Loma voisi olla mitä mainioin tekosyy sille, että unohtaisi kokonaan liikunnan. Näin minä ainakin ennen tein. Muut asiat meni edelle. Paljon mieluummin tiristin nahkaani altaalla, kävelin lähinnä eri kauppojen väliä shoppaillen maanisesti ja nesteytin mieluummn lomasiiderillä.

Lapsi, arki ja selän säryt ovat laittaneet prioriteetit kuitenkin uuteen järjestykseen. Nykyään ei arjessa ole samalla tavalla aikaa treenamiseen, mutta silti se pitää hoitaa, jotta selkävaivat pysyisivät hallinnassa. Lomalla taas on ihan eri tavalla aikaa liikkua, kunhan järjestää sille aikaa.

 

Tässä siis minun vinkkini lomalla treenaamiseen:

1. Kävely tai hölkkä

Mikään ei ole helpompaa ja vähemmän paikkasidonnaista kuin omien jalkojen siirtely toisensa eteen joko kävellen reippaasti tai juosten. Kuumuuskaan ei ole ongelma, kun lenkin hoitaa alta pois ennen aamupalaa. Sitten on koko loppupäivän hyvä fiilis loikoilla vaikka siellä altaalla. Muista kuitenkin ottaa ne hyvät kengät mukaan. Ja ennenkaikkea: naiset! Pitäkää huolta tisseistänne ja pukekaa päälle kunnolliset ja oikeasti tukevat urheilurintsikat!

Ja jos oikein hurjaksi ryhdyt, voit ottaa lenkin päätteeksi vaikka pikku hyppytreenit! Tasajalkahyppyjä, askelkyykkykävelyä, yhden jalan hyppyjä. Persikkapylly in the making!

 

2. Vesijuoksu

Jos aamun torkutukset menevät sen verran pitkäksi, ettei lenkki kuumassa innosta, voi aina hypätä altaaseen vesijuoksuvyön kanssa. Vesijuoksuvyö ei paljoa matkalaukussa paina. Monesta Euroopan maasta löytyvästä Decathlonista saa myös halvalla ostettua vesijuoksuvyön, jos sellaista ei halua raahata mukaansa. Kevyempi ja pienempi vaihtoehto on vielä sellaiset nilkkoihin laitettettavat kelluttimet. Niitä en ole tosin itse kokeillut. Tämän aktiviteetin harrastajien tulee varautua saamaan muun matkaryhmän keskuudessa mummon leiman, mutta oikeestihan ne ovat vaan kateellisia.

Poissuljettuja vaihtoehtoja eivät tietenkään ole myöskään ihan perinteinen uiminen tai laudan päällä polskuttelu. Tämä lautaversio ottaa hyvin takareisiin, kun pitää potkun aikana koko jalan käytössä aivan kuin potkuttelisi räpylät jalassa.

 

3. Kuminauhajumppa

Vielä kevyempi vaihtoehto matkalaukkuun pakattavaksi on kuminauhat. Niillä saa tehtyä todella monipuolisesti koko kehon lihaskuntoliikkeitä. Voisin yrittää lahjoa miehen kuvaamaan teille vaikka viiden liikkeen miniohjelman, jolla jumppaatte koko yläkehon läpi. Olkapäät, yläselän, rintalihakset, hauikset, ojentajat.


4. Jooga tai pilates

Tätä varten tarvitset vain maton tai pyyhkeen ja ehkä jonkun youtube-ohjelman tai applikaation. Yksi suosituimmista Youtuben maailmassa on Yoga with Adriene. Sieltä löytyy kaikkea aamu- ja ilta joogeille, aloittelijoille, painonpudottajille, stressaajille ja jopa puutarhureille! Tietenkin jos olet käynyt vaikka joogassa niin voit muistella itsekin asanoita ja sarjoja. Aurinkoterveyhdykset ja parit soturit aamuun avaa kropan lisäksi myös mielen. Muista, ettei se kuntosalijoogaryhmän ahdistava elämäntapajoogi ole nyt paikalla, eikä ole siis aivan niin justiinsa meneekö aurinkotervehdyksen liikkeet ihan just siinä oikeassa järjestyksessä.

 

Lomalla ei tarvitse tehdä mitään, mutta lomalla voi tehdä kaikkea mistä nauttii. 30 minuuttia joka päivä ei estä tekemästä kaikkea muuta kivaa ja niistäkin seikkailuista saa paljon enemmän irti, kun on hyvässä kunnossa ja energinen. Itselläni suurin motivaattori on se, että selkä pysyy sellaisessa kunnossa, että pystyn riehumaan vesipetoni kanssa meressä ja juoksemaan hänet kiinni, kun riiviö yrittää karata vielä kerran veteen, vaikka päällä on jo kuivat vaatteet. Basic shit…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

Mirvan Menomatkat 500mg
Käytetään säännöllisesti matkakuumeen aiheuttamiin oireisiin. Vaikuttava aine: vinkit lapsen kanssa matkustamiseen. Sis. parhaat kohteet, kokemukset ja katasrofit. Päivämatkoja hyvinvointiin, liikuntaan ja terveelliseen ruokavalioon lapseperheen arjessa.
Saattaa aiheuttaa yliherkkyyttä lomasuunnitteluun, vakavaa haaveilua sekä yliaktiivista pakkausintoa.
Oireiden pitkittyessä lue lisää ja varaa matka.

Seuraathan jo Mirvan Menomatkoja jo Facebookissa ja Instagramissa

Kiinnostaako sinua kaupallinen yhteistyö blogini kanssa? Ota rohkeasti yhteyttä!

 

Hae blogista

Blogiarkisto

2018
2017
2016
2015
Sisältö jatkuu mainoksen alla