Kirjoitukset avainsanalla kasvatus

Tiesitkö, että nukkuminen on opittu taito, jonka jokainen lapsi voi oppia? Ja mitä aikaisemmin aloittaa vauvan unitaitojen opettelun, sitä helpommalla pääsee? Minulla oli aikaisemmin ajatus, että jokaisella lapsella on sisäinen taito nukkua joko hyvin tai huonosti. Ajattelin, että tähän ei voi kauheasti vaikuttaa. Tämä ajatus kuitenkin kumoutui, kun päädyin valistamaan itseäni asian suhteen sertifioidun unikonsultin avulla. 

Meillä kaikilla on kotoa opittuja tapoja nukkumiseen liittyen. Osalla on jo lapsuudesta asti ollut tietynlaiset rutiinit, jotka toistuvat osittain myös aikuisuudessa. Osa saa lapsuudestaan lahjan nukkumisen hyviin taitoihin. Toisilla nukkuminen on hankalaa läpi koko elämän. Minusta oli mielenkiintoista kuulla ammattilaiselta, miten tähän asiaan voisin jo nyt raskaana alkaa valmistautumaan. Mikäs sen parempi perintö lapselle, kuin hyvät taidot nukkumiseen ja nukahtamiseen? 

Nukkumisen opetteluun kannattaa perehtyä jo raskausaikana. Kuva: Elisa Honkasalo
Nukkumisen opetteluun kannattaa perehtyä jo raskausaikana. Kuva: Elisa Honkasalo

Mielestäni oli erittäin tärkeää, että unikonsultti kenen kanssa asiasta keskustelen, on itse kokenut myös omalla kohdallaan lapsen, joka ei vain nuku. Ja nämä opit, mitä minä jaan nyt eteenpäin ovat unikonsultilta, joka todellakin tietää lapsien olevan hyvin erilaisia. Tärkeintä ainakin omalla kohdallani on se, että tiedän tekeväni oikeita asioita. Jos lapseni ei siltikään nukkuisi, tiedän tehneeni kaiken voitavan. Asiat voisivat olla siis huonomminkin. Voin silloin olla tyytyväinen itseeni ja se riittää minulle. 

Ensimmäisten viikkojen tärkein tehtävä on toisiinsa tutustuminen, äidin palautuminen ja ruokinnan opettelu.

Tähän uniasiaan on mielestäni hyvä perehtyä jo ennen lapsen syntymää. Lapsen synnyttyä ensimmäisten viikkojen tärkein tehtävä on toisiinsa tutustuminen, sylittely, äidin palautuminen ja ruokinnan opettelu. Näiden viikkojen aikana unen opetteluun ei vielä ole oleellista kiinnittää huomiota. 

Nukkuminen on taito, jonka voi oppia. Kuva: Elisa Honkasalo
Nukkuminen on taito, jonka voi oppia. Kuva: Elisa Honkasalo

Nukkumaan opettelu on hyvä tiedostaa jo ennen lapsen syntymää, sillä uusien tapojen opettelu on helpompaa tehdä alusta alkaen!

On kuitenkin paljon helpompi opetella ja sisäistää tiettyjä tapoja heti alusta alkaen. Vanhojen tapojen muuttaminen on aina hankalampaa. Sen vuoksi tämä nukkumaan opettelu on hyvä tiedostaa jo ennen lapsen syntymää. Lisäksi raskaana ollessa on varmasti paljon enemmän energiaa käytettävänä. Vauvan synnyttyä on niin paljon hektisempää, joten asioihin ei ole aikaa perehtyä kunnolla. Mitä aikaisemmin näihin asioihin siis alkaa perehtymään, sitä helpommalla tulee pääsemään! 

Uniympäristöllä on merkitystä! Kuva: Elisa Honkasalo
Uniympäristöllä on merkitystä! Kuva: Elisa Honkasalo

Keräsin sinua – ja myös itseäni – varten 6 vinkkiä ylös, joita voi opetella sekä sisäistää jo nyt ennen kuin lapsi syntyy. 

  1. Laita uniympäristö heti syntymästä alkaen kuntoon. Lapsen uniympäristöön ja sen pysyvyyteen kannattaa kiinnittää huomiota jo varhaisessa vaiheessa. Ympäristön pysyvyydellä tarkoitetaan sitä, että nukkuu lapsi missä tahansa, kuuluisi siihen aina tiettyjä elementtejä. Tuttu ympäristö lisää turvallisuuden tunnetta. On hyvä ottaa huomioon, että huone on riittävän viileä (noin 18-19 astetta) sekä riittävän pimeä. Sängyssä ei kannata olla lasta aktivoivia leluja, kuten mobilea. 

  2. Nukkuessaan lapsi ei luontaisesti viihdy hiljaisuudessa. Mistä oikein olemme oppineet, että nukkuvien vauvojen ympärillä hyssytellään? Kohdussa vauva on läpi vuorokauden tottunut ääniin (suoliston äänet, sydänäänet yms.) ja lapsen unelle on usein parempi, että ympäriltä kuuluu ääniä. Unta tukemaan voi siis käyttää esimerkiksi musiikkia tai mitä tahansa ääntä, joka muistuttaa kohdun kohinaa. Lapselle turvallisuutta luo, jos nukkumisympäristö muutenkin muistuttaa häntä kohdusta. Tähän voi avuksi käyttää kapalointia tai unipussia. Nämä auttavat myös siinä, ettei vauva herää omiin säpsähdyksiinsä niin helposti.

  3. Nukkumaanmeno- ja herätysaikoihin voi alkaa hakea rutiinia jo 6 viikon ikäiselle vauvalle. Lapsen hormonaalisesti säädelty uni-valverytmi luo niin sanotusti uni-ikkunat, joiden aikana nukahtaminen on huomattavasti helpompaa. Nukkumaanmeno kannattaa siis ajoittaa lapsen iästä riippuen 19-20 välille, ja aamuherätys noin 6.30-7.30 välille. Näin vältetään ikävää yliväsymyksen kierrettä, joka vaikuttaa niin päivän kun yönkin uniin.

  4. Sänkyyn mennessä vauva on uninen, mutta edelleen hereillä. On tärkeää lempeästi opettaa vauvalle, ettei nukahtele minne sattuu. Turvallisen ja toistuvan iltarutiinin (syöttö, iltapesu, lorut yms.) sekä tutun uniympäristön avulla vauvaa autetaan valmistautumaan tulevaan yöhön. On hyvä opetella jo varhain, että turvallisuuteen kuuluu myös se, että molemmat vanhemmat voivat laittaa lapsen nukkumaan. Lapsi oppii näiden avulla siihen, että hänen on turvallista nukahtaa samoihin olosuhteisiin, josta hän myös seuraavan kerran herää. Kaikki lapset heräävät unisyklien välillä, mutta opittuaan nukkumaan ja nukahtamaan lapsesi osaa myös jatkaa unta syklistä toiseen.

  5. Pyri säännöllisyyteen päivisin. Päiväunet kehittyvät noin neljän kuukauden iässä, mutta rytmitystä ja nukkumista voi jo lempeästi harjoitella alusta alkaen. Olisi hyvä pikku hiljaa yhdessä lapsen kanssa löytää arkeen säännöllinen ja toistuva päivärytmi, joka rytmittää päivän tekemisiä, ruokahetkiä ja päiväunia. Näin tuetaan lapsen hormonaalisesti säädeltyä uni-valverytmiä, ja huolehditaan riittävästä ravinnosta ja unen määrästä päivän aikana.

  6. Johdonmukaisuus läpi vuorokauden on erittäin tärkeää – myös yöllä. Tämä on helpommin sanottu kuin tehty, mutta palkitsee varmasti. Vaikka johdonmukaisuus saattaa joskus olla äärimmäisen vaikeaa, kannattaa muistaa kuitenkin pysyä lapsen kanssa sovituissa unisäännöissä myös yöllä! Yöheräämiset vähenevät, kun lapsi oppii, että samat säännöt pätevät niin yöllä kuin illallakin.

Itse ajattelin palata tähän listaan aina ajoittain.

Nyt ensiksi siis uniympäristö kuntoon. Muihin kohtiin palaan viimeistään, kun vauva on kuuden viikon ikäinen!

by Susanna (rv 37)

IG: @susanna_mustajarvi

FB: @meidancombo

Lue myös: 

Vauvahankinnat ennen syntymää – hanki edes nämä!

Raskauden tuomat muutokset vartalossa pelottavat!

Lapsilisät säästöön? – hyvä tapa kerryttää lapselle pesämuna aikuisuuteen

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (4)

Vive
2/4 | 

Toki kaikki lapset ovat erilaisia, mutta onpa jännää, että jo 6 viikon iästä lähtien suositellaan vauva laittamaan nukkumaan klo 19-20. Siinä vaiheessa on juuri tiheän imun kausi, jolloin illat käytetään syömiseen ja maidon nostatukseen. THL:n oppaissa on mainittu pienen vauvan nukkumaanmenoajaksi 22-24, jolloin vauva ei heti herää syömään, kun äiti on päässyt nukkumaan ja voisi toivoa, että pisin unijakso alkaa siitä. Monet asiantuntijat ovatkin sitä mieltä, että ennen 3 kuukautta ei vauvan unirytmille oikein voi mitään. 3 kk:n ja 6 kk:n iässähän on taas tiheän imun kaudet, joiden aikana heräilyä on varmasti enemmän. Monien suosittelemaa hellävaraista Gordonin unikouluakin käytetään vasta 6 kk:n jälkeen, jolloin on useammille vauvoille mahdollista nukkua 5 tuntia putkeen ilman syömistä. Muut kohdat tuntuvat oikein järkeenkäyviltä, vaikkakin meillä olen itse nukuttanut vauvat ja isommatkin lapset tissille, koska siihen ovat helposti nukahtaneet. Eikä se ole tuntunut lisäävän heräilyä, kun vaihtaa tissin tuttiin tai antaa isän nukuttaa. Mutta varmasti sillä on joillekin lapsille merkitystä. Meillä ei esikoisen yöheräilyt loppuneet kuitenkaan vuoden iässä yösyöttöjen loppumiseen ja toiselle en raaskinut unikouluja tehdä silloin epäsäännöllisten aikataulujeni vuoksi.

Susanna Mustajärvi
Liittynyt10.1.2019

Tämä unikonsultti suositteli, että juuri ennen omaa nukkumaan menoa n. klo 22-23 vielä syöttää nukkumassa olevan lapsen, jotta tällä vältetään se, että vauva ei herää heti äidin mentyä nukkumaan. Eli ajatus on se, että vauva opetetaan nukkumaan jo klo 19-20 aikoihin, joka tehdään rutiineja käyttäen. Mutta lapsi syötetään vielä ennen kuin itse menee nukkumaan. 

Uskon, että ohjeistuksia on monia, koska on varmasti erilaisia koulukuntia, jotka ajattelee eri tavalla. On hyvä tietää näistä, jotta voi sitten omalla kohdalla testata mikä toimisi oman lapsen kohdalla. :) 

Susanna Mustajärvi /Meidän Combo by Susanna

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vuonna 2012 valmistuin ammattikorkeakoulusta sosionomiksi, suuntauksena sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa ja lastensuojelussa. Erikoistumiseni myötä olen vuosien aikana työskennellyt päiväkodeissa, erilaisissa perhetukikeskuksissa sekä tehnyt lastensuojelun tarpeenselvityksiä. Sain nähdä jo opiskeluaikana erittäin laajan kirjon erilaisista perheistä, heidän haasteistaan ja tuen tarpeista. Heti valmistumisen jälkeen sain vakituisen työpaikan perhetukikeskuksesta, jossa asiakkaina olivat raskaana olevat kovia huumeita käyttävät äidit ja heidän perheet.

Lapset ovat aina olleet syy, miksi olen halunnut auttaa päihteiden ja mielenterveyden kanssa painivia vanhempia.

Olen aina ollut lapsikeskeinen työntekijä. Lapset ovat olleet suurin syy, miksi olen niin palavasti halunnut auttaa päihteiden ja mielenterveyden kanssa painivia vanhempia. Olen halunnut auttaa heitä, jotta heidän lapset voisivat paremmin. Minulle tärkeintä on ollut se, että olen saanut tukea ja löytää yhdessä asiakkaiden kanssa oikeat tukitoimet, jotta koko perhe voisi paremmin. Työ ei ole aina ollut kovin palkitsevaa. Siinä työskennellään niin monien ja syvien ongelmien kanssa, ettei se ole koskaan myöskään helppoa tai yksinkertaista. Olen nähnyt todella läheltä kuinka monimutkaista elämä voi olla. Monimutkaisuus voi alkaa jo elämän ensi sekunneista alkaen, kun pienen ihmisen elämä alkaa vieroitusoireilla, johon ainoa lääke on morfiinihoito. 

Kuva: Elisa Honkasalo
Kuva: Elisa Honkasalo

Olen työskennellyt viimeksi lastensuojelussa vuosi sitten. Päädyin jäämään hetkeksi pois, sillä koin oman terveyteni kannalta sen olevan järkevintä. Miksi? Kerron siitä nyt seuraavaksi.

Olen paljon puhunut aiheesta myös muiden samalla alalla työskentelevien kanssa. Työn varjopuolena on vaara ajautua sellaiseen ajatusmaailmaan, jossa ei halua lähteä rakentamaan omaa perhettä. Ympärillään näkee niin paljon pahoinvointia, ettei pysty enää kuvittelemaan onnellista ja tasapainoista perhe-elämää. Yhä erikoisemmat asiat alkavat tuntua normaaleilta. Rankkojen asioiden kanssa työskentelevät voivat ajan myötä myös tottua ja turtua kaikelle sille, mitä näkevät työssään. 

Rankkojen asioiden kanssa työskentelevänä helposti ajan myötä alkaa tottua ja turtua kaikelle sille, mitä näkee työssään.

Itselleni tuli jossain kohtaa pelko ja epätoivo siitä, etten pystyisi itsekään hoitamaan omaa lastani, ja etten haluaisi tähän maailmaan saattaa enää yhtään lasta. Tämä ajatusmaailma konkretisoitui minulle kaikkein selkeimmin, kun siirryin tekemään lastensuojelun tarpeenselvityksiä. Työssä opin, että lastensuojeluun tulee yhä enemmän ilmoituksia ihan tavallisilta perheiltä. Viimeistään silloin karisivat ennakkoajatukset siitä, että lastensuojelun tarve ja ongelmat lapsiperheissä olisi vain köyhissä, syrjäytyneissä ja sosiaalisesti alemmissa yhteiskuntaryhmissä. Luin juuri lastensuojelun työntekijän haastattelun, jossa kerrottiin ilmiöstä. Artikkelin pääsanoma oli selvä: "Kärjistettynä sanoisin, että ennen lastensuojelu oli sitä, että kiltit lapset otettiin huostaan alkoholisoituneilta vanhemmilta, nykyään päihdeongelmainen nuori otetaan huostaan kilteiltä vanhemmilta." Tuo sama ilmiö oli jo nähtävissä silloin, kun itse tein töitä lapsiperheiden sosiaaliasemalla.

Kuva: Elisa Honkasalo
Kuva: Elisa Honkasalo

Miksi lastensuojelutyö vaikutti omaan ajatusmaailmaani niin vahvasti?  

Työskennellessäni lastensuojelussa rakastin tehdä töitä lasten kanssa. Minulla on aina ollut suuri halu ja palo tehdä merkityksellistä työtä. Lastensuojelutyö on mielestäni yksi tärkeimmistä ja merkityksellisimmistä töistä mitä tiedän. Valitettavasti mitä enemmän tein tuota työtä, sitä vähemmän halusin omaa lasta. Sitä enemmän myös aloin epäröimään omia kykyjäni. Olenhan vain ihminen muiden joukossa. Ymmärsin, että elämässä voi tapahtua vaikka mitä, joiden vuoksi asiat eivät mene niinkuin haluaisi. Näin elämän haurauden niin läheltä, että pelko omalla sisälläni vain kasvoi. 

Kuva: Elisa Honkasalo
Kuva: Elisa Honkasalo

Lastensuojelussa työskentely on tänä päivänä yksi vahvuuteni matkallani kohti vanhemmuutta.

Oli hyvä päätös jäädä alalta väliaikaisesti pois. Tein sen itsekkäistä syistä. Vauvakuume, joka syntyi sisälläni oli niin vahva, etten halunnut antaa tilaa näille peloille. Eikö vanha sanontakin "tieto lisää tuskaa" kerro juuri tästä? Tässä kohtaa en enää halunnut tietää niin paljon lasten ja nuorten pahoinvoinnista. Halusin hetkeksi ummistaa silmät niiltä, jotta pystyin lähteä rakentamaan omaa mielikuvaa onnellisesta ja tasapainoisesta perhe-elämästä.

Nyt jälkikäteen tiedän, että aika lastensuojelussa on opettanut ja kasvattanut minua paljon tulevaan vanhemmuuteen. Tällä hetkellä en enää näe sitä heikkoutena vaan ennemminkin suurena voimavarana.

Mielestäni tulevana vanhempana on erittäin tärkeää ymmärtää, kuinka haurasta kaikki lopulta on. Elämässä tärkeintä on kuulla ja aidosti kohdata lasta, kerätä luottamusta ja opettaa avoimuutta. Vähintään yhtä tärkeää on pitää huolta omasta hyvinvoinnista ja jaksamisesta. Yhdessä kaikesta selvitään. 

by Susanna (rv 28)

IG: @susanna_mustajarvi

FB: @meidancombo

Lue myös:

Mikä on riittävän hyvää vanhemmuutta? – jo raskausaikana

Kahden vuoden kestävä piina – vauvakuume!

Pelkäsinkö fitnessurheilun vaikuttaneen lapsettomuuteen?

Instagramissa nyt kauneusjuttuja! 

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

KAIPAISITKO HIEMAN HEMMOTTELUA? 💕☀️Tässä hei tehokkain kasvonaamio mitä oon koskaan koittanut! 💥🖤 Valittelin täällä stoorissa oman ihoni huonoa kuntoa talven jäljiltä. Ja sen seurauksena sain yhteydenoton @maybeautysuomi :lta ja lähdin yhteistyössä heidän kanssa kokeilemaan The Incredible Face Maskia. He lupasivat, että tuotteella on näkyviä tuloksia heti ja sillä on myös tyytyväisyystakuu. 💫💕Tämä oli siis tarjous, johon oli vain pakko tarttua! 🙏🏼💯Naamio poistaa mustapäitä, kuollutta ihosolukkoa sekä ylimääräistä öljyisyyttä. 👍🏻🥰 Ja mikä parasta, sopii myös meille raskaana oleville mainiosti 🤰🏼💕 .. .. Näin käytät tuotetta: 1️⃣Levitä naamio kasvoillesi mukana tulevalla siveltimellä 💜 2️⃣Anna kuivua 30-45 minuuttia ⏰ 3️⃣Poista naamio. Tämä voi vähän kirpaista, mutta lopputulos on sen arvoinen! 💥 4️⃣Huuhtele kasvot lämpimällä vedellä ja kosteuta 🦋🍀 Iho tuntuu todella PEHMEÄLTÄ JA NÄYTTÄÄ KIRKKAALTA käytön jälkeen! 🌸 Näet irrotetusta naamiosta, kuinka se imee talin ja rasvan pois. TÄMÄ SIIS TODELLA TOIMI! 💫 Oon ehkä vähän yllättynyt. .. .. Alennuskoodilla 💥 susanna30 💥saat 30% alennuksen tuotteesta. Alennus on voimassa 18.4 asti. Biosta löytyy suora linkki tilaukseen🍀 #kaupallinenyhteistyö #maybeauty #theincrediblefacemask #facemask

Henkilön Meidän Combo by Susanna (@susanna_mustajarvi) jakama julkaisu

 

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Miten Susannasta – entisestä missistä ja fitnessurheilijasta – kasvaa esikoiselleen tasapainoinen ja elämää vähemmän suorittava äiti?

Blogi kertoo, kuinka Susanna on löytänyt itsensä kerta toisensa jälkeen suorittamasta arkea ja havittelemasta super-ihmisyyttä jopa uupumukseen saakka, olematta kuitenkaan läsnä ja onnellinen. Tervetuloa blogin pariin, joka käsittelee äitiyttä ja naiseutta inhimillisesti sekä rehellisesti.

Instagram

Facebook

Yhteydenotot ja yhteistyöt Susanna Mustajärvi:

info@susannamustajarvi.com

 

Blogiarkisto

2019