Kirjoitukset avainsanalla uupuminen

Onko sinulla koskaan sellaisia päiviä, ettet meinaa saada oikein mitään aikaiseksi? Olisi paljon tehtävää – tai ainakin siltä tuntuu – mutta et osaa tarttua juuri mihinkään. Tuollaisessa mielentilassa jo pelkkä aloittaminen tuntuu mahdottomalta, ja olo on jatkuvasti hyvin stressaantunut. Silloin tarvitaan itsensä johtamisen ja ajanhallinnan taitoja avuksi. 

Työelämätaidoista tärkeimmät ovat tänä päivänä itsensä johtaminen ja ajanhallinnan taidot. Emme voi kiistää, etteikö maailma olisi muuttunut. Tänä päivänä aivojamme kuormittavat monet ärsykkeet, jotka häiritsevät jatkuvasti keskittymistämme. Olemme 24/7 saatavilla erilaisten kanavien ja sovellusten kautta. Samanaikaisesti meiltä vaaditaan terävää päätöksen tekoa ja organisointikykyä. Lisäksi useammat meistä tekevät itsenäistä työtä, joka tarkoittaa siis sitä, ettei ole olemassa tarkkoja ohjeita tai käytäntöjä asioiden hoitamiselle. Työtä tekevän on itse ratkaistava ongelmat, osattava priorisoida ja deletoida turhia asioita.  

Aivomme ovat usein ylikuormitustilassa – tarvitsemme työkaluja palautumista varten.

Työelämätaidoista tärkeimmät ovat itsensä johtaminen ja ajanhallinta. Kuva: Elisa Honkasalo
Työelämätaidoista tärkeimmät ovat itsensä johtaminen ja ajanhallinta. Kuva: Elisa Honkasalo

Yhä useammassa työssä työn tekeminen on ainakin osittain yksilön omalla vastuulla. Kukaan ei enää vahdi miten sinä asiat teet, kunhan teet ne tehokkaasti ja tuottavasti. Välillä olisi helpompaa noudattaa jonkun muun antamia ohjeita. Tosin ei yhtä motivoivaa, mutta onhan se huomattavasti helpompaa ja kuormittaa aivojakin vähemmän. Ja eikä tässä vielä kaikki. Näitä samoja taitoja tarvitaan myös muuallakin kuin vain työelämässä. Ajanhallinta ja itsensä johtaminen ovat avain asemassa myös kotona ja vapaa-ajalla. Emme pääse näitä taitoja karkuun – edes kotona.

Itsensä johtaminen ja ajanhallinta ovat tärkeitä taitoja myös vapaa-ajalla!

Luitko jo muuten tutkimuksesta, josta selvisi, että stressi aiheuttaa erityisesti naisen aivoissa kutistumista ja heikentää muistia? Joten sitä paremmalla syyllä, näihin itsensä johtamisen ja ajanhallinnan teemoihin kannattaa yhä enemmän alkaa kiinnittämään huomiota. Ja onneksemme näitä taitoja voi todellakin oppia. 

Stressi aiheuttaa naisille aivojen pienenemistä ja muistivaikeuksia. Kuva: Elisa Honkasalo
Stressi aiheuttaa naisille aivojen pienenemistä ja muistivaikeuksia. Kuva: Elisa Honkasalo

Onneksi itsensä johtamisen ja ajanhallinnan taitoja voi oppia. Kuva: Elisa Honkasalo
Onneksi itsensä johtamisen ja ajanhallinnan taitoja voi oppia. Kuva: Elisa Honkasalo

Mitä pidemmälle tämä raskaus on edennyt, sitä vaikeampi minun on ollut tarttua työtehtäviin. Olen uupumuksen jälkeen tehnyt pääosin töitä kotoa käsin, ja viimeisten viikkojen aikana on alkanut tuntua siltä, etten saa juuri mitään aikaiseksi. Ajatukset ovat täysin muualla. Enkä oikein edes osaa sanoa mitä ajattelen. Pää lyö tyhjää. 

Mitä pidemmälle raskaus etenee, sitä vaikeampi on keskittyä asioihin ja tarttua työtehtäviin.

Uskon, että tämä on jonkinlaista raskausajan loppuväsymystä. Olen kuitenkin onneksi saanut asioita tehtyä ja olen huomannut, että omalla kohdallani auttavat tietyt tavat. Joten päätin kerätä nyt ylös vinkkejä, jotka ovat auttaneet minua tarttumaan tehtäviin. Näistähän voisi olla hyötyä myös sinullekin. 

  1. Tee yksinkertaisia to do -listoja. Aivojen hyvinvoinnille on tärkeää, että asiat eivät olisi sinun muistin varassa, vaan ne olisi ylhäällä jossain. Silloin vapautuu aivoista tilaa tärkeille päätöksille ja luovuudelle. Merkkaa to do -listaan vain tärkeimmät asiat.  Minä käytän sähköisiä to do -listoja. Ne pysyy paremmin järjestyksessä ja kännykkään voi laittaa myös muistutuksia tehtävistä. 
  2. Jaa isoimmat kokonaisuudet osiin. Jos jokin tehtävä tuntuu liian isolta palalta haukata, älä haukkaa sitä kerralla. Pienin askelin lopulta tulee isotkin asiat tehtyä. Mikä isossa kokonaisuudessa on ensimmäinen askel? Tee ensiksi se, ja merkkaa to do -listaan seuraava vaihe myöhemmälle. Näin asiat tulee hoidettua, eikä isot kokonaisuudetkaan tunnu liian raskailta. 
  3. Priorisoi tehtäviä asioita. Mitkä asiat tulisi hoitaa heti? Mitkä vasta ensi viikolla? Älä kuormita aivojasi tulevista asioista. Niitä ei kannata miettiä, sillä ne eivät kuulu juuri tähän hetkeen. 
  4. Jos tehtävän tekemiseen menee alle 2 minuuttia, tee se heti. Jokainen mieleen juolahtanut tekemätön asia vie keskittymiskyvystäsi aina keskimäärin 3 minuuttia. Älä siis turhaan tuhlaa aikaasi pieniin asioihin, vaan hoida ne heti pois alta. Aivosi kiittävät sinua.  
  5. Delegoi asioita, jotka joku muu voisi tehdä puolestasi. Olisiko esimerkiksi kevätsiivous tänä keväänä hyvä ulkoistaa? Voisiko joku muu hoitaa kauppareissun? Töissä taas pohdi, olisiko joku muu parempi hoitamaan asian x, joka on jostain syystä päätynyt sinun to do -listallesi? 
  6. Deletoi eli poista asioita jotka eivät ole olennaisia tai tärkeitä. Kaikkea ei tarvitse tehdä. Välillä on hyvä opetella sanomaan ei. Kyseessä on sinun aikasi. Sinun tulee tehdä rajat ja arvostaa itseäsi sekä aikaasi. 

Priorisoi. Organisoi. Delegoi. Deletoi. Kuva: Elisa Honkasalo
Priorisoi. Organisoi. Delegoi. Deletoi. Kuva: Elisa Honkasalo

Nämä kuusi vinkkiä kannattaa ehdottomasti ottaa omaan arkeen mukaan. Tulet huomaamaan eron omassa mielessäsi ja alat voimaan paremmin. Samalla huomaat, että aikaa jää enemmän myös spontaaneille huvituksille. Suosittelen!

by Susanna (rv 32)

IG: @susanna_mustajarvi

FB: @meidancombo

Lue myös:

Unelmakummia etsimässä – Millaisen kummin toivoisin lapselleni?

Päätös vanhempainpäivärahasta – Kuka tällaisella rahalla pärjää?

Vuosien takainen avioero – häpeä, joka seuraa minua yhä!

Uupumus on jättänyt syvät jäljet – palaudunko ennalleni enää koskaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uupuminen on erittäin ajankohtainen aihe, sillä lähes päivittäin näkee uutisia ja artikkeleita uupuneista ihmisistä. Erityisesti suorittaville tyypeille uupuminen on melko yleistä. Entiset tehopakkaukset huomaavat jossain kohtaa elämää, etteivät enää vain jaksakaan. 

En ole koskaan näyttänyt ulospäin väsymystä. Koin, että se on heikkoutta, joka voisi kääntyä minua vastaan.

Olen aina halunnut näyttää muille olevani energinen ja aikaansaava. Eihän kukaan halua väsynyttä ihmistä töihin tai ostaa palveluita väsyneeltä ihmiseltä. Nyt kuitenkin tuntuu siltä, että olisi hyvä aika olla rehellinen. Tiedän, että rehellisyys auttaisi minua, mutta ennen kaikkea siitä voisi olla apua myös muillekin samaa kokeneille. 

Kuva: Elisa Honkasalo
Kuva: Elisa Honkasalo

Minä uuvuin ensimmäisen kerran kolme vuotta sitten muutettuani Turkuun. Koko uupuminen alkoi jo paljon ennen tuota hetkeä, mutta lopulta seinä tuli vastaan vaihtaessani kotikaupunkia. Muistan kuinka tilanne ei tullut minulle yllätyksenä. Olin siihen asti tehnyt monta vuotta kolmea tai jopa neljää työtä päällekkäin. Samanaikaisesti kilpailin bikini fitnessissa tavoitteellisestiPoltin tietoisesti kynttilää molemmista päistä. Halusin pärjätä. Minulla oli kova tarve saada näyttää, että minusta on johonkin ja pystyn elämään itsenäisesti.

Koko uupuminen tuli rytinällä vasten kasvojani. Yhtäkkiä lyyhistyin, ja totesin etten vain jaksa enää. Makasin sohvalla sikiöasennossa itkien, enkä pystynyt liikkumaan.

Tuon kokemuksen jälkeen karsin kalenterini täysin tyhjäksi ja aloitin puhtaalta pöydältä koko elämäni kanssa. Se tuntui todella hyvältä, vaikka samaan aikaan olo oli hyvin merkityksetön. En tuolloin ihan ymmärtänyt mitä uupumisesta toipuminen todella vaatisi. Tiesin sen kyllä teoriassa, mutta olen aina jotenkin ajatellut olevani yli-ihminen, joka selviää kaikesta. Myös yrittäjyys ajaa helposti siihen, että pystyy tekemään vain vähän töitä ja pysymään sen avulla koko ajan työmarkkinoilla aktiivisena. Suurin pelkoni oli jäädä sivuun kaikesta. Ajattelin vain olevani työnarkomaani, jonka oli löydettävä elämäänsä muutakin sisältöä kuin työ ja menestyminen.

Kuva: Elisa Honkasalo
Kuva: Elisa Honkasalo

Vuosi tuon jälkeen päädyin kuitenkin hakeutumaan psykoterapiaan, jossa sain käydä näitä ajatuksia läpi. Olen aina ollut erittäin analyyttinen, ja pohdin paljon elämää. Olin todellinen mallioppilas myös terapiassa. Lopulta en sielläkään uskaltanut näyttää todellista väsymystäni. Ja puoli vuotta terapian loppumisen jälkeen olin jälleen samassa tilanteessa. Pikku hiljaa oma jaksaminen oli jälleen tullut päätepisteeseensä. Tuntui, etten enää pystyisi toimimaan osana tätä yhteiskuntaa. Olin jotenkin hyödytön. Miten voin olla jälleen tässä pisteessä? 

Tuolloin kävin myös psykologilla puhumassa asiasta ja minulle tehtiin BDI itsearviointikysely (ns. masennuskysely), jollaisia olin tehnyt itse omille asiakkailleni mielenterveys- ja päihdetyössä. Tuota kyselyä täyttäessäni mietin, että tuleekohan tästä luotettavaa tulosta, sillä tunnen tuon kyselyn niin hyvin. Tietoisesti yritin olla hyvin rehellinen, mutta tiedän, että alitajunta jatkuvasti yritti kaunistella todellisuutta.

Itsearviointikyselyn tuloksena minulla voisi olla keskivaikea masennus.

Kävimme tätä asiaa psykologin kanssa läpi, ja hän ei nähnyt mitään muuta vaihtoehtoa kuin pysähtymisen. Hän ei nähnyt syytä asian eteenpäin viemiselle – ei tarvetta lääkehoidolle, mutta lepoa tämä tilanne vaatisi.

En edelleenkään missään kohtaa halunnut täysin myöntää itselleni ja muille uupumukseni vakavuutta. Tein keikkatöitä, jotta voisin palautua. Omat voimat alkoivat kuitenkin todella nopeasti palautua ja tuntui, että pystyisin jälleen palaamaan kunnolla töihin. Tuolloin aloitinkin palvelupäällikkönä kotipalveluja tuottavassa yrityksessä. Ei mennyt kuitenkaan aikaakaan, kun uuvuin jälleen. Tiedän, että työpaikka oli myöskin täysin väärä, joten päätin jättäytyä kokonaan pois.

Tällä kertaa ymmärsin, että nyt oikeasti palautuminen vaatisi aikaa. Se ei mene kuukaudessa tai kahdessa ohi. Olin myös lapsettomuusklinikalla käynnin jälkeen ymmärtänyt, että näillä stressitasoilla en voisi tulla myöskään raskaaksi. 

Kuva: Elisa Honkasalo
Kuva: Elisa Honkasalo

Nyt viimeisestä "romahduksesta" on kulunut reilu puoli vuotta. Yhä edelleen viikoilla, jolloin on päivittäin sovittuja asioita, saatan kokea syvää väsymistä. Olen ihminen joka nauttii tekemisestä. Minä ja aivoni palautuvat parhaiten tekemällä itselleni tärkeitä asioita. Jos elämääni tulee hiukankin jotain negatiivista tai turhaa stressiä, alan voimaan pahoin. Tuntuu, etten ole vieläkään entiseni. Palautumiseen voi mennä vielä monia kuukausia ja se tuntuu hyvin turhauttavalta.

Pelkään, etten palaudu enää koskaan ennalleni. Ja samalla kaipaan ajoittain tuota tehopakkausta!

Tällä hetkellä voin hyvin. Teen valmennustöitä, luentokeikkoja sekä tätä blogia kunnianhimoisesti, mutta rennosti. Nyt ei ole tarkoitus rakentaa mitään suurta. Teen ekaa kertaa elämässäni asioita intohimolla, mutta vain sen verran, että se tuntuu kivalta. Raskaus ja perheen perustaminen on myös muokannut osaltaan omia arvojani. En koe, että nyt tarvitsee saavuttaa mitään. Nyt on aika vain olla ja nauttia kaikesta – tässä hetkessä. 

Hyvä tulee hyvän luokse. Katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Keskityn nyt elämään intohimoisesti ja arvostaen, näin tiedän eläväni minun näköistä elämää!

by Susanna

IG: @susanna_mustajarvi

FB: @meidancombo

Lue myös: 

"Haluatko raskaaksi? Lopeta suorittaminen ja löydä tasapaino elämään!" – näin minulle kerrottiin

Raskaana voi syödä kahden edestä? Väärin! – pikemminkin tuplasti terveellisemmin

Onko tuleva isä jäänyt raskaudessa ulkopuoliseksi? – 10 vinkkiä, miten tulevaa isää voi tukea kohti isyyttä

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 | 

Kiitos hyvästä kirjoituksesta ja ajankohtaisesta aiheesta. Oman kokemukseni vuoksi en voi olla miettimättä voisiko osa väsymyksestä johtua esimerkiksi kilpirauhasesta tai raudanpuutteesta. Fitness voi vaikuttaa hormonitasapainoon ja laukaista kilpirauhasongelmia. Kilpirauhanen vaikuttaa myös hedelmällisyyteen. Kaikkea hyvää sinulle ja toipumisen polulle!

Susanna Mustajärvi
Liittynyt10.1.2019

Kiitos paljon kommentistasi! Tuo on hyvä huomio. Muistaakseni nuo molemmat minulta silloin tutkittiin, sillä kävin ennen psykologilla käyntiä myös verikokeissa. Ja multa ei tainnut sieltä löytyä mitään. En tosin muista kauhean tarkasti, että mitä kaikkea siinä kohtaa tapahtui. Elin tuon ajan melko sumun peitossa.

Kaikkea hyvää myös sinulle! <3

Susanna Mustajärvi /Meidän Combo by Susanna

Vierailija
2/4 | 

Mä romahdin pari kuukautta sitten. Vaikka olen toipumassa hyvää vauhtia, välillä karmii täälläkin ajatus, etten palaudu koskaan entiselleni. Kiitos rehellisestä postauksesta!

Susanna Mustajärvi
Liittynyt10.1.2019

Kiitos paljon kommentistasi <3 Asiasta puhuminen auttaa. Ja tärkeintä on olla rehellinen itselle. Palautumiseen voi oikeasti mennä aikaa, joten ei kannata pitää sen kanssa kiirettä. <3 Toivon, että meistä molemmista kaivautuu vielä jotain parempaa. Ehkä sitten emme enää kaipaa mennyttä minää ja osaamme ottaa vähän rennommin. Oikein paljon tsemppiä sinne! <3

Susanna Mustajärvi /Meidän Combo by Susanna

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Miten Susannasta – entisestä missistä ja fitnessurheilijasta – kasvaa esikoiselleen tasapainoinen ja elämää vähemmän suorittava äiti?

Blogi kertoo, kuinka Susanna on löytänyt itsensä kerta toisensa jälkeen suorittamasta arkea ja havittelemasta super-ihmisyyttä jopa uupumukseen saakka, olematta kuitenkaan läsnä ja onnellinen. Tervetuloa blogin pariin, joka käsittelee äitiyttä ja naiseutta inhimillisesti sekä rehellisesti.

Instagram

Facebook

Yhteydenotot ja yhteistyöt Susanna Mustajärvi:

info@susannamustajarvi.com

 

Blogiarkisto

2019