Synnytys on ainutlaatuinen psyykkinen ja fyysinen tapahtuma, johon liittyy paljon erilaisia tunteita. On täysin luonnollista, että tuoreen äidin mieliala saattaa vaihdella paljon. Vaikka ajatukset ovat luonnollisesti vauvassa, on hyvä välillä palata pohtimaan myös omaa vointia. Konsultoin jälleen Pelvic Fysion fysioterapeuttia Johannaa. Hän kertoi miten voisin lempeästi tukea omaa palautumistani heti 24h synnytyksen jälkeen.

Halusin selvittää palautumiseen liittyviä vinkkejä, jotta tiedän mitä kaikkea voisin itse tehdä palautumisen edistämiseksi. Totta kai ymmärrän, että kaikkeen ei voi vaikuttaa, ja naisten keho on luotu synnyttämään. On siis paljon asioita, jotka tapahtuvat luonnollisesti ilman meidän omaa tietoista toimintaa. Mutta uteliaani ihmisenä halusin myös selvittää, että onko jotain mitä me naiset voisimme konkreettisesti tehdä. Ja kyllä vain – tässä siis saamani ohjeistukset nyt myös teille jakoon. 

Muista kuunnella omaa kehoasi! Kuva: Katri Haavisto Photography
Muista kuunnella omaa kehoasi! Kuva: Katri Haavisto Photography
  1. Muista kuunnella omaa kehoasi ja toimia omien voimavarojesi rajoissa. Lepo ja ravinto ovat olennaisessa osassa palautumista. Syö siis säännöllisesti jotain pientä, vaikka mielesi ei ruokaa välttämättä tekisikään. Vaikka et haluaisi irrottaa katsetta ihanasta luomuksestasi, on äidin lepo ja uni palautumisen kannalta tärkeää.
  2. On hyvä tiedostaa, että kehon oikean painopisteen uudelleen löytyminen raskauden jälkeen on tärkeää. Kasvaneen vatsan myötä kehon painopiste on muuttunut raskauden aikana melkoisesti. Synnytyksen jälkeen hiljalleen palautuvaa ryhtiä on hyvä tarkastella. Ryhdillä on suora yhteys kehon tasapainoon ja myöhemmin mahdollisiin niska- ja hartiajumeihin imetyksestä ja lapsen kantamisesta. Kiinnitä siis huomiota ryhtiisi. Tunnustellen löydä uudelleen kehollesi hyvä keskiasento.
  3. Jo 24 tunnin sisällä on hyvä aloittaa kevyesti tunnustelemaan lantionpohjan aktivaatiota eli lantionpohjan lihasten supistusta ylös kohti selkärankaa. Raskaus ja synnytys vaikuttavat lantionpohjaan heikentämällä niiden kykyä aktivoitua. Ei siis kannata säikähtää, jos et heti tunne alapäätäsi tai pysty välittämään lihaksille käskyjä. Ajatustyö ja erilaiset mielikuvat tukevat lihasten ja niiden hermotuksen palautumista. Hyvin ajateltu on siis puoliksi tehty.
  4. Välttämättä ensimmäisten 24 tunnin sisällä sinun ei pidä tehdä mitään. Kyse on siitä, mikä sinun kehossa tuntuu parhaalle. Suositeltavaa kehon palautumisen kannalta on kuitenkin nousta ylös ja kävellä synnytyslaitoksessa omaa kehoa kuunnellen. Kävely vähentää turvotusta ja saa kirjaimellisesti kehon liikkeelle. Vanha sananlasku "liike on lääke" toimii siis tässäkin yhteydessä – mutta maltillisesti.
  5. Progressiivisesti edeten lantionpohjan lihaksilla voit tehdä aktivointi ja rentoutusharjoitteita ensimmäisten 24 tunnin jälkeen päivittäin. Ennen lantionpohjan ja vatsalihasten palautumista sekä riittävää keskivartalon hallintaa, tulisi välttää sellaisia liikkeitä ja harjoitteita, jotka tuottavat kovaa painetta linea albaan eli suorien vatsalihasten väliseen jännesaumaan. ⁣⁣Tällaisia ovat muun muassa voimakkaat vartalon kierrot ja sivutaivutukset, vatsarutistukset ja lankut, raskaat ponnistukset sekä iskuttavat harjoitteet kuten hypyt ja juoksu.⁣⁣

Muista olla armollinen omalle kehollesi. Kuva: Katri Haavisto Photography
Muista olla armollinen omalle kehollesi. Kuva: Katri Haavisto Photography

Ensimmäisen päivän ja viikon aikana ei ole tarkoitus tehdä mitään suurta. Tärkeintä on kuunnella omaa kehoa ja antaa sen palautua rauhassa. Tärkeää on kuitenkin muistaa, että ensimmäisten 24 tunnin aikana on hyvä lähteä aktivoimaan lantionpohjan lihaksia. Muistetaan siis kaiken keskellä pitää huolta myös omasta palautumisesta. Ei laiminlyödä sitä. 

Ollaan armollisia itsellemme ja kunnioitetaan omaa kehoa. Se on ainoa keho mikä meillä on! 

by Susanna (rv 39)

IG: @susanna_mustajarvi

FB: @meidancombo

Lue myös: 

5 vinkkiä, joiden avulla olen valmistellut kehoani synnytykseen

Vinkki: miten valmistautua tulevaan synnytyksen – bonuksena myös seksi alkaa tuntua paremmalta!

Synnytysvalmennus – ennaltaehkäisyä pelkotiloille ja traumoille!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 | 

Tässä taidettiin nyt puhua lähinnä alatiesynnytyksestä? Itse sektion kokeneena en päässyt edes 24h:n sisällä ylös sängystä. Hengittäminenkin tuntui jo työläältä. Jos edes pienesti yritin liikahtaa, tuntui täysin siltä, kun koko vatsa olisi revennyt kahtia. Sellaista kipua en oo koskaan aiemmin tuntenut. Kotiin päästyä jouduin opettelemaan lähes jo kävelyn uudestaan. Tikit haavalla kiristi enkä saanut ryhtiä suoraksi. Mutta toki siis on ihana valmistautua kaikkeen ja miettiä myös palautumista :) Mutta on myös hyvä varautua siihen, ettei välttämättä kaikki mene "oppikirjojen mukaan". Mukavaa loppu odotusta! 

Susanna Mustajärvi
Liittynyt10.1.2019

Totta kai just noin. Itse asiassa hyvin harvoin asiat menee oppikirjan mukaan, joten oman kehon kuuntelu on erittäin tärkeää palautumisessa, ja siitä juuri kirjoitinkin. Kohdassa yksi puhutaan levosta ja ravinnosta, sopii myös sektion kokeneille. Kakkosessa kehon painopisteestä, joka on kaikille varmasti ajankohtainen, on synnytys ollut alateitse tai sektiolla. Toki se mihin aikaan näihin voi alkaa kiinnittää huomiota palaa tuohon oman kehon kuunteluun. Kolmosessa puhutaan lantonpohjan lihaksien aktivaatiosta ja mielikuvaharjoittelusta,  jonka voi myös tehdä vaikka olisi sektiosynnytys takana. Koska kyseessä siis miten saat hermotuksen takaisin pelaamaan ja sitä voi aluksi tehdä vain vaikka ajatuksen tasolla sängyssä maaten. Nelosessa painotettiin sitä, että välttämättä ei tarvitse tehdä mitään. Mutta myös, että kannattaa nousta ylös ja kävellä, JOS  se on mahdollista. Ja vitonen pätee sitten hieman myöhäisempään aikaan, kun palautuminen on lähtenyt käyntiin. :) Halusin siis nyt tuoda esille, että juurikin kaikilla on niin erilaiset tilanteet ja palautumisesta ei kannata ottaa liian suurta painetta. Tärkeintä on tosiaan itsensä kuuntelu ja armollisuus. :) <3

Susanna Mustajärvi /Meidän Combo by Susanna

SusannaT
Liittynyt14.2.2019

Mielestäni jokainen kirjoittamasi vinkki on sopiva millaisen tahansa synnytyksen kokeneelle, juurikin omaa kehoa kuunnellen. Oma ensisynnytykseni meni pitkän kaavan mukaan: pari vrk säännöllisiä supistuksia, tunnin ponnistusvaihe parin pikku toimenpiteen saattelemana ja päälle hätäsektio. Silti allekirjoitan jokaisen vinkin hyödyllisyyden. Toipuminenkin on yksilöllistä ihan kuten synnytys - sektion jälkeen voi myös päästä varovasti liikkeelle seuraavana aamuna ja tehdä heti sen jälkeen kevyttä jumppaa, tähtäimenä haavan hyvinvointi ja lantionpohjan palautuminen. Esimerkiksi HUSin sairaaloissa näin ohjeistetaankin.

Susanna Mustajärvi
Liittynyt10.1.2019

Voi niinpä. Mutta onneksi hei näiden asioiden kanssa ei ole koskaan liian myöhäistä. Aina voi lähteä tekemään ja aktivoimaan näitä lihaksia, ja tuloksia tulee varmasti. Näin minulle äitiysfysioterapeutit ovat vakuutelleet, joten kannattaa etsiä joku hyvä fyssari ja pistää paikat kuntoon. <3 Ja kiva, jos vinkkaat. Kyllä tämä on sellainen tieto, joka pitäisi tavoittaa kaikki synnyttäneet, koska tosiaan monet vaivat ovat hoidettavissa näiden lihasten avulla. 

Susanna Mustajärvi /Meidän Combo by Susanna

Vierailija
3/10 | 

Hyviä vinkkejä. Tuo liikkeelle lähtö myös auttaa estämään veritulppia. Esikoisen syntymän jälkeen pyrin liikkumaan minkä pystyin, vaikka teki todella kipeää. En pystynyt istumaan kahteen viikkoon, edes renkaan kanssa. Seuraavien synnytysten jälkeen en ollut ihan noin kipeä. Huomasin myös raskauksien jälkeen, kun kehon painopiste muuttui, niin selkä kipeytyi. Jokainen synnytys on omanlaisensa, kuten myös siitä palautuminen ja hyvä vinkki on juuri tuo, että kuuntelee omaa kehoaan. Lepo, ruoka ja hyvä kivunlievitys synnytyksen jälkeen auttaa myös maidon nousuun sekä vaikuttaa positiivisesti imetykseen :)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

Miten Susannasta – entisestä missistä ja fitnessurheilijasta – kasvaa esikoiselleen tasapainoinen ja elämää vähemmän suorittava äiti?

Blogi kertoo, kuinka Susanna on löytänyt itsensä kerta toisensa jälkeen suorittamasta arkea ja havittelemasta super-ihmisyyttä jopa uupumukseen saakka, olematta kuitenkaan läsnä ja onnellinen. Tervetuloa blogin pariin, joka käsittelee äitiyttä ja naiseutta inhimillisesti sekä rehellisesti.

Instagram

Facebook

Yhteydenotot ja yhteistyöt Susanna Mustajärvi:

info@susannamustajarvi.com

 

Hae blogista

Blogiarkisto

2019