Kuulin viimeksi eilen eräältä tutulta äidiltä lausahduksen: "mun syömisetkin on mitä on, kun eihän pienen lapsen kanssa ehdi itsestään pitää huolta." Ymmärrän täysin!

Välillä ON vaikeaa syödä puhtaasti ja jaksaa pitää itsestään huolta. Tällä vähäisellä kokemuksellani äitiydestä olen kuitenkin huomannut, että jos alan laiminlyödä omaa hyvinvointiani, se heijastuu myös perheen hyvinvointiin. En jaksa olla niin hyvin läsnä Juliukselle ja Jonillekin tulee kärttyiltyä ihan turhasta.

Joskus helpottaa, kun joku muu on ajatellut omasta puolesta. Siksi ajattelin jakaa pari nopeaa salaattireseptiä. Salaatti on minusta helppo ruoka päiviin kun tulee oltua vauvan kanssa yksin kotona. Ei haittaa vaikka sen joutuisi valmistamaan tai syömään muutamassa osassa, kun ainesten ei tarvitse olla lämpimiä. Se on myös helppo haarukoida yhdellä kädellä, jos toinen käsi on vauvalle varattu. Jos aamulla tekee ison kulhon salaattia, siitä syö useammankin kerran päivän aikana.

Kalkkuna-pähkinäsalaatti

- vajaa puntillinen tammenlehtisalaattia
- mahdollisimman paljon lihaa sisältävää kalkkunaleikkelettä, laita ainakin 75g yhteen salaattiannokseen jotta proteiinia tulee tarpeeksi
- appelsiini
- kourallinen kirsikkatomaatteja
- kourallinen pekaanipähkinöitä
- kourallinen mulperimarjoja
- loraus oliiviöljyä

Tampereella olen ostanut monta monituista vuotta kaikki terveelliset irtoherkut kuten pähkinät, superfoodit ja kuivahedelmät ja -marjat Runsaudensarvesta. Lauantaina kävin visiitillä heidän muuttaneessa myymälässään, joka löytyy nykyisin osoitteesta Aleksanterinkatu 30. Kannattaa käydä poikkeamassa jos liikuskelee tuolla suunnalla! Samoissa tiloissa on nykyisin myös Pajumaja, jossa myydään mm. kestovaippatarvikkeita, luonnonmukaisia vauvanhoitotarvikkeita ja kaikkea muuta kivaa vauvalle ja äidille.

Inkiväärikanasalaatti (yllä kuvassa)

- babypinaattia
- päärynää
- kurkkua
- porkkanaa suikaloituna kuorimaveitsellä
- avokadoa
- loraus oliiviöljyä
- inkiväärikanaa

Valmista inkiväärikana näin: leikkaa broilerin rintafileet paloiksi. Paista pannulla kookosöljyssä ja lisää loppuvaiheessa kastikkeeksi kookosmaitoa. Laita sekaan 1tl valmista inkivääritahnaa. Toki voit käyttää tuorettakin inkivääriä tai pakastaa inkiväärin ja raastaa pakastettua inkivääriä suoraan kastikkeeseen. Inkivääri säilyy pakastettuna hyvin ja raastamalla sitä on helppo lisätä ruokiin mauksi.

Parasta tämä salaatti on jos kanan voi syödä lämpimänä, mutta menee kylmänäkin, testattu on. Tiedättehän ne päivät... vauva on nukkumassa, laitat itsellesi ruokaa ja istut alas kun itku alkaa. Niinä päivinä on ihan tyytyväinen jos eteen on kattanut juuri salaatin eikä parasta sisäfilepihviä joka maistuisi kylmettyneenä lähinnä kengänpohjalta. ;)

Kommentit (5)

Vierailija

Voi, niin tuttua tuo oman ruokahetken keskeytyminen! Onneksi sekin helpottaa kuukausien myötä. Eipä aikaakaan kun istutte jo saman ruokapöydän äärellä ja voitte syödä Juliuksen kanssa vaikka samaan aikaan. Yhteiset ruokahetket vauvan kanssa ovat mukavia! :)

Vierailija

Buahahaa, kyllä ne omat rauhalliset ruokahetket valitettavasti voivat keskeytyä vielä lapsen ollessa 6-vuotiaskin...ja voi ne keskeyttää vaikka mieskin, jos tulee asiaa kesken ruokailun...!

Vierailija

Maukkaan kuuloiset salaatit oot väsännyt!

 

Meillä päin Runsaudensarvesta tai Punnitse ja säästä- kauppojen paperipussit piilotetaan, koska taapero siinä iässä ettei mikään muu kelpaa paitsi äiten ruuat.. ja pähkinät ovat vaarallinen tukehtumisvaara pienille.

 

Nauti vielä kun Juliukselle kelpaa vaan vauvamössöt :D

Vierailija

Buahahaalle: tottakai ruokahetket keskeytyvät ensimmäisten kuukausien jälkeenkin, mutta yhtä aikaa voidaan sapuskaa suuhun kauhoa myös. Taittuu se pahin terä omastakin nälästä samalla. ;)

Seuraa 

Blogiarkisto

2014