Raskauspahoinvointia on hyvin erilaista. Myös pahoinvoinnin kesto on hyvin yksilöllistä. Osalla se loppuu ensimmäisen kolmanneksen jälkeen. Toisilla taas myöhemmin tai ei ollenkaan. Itselläni pahoinvointi on ollut lähinnä kuvotusta ja on kestänyt aina raskausviikolle 30 saakka. Kolmekymmentä viikkoa on pitkä aika. Millaisia keinoja minä keksin pahoinvointia helpottamaan? 

Osa oksentaa päivittäin ja monta kertaa. Toisilla pahoinvointi on lähinnä kuvotusta. Ja kolmansilla sitä ei juurikaan ole. Silloin kun pahoinvointi on lähinnä kuvotusta, ei se välttämättä ole yhtään sama asia, jos oksentaisi päivittäin. Tämän vuoksi omaa tilannetta ei voi koskaan verrata toiseen. Minulla pahoinvointi oli iltapainotteista ja todella kovaa kuvotusta, mutta en oksentanut. Tämän postauksen vinkit ovat siis toimineet minulla. Suosittelen kokeilemaan niitä, mutta älä lannistu, jos ne eivät toimi sinulla. Oman kehon kuuntelu on kaikkein tärkeintä! Ihanteellista olisi löytää juuri itselle sopivat keinot helpottaa omaa oloa. 

Olemme yksilöitä, joten meidän täytyisi oppia löytämään oman kehon hyvinvointia tukevat keinot!

Muista olla armollinen itsellesi. Kuva: Katri Haavisto Photography
Muista olla armollinen itsellesi. Kuva: Katri Haavisto Photography

Pahoinvointi raskausaikana ei ole koskaan helppoa. Se lamaannuttaa ihmisen helposti. Välillä toivoisi, että olisi olemassa yksi lääke, jolla pahoinvoinnin saisi hallintaan. Muistan ensimmäisten kovien kuvotusviikkojen jälkeen pohtineeni, että tätäkö todella halusin. Pahoinvointi oli niin inhottavaa, että se pakotti välillä pohtimaan, että olenko sittenkään valmis äidiksi. Olenko valmis kärsimään nämä kaikki olotilat, mitä raskaus tuo tullessaan? 

Olenko sittenkään valmis kärsimään nämä kaikki olotilat mitä raskaus tuo tullessaan?

Minulla on aina ollut suuri tarve saada hallita ja parantaa omaa oloa. Haluan nopeasti päästä inhottavista olotiloista eroon. Näin tapahtui myös pahoinvoinnin kohdalla. Ensimmäisten viikkojen aikana ymmärsin, että klo 20 jälkeen en pysty enää tekemään mitään, sillä pahoinvointi paheni minulla aina iltaa kohden. Päätin keksiä keinoja, joilla helpottaisin tuota iltaa. Pian huomasin, että päivän valinnoilla omalla kohdallani oli paljonkin merkitystä siihen, kuinka pahana pahoinvointi tuli illalla. 

Me kaikki olemme yksilöllisiä – myös raskausoireiden suhteen! Kuva: Katri Haavisto Photography
Me kaikki olemme yksilöllisiä – myös raskausoireiden suhteen! Kuva: Katri Haavisto Photography

Olen siis kerännyt nyt vinkkejä, jotka ovat toimineet minulla. Toivottavasti niistä jokin toimisi sinullakin!

  1.  Liikunta. Silloin kun pahoinvoinnit olivat voimakkaimmat, vaikuttivat ne automaattisesti niin, että jäin helpommin kotiin sohvalle. Huomasin kuitenkin nopeasti, että päivinä jolloin sain raahattua itseni liikkumaan, pahoinvointi ei tullutkaan yhtään niin voimakkaana. 
  2. Vältä sokeria. Minun kohdallani sokerin pois jättäminen auttoi pahoinvointiin. Tiedän myös monia, joita päinvastoin taas esimerkiksi mehujää on auttanut. Kannattaa kuitenkin kokeilla olisiko sokerin välttämisestä sinulle jotain hyötyä. 
  3. Vältä kahvia. Raskausaikana kahvin juontia suositellaan rajoittamaan yhteen kuppiin. Minä olen ollut kahvin suurkuluttaja pitkään. Olin tottunut juomaan päivässä ainakin kolme isoa mukia kahvia. Tuo yksi kuppi ei oikein tuntunut missään, vaan ennemminkin vain pahensi oloa. Lopulta päädyin jättämään kahvin kokonaan pois. 
  4. Makoile kyljellään. Kun makoilen sohvalla tai sängyssä, makaan kyljelläni. Selinmakuu aiheutti ainakin minulla kuvotusta. 
  5. Vähennä istumista. Pitkään paikallaan oleminen aiheutti minulle pahoinvointia. Mitä enemmän jaksoin olla liikkeessä, sitä paremmin voin. Liike tai ihan vain seisominen todella auttoi. 
  6. Vältä mausteisia ruokia. Hyvin tuliset ruoat aiheuttivat närästystä, joka osaltaan taas aiheutti myös kuvotusta. Nyt raskauden ajan olen siis välttänyt myös mausteisia ruokia.
  7. Nauti raikkaita hedelmiä, kasviksia ja juo vettä. Hedelmät ja kasvikset ovat auttaneet pahoinvointiin. Mieli ei ole edes tehnyt mitään kovin raskasta ja rasvaista. 
  8. Syö säännöllisesti ja pieniä annoksia. Tämä on vinkeistä ehkä toimivin. Pahoinvointi jo itsessään pakottaa syömään jatkuvasti, sillä kuvotus tulee heti, jos tulee vähänkin nälkä. Syömällä pieniä terveellisiä annoksia, sain pahoinvointia pidettyä hieman aisoissa. 

Muista kuunnella kehoasi! Kuva: Katri Haavisto Photography
Muista kuunnella kehoasi! Kuva: Katri Haavisto Photography

Pahoinvointi on erittäin inhottavaa, ja jokaisella meistä hyvin erilaista. Muista olla itsellesi armollinen. Aina ei vain pysty vaikuttamaan omaan oloonsa, ja se pitää hyväksyä. Minua auttoi ajatus, että onneksi tämä loppuu viimeistään synnytykseen. Eli kaikki on nyt vain väliaikaista. Ehkä se voi antaa pikkuruisen helpotuksen siihen hetkeen.

Olemme me naiset kyllä sellaisia sisupusseja, että voimme olla ylpeitä itsestämme. Raskaus ja äitiys ovat harvoin vain ruusuilla tanssimista. Lopputulos on kuitenkin varmasti kaiken tämän kärsimyksen ja vaivan arvoista!

by Susanna (rv 35)

IG: @susanna_mustajarvi

FB: @meidancombo

Lue myös: 

Kateus ja katkeruus – Pystytkö sinä olemaan onnellinen muiden puolesta?

Syömishäiriöstä kohtuulliseen syömiseen – 7 vinkkiä, joiden avulla se onnistui!

6 vinkkiä ajanhallintaan ja itsensä johtamiseen – Miten saan asioita tehtyä väsyneenäkin?

Nyt arkea helpottamaan olisi Instagramissa menossa huikea ARVONTA, josta voit voittaa 4h siivouksen kotiisi!

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

💥ARVONTA!!💥Tänä vuonna kevätsiivouksen hoitavat ammattilaiset!💥Yhteistyössä @kotipuhtaaksi kanssa arvon yhden 4h siivouslahjakortin (arvo n. 198€) 😘 .. .. Yksi ajanhallinnan tärkeimpiä taitoja on delegoida arjen askareita. 💥🔥Tänä keväänä ikkunat meillä pesee ammattilaiset. Samalla itse saan aikaa pitää huolta itsestäni ja keskittyä pian koittavaan synnytykseen. 🔥💛 Kuka muu ottaisi mielellään Suomen parhaaksi työpaikaksi valitun siivousalan yrityksen ammattilaiset hoitamaan siivouksen puolestaan?☀️💛 Olisiko tämä apu, jota olet pitkään toivonut? 💛☀️ Lahjakortti tulee käyttää Koti Puhtaaksi Oy:n toimialueella: Pirkanmaa, Pääkaupunkiseutu ja Turku. Lahjakortti on loistava lahja ystävälle tai itselle. Parhaille vain parasta! 💯💕 Tsemppiä kaikille arvontaan! 💛 Alla ohjeet osallistumiseen: . . . 1. Seuraa @kotipuhtaaksi sekä @susanna_mustajarvi 2. Tykkää kuvasta 3. Tägää mukaan ystävät, jotka ilahtuvat tämän nähdessään. Jokainen uusi tägäys on yksi uusi arpa sulle! . . Arvonta päättyy keskiviikkona 22.5 klo 23. Instagram ei sponsoroi tai hallitse kyseistä arvontaa. . . #arvonta #yhteistyössä #kotipuhtaaksi #vuodentyönantaja #suomenparastyöpaikka #pirkanmaa #pääkaupunkiseutu #turku #kevätsiivous #kesä2019 #putipuhtaaksi #kotisiivous #arjenhelpotus #ajanhallinta #hyvinvointi 📸: @elisaerikaaa 💕

Henkilön Susanna | Äitien ajanhallinta (@susanna_mustajarvi) jakama julkaisu

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (10)

Marjut
2/10 | 

Itselläni on ollut jokaisesta neljästä raskaudesta todella kovaa pahoinvointia jolloin vesikään ei pysynyt sisällä. Pahimmillaan se vei tiputukseen. Lievään pahoinvointiin auttoi säännöllinen syöminen, vähän kerrallaan ja mieluiten jotakin viileää. <3

HG
3/10 | 

Harmi ettei nämä vinkit auta hyperemesikseen... paino ei ole vieläkään saavuttanut lähtöpainoa, eikä lämpimiä aterioita voi vielä viikolla 30 syödä ilman oksentamista :(

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

Miten Susannasta – entisestä missistä ja fitnessurheilijasta – kasvaa esikoiselleen tasapainoinen ja elämää vähemmän suorittava äiti?

Blogi kertoo, kuinka Susanna on löytänyt itsensä kerta toisensa jälkeen suorittamasta arkea ja havittelemasta super-ihmisyyttä jopa uupumukseen saakka, olematta kuitenkaan läsnä ja onnellinen. Tervetuloa blogin pariin, joka käsittelee äitiyttä ja naiseutta inhimillisesti sekä rehellisesti.

Instagram

Facebook

Yhteydenotot ja yhteistyöt Susanna Mustajärvi:

info@susannamustajarvi.com

 

Hae blogista

Blogiarkisto

2019