Tyttöjen treenileirillä koettiin melko monta "aaaaaaaaa! Nyt mä tajuun!" -hetkeä. Lamppuja syttyi niin tiheeseen tahtiin, että hetken jo luulin olevani tranceluolassa keskellä strobosadetta. Mutta ei, palapelin palasethan ne vaan loksahteli kohdilleen. Tyhjässä päässä kolisee kovimmalla äänellä, you know.

1.     Väärin treenaamisella voi tehdä hallaa

Aina ei ole kyse siitä, kuka treenaa koviten ja kenen lihakset on seuraavana päivänä kaikkein kipeimmät. Varsinkin meillä muksun ulos putkauttaneilla on melkein väistämättä edessä työmaa nimeltä vatsalihasten erkauma ja/tai lantionpohjan lihasten jumppa. Nyt jos ihmettelet, että mistä ihmeessä on kyse, googlaa se HETI tai tutustu Vauva-lehden artikkeliin: "Miksi pömppö jää ja selkä kipeytyy? Kolme neuvoa keskivartalon kuntoutukseen raskauden jälkeen tai Kemikaalicocktailin blogiin. Vatsalihasten erkaumaksi kutsutaan vatsalihasten väliin raskauden myötä syntyvää rakoa, joka saattaa saada vatsasi pömpöttämään ja selkäsi särkemään. Vatsalihasten erkauma ei pienene väärin tehdyillä vatsalihasharjoitteilla vaan vaatii syvien vatsalihasten ja lantionpohjan lihasten jumppaa. Lankut ja väärin tehdyt istumaan nousut saattavat saada aikaan enemmän haittaa kuin hyötyä.

Kanerva antoi meille ehkä maailman hämmentävimmän (mutta toimivimman) neuvon siihen, mistä tietää tekevänsä oikeilla lihaksilla töitä: Vedä tampooni sisään! Ihan totta! En huijaa! Katso vaikka Kanervan Instasta. Pitää siis olla yhtäaikaa sellainen olo, kuin pidättelisi pissaa ja kakkaa ja vetäisi kuvitteellista tamponia sisään päin. Ja jos et tuo ajatus mielessäsi pysty pitämään pokkaa, niin Simsalabim! treeneistähän tuli just oikein hauskat.

Lisää linkkivinkkejä:

Miten aloittaa kotijumppa synnytyksen jälkeen? 3 hyvää neuvoa

Koska tunto palautuu? Milloin saa treenata? Fysioterapeutti neuvoo, kuinka palaudut sektiosta

Rohkeasti liikkeelle! Raskaus ei ole syy välttää liikuntaa – vaan syy lisätä sitä

Odottaja ja imettäjä, tämä jumppa pelastaa niskajumeilta!

Nainen, lirahtaako trampalla? Vääränlainen treeni voi heikentää lantionpohjaa

Sekä Vauva.fi:n FBssä oleva video erkaumasta


2.     Ole itsellesi armollinen

 

Älä odota että sinun pitäisi taianomaisesti olla samassa kunnossa kuin parikymppisenä vaan anna palautumiselle aikaa. Ei ehkä kannata ottaa vertailukohdaksi jotain Jendall Kenneriä tai miss maailman fitness "rasvaprosenttini on alle kymmenen" tyyppistä instapimua. Aloitat omalta tasoltasi ja määrittelet itsellesi tavoitteen. Sillain realistisesti ja armollisesti. Ei mitään hitaita nälkään näännyttämisiä tai yhden kerran maratonia, jonka jälkeen olet niin rikki ettet voi enää tehdä mitään. Ei mitään itsensä sättimisiä siitä, kuinka ei taaskaan jaksanut lähteä lenkille, vaan hellää pohdintaa siitä, miten sen pepun nostamisen voisi motivoida itselleen mukavaksi jutuksi.

 

3.     Mutta älä keksi tekosyitä

"Minulla ei ole aikaa, kun pitää tehdä töitä ja siivota ja pyykätä ja kokata ja..." Kuulostaako tutulta? Ihan noita samoja mantroja sitä itsekin tulee jauhettua. Kerrottua itselleen tekosyitä. Vaikka samalla tietää, että puoli tuntia luulisi löytyvän jostain somettamisen ja sohvalla makaamisen sijasta. Vaikka tietää, että nukkuisi paremmin ja olisi sen vuoksi energisempi ja jaksaisi miehen ja mukulan kiukutteluakin paremmin (omasta puhumattakaan). Vaikka tietää, ettei silloin ihan niin helposti sortuisi palkitsemaan itseään herkuilla, kun on ollut niiiiiin rankka päivä. Juu, kaikki nää on käytettyjä kortteja, moneen kertaan. Sitten kun taas muistaisi ettei tarvitse lähteä kuntosalille tehdäkseen hyvän treenin. Oman kehon painolla harjoittelu voi olla tehokasta ja mielekästä. Puoli tuntia riittää.

Treenileirillä me treenattiin kaksi kertaa päivässä noin 45 minuuttia kerralla. Ja voin sanoa että ne oli todellakin tehokkaita treenejä! Eikä meillä mitään kuntosalia ollut, pelkät matot, kuminauhat ja täytetyt 6 litran vesipullot painoina. Interwebsin ihmeellisestä maailmasta löytää treenivideoita vaikka huru mycket. Kannattaa vaan suunnitella tekemisensä etukäteen, jotta saa oikeasti jotain aikaiseksikin. YouTuben selailuaikaa kun ei lasketa treeniajaksi.

(Ensi viikolla jaan muuten muutaman hyvän vinkin kotona treenaamiseen.)

 

4.     Treenileireille pitäisi osallistua säännöllisesti

Tällainen intensiivikurssi oli todella tehokas kipinän sytyttäjä ja ideoiden kehittäjä. Lyhyessä ajassa sai monta hyvää treeni-ideaa ja innostui suunnattomasti myös ruokavaliopuolesta. Yksi päivä ei tähän riittäisi vaan olen sitä mieltä, että tälle kannattaa antaa aikaa. Pitkä viikonloppu auttaa pääsemään treenimoodiin sisälle ja mahdollistaa treenistä nauttimisen.

No, ollaanpa realistisia. Eihän se nyt vaan ole mahdollista lähteä tällaiselle korkean paikan leirille montaa kertaa vuodessa. Voisikohan sitä kipinää ja intensiivisyyttä yllä pitää jotenkin muutenkin? Voisiko esim. sopia ystävien kanssa liikuntaintensiivisestä viikonlopusta vaikka muutaman kuukauden välein? Voisikohan sisäänkirjoittaa liikunnan yhteisiin treffeihin? Meille ainakin syttyi idea ulkotreenien ja Allas Seapool treffien yhdistämisestä dinneriin. Tai sitten voisi sopia saman porukan kanssa jonkin haasteen, jota seuraillaan ja sparraillaan WhatsAppin ryhmän kautta.

Tsekatkaapa Jyllannin suomineidon postaus Paljon liikkuva ihminen ei ole himourheilija, vaan toteuttaa sitä mihin ihmiskeho on tarkoitettu – 10 vinkkiä joilla pidän kunnostani huolta! Hän se vasta elää todeksi meidän treenileiriä joka päivä! Hieman kateellisena kysyinkin häneltä onko Tanskassa kellossa enemmän tunteja kuin meillä suomalaisilla? Joka tapauksessa, hän toteuttaa tätä ajatusta: säännöllisesti ja osana normaalia elämää, mutta osaa olla itselleen myös armollinen ja kuunnella kroppansa lisäksi mieltänsä. Arvostan!

5.     Hyvinvoiva äiti = parempi äiti ja vaimo

Pieni terve itsekkyys ja puolison panostus toisen hyvinvointiin maksaa itsensä korkojen kera takaisin. Se innostumisen, energian ja hyvän mielen määrä säteilee perheelle takaisin. Kun äiti voi hyvin, voi perhekin hyvin. Ei me saada mitään papukaijamerkkejä sillä, että uhrataan koko elämämme äitiydelle eikä edes muisteta mistä pidimme ennen lapsia. Tiedän että joillekin on mahdoton ajatus jättää lasta edes hetkeksi oman vapaa-ajan perusteella, suotakoon se heille. Itselleni se on vieras ajatus, eikä se silti tee minusta huonompaa äitiä, kuin siitä joka ei koskaan käy yksin missään ja joka elää vain lapsiaan ajatellen. Jostain kumman syystä tietyissä piireissä elää vahvana ajatus siitä, että on hyve uhrautua. Että sellainen äidin kuuluu olla. No, minä haluan olla muutakin kuin vain äiti, vaikka toki se rooli tihkuu koko ajan jokaisessa jutussa läpi ja on hyvin suuri osa identiteettiäni. Mutta ei koko identiteetti.

Mitä ajatuksia nämä lamput teissä herättää? Oliko itsestäänselvyyksiä vai ihan huuhaata? Mahdollisia mahdottomuuksia? Mitä lamppuja teille on syttynyt treenaamiseen liittyen?

Kommentit (7)

Mirvan Menomatkat
Liittynyt4.2.2016

Kummasti sitä luulee elävänsä niiden itsestäänselvyyksien mukaan, mutta kun pintaa hieman naarmuttaa huomaakin totuuden ;)

Mirvan Menomatkat
Liittynyt4.2.2016

Ihana kuulla! Tsempaamisella ne muutokset minusta tapahtuvatkin eikä millään saarnaamisella. Vaikka kyllä mä siihenkin välillä syyllistyn. Kysy vaikka mieheltä :D

Mirvan Menomatkat
Liittynyt4.2.2016

Miksi se armollisuus meiltä äideiltä usein unohtuukin? Itseämme ja muitakin äitejä kohtaan. Empatia se vaan kasvaa käytössä ja itseäänkin kohtaan voi olla empaattinen. Samalla tulee kasvattaneeksi lapsissaankin niitä tunnetaitoja ja empatiaa, eikä sitä kai maailmassa koskaan ole liikaa, vai mitä?

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Mirvan Menomatkat 500mg
Käytetään säännöllisesti matkakuumeen aiheuttamiin oireisiin. Vaikuttava aine: vinkit lapsen kanssa matkustamiseen. Sis. parhaat kohteet, kokemukset ja katasrofit. Päivämatkoja hyvinvointiin, liikuntaan ja terveelliseen ruokavalioon lapseperheen arjessa.
Saattaa aiheuttaa yliherkkyyttä lomasuunnitteluun, vakavaa haaveilua sekä yliaktiivista pakkausintoa.
Oireiden pitkittyessä lue lisää ja varaa matka.

Seuraathan jo Mirvan Menomatkoja jo Facebookissa ja Instagramissa

Kiinnostaako sinua kaupallinen yhteistyö blogini kanssa? Ota rohkeasti yhteyttä!

 

Hae blogista

Blogiarkisto

2018
2017
2016
2015