Tiesitkö, että nukkuminen on opittu taito, jonka jokainen lapsi voi oppia? Ja mitä aikaisemmin aloittaa vauvan unitaitojen opettelun, sitä helpommalla pääsee? Minulla oli aikaisemmin ajatus, että jokaisella lapsella on sisäinen taito nukkua joko hyvin tai huonosti. Ajattelin, että tähän ei voi kauheasti vaikuttaa. Tämä ajatus kuitenkin kumoutui, kun päädyin valistamaan itseäni asian suhteen sertifioidun unikonsultin avulla. 

Meillä kaikilla on kotoa opittuja tapoja nukkumiseen liittyen. Osalla on jo lapsuudesta asti ollut tietynlaiset rutiinit, jotka toistuvat osittain myös aikuisuudessa. Osa saa lapsuudestaan lahjan nukkumisen hyviin taitoihin. Toisilla nukkuminen on hankalaa läpi koko elämän. Minusta oli mielenkiintoista kuulla ammattilaiselta, miten tähän asiaan voisin jo nyt raskaana alkaa valmistautumaan. Mikäs sen parempi perintö lapselle, kuin hyvät taidot nukkumiseen ja nukahtamiseen? 

Nukkumisen opetteluun kannattaa perehtyä jo raskausaikana. Kuva: Elisa Honkasalo
Nukkumisen opetteluun kannattaa perehtyä jo raskausaikana. Kuva: Elisa Honkasalo

Mielestäni oli erittäin tärkeää, että unikonsultti kenen kanssa asiasta keskustelen, on itse kokenut myös omalla kohdallaan lapsen, joka ei vain nuku. Ja nämä opit, mitä minä jaan nyt eteenpäin ovat unikonsultilta, joka todellakin tietää lapsien olevan hyvin erilaisia. Tärkeintä ainakin omalla kohdallani on se, että tiedän tekeväni oikeita asioita. Jos lapseni ei siltikään nukkuisi, tiedän tehneeni kaiken voitavan. Asiat voisivat olla siis huonomminkin. Voin silloin olla tyytyväinen itseeni ja se riittää minulle. 

Ensimmäisten viikkojen tärkein tehtävä on toisiinsa tutustuminen, äidin palautuminen ja ruokinnan opettelu.

Tähän uniasiaan on mielestäni hyvä perehtyä jo ennen lapsen syntymää. Lapsen synnyttyä ensimmäisten viikkojen tärkein tehtävä on toisiinsa tutustuminen, sylittely, äidin palautuminen ja ruokinnan opettelu. Näiden viikkojen aikana unen opetteluun ei vielä ole oleellista kiinnittää huomiota. 

Nukkuminen on taito, jonka voi oppia. Kuva: Elisa Honkasalo
Nukkuminen on taito, jonka voi oppia. Kuva: Elisa Honkasalo

Nukkumaan opettelu on hyvä tiedostaa jo ennen lapsen syntymää, sillä uusien tapojen opettelu on helpompaa tehdä alusta alkaen!

On kuitenkin paljon helpompi opetella ja sisäistää tiettyjä tapoja heti alusta alkaen. Vanhojen tapojen muuttaminen on aina hankalampaa. Sen vuoksi tämä nukkumaan opettelu on hyvä tiedostaa jo ennen lapsen syntymää. Lisäksi raskaana ollessa on varmasti paljon enemmän energiaa käytettävänä. Vauvan synnyttyä on niin paljon hektisempää, joten asioihin ei ole aikaa perehtyä kunnolla. Mitä aikaisemmin näihin asioihin siis alkaa perehtymään, sitä helpommalla tulee pääsemään! 

Uniympäristöllä on merkitystä! Kuva: Elisa Honkasalo
Uniympäristöllä on merkitystä! Kuva: Elisa Honkasalo

Keräsin sinua – ja myös itseäni – varten 6 vinkkiä ylös, joita voi opetella sekä sisäistää jo nyt ennen kuin lapsi syntyy. 

  1. Laita uniympäristö heti syntymästä alkaen kuntoon. Lapsen uniympäristöön ja sen pysyvyyteen kannattaa kiinnittää huomiota jo varhaisessa vaiheessa. Ympäristön pysyvyydellä tarkoitetaan sitä, että nukkuu lapsi missä tahansa, kuuluisi siihen aina tiettyjä elementtejä. Tuttu ympäristö lisää turvallisuuden tunnetta. On hyvä ottaa huomioon, että huone on riittävän viileä (noin 18-19 astetta) sekä riittävän pimeä. Sängyssä ei kannata olla lasta aktivoivia leluja, kuten mobilea. 

  2. Nukkuessaan lapsi ei luontaisesti viihdy hiljaisuudessa. Mistä oikein olemme oppineet, että nukkuvien vauvojen ympärillä hyssytellään? Kohdussa vauva on läpi vuorokauden tottunut ääniin (suoliston äänet, sydänäänet yms.) ja lapsen unelle on usein parempi, että ympäriltä kuuluu ääniä. Unta tukemaan voi siis käyttää esimerkiksi musiikkia tai mitä tahansa ääntä, joka muistuttaa kohdun kohinaa. Lapselle turvallisuutta luo, jos nukkumisympäristö muutenkin muistuttaa häntä kohdusta. Tähän voi avuksi käyttää kapalointia tai unipussia. Nämä auttavat myös siinä, ettei vauva herää omiin säpsähdyksiinsä niin helposti.

  3. Nukkumaanmeno- ja herätysaikoihin voi alkaa hakea rutiinia jo 6 viikon ikäiselle vauvalle. Lapsen hormonaalisesti säädelty uni-valverytmi luo niin sanotusti uni-ikkunat, joiden aikana nukahtaminen on huomattavasti helpompaa. Nukkumaanmeno kannattaa siis ajoittaa lapsen iästä riippuen 19-20 välille, ja aamuherätys noin 6.30-7.30 välille. Näin vältetään ikävää yliväsymyksen kierrettä, joka vaikuttaa niin päivän kun yönkin uniin.

  4. Sänkyyn mennessä vauva on uninen, mutta edelleen hereillä. On tärkeää lempeästi opettaa vauvalle, ettei nukahtele minne sattuu. Turvallisen ja toistuvan iltarutiinin (syöttö, iltapesu, lorut yms.) sekä tutun uniympäristön avulla vauvaa autetaan valmistautumaan tulevaan yöhön. On hyvä opetella jo varhain, että turvallisuuteen kuuluu myös se, että molemmat vanhemmat voivat laittaa lapsen nukkumaan. Lapsi oppii näiden avulla siihen, että hänen on turvallista nukahtaa samoihin olosuhteisiin, josta hän myös seuraavan kerran herää. Kaikki lapset heräävät unisyklien välillä, mutta opittuaan nukkumaan ja nukahtamaan lapsesi osaa myös jatkaa unta syklistä toiseen.

  5. Pyri säännöllisyyteen päivisin. Päiväunet kehittyvät noin neljän kuukauden iässä, mutta rytmitystä ja nukkumista voi jo lempeästi harjoitella alusta alkaen. Olisi hyvä pikku hiljaa yhdessä lapsen kanssa löytää arkeen säännöllinen ja toistuva päivärytmi, joka rytmittää päivän tekemisiä, ruokahetkiä ja päiväunia. Näin tuetaan lapsen hormonaalisesti säädeltyä uni-valverytmiä, ja huolehditaan riittävästä ravinnosta ja unen määrästä päivän aikana.

  6. Johdonmukaisuus läpi vuorokauden on erittäin tärkeää – myös yöllä. Tämä on helpommin sanottu kuin tehty, mutta palkitsee varmasti. Vaikka johdonmukaisuus saattaa joskus olla äärimmäisen vaikeaa, kannattaa muistaa kuitenkin pysyä lapsen kanssa sovituissa unisäännöissä myös yöllä! Yöheräämiset vähenevät, kun lapsi oppii, että samat säännöt pätevät niin yöllä kuin illallakin.

Itse ajattelin palata tähän listaan aina ajoittain.

Nyt ensiksi siis uniympäristö kuntoon. Muihin kohtiin palaan viimeistään, kun vauva on kuuden viikon ikäinen!

by Susanna (rv 37)

IG: @susanna_mustajarvi

FB: @meidancombo

Lue myös: 

Vauvahankinnat ennen syntymää – hanki edes nämä!

Raskauden tuomat muutokset vartalossa pelottavat!

Lapsilisät säästöön? – hyvä tapa kerryttää lapselle pesämuna aikuisuuteen

 

Kommentit (4)

Vive
2/4 | 

Toki kaikki lapset ovat erilaisia, mutta onpa jännää, että jo 6 viikon iästä lähtien suositellaan vauva laittamaan nukkumaan klo 19-20. Siinä vaiheessa on juuri tiheän imun kausi, jolloin illat käytetään syömiseen ja maidon nostatukseen. THL:n oppaissa on mainittu pienen vauvan nukkumaanmenoajaksi 22-24, jolloin vauva ei heti herää syömään, kun äiti on päässyt nukkumaan ja voisi toivoa, että pisin unijakso alkaa siitä. Monet asiantuntijat ovatkin sitä mieltä, että ennen 3 kuukautta ei vauvan unirytmille oikein voi mitään. 3 kk:n ja 6 kk:n iässähän on taas tiheän imun kaudet, joiden aikana heräilyä on varmasti enemmän. Monien suosittelemaa hellävaraista Gordonin unikouluakin käytetään vasta 6 kk:n jälkeen, jolloin on useammille vauvoille mahdollista nukkua 5 tuntia putkeen ilman syömistä. Muut kohdat tuntuvat oikein järkeenkäyviltä, vaikkakin meillä olen itse nukuttanut vauvat ja isommatkin lapset tissille, koska siihen ovat helposti nukahtaneet. Eikä se ole tuntunut lisäävän heräilyä, kun vaihtaa tissin tuttiin tai antaa isän nukuttaa. Mutta varmasti sillä on joillekin lapsille merkitystä. Meillä ei esikoisen yöheräilyt loppuneet kuitenkaan vuoden iässä yösyöttöjen loppumiseen ja toiselle en raaskinut unikouluja tehdä silloin epäsäännöllisten aikataulujeni vuoksi.

Susanna Mustajärvi
Liittynyt10.1.2019

Tämä unikonsultti suositteli, että juuri ennen omaa nukkumaan menoa n. klo 22-23 vielä syöttää nukkumassa olevan lapsen, jotta tällä vältetään se, että vauva ei herää heti äidin mentyä nukkumaan. Eli ajatus on se, että vauva opetetaan nukkumaan jo klo 19-20 aikoihin, joka tehdään rutiineja käyttäen. Mutta lapsi syötetään vielä ennen kuin itse menee nukkumaan. 

Uskon, että ohjeistuksia on monia, koska on varmasti erilaisia koulukuntia, jotka ajattelee eri tavalla. On hyvä tietää näistä, jotta voi sitten omalla kohdalla testata mikä toimisi oman lapsen kohdalla. :) 

Susanna Mustajärvi /Meidän Combo by Susanna

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

Miten Susannasta – entisestä missistä ja fitnessurheilijasta – kasvaa esikoiselleen tasapainoinen ja elämää vähemmän suorittava äiti?

Blogi kertoo, kuinka Susanna on löytänyt itsensä kerta toisensa jälkeen suorittamasta arkea ja havittelemasta super-ihmisyyttä jopa uupumukseen saakka, olematta kuitenkaan läsnä ja onnellinen. Tervetuloa blogin pariin, joka käsittelee äitiyttä ja naiseutta inhimillisesti sekä rehellisesti.

Instagram

Facebook

Yhteydenotot ja yhteistyöt Susanna Mustajärvi:

info@susannamustajarvi.com

 

Hae blogista

Blogiarkisto

2019