Äitiyteen ja synnytyksestä palautumiseen liittyy paljon erilaisia asioita – ja kyllä, myös kaikenlaisia vaivoja! On myös vaivoja, joista harva haluaa puhua julkisesti. Vaivat ovat usein hyvin henkilökohtaisia ja intiimejä, joten ei niistä haluta huudella muille. 

Itse koen oman roolini tärkeäksi tällaisissa kohdissa, sillä haluan tuoda esille myös niitä vaietumpia aiheita. Me kaikki olemme ihmisiä ja lopulta hyvin samankaltaisia. Et ole siis koskaan yksin vaivojen kanssa. Aina löytyy joku toinen, jolla on varmasti ollut samoja kokemuksia.

Minulle on aina ollut tärkeää puhua kaikista asioista avoimesti ja totuudenmukaisesti.

Et ole koskaan yksin vaivojesi kanssa. Kuva: Johanna Tossavainen
Et ole koskaan yksin vaivojesi kanssa. Kuva: Johanna Tossavainen

Minulle on aina ollut tärkeää, että asioista puhuttaisiin avoimesti ja totuudenmukaisesti. Olen onnekas, kun ympärilläni on erilaisiin asioihin erikoistuneita ammattilaisia, joita voin konsultoida aina tarpeen tullen. Tällä kertaa halusin kysyä neuvoa muutamiin synnytyksestä palautumiseen liittyviin vähemmän julkisesti puhutuimpiin ikäviin vaivoihin, kuten ummetukseen ja peräpukamiin. Halusin tietää, voiko näitä vaivoja ennaltaehkäistä ja hoitaa oikeanlaisella ravitsemuksella. Konsultoin jälleen siis Pelvic Fysion äitiysasiantuntija Johanna Tossavaista.

Synnytyksen jälkeen me äidit saamme osaksemme mitä erilaisempia vaivoja.

Hyvät ja monipuoliset rasvanlähteet ruokavaliossa auttavat ummetukseen. Kuva: Johanna Tossavainen
Hyvät ja monipuoliset rasvanlähteet ruokavaliossa auttavat ummetukseen. Kuva: Johanna Tossavainen

Kärsitkö ummetuksesta?

Ummetuksen yksi selkeä oire on, että kokee tarvetta ulostaa useammin kuin kykenee. Yleensä suoli toimii harvemmin kuin kolme kertaa viikossa. Ummetuksen oireet ovat kuitenkin yksilöllisiä, kuten kova uloste, suoli ei tunnu tyhjenevän kunnolla, pinnistelyistä huolimatta uloste ei tule ulos, vatsakivut, ilmavaivat, turvonnut olo sekä painon tunne vatsassa.

Ummetusta voi ja kannattaa ennaltaehkäistä sekä hoitaa kiinnittämällä huomiota elämäntapoihin, kuten ruokailu- ja liikuntatottumuksiin sekä myös henkiseen hyvinvointiin. Ummetuksen hoitaminen elämäntapoja muuttamalla vaatii pitkäjänteisyyttä, sillä muutosten vaikutus ei tunnu välittömästi.

Ummetus on tyypillistä niin raskaana ollessa kuin synnytyksen jälkeenkin

Synnytyksen jälkeen ummetuksella voi olla kuitenkin myös epäsuotuisa yhteys erkauman palautumiseen. Sillä turvonnut suolisto pingottaa venyttynyttä jännesaumaa entisestään ja voi näin estää jännesauman palautumista. Riittävän nesteen lisäksi ravitsemuksessa olennaisinta on riittävä kuidun saanti. Kuitua saat muun muassa täysjyväviljoista, leseistä, kasviksista, marjoista ja hedelmistä. Liikuntamuodolla ei niinkään ole väliä vaan normaali kävely riittää hyvin liikunnaksi. Ummetuksen sekä myös peräpukamien ennaltaehkäisyssä ja hoidossa oleellista on myös huomioida suolelle ergonominen asento wc-käynneillä.

Suosi sokeriherkkujen sijaan hedelmiä.
Suosi sokeriherkkujen sijaan hedelmiä.

Peräpukamat

Peräpukamat ovat laajentuneita peräaukon laskimoita, joiden syntyyn tavallisimpia syitä ovat ummetus, pitkään paikallaan istuminen, ylipaino ja raskaus. Pukamiin liittyvät vaivat ovat yleisiä ja yleensä itsestään paranevia, mutta ne uusiutuvat helposti. Jos pukamat vaivaavat, on ummetuksen lailla hyvä kiinnittää huomio wc:ssä käytettyyn aikaan, lisätä liikunnan harrastamista ja kiinnittää huomiota ruokavalioon, erityisesti lisäämällä siihen kuitupitoista ruokaa. 

Kivut ja vaivat loppuvat synnytykseen – suurin huijaus ikinä!
Kivut ja vaivat loppuvat synnytykseen – suurin huijaus ikinä!

Synnytyksen jälkeiseen aikaan siis todella liittyy ikäviäkin asioita, joista harvoin puhutaan. Myös näiden hoidosta usein löytyy ristiriitaista tietoa, eikä kaikkea ole tutkittu vielä tarpeeksi luotettavan näytön takaamiseksi. Onneksi tiede kehittyy kokoajan, ja mitä enemmän vaietuista vaivoista puhutaan, niin sitä enemmän näihin vaivoihin tulee tarvetta etsiä laadukkaita hoitolinjauksia. 

Onko sinulla jotain sellaisia oireita tai vaivoja, joista haluaisit avointa keskustelua? Jätä kommenttia ja voin käsitellä niitä myöhemmin postauksissani.

Tsemppiä kaikille vaivoihin katsomatta.

Kyllä me ollaan melkoisia sisupusseja!

by Susanna

IG: @susanna_mustajarvi

FB: @meidancombo

Lue myös: 

Selkä, niska ja hartiat jumissa? – Vinkkejä vauva-arjen erganomiaan

En pärjää yksin! – Tarvitsen muiden tukea ja apua päivittäin

Erkauma, miten siltä voi välttyä? – fysioterapeutti vastaa

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

Miten Susannasta – entisestä missistä ja fitnessurheilijasta – kasvaa esikoiselleen tasapainoinen ja elämää vähemmän suorittava äiti?

Blogi kertoo, kuinka Susanna on löytänyt itsensä kerta toisensa jälkeen suorittamasta arkea ja havittelemasta super-ihmisyyttä jopa uupumukseen saakka, olematta kuitenkaan läsnä ja onnellinen. Tervetuloa blogin pariin, joka käsittelee äitiyttä ja naiseutta inhimillisesti sekä rehellisesti.

Instagram

Facebook

Yhteydenotot ja yhteistyöt Susanna Mustajärvi:

info@susannamustajarvi.com

 

Hae blogista

Blogiarkisto

2019