Kirjoitukset avainsanalla lantiopohjan lihakset

Kaupallinen yhteistyö

Kaupallinen yhteistyö Coronaria Naantalin Kuntokeskuksen kanssa.

Olen aina ajatellut, että urheilijoilla ei olisi ongelmia lantionpohjan lihaksien kanssa. Ja tämän vuoksi en ollut osannut ajatella koko asiaa ennen kuin tulin raskaaksi. Raskauden myötä aloin perehtymään hiukan enemmän näihin vartalomme perustana oleviin lihaksiin. Sattumalta myös ystäväni Katariina toimii lantionpohjaterapeuttina ja olenkin nyt saanut häneltä paljon hyödyllistä tietoa mihin minun tulisi kiinnittää tässä raskauden aikana huomiota.

Nyt haluan jakaa nämä tiedot myös teille, koska meidän kaikkien pitäisi saada tietää näistä ennen kuin synnyttää. Ja ei ole vielä myöhäistä perehtyä näihin asioihin, vaikka synnytyksestä olisikin jo kulunut jokunen tovi. 

Aluksi perehdyin asiaan kuuntelemalla Katariinan ammattitaitoista selitystä lantionpohjan lihaksista. Lantionpohja toimii kehomme kivijalkana sisäelimille samalla säädellen meidän jokaisen seksuaali- ja intiimitoimintoja. Monet luulevat, että omat lantionpohjan lihakset ovat hyvässä kunnossa, mutta usein kompensoimme niitä muilla lihaksilla, ja oikean aktivaation löytäminen saattaakin olla hankalaa. Tämän vuoksi olisi erittäin tärkeää selvittää missä kunnossa sinun lantionpohjan lihakset todellisuudessa ovat. Näin vältät suuremmat ongelmat synnytyksen jälkeen.

Kuka meistä haluaisi virtsankarkailua ongelmakseen tai laskeuman joka vaikuttaa negatiivisesti yhdyntään? 

Minä ja lantionpohjaterapeutti Ruississa viime kesänä!
Minä ja lantionpohjaterapeutti Ruississa viime kesänä!

Miten selvitin omien lihaksieni kunnon?

Sain Katariinalta tietää, että on olemassa laitteita, joiden avulla saadaan selville, kuinka omat lihakset todellisuudessa toimivat. Coronaria Naantalin Kuntokeskus tekee tämänkaltaisia mittauksia, ja Katariina tulikin kotiini tekemään mittaukset minulle. Mittaus tehdään Biofeedback -laitteella, joka näyttää lihasten supistusvoiman sekä perusjännityksen. Emättimeen asetettava elektrodi näytti ajankohtaista dataa mitä lantionpohjassani tapahtuu.

Mitä tulisi tehdä?

Lantionpohjan lihaksia tulisi harjoittaa kuten muitakin lihaksia. Lantionpohjan lihakset toimivat siis kolmella eri voimantuotolla, jotka ovat kestävyysvoima, nopeusvoima ja maksivoima. Vain harjoitettava ominaisuus kehittyy. Eli jos teet harjoitteita esimerkiksi kestävyydelle, kestävyysvoima kehittyy. En ollut koskaan ajatellut asiaa näin ja tämä tieto herätti  mielenkiintoni lihasten treenaamiseen. 

Nyt tiedän, että näiden lihasten ansiosta muun muassa alavatsan pömppö, virtsankarkailu ja monet muut vaivat ovat hoidettavissa, joten miksi jättäisin treenamatta näitä lihaksia? 

Mielenkiintoista oli kuulla, että urheilijoilla ongelma harvoin on lihasten jännittämisessä vaan erityisesti rentoutuksessa. Olisi erittäin tärkeää oppia tunnistamaan lihakset, jotta ne osaisi myös rentouttaa oikein. Synnytyksessä esimerkiksi rentouttaminen on erittäin tärkeää ponnistusvaiheessa. Jos lihakset ovat valmiiksi ylijännittyneet, on repeämisriski suurempi kudosten periksiantamattomuuden vuoksi. Tästä syystä olenkin nyt harjoitellut erityisesti rentouttamista viimeiset kuukaudet. 

Kuvassa teen lantionpohjan lihasten supistuksia ja rentoutuksia. Näen laitteelta, miten ne toimivat.
Kuvassa teen lantionpohjan lihasten supistuksia ja rentoutuksia. Näen laitteelta, miten ne toimivat.

Minun kohdallani lihakset olivat hyvässä kunnossa. Kestävyys- ja maksimivoima olivat hyvällä mallilla. Vielä tulisi treenata lisää nopeusvoimaa, jota esimerkiksi tarvitaan virtsan pidätyksessä silloin kun aivastaa tai tekee jonkun äkkinäisen liikkeen, joka tuo painetta keskivartaloon. Maksimivoimaa tarvitaan esimerkiksi raskaiden tavaroiden nostamisessa ja kestävyyttä silloin kun tulisi pidätellä pissahätää kauemmin. Olin positiivisesti yllättynyt siitä, että minun kohdallani rentoutuminen onnistui hyvin, vaikka olisi voinut urheilutaustan – erityisesti voimistelun – vuoksi odottaa jotain muuta. 

    Biofeedback -laitteella voit myös pelata pelejä lantionpohjan lihaksia rentouttamalla..
    Biofeedback -laitteella voit myös pelata pelejä lantionpohjan lihaksia rentouttamalla..

    .. ja supistamalla!
    .. ja supistamalla!

    5 tärkeintä syytä, miksi sinun kannattaa selvittää omien lantionpohjan lihastesi kunto mahdollisimman pian ja alkaa treenaamaan niitä!

    1. Mahdollista itsellesi voimakkaammat orgasmit
    2. Ennaltaehkäise virtsankarkailu
    3. Auta kehoa palautumaan synnytyksestä paremmin
    4. Ennaltaehkäise synnytyksen jälkeen tulevat haitalliset laskeumat
    5. Edesauta vatsalihasten erkauman palautumista vahvoilla lantionpohjan lihaksilla

    Kaikki lähtee siitä, että tunnistat ensiksi lantionpohjan lihaksesi, selvität missä sinulla on kehitettävää ja sen jälkeen tiedät mitä sinun tulee harjoittaa. 

    by Susanna (rv 23)

    IG: @susanna_mustajarvi

    FB: @meidancombo

    Lue myös: 

    Millainen on raskausajan treeniohjelmani?

    Elänkö jokaisen päivän kanssasi niinkuin se olisi viimeinen?

    "Haluatko raskaaksi? Lopeta suorittaminen ja löydä tasapaino elämääsi!" – näin minulle kerrottiin

    Voivatko rintaimplantit olla esteenä imettämiselle? – asiantuntija vastaa


    Nyt blogini lukijana saat Biofeedback -lantionpohjan lihasten mittauksen hintaan 105€ (ovh. 126,50€). Tarjous voimassa 15.3 ennen tehtyihin varauksiin. Tee varaus täältä. Varauskoodi: SUSANNA  

    Sisältö jatkuu mainoksen alla

    Kommentit (0)

    Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

    Sisältö jatkuu mainoksen alla
    Seuraa 

    Miten Susannasta – entisestä missistä ja fitnessurheilijasta – kasvaa esikoiselleen tasapainoinen ja elämää vähemmän suorittava äiti?

    Blogi kertoo, kuinka Susanna on löytänyt itsensä kerta toisensa jälkeen suorittamasta arkea ja havittelemasta super-ihmisyyttä jopa uupumukseen saakka, olematta kuitenkaan läsnä ja onnellinen. Tervetuloa blogin pariin, joka käsittelee äitiyttä ja naiseutta inhimillisesti sekä rehellisesti.

    Instagram

    Facebook

    Yhteydenotot ja yhteistyöt Susanna Mustajärvi:

    info@susannamustajarvi.com

     

    Blogiarkisto

    2019