Siirtyminen Splitistä saarille on helppoa. Lautat kulkevat monta kertaa päivässä ja välimatkat ovat inhimillisiä. Jos vain varaa liput ajoissa. 

Minä menin hötkyheikkinä ostamaan meidän lauttaliput jo 2 kuukautta ennen matkaa, kun huomasin, että lautta Splitistä Hvarille oli jo lähes loppuunmyyty. Sain meille melkein viimeiset paikat, sillä tuo lautta olikin pienempi katamaraani. Samaan syssyyn ostin sitten kaikki muutkin liput. Se oli vahingossa viisaasti tehty, sillä myöhemmin huomasimme, että suorat lautat Hvarilta Splitin suuntaan olivatkin loppuunmyytyjä.

Lippujen osto on helppoa. Jadrolinijan nettisivut on yllättävän hyvät. Sivuilta valitaan lähtösatama sekä kohdesatama ja päivämäärä. Ainoa kummallinen ominaisuus oli se, ettei yhdellä varauksella saanut ostettua kuin max. 5 lippua. Meidän kuuden hengen liput piti siis ostaa kahdessa erässä. Hieman pisti jännittämään, ettei kukaan ehdi väliin niiden viimeisten lippujen kanssa. Yksi paikka jäi vielä myyntiin, kun meidän liput oli ostettu.

Lauttamatkat olivat edullisia, varsinkin jos vertaa vaikka HSL:n seutulippuihin suhteessa kuljettuun matkaan. Alle 3-vuotiaan lippu oli ilmainen ja muilta matkat maksoivat alle 10 euroa suuntaansa. 

Minä, näin old school -matkanjärjestäjänä, menin ja printtasin liput paperille, mutta niissä olevat QR-koodit olis varmaan voinut myös tallentaa kuvina kännykkään. Melko hienostunutta, mutta mitäs mä sit olisin mun hienoon matkakansioon laittanut? 

Hvarille pääsee myös esim. Stari Gradin satamaan, mutta meille oli helpompi mennä suoraan Hvar Towniin ja jättää väliin yksi siirtyminen bussilla läpi saaren. Stari Gradin satamasta on lisäksi matkaa Stari Gradin kaupunkiin, joten mikäli olette sinne suuntaamassa, niin kannattaa sopia nouto satamasta majapaikan kanssa.

Bracin saarelle voi lautalla seilata joko Supetariin tai Boliin. Supetariin tehdään oletettavasti enemmän vuoroja, mutta jälleen jää se bussimatka pois, kun menee suoraan Boliin. Supetar, samoin kuin Stari Grad on myös autolauttojen pysähdyspaikka. Jos alla on siis auton mallinen menopeli, niin nämä satamat toimivat teille. Varaudu jonottamaan laivaan. Näyttivät melko pitkää pinnaa vaativilta jonoilta, ainakin Stari Gradissa. 

Varaudu myös siihen, etteivät aikataulut ole ihan Express Bus luokkaa. Enemmän mennään sellaisella VR-hengellä, paitsi ettei myöhästymisiä selitellä mitenkään. Lähtösatamaa lukuunottamatta lautat olivat n. 45 minuuttia myöhässä eikä satamissa ollut mitään järkevää varjoisaa paikkaa missä odotella. Paitsi ravintolan terassi. Siellä kannattaakin istuskella ja kyttäillä laivan saapumista ja mennä vasta sen jälkeen häröpallona vellovaan jonoa huonosti imitoivaan ihmiskaaokseen. 

Nämä matkailijat eivät osanneet jonottaa. Etuilu ja tappituntumalla niskaan hengittäminen oli maan tapa. Pitkää pinnaa kaivattiin. Me tungettiin lauttaan rattailla ja lisättiin siten oma osuutemme hässäkkään. Sama Tallinnan laiva -efekti toistui myös poistuessa. Mutta perille päästiin, joka kerta! 

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Mirvan Menomatkat 500mg
Käytetään säännöllisesti matkakuumeen aiheuttamiin oireisiin. Vaikuttava aine: vinkit lapsen kanssa matkustamiseen. Sis. parhaat kohteet, kokemukset ja katasrofit.
Saattaa aiheuttaa yliherkkyyttä lomasuunnitteluun, vakavaa haaveilua sekä yliaktiivista pakkausintoa.
Oireiden pitkittyessä lue lisää ja varaa matka.

Seuraavaksi helteinen postaussarja Kroatian saarilta. Tulossa myös Torrevieja ja Kööpenhamina. Stay tuned!

Kiinnostaako sinua kaupallinen yhteistyö blogini kanssa? Ota yhteyttä Sanoma Lifestylen mediamyyntiin!

 

Teemat

Blogiarkisto

2017
2016
2015

Kategoriat

Instagram