Kohtuullinen syöminen on nyt jokaisen hyvinvoinnin ammattilaisen ohjenuora kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin perustaksi. Mutta mitä se todellisuudessa tarkoittaa? Kerron oman tarinani kontrolloivasta syömisestä kohti kohtuullista syömistä. Mitkä vinkit auttoivat minua löytämään kohtuullisen ja terveellisen tavan syödä? 

Kohtuullinen syöminen – mitä se oikein on? Määrite on melko epämääräinen, ja siihen on vaikea tarttua. Se ei oikein anna meille mitään selkeää ohjetta, jota olisi helppo noudattaa. Kohtuullisessa syömisessä parasta on kuitenkin se, että voit kohtuudella nautiskella periaatteessa kaikkea. Tarkoitus ei ole kontrolloida syömistä, vaan opettaa oma mieli haluamaan ravitsevaa ravintoa – kohtuudella.

Kohtuullinen syöminen – mitä se on? Kuva: Elisa Honkasalo
Kohtuullinen syöminen – mitä se on? Kuva: Elisa Honkasalo

Itseltään ei kannata kieltää jyrkästi mitään. Kieltämällä kehittää helposti itselleen epäterveen suhtautumisen ruokaan.

En näe kannattavana kieltää itseltään mitään jyrkästi. Kieltämällä voi kehittää helposti itselleen epäterveen suhtautumisen ruokaan. En suosittele syömisen liiallista kontrollointia kenellekään, sillä minulla on siitä henkilökohtaista kokemusta. Vuonna 2016 heräsin todellisuuteen, kun olin alkanut pohtia perheen perustamista ja fitness urheilusta tauolle jäämistä. Päätin syksyllä 2016 käydä vielä viimeiset kilpailut ja sen jälkeen jäädä lajissa sivuun. Kuvittelin aluksi, että se voisi tapahtua melko helpostikin –  erehdyin kuitenkin pahemman kerran. Olin viimeiset neljä vuotta punninnut jokaisen ateriani. Olin suorittajaluonteeni vuoksi nauttinut siitä, että syöminen on todellisessa kontrollissa. Söin 100%:sesti valmentajan antamien ohjeiden mukaisesti. En koskaan syönyt mitään mitä en olisi saanut. En aikaisemmin osannut nähdä, että syömisen kontrollointi oli mennyt yli. Se ei ollut enää tervettä. 

Syömisen kontrollointi oli mennyt yli. Se ei ollut enää tervettä.

En uskaltanut syödä enää mitään – en yhtäkään omenaa. Kuva: Elisa Honkasalo
En uskaltanut syödä enää mitään – en yhtäkään omenaa. Kuva: Elisa Honkasalo

Kun tuli päivä, jolloin puntareista piti luopua, huomasin kuinka koukussa olenkaan syömisen kontrollointiin. En uskaltanut syödä enää mitään – en yhtäkään omenaa. Muistan itkeneeni mieheni kainalossa. Minua oikeasti pelotti syöminen. En voinut syödä kenenkään muun tekemää ruokaa. En voinut olla täysin varma, että siellä ei ole mitään sellaista mitä en halunnut syödä. Olin todella musertunut. Miten hyvinvointialan ammattilainen voi löytää itsensä tällaisesta pisteestä? 

En voinut ymmärtää miten hyvinvointivalmentaja voi löytää itsensä tällaisesta tilanteesta!

Tuosta tilanteesta lähdin kuitenkin jälleen rakentamaan omaa kohtuullista syömistäni. Helpointa olisi ollut jäädä vanhaan ja jatkaa syömisen kontrollointia, mutta halu tervehtyä oli niin suuri, että halusin päästä fitnessin tuomista toimintamalleista irti. Lähdin siis pienin askelin kohti terveellistä suhtautumista ruokaan. Aluksi suostuin syömään vain vihanneksia, hedelmiä, marjoja, pähkinöitä, kauraa, lihaa, kalaa ja kanaa. Pikku hiljaa lisäsin ruokavalioon enemmän rasvoja ja myös muita viljoja – välillä myös herkuttelua, mutta hyvin maltillisesti. Suurin pelkoni oli, että syöminen lähtisi lapasesta. Todellisuus oli kuitenkin se, että kontrolloin sitä jatkuvasti liikaa.  

Lähdin pienen askelin kohti terveellistä suhtautumista ruokaan. Kuva: Elisa Honkasalo
Lähdin pienen askelin kohti terveellistä suhtautumista ruokaan. Kuva: Elisa Honkasalo

Miten voisi oppia syömään kohtuudella? Tiedän, että se ei ole helppoa, sillä kohtuuden raja on hyvin häilyvä. Mistä tietää, milloin se menee yli? Keräsin tähän alle minua helpottaneet vinkit kohtuullisen syömisen löytämiseen. Näistä voisi olla hyötyä sinullekin.

  1. Älä kiellä tai pyri kurinalaisuuteen. Liiallinen kieltäminen ja erilaiset dieetit vain saavat syömisen karkaamaan jossain vaiheessa käsistä. Älä siis lähde dieetille tänä keväänä, vaan opettele löytämään kohtuus syömisessäsi!
  2. Älä rajaa liian jyrkästi, mitkä ovat sallittuja ruoka-aineita. Erilaisia ruokia pitää saada nauttia ilman omantunnon tuskia. Liian suppea ruokavalio ei saisi olla. Monipuolisuus on kohtuullisuuden yksi tärkeimpiä pointteja. Erityisesti raskaana se on tärkeää, koska kasvatamme sisällämme uutta ihmistä, joka tarvitsee monipuolisesti kaikkia ravintoaineita, hivenaineita ja vitamiineja.
  3. Selvitä itsellesi, millainen suhde sinulla on ruokaan. Toisin sanoen, mitä ruoka sinulle merkitsee? Kun oma ruokasuhde on kunnossa, kohtuullisuus toimii. Jos kohtuullisuus ei toimi, omassa ruokasuhteessa saattaa olla jotain pielessä. Syötkö kenties omiin tunteisiin? Syötkö tylsyyteen? Onko syöminen sinun lohduttaja tai ilon aihe? Miksi syöt? Syöminen ei saisi olla ainoa nautinto elämässä. Kohtuullisuuteen kuuluu, ettei ruokaa tarvitse ansaita, eikä se ole palkinto. Ruoka ja syöminen saavat toki edelleen olla nautintoja elämässä, mutta eivät ainoita.
  4. Opi tunnistamaan milloin syöminen menee yli. Tunnistatko tilanteet, joissa menetät syömisen hallinnan? Kun oppii tunnistamaan sellaiset hetket, voi jatkossa toimia toisin, jotta syöminen pysyy kohtuudessa. Tapahtuuko tämä yleensä iltaisin? Voisiko sitä jotenkin ehkäistä – kenties syömällä paremmin päivällä?
  5. Lopeta syöminen, kun olet täynnä. Pystytkö lopettamaan syömisen halutessasi? Tärkeää olisi oppia, ettei syö enemmän kuin oli tarkoitus tai oikeasti tarvitsisi. Meille useimmille on opetettu lapsuudessa, että lautanen tulee syödä tyhjäksi. Tämä ei kuitenkaan ole aina kaikkein terveellisin tapa opettaa lapselle syömistä. Tärkeämpää olisi opettaa lasta kuuntelemaan omaa kehoa, jotta hän oppii lopettamaan syömisen siinä kohtaa kun on kylläinen. 
  6. Älä syyllistä itseäsi syömisestä. Syöminen ei saisi aiheuttaa syyllisyyttä tai pahaa mieltä. Kohtuullista syömistä ei seuraa huono omatunto, itsesyytökset, pettymys tai syyllisyys. Sinun ei tarvitse soimata itseäsi, sillä tiedät pysyneesi kohtuudessa. 
  7. Opi olemaan armollinen, salliva ja joustava omassa syömisessä. Terveellisesti syöminen tulisi toteutua arjessa ilman liiallista huomiota. Elämä ei saisi pyöriä ruoan ympärillä!

Iloitaan ruoasta ja nautitaan elämästä! Kuva: Elisa Honkasalo
Iloitaan ruoasta ja nautitaan elämästä! Kuva: Elisa Honkasalo

Iloitaan ruoasta, mutta ei anneta sille liikaa painoarvoa.

Suositaan puhdasta ravintoa ja nautitaan elämästä!

by Susanna (rv 33)

IG: @susanna_mustajarvi

FB: @meidancombo

Lue myös: 

Raskaana voi syödä kahden edestä? Väärin! – Pikemminkin tuplasti terveellisemmin

6 vinkkiä ajanhallintaan ja itsensä johtamiseen – Miten saan asioita tehdyksi väsyneenäkin?

Saamattomuus on kiroukseni – vauvahankinnat yhä tekemättä!

Instagramissa on menossa kevään HUIPPUARVONTA. Käy osallistuun ja voita trendikkäät aurinkolasit itsellesi!

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

💥Kevään HUIPPUARVONTA käynnistyy nyt!!💥 Yhteistyössä @woobsdesign kanssa arvon yhdet voittajan itse valitsemat aurinkolasit Woobs:n mallistosta (kuvan Savana aurinkolasien arvo 179€). 😘 Olisiko aika uudistaa silmiä suojaavat aurinkolasit kevään trendien mukaisiksi? ☀️💛 Woobs Designin valikoimista löytyy uniikit ja trendikkäät asusteet, kuten aurinkolasit, kellot ja rusetit. Päämateriaalina on puu, johon on yhdistetty muita luonnonmateriaaleja, kuten metallia ja nahkaa. Pelkistetty skandinaavinen design, ekologisuus ja rohkea materiaalien yhdistäminen luo perustan Woobsin ideologialle. 💛☀️ Tämä on loistava lahja ystävälle tai itselle. Parhaille vain parasta! 💯💕 Tsemppiä kaikille arvontaan! 💛 Alla ohjeet osallistumiseen: . . . 1. Seuraa @woobsdesign sekä @susanna_mustajarvi 2. Tykkää kuvasta 3. Tägää mukaan ystävät, jotka ilahtuvat tämän nähdessään. Jokainen uusi tägäys on yksi uusi arpa sulle! . . Arvonta päättyy perjantaina 3.5 klo 18. Instagram ei sponsoroi tai hallitse kyseistä arvontaa. . . #arvonta #yhteistyössä #woobsdesign #summervibes #sunglasses #aurinkolasit #woobs #woobssome #puisetaurinkolasit #kesämuoti #kesä2019 #eyewear 📸: @elisaerikaaa 💕

Henkilön Meidän Combo by Susanna (@susanna_mustajarvi) jakama julkaisu

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (2)

Syyskuinen kyydissä
1/2 | 

Moikka Susanna!

Muistan jättäneeni muutama vuosi sitten vanhaan blogiisi kommentin, jossa ehkä hieman kärkkäästikin kommentoin elämäntapaasi sekä suhtautumista "hyvinvointiin". Kyseenalaistin fitnesstouhun ja ajatuksesi siitä, että aiot jatkaa fitness-tyylisellä ruokavaliolla kisaamisen jälkeenkin. Taisinpa vielä sanoa, että suhtautumisesi syömiseen vaikutti syömishäiriötyyppiseltä - olinhan itsekin syömishäiriön rajamailla harhaillut nuorempana. Muistan vielä, että vastasit tuolloin kommenttiini, mutta sen kummempaa keskustelua meille ei syntynyt.

Täytyy sanoa, että tämä postaus lämmitti suuresti mieltäni! Ja samaan syssyyn pahoittelut kipakasta palautteestani; kipuilu syömisen kanssa on varmaasti tarpeeksi kurjaa ilman anonyymien kommentointiakin. Olen tosi onnellinen puolestasi! Ihanaa, että olet löytänyt terveen suhtautumisen ja hyvän balanssi ruokailuun.

Blogisi on tosi inspiroiva ja näin esikoista odottavana samaistun moniin juttuihin. Kaikkea hyvää sinulle ja pienelle, oikeastaan koko teidän perheelle!

Susanna Mustajärvi
Liittynyt10.1.2019

Moikka! Kiitos kun jätit kommenttia. Tämä oli kyllä erittäin tärkeää kuulla, ja hienoa, että olet yrittänyt avata minun silmiä. Kiitos. Aina on hyvä saada kritiikkiä ja uusia näkökulmia. Juuri näiden ansiosta olen lähtenyt kyseenalaistamaan omaa tapaa tehdä ja elää. Kiitos sinulle siis siitä. :)  

Pahoittelut on nyt otettu vastaan. On hienoa, että otit asian esille. Vaikutat rehdiltä ja hyvältä tyypiltä <3

Kiitos. Kiva kuulla, että blogini inspiroi. Se on kaikkein tärkeintä! Ja hei, ihanaa odotusaikaa sinne. <3 Toivottavasti siellä kaikki menee hyvin! 

Susanna Mustajärvi /Meidän Combo by Susanna

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

Miten Susannasta – entisestä missistä ja fitnessurheilijasta – kasvaa esikoiselleen tasapainoinen ja elämää vähemmän suorittava äiti?

Blogi kertoo, kuinka Susanna on löytänyt itsensä kerta toisensa jälkeen suorittamasta arkea ja havittelemasta super-ihmisyyttä jopa uupumukseen saakka, olematta kuitenkaan läsnä ja onnellinen. Tervetuloa blogin pariin, joka käsittelee äitiyttä ja naiseutta inhimillisesti sekä rehellisesti.

Instagram

Facebook

Yhteydenotot ja yhteistyöt Susanna Mustajärvi:

info@susannamustajarvi.com

 

Hae blogista

Blogiarkisto

2019