Vauvan nostelu, imettäminen ja vaunulenkit kuormittavat huomaamatta äidin kehoa ja lihaksia. Vauvan ja pienen lapsen käsittelyn ergonomia on jokaisen äidin hyvinvoinnin kannalta tärkeää. Jo tutkimuksetkin sen kertovat, sillä niiden mukaan yli puolet tuoreista äideistä kärsii alaselän kivuista ja selkeänä kakkosena tulevat niska-hartiaseudun kivut. 

Keskivartalon muutokset sekä fyysinen kuormitus yhdessä haastavat äitien lihaksistoa vauva-arjessa!

Vartalon painopiste muuttuu ensin raskauden aikana ja jälleen taas synnytyksen jälkeen. Tämän vuoksi äidin keskivartalon tuki ja ryhti voivat olla kadoksissa. Samanaikaisesti fyysinen kuormitus kasvaa vauvan nostelun, kantamisen ja imetyksen myötä. Ei ole siis ihme, että paikat ovat usein äideillä jumissa. Selkä, hartiat ja niska ovat myös minulla ollut viime aikoina melko isolla koetuksella, joten jotain olisi tehtävä – ja pian! Lähdin siis konsultoimaan jälleen Pelvic Fysion fysioterapeuttia Johanna Tossavaista. Halusin selvittää, olisiko joitain yksinkertaisia vinkkejä, mitä tuoreen äidin olisi hyvä huomioida ergonomiassaan. 

Vaikka vauva on vielä kovin kevyt, nosta hänet aina selkä suorana. Kuva: Johanna Tossavainen
Vaikka vauva on vielä kovin kevyt, nosta hänet aina selkä suorana. Kuva: Johanna Tossavainen

Muista pitää hyvä ryhti seistessä ja kävellessä. Kuva: Johanna Tossavainen.
Muista pitää hyvä ryhti seistessä ja kävellessä. Kuva: Johanna Tossavainen.

5 vinkkiä vauvan kantamiseen

  1. Huomioi aina oma ryhti ja alaselän asento seistessä ja kävellessä.
  2. Nosta lapsi aina mahdollisimman lähellä vartaloa.
  3. Pyri lattialta lasta nostaessa käyttämään jalkojen lihaksia, ja pidä selkä suorassa.
  4. Nostojen yhteydessä vältä kiertoja. Kääntyminen tulisi tapahtua jaloista.
  5. Vaihtele kantotekniikoita lasta kantaessa. Kanna lasta aina tasapuolisesti molemmin puolin – molemminpuolisuus kehittää tasapuolisesti myös lapsen lihaksistoa! Kantoliinat- ja reput ovat hyviä arjen helpottamisen kuin ergonomian kannalta.

Käytän tällä hetkellä tukivyötä mm. kuntosalilla antamaan lisätukea sekä muistuttamaan minua keskivartalon aktivoinnista. (*Tuote saatu testiin Lola&Lykke) Kuva: Johanna Tossavainen
Käytän tällä hetkellä tukivyötä mm. kuntosalilla antamaan lisätukea sekä muistuttamaan minua keskivartalon aktivoinnista. (*Tuote saatu testiin Lola&Lykke) Kuva: Johanna Tossavainen

4 vinkkiä imetykseen

  1. Muista monipuolisuus! Vaihtele imetysasentoja mahdollisuuksien mukaan. Vaikka joku asento tuntuisi toista helpommalta, muista kuitenkin vaihdella asentoja – kehosi on kokonaisuus.
  2. Pyri löytämään imetysasentoja, joissa pystyt olemaan mahdollisimman rentona. 
  3. Huomioi pään asento. Pyri pitämään kaularanka selkärangan kanssa samassa linjassa. Vältä pitkäkestoisia asentoja, joissa niskasi on kumartuneena eteen.
  4. Hyödynnä imetystä tukevat apuvälineet, kuten sohva- ja imetystyynyt.

Sohvatyynyt toimivat hyvänä apuna imetyksessä, jotta saan mahdollisimman rennon asennon itselleni. Kuva: Johanna Tossavainen.
Sohvatyynyt toimivat hyvänä apuna imetyksessä, jotta saan mahdollisimman rennon asennon itselleni. Kuva: Johanna Tossavainen.

Pyri löytämään imetysasentoja, joissa voit olla rentona. Kuva: Johanna Tossavainen.
Pyri löytämään imetysasentoja, joissa voit olla rentona. Kuva: Johanna Tossavainen.

5 vinkkiä vaunulenkeille

  1. Aseta työntöaisan korkeus hieman kyynärnivelen alle – nivelen kulma tulisi olla noin 100-120 astetta. Ranteen asento on hyvä olla suora.
  2. Kun työnnät vaunuja, pidä työntöaisa mahdollisimman lähellä vartaloa. Näin vältät turhaa kuormitusta ja paineen nousua keskivartaloon.
  3. Laita toinen käsi rennosti heilumaan vartalon vierelle aina kun mahdollista. Vaihtele heiluvaa kättä.
  4. Pidä aina pystysuora asento vaunuja työntäessä. Vältä etunoja asentoa myös ylämäissä. 
  5. Käytä jalkojen ja keskivartalon lihaksia. Ylävartalo ja kädet tulisivat olla mahdollisimman rentoina.

Työntöaisan korkeus tulisi olla hieman alle kyynärnivelen. Kuva: Johanna Tossavainen.
Työntöaisan korkeus tulisi olla hieman alle kyynärnivelen. Kuva: Johanna Tossavainen.

Vältä etunoja asentoa myös ylämäissä. Kuva: Johanna Tossavainen
Vältä etunoja asentoa myös ylämäissä. Kuva: Johanna Tossavainen

Vaikka edellä mainitut seikat saattavat tuntua pieniltä ja jopa merkityksettömiltäkin asioilta, lopulta juuri näistä pienistä asioista koostuu meidän äitien kokonaisvaltainen hyvinvointi.

Pienistä puroista kasvaa suuri joki.

Pidetään siis huolta arjen ergonomiasta.

by Susanna

IG: @susanna_mustajarvi

FB: @meidancombo

Lue myös:

Erkauma, miten siltä voi välttyä? – fysioterapeutti vastaa

Millainen ruokavalio tukee imetystä?

En pärjää yksin! – Tarvitsen muiden tukea ja apua päivittäin!


 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (2)

Susanna Mustajärvi
Liittynyt10.1.2019

Kiitos. Jep, kroppa on kyllä todella koetuksella taaperon kanssa, kun painoakin on jo enemmän kuin vastasyntyneellä. Tsemppiä sinne! <3

Susanna Mustajärvi /Meidän Combo by Susanna

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

Miten Susannasta – entisestä missistä ja fitnessurheilijasta – kasvaa esikoiselleen tasapainoinen ja elämää vähemmän suorittava äiti?

Blogi kertoo, kuinka Susanna on löytänyt itsensä kerta toisensa jälkeen suorittamasta arkea ja havittelemasta super-ihmisyyttä jopa uupumukseen saakka, olematta kuitenkaan läsnä ja onnellinen. Tervetuloa blogin pariin, joka käsittelee äitiyttä ja naiseutta inhimillisesti sekä rehellisesti.

Instagram

Facebook

Yhteydenotot ja yhteistyöt Susanna Mustajärvi:

info@susannamustajarvi.com

 

Hae blogista

Blogiarkisto

2019