Juuri kun pääsin sanomaan, että onneksi olen pysynyt terveenä koko raskausajan, eiköhän flunssa yritä karata päälle.

Juuri kun pääsin sanomaan ystävälleni, että onneksi olen pysynyt terveenä koko raskausajan, eiköhän flunssa yritä karata päälle. Yogi-teetä on tullut litkittyä ja muutkin poppakonstit ovat päivittäisessä käytössä.

Viikon olen tässä nyt tainnuttanut orastavaa tautia eikä se vielä(kään) ole onneksi kunnolla iskenyt. Kurkku on ollut iltaisin ja aamuisin vähän kipeä, nenä on hieman tukkoinen ja eilisellä luennolla ääni meinasi alkaa hävitä. Tänään kotona lepäillessä olo on taas parempi. Aiempaan suorituskeskeiseen elämääni olen onneksi sen verran kyennyt tekemään pesäeroa viime vuosina, että olen ihan tietoisesti opetellut lepäämään. Se tekee todella hyvää.

Tässä omat flunssantorjunta ja -hoitokikkani - uskokoot ken haluaa. Entisenä flunssien sairastamisen ammattilaisena olen aika tyytyväinen nykytilanteeseen. Siitä ei ole kuin nelisen vuotta, kun sairastelin jatkuvasti. Lääkäri sanoi, että se 6-8 flunssan vuositahti on ihan normaali eikä siihen itse voi vaikuttaa, korkeintaan vähän hyvällä käsihygienialla. On pakko olla hieman eri mieltä. Ravinto- ja elämäntapamuutosten myötä ollaan tultu tähän "1-2 flunssaa vuodessa" -tilanteeseen. Uskon että kehon ravinnetilan parantamisella ja 8-12 viikkotunnin himourheilun vähentämisellä on ollut iso vaikutus.

Flunssankarkotusaineksina käytän näitä:

C-vitamiini: Nyt kaapista löytyy iHerb.comista ostettu Madre-C ja Puhdistamon amlamarjauute. Molemmat ovat luonnon omista C-vitamiinipommeista tehtyjä jauheita. C-vitamiini on vahva antioksidantti. Ravintolisänä hyvä valinta on esim. Solgar Ester C Plus.

D3-vitamiini: Kaapista löytyi Thornen 5000IU:n eli 125µg vahvuinen D3-valmiste. Normaalisti otan D:tä vain noin kerran viikossa, mutta isomman määrän kerralla. Tämä on toiminut minulle tosi hyvin ja veren D-vitamiinitaso on loistava. Flunssien jatkuva ilmaantuminen lakkasi kun sain D-vitamiinitason yli 100 nmol/l. Koen että D3 on ollut minulle siis tosi merkittävä ravintolisä. Se on kyllä tutkitustikin tärkeä aine immuunipuolustukselle. D3-tason nostamisessa käytin aikoinaan Biotics D-Mulsion -nestettä, ja edelleenkin sama purtilo on normaalisti käyttämäni valmiste. Se on nyt vain kaapista loppu ja ajattelin käyttää loppuun tuon Thornen. Thorne on tosi laadukas merkki, sitä saa iHerbistä.

Viherjauhe: Käytössä tällä hetkellä ikisuosikkini Emerald Balance (myös iHerbistä) ja uusi tuttavuus Poliquinin Wellness Greens. Näistä tankkaan kropalle lisää vitamiineja ja antioksidantteja pöpöjen torjuntaan. Tukkoisessa olossa kiinnostus kasvisten syöntiin romahtaa, ainakin minulla. Tuntuu helpommalta hörpätä veteen sekoitettu viherjauhe kuin yrittää työntää (hieman kipeästä) kurkusta alas tuoreita vihanneksia.

Probiootti- eli maitohappobakteerivalmiste: Käytössä on tällä hetkellä Flora Max Forte, jota sekoitan päivittäin viherjauheeseen. Vieläkin parempi olisi VSL#3, jota en vielä ole kokeillut, mutta tiedän sen olevan maailman tutkituin maitohappobakteerivalmiste. Ystävilläni on siitä myös todella hyviä kokemuksia. VSL#3:a voi tilata netistä, kannattaa googlettaa. Se sopii muuten myös lapsille, se on jauhemainen ja laitetaan veteen. Probiootit vähentävät flunssien, kuumeiden ja erinäisten pöpösten kiusantekoa kropalle. Suolistolla on aivan valtavan suuri merkitys vastustuskyvylle! Kunpa tämän tietäisi ja ymmärtäisi useampi - etenkin ne, joiden lapset sairastelevat jatkuvasti ja ovat ikävimmässä tapauksessa syöneet jo parin ensimmäisen elinvuotensa aikana monta monituista antibioottikuuria. Tosi harva meistä saa ruoasta riittävästi tukea suoliston hyville pöpöille. Toistaiseksi vastaan ei ole tullut ketään jatkuvasti hapankaalinhimoista.

Sinkki: Kaapissa majailee maahantuomamme Poliquin-merkin ÜberZinc. Sinkissä tärkeintä on hyvä laatu, kannattaa ostaa esim. sinkkipikolinaattia. Sinkillä on suora vaikutus immuunijärjestelmään: matala sinkkitaso vähentää T-tappajasolujen toimintaa. Luontaistuotekaupoista kannattaa hankkia esim. Solgar Zinc Picolinate.   

Muita olennaisuuksia ovat tietysti:

- Paljon vettä ja muita nesteitä, Yogi-tee on suosikkini lämpimistä juomista
- Minimaalisesti sokeria, joka heikentää immuniteettia etenkin isoina annoksina
- Paljon unta, lepoa & rentoutumista eli pötkölleen aina kun pääsee. Olen kuunnellut päivittäin rentoutusaudioita joista parhaita ovat mielestäni tällä hetkellä Journeys Inward -sivustolta ostamani HypnoBirthing-audiot (siellä on muuten ladattavissa myös ilmainen 30 minuutin mp3, tykkäsin siitäkin kovasti).

Kun Yogi-tee ei ole enää maistunut, olen juonut muutaman mukillisen myös mustaherukkamehua, johon sekoitin vastustuskykyä parantavia Instant Pakuri -jauhetta ja manuka-hunajaa. Pakuria keittelen epäsäännöllisen säännöllisesti ja instant-jauhetta lisään usein smoothien sekaan. Ystäväni Jaakko Halmetoja on tehnyt viime vuosina pakuria Suomessa tunnetuksi, häneltä minäkin siitä kuulin. Ja olen kääpäteetä juonut siitä saakka. :)

Manukan sain joskus aikaa sitten kokeiluun jostain ja flunssien yrittäessä päälle olen sitä käyttänyt. Tehosta en osaa sanoa, mutta Uudessa Seelannissa sen nimeen vannotaan kyllä kovasti. Alkuperäiskansat ovat käyttäneet sitä lääkinnällisesti mm. haavojen, vatsavaivojen, vilustumisten, tulehdusten ehkäisyssä ja - hoidossa.

Kaisa Jaakkola

   

Kommentit (13)

Vierailija

En löytänyt verkkokaupastanne noita Poliquinin tuotteita, mistä niitä voi ostaa Suomessa?

Kaisa Jaakkola
Liittynyt29.8.2013
Vierailija

En löytänyt verkkokaupastanne noita Poliquinin tuotteita, mistä niitä voi ostaa Suomessa?

Myymme niitä valmennusten yhteydessä, kun niihin on hyvä katsoa aina henk.koht. annosohjeet. Kannattaa tilata netistä / hakea Yliopiston apteekista se VSL#3 ja ostaa vaikka Lifestä Solgarin sinkkipikolinaatti. :)

 

Vierailija

Paras flunssalääke on keitetty inkivääriliemi hunajalla ja sitruunamehulla höystettynä. Tosin raskaana ollessa inkiväärin nauttiminen voi joillekin tuntua huonolta idealta historiansa vuoksi, mutta noin niinkuin vastasuuden varalle. 

Vierailija

Hyviä vinkkejä, kiitos :) Pitäisi alkaa itse ehkä miettimään tuota ennaltaehkäisyä sen sijaan että hoitaa oireita. Meillä alkava flunssa ollaan sekä lapsilla että aikuisilla karkoitettu melko tehokkaasti Plantago- uutteella :) Suosittelen! Sillä monet karkoittavat myös lapsen korvatulehdukset.

Vierailija

Tämä koko ketju lienee tarkasti suunniteltu mainos. Että ostakaa nyt ennalta ja aikana ja jälkeen meidän Life Vita Health Anti Flu Miraclea, niin voi kun olette kauniita ja rohkeita.

Kaisa Jaakkola
Liittynyt29.8.2013
Vierailija

Tämä koko ketju lienee tarkasti suunniteltu mainos. Että ostakaa nyt ennalta ja aikana ja jälkeen meidän Life Vita Health Anti Flu Miraclea, niin voi kun olette kauniita ja rohkeita.

Kerrotko vielä vierailija, että miksi näin ajattelet? Laitoin noita muita tuotteita juuri siksi että tuo meidän maahantuoma sarja ei ole missään julkisessa myynnissä, en yritä sitä tyrkyttää missään, eikä tuotteita saa kuin valmennusten kautta. Pelkän kausiflunssan vuosi en ajattele että kenenkään pitäisi mennä valmennukseen. Nuo kaikki valmisteet joita mainitsin vie euroja ihan muille yrittäjille - esim. Life, VSL#3:n maahantuoja ym. Jos yrittäisin myydä omia tuotteita niin muiden suositteluhan olisi sama kuin se että ampuisin itseäni jalkaan.

 

Vierailija

Kiitos tuhannesti Kaisa tuosta VSL#3-vinkistä! Etsin juuri sopivaa probioottivalmistetta 5-vuotiaalle, joka on jatkuvien korvakipujen takia  joutunut syömään ihan liikaa antibiootteja. 

Vierailija

Kiitos Kaisa vinkeistä!

Minkä verran noita probiootteja (esim. tuo VSL#3) kuuluu ottaa ihan normaalisti?

Entä d-vitamiinin annostus? Miten sitä kuuluu ottaa?

Kiitos, jos ehdit vastata :)

T. Anu

Vierailija

Mitenköhän muuten tuo VSL#3-jauhe, niin jos sitä käyttäisi itsetehtyyn hapankaaliin niin voisiko sen saada ns. lisääntymään siinä? Kun hapankaalia tehdessähän kaaliin muodostuu maitohappobakteereja ja siihen sekaan voi laittaa probiootteja, joka tukee noiden bakteerien muodostumista, niin jos pistäisi yhden tuollaisen VSL#3-pussin yhteen tekeillä olevaan hapankaalipurkkiin niin saiskohan siinä pari litraa kunnon bakteerikannalla varustettua hapankaalia? Tai jos tekisi itse viiliä tai jogurttia ja pistäisi tuota jauhetta hieman sinne ensimmäisen satsin sekaan ja sit säästää aina edellisestä satsista hieman uuteen satsiin ns."juureksi"?

Kaisa Jaakkola
Liittynyt29.8.2013
Vierailija

Kiitos Kaisa vinkeistä!

Minkä verran noita probiootteja (esim. tuo VSL#3) kuuluu ottaa ihan normaalisti?

Entä d-vitamiinin annostus? Miten sitä kuuluu ottaa?

Kiitos, jos ehdit vastata :)

T. Anu

Mulla on sellainen periaate, että netin välityksellä en halua antaa annosohjeita. Joten kehotan vain katsomaan pakkauksesta ja noudattamaan sitä :) Toivottavasti ymmärrät. 

 

Kaisa Jaakkola
Liittynyt29.8.2013
Vierailija

Mitenköhän muuten tuo VSL#3-jauhe, niin jos sitä käyttäisi itsetehtyyn hapankaaliin niin voisiko sen saada ns. lisääntymään siinä? Kun hapankaalia tehdessähän kaaliin muodostuu maitohappobakteereja ja siihen sekaan voi laittaa probiootteja, joka tukee noiden bakteerien muodostumista, niin jos pistäisi yhden tuollaisen VSL#3-pussin yhteen tekeillä olevaan hapankaalipurkkiin niin saiskohan siinä pari litraa kunnon bakteerikannalla varustettua hapankaalia? Tai jos tekisi itse viiliä tai jogurttia ja pistäisi tuota jauhetta hieman sinne ensimmäisen satsin sekaan ja sit säästää aina edellisestä satsista hieman uuteen satsiin ns."juureksi"?

Kaiken järjen mukaan tämän pitäis kyllä toimia, koska sama pätee myös jogurttiin. Eli jos siihen lisää noita hyviä pöpöjä niin ne alkavat lisääntymään siinä. Kokeile :) Jaakko Halmetoja varmaan osaisi vastata tähän paremmin, hän on noita hapatettuja ruokia tehnyt itse enemmänkin. Minulle tuttu juttu on vain kookosvesikefiiri (blogijuttuni siitä löytyy googlettamalla). 

 

Seuraa 

Blogiarkisto

2014