita saa luontaistuotekaupoista ja ekokaupoista. Jos haluat ymmärtää, mitä hyvää nämä ainekset tekevät elimistöllesi, lue vaikkapa Puhdistamon tai CocoVin nettisivuilta. Kalorittomasta erytritolista voit lukea täältä. Yhtä hyvin voit käyttää hunajaa tai steviaa.

Valmista raakasuklaa näin:

1. Laita vesikattila liedelle ja lämmitä sitä kunnes vesi alkaa kiehua. Laske lämpötilaa niin ettei vesi kiehu tai siirrä pois levyltä. Itse keitän tässä kohti usein pakuriteetä. Kun tee on kiehunut n. 15 minuuttia, laitan lämmöt pois ja teen teekattilasta suoraan vesihauteen suklaan valmistusta varten. Voit myös laskea keittiön lavuaariin niin kuumaa vettä kuin hanasta tulee ja tehdä vesihauteen siihen.

2. Pilko kaakaovoi pieniksi paloiksi tai lastuiksi kokkiveitsellä. Laita ne tyhjään pikkukattilaan ja pikkukattila kellumaan isompaan kattilaan (jossa juuri lämmitit vettä). Tämä vaihe on oikeasti todella helppo eikä vie paljoa aikaa. Se kuulostaa kirjoitettuna paljon vaikeammalta kuin oikeasti on. Varmista, että pikkukattilaan ei mene yhtään vettä!

3. Lisää kattilaan kookosöljy ja anna rasvojen sulaa yhteen, sekoittele kevyesti. Lisää erytritoli tai hunaja, sekoittele kunnes se on jokseenkin sulanut öljyjen sekaan.

4. Lisää loput ainekset, maistele väleissä. Lisää enemmän kaakaojauhetta tai rakkauspakkausta, jos maku on liian makea omaan suuhusi.

5. Laita syvälle lautaselle folio ja kaada suklaaseos sen päälle. Levittele lastalla tasaiseksi, mikäli seos ei ole enää juoksevaa. Laita pakkaseen 20-30 minuutiksi. 6. Nauti vaikkapa juuri keittämäsi vastustuskykyä kohottavan pakuriteen tai maukkaan Yogi-teen kanssa. Oma Yogi-suosikkini on Pure (kulkee myös nimellä Detox).

Muutama sana erytritolista

Erytritoli on sokerialkoholi, joka lisää ruokiin makeutta ilman kaloreita. Minulla kookospalmusokeri, hunaja ja intiaanisokeri aiheuttavat melko herkästi sokerinhimoa, joten makeutan mieluummin oman suklaani stevialla ja erytritolilla. Sen ei ole havaittu aiheuttavan mitään negatiivisia sivuvaikutuksia, joten se on makeuttajista yksi parhaiten siedettyjä.

Kaikenlaiset sokerit lisäävät insuliinin eritystä. Minun kropassani – kuten myös suurella osalla suomalaisista – insuliinin eritystä olisi hyvä hillitä ruokavalion avulla. Tällaisten tuotteiden avulla voi herkutella aiheuttamatta vahinkoa elimistölleen.

Raskausdiabetekseen sopivaa herkuttelua

Erytritolista ei löydy mitään negatiivista raskaudenkaan osalta. Erytritolilla makeutettu raakasuklaa voisi olla siis hyvä vaihtoehto myös raskausdiabeteksen riskiryhmään kuuluvalle odottajalle, joka haluaa herkutella tekemättä vahinkoa keholleen.

Erytritoli maistuu muuten ihan samalta kuin sokeri, mutta siinä on jännä, hiukan kylmä suutuntuma. Se on noin 60 - 80 prosenttisesti yhtä makeaa. Erytritoli ei kuitenkaan nosta verensokeria, joten se sopii myös diabeetikoille. Se ei myöskään aiheuta tuhoa hampaille kuten tavallinen sokeri.

Erytritoli ei ole ehkä täysin alkuperäistä ruokaa, mutta omassa käytössäni määrät ovat niin pieniä, etten jaksa siitä huolestua. Parempi vaihtoehto se kumminkin on kuin aspartaami tai muut keinomakeuttajat.

Kommentit (6)

Vierailija

Oi, pitääkin koittaa tuota kookosmaitoa raakasuklaan joukkoon!

 

Tuosta erytritolista, siis eikö kaikki makeuttajat (myös esim. aspartaami ja siten myös erytritoli) aiheuta saman viestin keholle kuin sokerikin..? 

 

-Aa

Vierailija

Hei!

Onko mielestäsi ihan turvallista syödä raakasulkaata raskauden aikana? Toinen mitä mietin on se, että haluaisin käyttää jotain hera-valmistetta (urheilen paljon ja tuntuu etten saa aina tarpeeksi proteiinia) mutta mikä hera olisi hyvä raskauden aikana? En ole nyt myöskään käyttänyt mitään makeutusaineita, kun en tiedä mikä niistä on turvallinen, lähinnä hunajaa hyvin pienissä määrin. 

Vierailija

Hei!

 

Millä annostuksella tuota Biolatte-probioottia voi antaa vauvalle? Kiitos mahtavista vinkeistä, ilo seurata blogia ja saada uusia ideoita ja vinkkejä arkeen/hyvin vointiin! :)

Vierailija

Meillä myös poika 1v.10kk tykkää myös raakasuklaasta :). Sukkalaa sukkalaa hän huutaa kun näkee äidin tai isän kahvikupin kanssa ( on tottunut siihen, että kahvin kanssa vanhemmat syövät suklaata :D). Tosin hän ei ole muuta suklaata maistanutkaan, eikä rusinoiden lisäksi muutenkaan syönyt herkkuja.

Vierailija

Moikka! Tämä ei nyt liity tähän vaan postaukseesi ja tietoosi raskausajan salitreenistä. En ole kovin kokenut salikävijä, olen käynyt vaihtelevasti vuoden ajan pt:n tekemällä ohjelmalla. 

 

Olen vasta plussannut eli masun koossa ei vielä ole muutoksia. Monissa paikoissa lukee, että vatsalihaksia ei saisi treenata raskauden aikana. Pitääkö vatsalihastreeni (laitteessa) jättää heti pois vai vasta sitten kun masu alkaa kasvaa? 

 

En tee mitään vapailla painoilla, kaikki laitteissa. Onko joku muu mikä pitäisi jättää pois kokonaan? Painoja vähennän toki jos tuntuu siltä.

Vierailija

Voiko vatsalihasliikkeitä tehdä huoletta vaikka olen tosi huonosti treenannut synnytyksien jälkeen lantionpohjalihaksia? Viimeisestä synnytyksestä on reilu 2v enkä lantionpohjanlihaksia ole treenannut juuri ollenkaan :/

Seuraa 

Blogiarkisto

2014