Fitnessurheilua pidetään rankkana kilpaurheilulajina naisen hormonitoiminnan kannalta. Sen vuoksi siihen osittain varmasti kuuluu yhtenä osana pelko terveellisen rajan ylittämisestä. Kun kilpailin lajissa, muistan useasti pohtineeni yhtä suurta kysymystä; voinko ennalta tietää, etten ole pilannut mahdollisuuksiani tulla raskaaksi?

Miten olisin ennalta voinut tietää, etten ole pilannut mahdollisuuksiani tulla raskaaksi?

Tiesin osittain riskit hormonitoiminnan sekoittamiselle. Olin kuitenkin hyvin luottavainen, sillä itselläni esimerkiksi kuukautiset eivät häiriintyneet ensimmäisistä kilpailudieeteistä. Minulla on myös aina ollut erittäin osaavat valmentajat. En koskaan kokenut kärsiväni tai jääväni mistään paitsi. Kehoni ei ollut rääkillä niin kuin monet muut fitnessurheilijat ovat kertoneet

Kuva: Elisa Honkasalo. Paikka: Pure Move
Kuva: Elisa Honkasalo. Paikka: Pure Move

Kaikkein rankin vaihe keholle on varmasti kilpailudieetti. Minun kohdallani tämä tarkoitti yleensä noin 8-10 viikon jaksoa ennen kilpailuja. Sitä voi kuitenkin tehdä hyvin monin tavoin. Minun kohdallani dieetit eivät koskaan olleet kovinkaan rajuja, ja ne onnistuivat melko helposti. Tarkoitan siis sitä, että minun vartaloni oli sen tyylinen, että pienetkin muutokset tekivät toivottuja tuloksia. Eli rasva alkoi helposti palamaan ja lihakset tulivat esille. Emme joutuneet koskaan tekemään mitään kikkailuja, kuten hiilihydraattien pois jättämistä, tai esimerkiksi en koskaan kokenut suurta nälkää.

Olin reilu kolmen vuoden ajan erittäin tarkalla ruokavaliolla. Punnitsin kaiken ja elin ohjeiden mukaan 100%:sesti.

Luulen, että osittain tähän vaikutti se, että olin reilu kolmen vuoden ajan erittäin tarkalla ruokavaliolla. Punnitsin KAIKEN ja elin ohjeiden mukaan pillkun tarkasti. Tämä oli varmasti yksi syy, miksi pienetkin muutokset aiheuttivat heti hyviä ja toivottuja muutoksia. Minun kohdallani rasvaprosentti kilpailukunnossa oli melko alhainen, jopa alle 10. Kaikilla bikini fitness lajissa se ei ole noin alhainen. Minun kohdallani oma kuntoni vain meni usein niin tiukaksi, että rasvaprosentti tippui melko helposti. Bikini fitness lajissa ei siis ole mitään väliä rasvaprosentilla. Sillä ei kilpailla. Mutta tuo on hyvä mittari kertomaan siitä, millaisessa kunnossa itse olen ollut kilpailuissa. Kilpailudieetti on aika pitkälti ruokavalion muokkaamista, ja sen vuoksi dieetin noudattaminen oli minulle todella helppoa. 

Minun kohdallani rasvaprosentti kilpailukunnossa oli melko alhainen, jopa alle 10.
Minun kohdallani rasvaprosentti kilpailukunnossa oli melko alhainen, jopa alle 10.

Normaali rasvaprosentti naisilla on noin 22-28%. Raskauden aikana keho kerää rasvaa mm. imetystä varten. Kuva: Elisa Honkasalo. Paikka: Pure Move
Normaali rasvaprosentti naisilla on noin 22-28%. Raskauden aikana keho kerää rasvaa mm. imetystä varten. Kuva: Elisa Honkasalo. Paikka: Pure Move

Kilpaillessani minulle ei tullut mieleen, että oma tapani suorittaa elämää voisi olla yksi suurin syy sille, että hormonitoimintani voisi mennä sekaisin. Koin suorittamisen hyväksi, sillä en esimerkiksi koskaan jättänyt treenejä tekemättä, tai olisin luistanut sovituista asioista.

Koin suorittavan luonteeni vahvuudeksi lajissa. En koskaan luistanut sovituista asioista.

Hormonitoimintani palautui siis todella hyvin kolmen ensimmäisen kilpailudieetin jälkeen. Neljännen kohdalla tilanne oli jo valitettavasti toinen eikä kuukautiset palautuneet normaalisti. Kolmen kuukauden jälkeen hakeuduin gynekologin juttusille. Sain keltarauhashormonia, jotta kuukautiseni jälleen palautuisivat. Koska tiedostin riskit, halusin heti puuttua tilanteeseen, jotta vahinko olisi mahdollisimman pieni. Tuossa vaiheessa aloin ymmärtämään, että nyt ehkä olisi aika siirtyä sivuun ja alkaa pohtimaan perheen perustamista. Vielä kuitenkin halusin kilpailla yhdet kilpailut, jotka kilpailin vajaan vuoden päästä tuosta hetkestä. 

Kuva: Elisa Honkasalo. Paikka: Pure Move
Kuva: Elisa Honkasalo. Paikka: Pure Move

Postauksen otsikkoon viitaten, voin todeta, että pelko on käynyt minun mielessä ja se on täysin realistista. Itseni kohdalla en kuitenkaan usko, että niinkään fitness on ollut syynä pitkittyneelle lapsettomuudelle. Kisadieeteistä palautuminen vie aina aikaa. Se on selvä. Enemmän kuitenkin uskon siihen, että suorittaminen, stressaava elämä ja täydellisyyden tavoittelu olivat syyt miksi oma kehoni ja mieleni tarvitsi täydellisen pysähtymisen ennen kuin tulin raskaaksi.

Olen aina ollut kilpailuhenkinen ja kunnianhimoinen. Ei pelkästään fitness ole syy ylivirittyneelle keholleni. Suorittaminen on ollut osa minua, ja ihanaa kun vihdoin olen oppinut ottamaan hieman rennommin ja olemaan armollisempi itselleni. 

by Susanna (rv 27)

IG: @susanna_mustajarvi

FB: @meidancombo

Lue myös:

Supersuorittajasta fiilisliikkujaksi – Miten minun treenaaminen on muuttunut viime vuosien aikana?

Kadunko vuosiani fitnessurheilussa? – Mikä lajissa koukuttaa?

Vauvakuume – Miten tuon tunteen voi sammuttaa?

 

Instagramissa ja täällä blogissa on menossa arvonta 19.3 saakka. Osallistu ja voita liput LAPSIMESSUILLE 12.-14.4.2019!

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

ARVONTA yhteistyössä #lapsimessut2019 kanssa 💥💕 . . Kaipaisitko vähän inspistä tähän kevääseen? Kenties uusia ideoita arkeen ja kotiin? 🍀🌷Kevään inspiroivin tapahtuma Lapsimessut on kuukauden päästä 12.-14.4 Helsingin messukeskuksessa. Messuilla on hyvin monipuolista ohjelmaa myös meille raskaana oleville ja perhettä vasta perustaville! Myös mä olen mukana messuilla, joten kirjoitin blogiin parhaat tärpit tapahtumasta, käy kurkkaamassa profiilin linkistä! 🥰💕 . . Sinulla on nyt mahdollisuus voittaa lippu (1kpl) ihanille LAPSIMESSUILLE. Osallistut arvontaan, kun seuraat @susanna_mustajarvi ja tägäät tähän kuvaan kaverisi. Jokainen tägäys on yksi arpa 💕 Arvonta suoritetaan 19.3 klo 18. ONNEA ARVONTAAN! . . 💥 HOX HOX! 💥Myös blogissa on menossa oma arvonta, johon kannattaa käydä osallistumassa ja voit voittaa yhteensä KAKSI lippua messuille! 👉🏼 linkki profiilissa. 💥💯 . . Instagram ei hallitse tai sponsoroi kyseistä arvontaa. . #arvonta #lapsimessut #blogi #blogger #inspiration #voitaliput #vauvafiblogit @vauvalehti @meidanperhelehti

Henkilön Meidän Combo by Susanna (@susanna_mustajarvi) jakama julkaisu

 

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

Miten Susannasta – entisestä missistä ja fitnessurheilijasta – kasvaa esikoiselleen tasapainoinen ja elämää vähemmän suorittava äiti?

Blogi kertoo, kuinka Susanna on löytänyt itsensä kerta toisensa jälkeen suorittamasta arkea ja havittelemasta super-ihmisyyttä jopa uupumukseen saakka, olematta kuitenkaan läsnä ja onnellinen. Tervetuloa blogin pariin, joka käsittelee äitiyttä ja naiseutta inhimillisesti sekä rehellisesti.

Instagram

Facebook

Yhteydenotot ja yhteistyöt Susanna Mustajärvi:

info@susannamustajarvi.com

 

Hae blogista

Blogiarkisto

2019