Ajattelin kirjoittaa tämän postauksen täysin sydämestä, sillä minua ihmetyttää kysymys: "no kuinkas monta kiloa on tullut raskauden aikana?" Kysymyksestä mielestäni paistaa läpi ajatus siitä, että aivan kuin raskaus olisi automaattisesti ylimääräisten kilojen keräilyä. Alkuraskauden aikana painoni nousi neljä kiloa ensimmäisten kuukausien aikana. Silloin kroppaani tuli nestettä ja pahoinvoinnin takia olin myös koko ajan syömässä. Silloin toki painoa olisi voinut tulla paljon enemmänkin, jos olisin syönyt isoja annoksia sekä epäterveellistä ruokaa, enkä olisi liikkunut. En sanoisi, etteikö silloin juuri olisi tehnyt kovastikin mieli kaikkea suolaista ja rasvaista ruokaa. Terveellisesti syöminen ja liikkuminen ei siinä kohtaa ollut helppoa. En vain keksinyt yhtään hyvää syytä, miksi olisin halunnut syödä ruokaa, joka ei ravitse minua, eikä myöskään vatsassa kasvavaa sikiötä. Minulla on periaate: kun 80 prosenttia ruokavaliosta on terveellistä, voi silloin 20 prosenttia olla vähän sinne päin. Tätä ajatusta suosittelen kaikille! Lisää huomattavasti tyytyväisyyttä omaan elämään.

Terveelliseen ravitsemukseen ei ole oikotietä. Se on myös todellisuudessa aika yksinkertaista. 

Olen aina syönyt pääsääntöisesti melko terveellisesti, mutta silti se ei tule itsestään myöskään minulla. On täysin väärin ajatella, että joillekin se olisi helppoa. Ei se ole! Olen sitä mieltä, että kyllä jokainen joutuu tekemään valintoja ja päätymään terveellisempään vaihtoehtoon. Helpompaa olisi syödä rasvaisia, suolaisia ja sokeripitoisia ruokia, sillä niitä on vielä ainakin toistaiseksi enemmän saatavilla. Mutta onneksi siinä kohtaa, kun on syönyt pitkään terveellisesti, omat makutottumukset alkavat muokkautua. Jonkin ajan kuluttua alkaa yhä enemmän tekemään mieli jotain raikasta ja aitoja makuja.

Kuva: Eevi Teittinen
Kuva: Eevi Teittinen

Uskon kuitenkin, että ihan kaikki joutuvat jatkuvasti muistuttamaan itseään, miksi haluavat tehdä terveellisiä valintoja. Minulle terveelliset elämäntavat ovat arvoja, joista haluan pitää kiinni! En yleensä mene tai suosittele ketään menemään yksittäisten mielitekojen perässä. Tiedän useista kokemuksista, että hetkelliset mieliteot menevät myös ohi – ja tilalle tulee valitettavasti pian uusia. Jokaista mielitekoa ei kannata kuunnella. Oletko koskaan kokenut sitä, että tekee mieli jotain hyvää, syöt sen ja hetken päästä on paha olo? Jep, täällä kans on tuttua juttua. 

Yritän jatkuvasti muistuttaa itselleni kysymystä; miksi aiheuttaisin pahan olon itselleni pelkän hetkellisen mieliteon takia? 

Minun mielestä on myös väärin laittaa syyt täysin raskausajan mieliteoille. "On niin paha olo tai on niin kovat himot" ja sen vuoksi on pakko saada esimerkiksi suklaata. Ei, mun ei ole oikeasti pakko syödä suklaata. Nuo kaikki raskausajan himot kuuluvat raskauteen, mutta en siltikään halua uhriutua, vaan haluan ottaa täyden vastuun tekemistäni valinnoista – myös silloin kun valitsen syödä herkkuja!

Monet ajattelevat, että nyt kun olen raskaana voin syödä kahden edestä! VÄÄRIN. Meidän ei tarvitse syödä kahden edestä, vaan pikemminkin tuplasti terveellisemmin!

Lisäksi kuulen paljon puhuttavan raskausajan ravintosuosituksista, kun ei saisi syödä jotain mitä tekee mieli. Siellä ei kuitenkaan kielletä herkullisia vihanneksia ja ihanan raikkaita hedelmiä. Meidän keho ei tarvitse sulatejuustoja tai lakritsia ja salmiakkia. Miksi siis niitä pitäisi syödä raskaana? 

Kuva: Eevi Teittinen
Kuva: Eevi Teittinen

Raskauden aikana painon kuuluu nousta. Se on selvä! Painonnousua ei saa eikä kannata yrittää hidastaa. Se nousee sen minkä nousee! Keskimääräinen painonnousu neuvolan mukaan on koko raskauden aikana noin 12 kiloa. Itse kuitenkin ajattelen, että tekemällä hyviä ja terveellisiä valintoja minun ei tarvitse olla missään kohtaa huolissaan, vaikka paino nouseekin.

  • Liikun suositusten mukaisesti.
  • En syö lisättyä sokeria juuri ollenkaan.
  • Syön paljon vihanneksia ja hedelmiä sekä muita kuitupitoisia ruokia.

Näiden valintojen kautta tiedän, että jokainen uusi kilo on täysin normaalia ja tervetullutta. Ne ovat merkki terveellisesti kasvavasta lapsesta vatsassani. Tietysti kiloja kertyy myös muuallekin kuin vain vatsaan. Muun muassa reidet ja rinnat keräävät nestettä sekä rasvaa. Olen kuullut, että keräämme kehoomme rasvavarastoja tulevaa imetystä varten. Siitä ei siis kannata olla huolissaan!

Mielestäni tuon keskustelun painonnoususta saisi lopettaa. Keskittyisimme sen sijaan enemmän siihen, mitä syömme ja miten liikumme. Ja sitä kautta siihen, miten voimme.

Näillä asioilla on huomattavasti enemmän merkitystä!

by Susanna (rv 23)

IG: @susanna_mustajarvi

FB: @meidancombo

Lue myös: 

8 syytä, miksi raskausaikana kannattaa liikkua!

Millainen on minun raskausajan treeniohjelma?

Vinkki: miten valmistautua tulevaan synnytykseen – bonuksena myös seksi alkaa tuntua paremmalta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 | 

Monille naisille paino on todella arka ja myös pakkomielteinen asia. Osa kontrolloi itseään täysin painon kautta. Se mitä puntari sinä aamuna näyttää, määrittelee sen, mitä sinä päivänä olet. Jos paino on 200g yli sen, mitä itsellesi sallit, voi olla, että perut sen päivän menot. Raskaana tämä kontrollointi korostuu. Osa käy puntarilla jatkuvasti. Toisten raskaana olevien painonnousua kysyttäessä halutaan ehkä taas kontrolloida itseä ja miettiä, olenko normaali. Verrataan sitä omaa painon nousemista ja se voi helpottaa oloa, jos toisella on tullut saman verran. Toki vertailu ei ole koskaan hyväksi.
Osalle herkuista kieltäytyminen on helpompaa. Mulle esim on ihan helppoa kieltäytyä herkuista, jos koen, ettei nyt tarvitse mätätä mitään ylimääräistä. Herkuttomuus on varmasti mulle helpompaa, kuin monelle muulle. Syön kyllä sokeriakin. Ennen oli täysi sokerinarkki ja sokerittomuus aiheutti ahdistusta, itkuisuutta ja kireyttä. Se olotila oli fyysisesti ja psyykkisesti kamala. Moni sanoo, ettei ole kokenut moista.
Kaikki varmasti myös tietävät oikein hyvin, mitä kannattaa syödä ja mitä ei. Olet oikeassa, että raskaana moni antaa itselleen luvan syödä miten vaan. Pakko myöntää, että itsekin tullut vähän höllättyä. Toki kaikilla ei paino niin nousekaan. Mulla on rv 28 ja kiloja tullut kaksi. Zemppiä sulle loppuraskauteen!

Susanna Mustajärvi
Liittynyt10.1.2019

Moikka ja kiitos kommentista! Oot täysin oikeassa. Vertaileminen toisiin on varmasti isoin syy miksi painosta puhutaan. Musta se on vain tosi kurjaa, koska turhaan varsinkaan raskaana me keskitytään siihen painoon. Vaikka söisi kuinka terveellisesti ja tekisi kaikki aivan kuin oppikirjoissa (jota en itse ainakaan ikinä pystyisi), niin silti paino voi nousta paljonkin. 

Olen aina ajatellut asiat niin, että keskityn mielummin niihin asioihin, joihin mulla on mahdollisuus vaikuttaa. Tämän vuoksi tämä aihe saakin veren kiehumaan! :) Painosta keskusteleminen tuntuu niin turhalta. Ennemmin pitäisi puhua just siitä, että miten me voisimme paremmin. :) <3 <3 Kiitos, ja samoin sinne; oikein paljon tsemppiä loppuraskauteen! -Susanna

Susanna Mustajärvi /Meidän Combo by Susanna

SusannaT
Liittynyt14.2.2019
2/4 | 

Hei Susanna, oli kiva löytää uusi blogisi :) Paljon onnea odotukseen! Olin fitness-blogisi lukija aiemmin, ja viimeksi olen lukenut sitä pari vuotta sitten esikoiseni vauvavuoden aikana, kun aikaa oli enemmän. Töihinpaluu ja taaperon kanssa eläminen vei blogien seuraamisen minimiin, mutta nyt ehtii taas vähän paremmin. Olen raskausviikolla 24 ja kohta taas vauvavuosi edessä!

Kun liikkuu runsaasti, syömisen kanssa voi ottaa rennosti raskausaikanakin. Tuo 80/20 on hyvä sääntö, ja tulee varmasti riittävästi tärkeitä ravinteita sekä itselle että lapselle. Itse keräsin ensimmäisen raskauden aikana tasaisesti puoli kiloa viikossa 13.raskausviikolta alkaen eli yhteensä 14 kiloa, ja olo oli mitä mainioin. Lisäkiloista riitti puolen vuoden täysimetykseen, ja vauvavuoden päätteeksi olin samankokoinen kuin ennen raskautta, myös lihasmassaltani. Tämä toinen raskaus on sujunut samalla kaavalla tähän saakka. Tsemppaan aktiivisia kanssaodottajia syömään reiluja määriä, jotta paino nousee riittävästi ja jaksaa paitsi raskauden ajan, myös sen jälkeen!

Susanna Mustajärvi
Liittynyt10.1.2019

Moikka Susanna <3 :) 

Ompa kiva kuulla, että olet jälleen löytänyt mun juttujen pariin. Ja tällä kertaa ollaan samassa elämäntilanteessakin vielä. :) Tuo sun pointti on oikein hyvä. Mä kans kannatan sitä, että syö kunnolla (paljon vihanneksia, kasviksia, hedelmiä ja kuitupitoisia ruokia) eikä missään nimessä tuijota sitä vaakaa. :) <3 Tsemppiä paljon odotukseen! Mielelläni kuulen miten siellä raskaus etenee. <3

- Susanna

Susanna Mustajärvi /Meidän Combo by Susanna

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

Miten Susannasta – entisestä missistä ja fitnessurheilijasta – kasvaa esikoiselleen tasapainoinen ja elämää vähemmän suorittava äiti?

Blogi kertoo, kuinka Susanna on löytänyt itsensä kerta toisensa jälkeen suorittamasta arkea ja havittelemasta super-ihmisyyttä jopa uupumukseen saakka, olematta kuitenkaan läsnä ja onnellinen. Tervetuloa blogin pariin, joka käsittelee äitiyttä ja naiseutta inhimillisesti sekä rehellisesti.

Instagram

Facebook

Yhteydenotot ja yhteistyöt Susanna Mustajärvi:

info@susannamustajarvi.com

 

Hae blogista

Blogiarkisto

2019