Kirjoitukset avainsanalla erkauma

Vatsalihasten erkauma on paljon puhuttu aihe, ja siihen liittyy erilaisia kauhuskenaarioita. Jokainen äiti varmasti haluaisi välttyä erkaumalta. Erkaumaan kuitenkin saadaan melko vähän tietoa neuvolasta. Monet äidit siis pähkäilevät valitettavasti yksin erilaisten kysymysten äärellä. Keräsin nyt yleisempiä kysymyksiä ylös. Ja kysymyksiin vastaukset sain konsultoimalla Pelvic Fysion äitiysfysioterapiaan erikoistuvaa fysioterapeuttia Johanna Tossavaista.  

Mikä erkauma on?

Vatsalihasten erkauma on täysin normaali ilmiö raskauden aikana ja raskaudesta palautuessa. Suorien vatsalihasten välissä oleva jännesauma eli linea alba venyttyy ja ohenee kasvaneen vatsan myötä. Erkauman myötä vatsa voi pömpöttää kuin raskaana ollessa, vatsan keskilinja tuntuu pehmeälle ja vatsalihasten aktivointi voi tuntua haasteelliselle. Erkauma ilmenee usein myös alaselkäkipuina. Syvien keskivartalon lihasten hallinnan puutteesta johtuen erkaumalla voi olla myös yhteyksiä virtsankarkailuun.

Vatsalihasten erkauma on täysin normaali ilmiö raskauden aikana ja raskaudesta palautuessa. Kuva: Johanna Tossavainen
Vatsalihasten erkauma on täysin normaali ilmiö raskauden aikana ja raskaudesta palautuessa. Kuva: Johanna Tossavainen

Miten erkaumalta voi välttyä?

Oikeanlainen ravinto tukee kokonaisvaltaisesti raskaudesta ja synnytyksestä palautumisesta sekä edesauttaa myös haavojen parantumisessa. Ylimääräisen kuormituksen välttäminen – jännesauman venyttymistä provosoivat harjoitteet kuten lankku, punnerrukset ja vatsarutistukset – ja riittävä lepo ovat avainasemassa. Kaikkiin tekijöihin emme kuitenkaan voi vaikuttaa. Näitä tekijöitä ovat esimerkiksi geenimme ja ikämme.

Miksi osalle erkaumasta jää haitallinen vaiva?

Suurimmalla osalla synnyttäneistä naisista linea alba palautuu muutamassa kuukaudessa, mutta osalla vatsalihasten välinen erkauma jää palautumatta, vaikka synnytyksestä olisi useita kuukausia tai jopa vuosia. Erkaumaa ja siihen liittyviä muita toiminnallisia häiriöitä voidaan kuitenkin kuntouttaa.

Jännesauma koostuu pääosin kollageenista, joten C-vitamiinin syönti edesauttaa palautumisessa. Kuva: Johanna Tossavainen
Jännesauma koostuu pääosin kollageenista, joten C-vitamiinin syönti edesauttaa palautumisessa. Kuva: Johanna Tossavainen

Mille jännesauman pitäisi tuntua? Miten voin vaikuttaa jännesaumani kuntoon?

Jännesauman tulisi tuntua luonnostaan napakalle kuin trampoliinin kangas. On normaalia, että synnytyksen jälkeen raskauden seurauksena jännesauma on ohentunut sekä venyttynyt, ja tämän seurauksena jännesauma voi tuntua haperolle.

Keho palautuu aktiivisimmin synnytyksestä 2-3 kuukauden ajan, jonka aikana voit tukea kehon ja myös jännesauman palautumista antamalla kehollesi sitä mitä se eniten tarvitsee – lepoa sekä kollageenin muodostumista tukevia ravintoaineita.

Miksi ravitsemuksella on merkitystä jännesauman kuntoutumiseen?

Jännesauma käytännössä suurimmaksi osaksi koostuu kollageenista. Ravinnon kollageenilla voidaan tukea palautumista ja jännesauman hyvinvointia. Saat vinkit ravitsemukseen postauksestani "Millainen ruokavalio tukee synnytyksestä palautumista?"

Mistä tiedän, onko minulla erkauma?

Suorien vatsalihasten erkaumaa voi testata suuntaa-antavasti myös itse kotona. Erkauma voi oireilla muun muassa selkäkipuina, vatsan pömpötyksenä tai patonkimaisena kohoumana jännesauman alueella tietyissä harjoitteissa tai esimerkiksi niinkin arkista asiaa tehdessä kuin hiuksia pestessä.

Miten voisin selvittää itse oman tilanteeni?

Omaa tilannettaan voi tunnustella itse kotitestien avulla. Testaus kannattaa tehdä aikaisintaan 8-12 viikkoa synnytyksen jälkeen, kun kehon luontainen palautuminen on hiipumaan päin. Takarajaa testaukselle ei ole. 

Näin teet kotitestin:

  • Asetu selinmakuulle
  • Nosta ilmaan pääsi ja hartioiden yläosaa kevyesti ylös alustasta, ilman että tietoisesti jännität lantionpohjaa tai vatsalihaksia. Koita siis pitää keskivartalosi mahdollisimman rentona testauksen ajan.
  • Näetkö muodostuuko suorien vatsalihasten väliin jännesaumaan pullotusta tai vajoamaa? Tunnustele sormin tuntuuko jännesauma napakalta, vai tuntuuko että sormesi uppoavat kevyesti vatsalihasten väliin?
  • Rentouta, ja toista tarvittaessa.
  • Vinkkivitonen - voit koittaa samaa testiä, mutta ottamalla ennen liikettä lantionpohjan aktivoinnin mukaan. Huomaatko muutosta jännesaumassa?

Tieto lisää usein tuskaa, mutta raskaudesta ja synnytyksestä palautumisessa tämä lausahdus ei kuitenkaan päde. On tärkeää uskaltaa kysyä neuvoa palautumiseen ja omaa mieltä askarruttaviin kysymyksiin. Tyhmiä kysymyksiä ei ole!

Muista kunnioittaa omaa kehoasi, sillä niitä meillä ei ole kuin yksi.

Pidetään siis huolta itsestämme – raskauden jälkeenkin!

by Susanna

IG: @susanna_mustajarvi

FB: @meidancombo

Lue myös: 

16 tunnin synnytys – näin kaikki eteni!

Millainen ruokavalio tukee synnytyksestä palautumisessa?

Synnytyksestä palautuminen – mitä tulisi tehdä heti 24h synnytyksen jälkeen?

Millainen ruokavalio tukee imetystä?


 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 | 

Hei!raskausesta palautuminen on tosiaan TODELLA yksilöllistä,itse olen ollut "onnekas"ja palautunut kaikista raskauksista hyvin nopeasti.joskus tuntuu että nykyään äitejä pelotellaan kovin paljon erkaumalla ja liikuntaa palaamisella...olen kuullut useammalta äidiltä että tuntuisi hyvältä liikkua mutta kun ei vielä saa.itse olen alottanu pesäpallon 1 kk synnytyksestä ja jalkapallon 1,5 kk. Pelannut ja juossut normaaliin tapaan,en ole kuitenkaan tehnyt äärisuorituksia. Juostessa aluksi keskityin kovin intensiivisesti keskivartalon tukeen ja lantiopohjan lihaksiin.mutta kuten sanottu useasti,jokainen tekee omaa kehoa kuunnellen🙂

Susanna Mustajärvi
Liittynyt10.1.2019

Jep oon sun kanssa samaa mieltä. Liikaa ei kannata pelätä erkaumaa, ja siksi siitä on hyvä puhua, jotta liialliset kauhukuvat saataisiin poistettua. Oman kehon kuuntelu on taito, jota kaikkien kannattaa opetella. Myöskään kaikkea liikkumista ei tarvitse missään kohtaa lopettaa. Aina voi tehdä vähintään kävelylenkkejä ja kuminauhajumppaa. :)

Ihana kuulla, että siellä on muitakin liikunnallisia, jotka palaavat nopeasti liikunnan pariin. :) Kyllä se on vaan niin hieno tunne, kun pääsee liikuttamaan omaa kehoa.

Susanna Mustajärvi /Meidän Combo by Susanna

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

Miten Susannasta – entisestä missistä ja fitnessurheilijasta – kasvaa esikoiselleen tasapainoinen ja elämää vähemmän suorittava äiti?

Blogi kertoo, kuinka Susanna on löytänyt itsensä kerta toisensa jälkeen suorittamasta arkea ja havittelemasta super-ihmisyyttä jopa uupumukseen saakka, olematta kuitenkaan läsnä ja onnellinen. Tervetuloa blogin pariin, joka käsittelee äitiyttä ja naiseutta inhimillisesti sekä rehellisesti.

Instagram

Facebook

Yhteydenotot ja yhteistyöt Susanna Mustajärvi:

info@susannamustajarvi.com

 

Blogiarkisto

2019