Kirjoitukset avainsanalla valmentaja

Viimeistään siinä vaiheessa, kun perheeseen on syntymässä lapsi olisi hyvä käydä keskustelua puolison kanssa perheen yhteisistä arvoista. Millaiset asiat ovat itselle kaikkein tärkeimpiä ja mistä asioista ei missään nimessä halua luopua? Nämä asiat useimmiten tulee esille jo parisuhteen edetessä. Arjen kiireet kuitenkin usein jättävät asioita jalkoihinsa. Tämän vuoksi niihin on hyvä palata siinä kohtaa, kun pohditaan perheen perustamista.

Jos puolisoilla on aivan erilaiset arvomaailmat, voiko sellaiseen comboon lähteä perustamaan perhettä?

Käyn jatkuvasti keskustelua valmennettavieni kanssa arvoista. Yksi tärkeä kysymys on selvittää, käytämmekö päivästämme aikaa meille tärkeiden asioiden parissa. Usein kiireisessä elämäntilanteessa omat arvot voivat hämärtyä, ja paahdamme päivästä toiseen silmät sokeina jatkuvassa oravanpyörässä. Välillä myös "uhriudumme" ja näemme vikaa ympäristössämme. Syytämme omasta tilanteesta muita, vaikka todellisuudessa me itse olemme vastuussa omasta onnellisuudestamme. 

Arvokeskustelu ei ole vain yhden kerran käytävä keskustelu, vaan siihen kannattaa aina ajoittain palata uudestaan. Puoliso on paras mahdollinen taho, jonka kanssa niistä voi jutella. Kun yhteiset arvot ovat selvillä ja puhuttu auki, on niihin helpompi palata myöhemmin. Kun jaatte yhteisen arjen, on erityisen tärkeää osata myös pysäyttää toinen osapuoli, jos perheen yhteiset arvot alkavat arjen keskellä unohtua. 

Mitkä ovat teidän perheen arvot? Kuva: Eevi Teittinen
Mitkä ovat teidän perheen arvot? Kuva: Eevi Teittinen

Miten siis selvität sinun ja puolisosi yhteiset arvot?

Hyvin yksinkertainen keino arvojen selvittämiseen on erään mielikuvaharjoituksen tekeminen. Ohjeistan tämän tehtävän nyt sinulle: 

Kuvittele mielessäsi, että saat lääkäriltä diagnoosin. Sinulla on enää viikko elinaikaa jäljellä.

Voit pistää silmät kiinni ja kuvitella tilanne mahdollisimman konkreettisesti. Mitä tekisit, sanoisit ja kenen kanssa viettäisit tuon viikon? Voit listata nämä asiat paperille. 

Nämä listaamasi asiat ovat juuri niitä sinulle tärkeimpiä asioita. Näihin asioihin sinun tulisi käyttää aikaa joka päivä, tai vähintään joka viikko. 

Jos huomaatte arvoissanne paljon ristiriitoja, kannattaa ne käydä hyvässä hengessä läpi. Ei ole asiaa, mistä ei voisi puhua. Avoin keskusteluyhteys on aina hyvä alku yhteisen linjan löytämiselle. Keskustelun jälkeen tiedät mitkä ovat teidän perheen arvot. Saat selville myös, pelaatteko te samassa tiimissä ja millainen on "Teidän Combo".

Millaiset arvoristiriidat ovat sinun mielestä sellaisia, joita ei voi puhumalla selvittää? Onko sellaisia? Itse mietin, että esimerkiksi talouden hoitaminen on yksi asia, joka tulisi olla molemmilla osapuolilla melko samanlaisilla periaatteilla ja samassa kohtaa arvoasteikkoa. Myös perheen arvostaminen ja tärkeys tulisi olla melko samalla linjalla.

Arvojen tarkastelusta on varmasti hyötyä kaikille – kuuluu perheeseesi kaksi tai yhdeksän henkilöä.

Oikein paljon tsemppiä keskusteluihin!

by Susanna (rv 20)

 

Pysyt parhaiten seuraamalla: 

IG: @susanna_mustajarvi

FB: @meidancombo

 

Lue myös:

8 syytä, miksi raskausaikana kannattaa liikkua!

Elämäni tuskaisin vuosi – miksi en tullut raskaaksi?

Matka entisestä fitnessbloggaajasta äitiysbloggaajaksi

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Liikunnan hyödyt ovat moninaiset, jotka heijastuvat liikkujan kaikkiin elämän osa-alueisiin. Aktiivisille liikkujille ja liikunnasta nauttiville liikkuminen on luontaisesti osa arkea. Haasteita on usein heillä, jotka eivät koe liikuntaa täysin omakseen ja joutuvat tekemään kovasti töitä liikunnan toteuttamisen eteen. Oletko koskaan miettinyt, mikä saisi sinut liikkumaan enemmän? Entä miksi raskaana olevien kannattaisi liikkua? 

Raskausajan liikuntasuositukset ovat jopa hieman suuremmat kuin koko väestön suositukset. Liikuntaa suositellaan tehtäväksi joka päivä tai ainakin viisi kertaa viikossa vähintään puolen tunnin ajan. Jos vasta aloitat liikuntaa, tee se vähitellen. Aloita liikunta kolme kertaa viikossa 15 minuutin ajan, ja lisää määrää pikku hiljaa.

Hyvinvointivalmentajana olen usein törmännyt virheelliseen oletukseen, että liikuntaa tulisi vähentää raskausaikana.

Liikunnan laatu ja teho muuttuvat muuttuvan kehon ja voinnin mukaan. Liikuntaa ei missään nimessä tulisi kuitenkaan välttää. Jos liikunta on sinulla jäänyt vähemmälle, lue tämä teksti. Olen kerännyt sinulle 8 syytä, miksi liikunnan lisääminen ehdottomasti kannattaa tehdä! 

Raskaana tulisi liikkua monipuolisesta ja usein.
Raskaana tulisi liikkua monipuolisesta ja usein.

1. Liikunta auttaa mielialaan ja väsymykseen. Liikunnan avulla saat kokea kehossasi hyvän olon hormoneja. Liikunnan jälkeen koet onnistumista, joka tuottaa kehossasi dopamiinia. Nauraminen ja positiivinen fiilis nostattavat endorfiinia. Liiku ja naura aina kuin vain mahdollista! Oletko koskaan kokenut sitä tunnetta, kun olet ollut jostain syystä ahdistunut, ja liikunnan jälkeen ahdistus on poissa? Tiedän – se toimii! Liikunta erittää kehossasi myös adrenaliinia ja kortisolia, jotka auttavat väsymykseen. Väsynyt ja nuutunut olo häviää liikunnan aikana. Liikunnan jälkeen olet huomattavasti pirteämpi. 

2. Liikkumalla saat helpotusta niska- tai hartiajumeista johtuvaan päänsärkyyn. Liike hartioihin ja koko vartaloon lisää verenkiertoa elimistössä. Raskauden aikana muuttuva keho aiheuttaa usein niskavaivoja, jotka aiheuttavat taas päänsärkyä. Niskan ja hartioiden kireyttä voit lievittää liikunnan ja kehonhuollon avulla. Pyöritä käsiä ja venytä sekä vahvista lihaksia. Hartiat ja niska kiittävät. 

3. Liikunta tukee kehon tasapainoa raskausaikana. Kasvava raskausvatsa muuttaa kehon tasapainoa, halusimme sitä tai emme. Tämän vuoksi olisi erittäin tärkeää vahvistaa niitä lihaksia, jotka tukevat kehoa kuormittavassa tilanteessa. Kasvava vatsa laittaa selän koville. Muista vahvistaa siis selkälihaksia. Myös syvien vatsalihasten sekä lantiopohjan lihasten vahvistaminen on erittäin tärkeää raskauden aikana, sekä synnytyksen jälkeen. Ne ovat kehon perusta ja tukevat vartaloa raskauden aikaiselta kovalta rasitukselta. 

4. Raskausajan liikunnalla on hyötyä myös sikiölle. Liikunta pienentää syntyvän lapsen riskiä syntyä suurikokoisena. Aina kun äiti kokee hyvän olon hormoneja, hyötyy niistä myös sikiö.  

5. Liikkuessa itsetunto ja itsetuntemus lisääntyvät. Kun liikut, alat tuntemaan itsesi itsevarmemmaksi. Alat pitämään enemmän itsestäsi, sillä tiedät tehneesi itsellesi hyvän teon. Liikunta lisää myös itsetuntemusta, kun opit käyttämään vartaloasi monipuolisemmin. Tanssi on yksi parhaimmista itsetuntemuksen lisääjistä. Lisäksi tanssin on todettu laskevan stressiä ja palauttavan aivoja. Tiesitkö, että aivosi palautuvat aktiivisessa tilassa – ei passiivisesti esimerkiksi maaten sohvalla?

6. Liikunta on usein sosiaalinen tapahtuma ja tuo ihmisiä yhteen. Voit myös tutustua uusiin ihmisiin. Etsi itsellesi paikkoja, jossa tykkäät liikkua. Pyydä myös ystäväsi mukaan! 

7. Raskausajan hyvä kunto auttaa raskaudesta ja synnytyksestä palautumisessa. Kun olet hyvässä kunnossa, jaksat hoitaa vauvaa paremmin. Sinä olet tärkein ihminen syntyvälle lapsellesi. Pidäthän siis itsestäsi huolta!

8. Liikunta auttaa painonhallinnassa, niin raskausaikana, kuin synnytyksen jälkeen. Se auttaa myös ummetukseen, jota usein esiintyy raskausaikana. Liikunta vilkastuttaa aineenvaihduntaa ja verenkiertoa. Tästä syystä se on hyvä apu painonhallintaan. Raskaana ei ole tarkoitus missään nimessä laihduttaa. Liikunnan avulla paino pysyy raskauden aikana kurissa. 

Löydä itsellesi sopivat liikuntamuodot! Kuva: Eevi Teittinen. Paikka: Studio Move, Turku
Löydä itsellesi sopivat liikuntamuodot! Kuva: Eevi Teittinen. Paikka: Studio Move, Turku

Liikkeelle lähteminen vaatii energiaa ja motivaatiota. Se ei ole kaikille helppoa. Onneksi on olemassa paljon erilaisia liikuntamuotoja. Tärkeintä on löytää itselle ne sopivimmat. Tiedän omasta kokemuksesta kuinka väsyttävää raskausaika voi olla. Pahoinvointi voi estää liikkumisen, mutta liikunta voi myös helpottaa sitä. 

Tämän tekstin tarkoitus ei ole syyllistää, vaan kannustaa tekemään pieniä liikuntaa lisääviä valintoja arjessa. Jokainen pienikin liike on sinulle ja vatsassa kasvavalle sikiölle hyödyksi!

 

Muistathan pitää itsestäsi huolta – tänäänkin! 

by Susanna (rv 20)

 

Pysyt parhaiten mukana seuraamalla:

IG: @susanna_mustajarvi

FB: @meidancombo

 

Lue myös:

Tein plussatestin – iloa, onnea, pelkoa ja epäröintiä!

Elämäni tuskaisin vuosi – miksi en tullut raskaaksi?

Matka entisesti fitnessbloggaajasta äitiysbloggaajaksi

 

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Hei mahtavaa, olet löytänyt uuteen blogiini – tervetuloa! Blogi syntyi puhtaasta tarpeesta päästä kirjoittamaan ajatuksia ja kokemuksia ylös, sekä käsittelemään omassa elämässä esille nousseita kysymyksiä ja niihin löydettyjä vastauksia. Aiheet tulevat pyörimään naiseuteen ja äitiyteen liittyvissä asioissa. Tulen nostamaan esille myös niitä ajatuksia ja tunteita, joista on usein helpompi vaieta kuin puhua. 

Olen kolmekymppinen, yrittäjän puoliso, joka on valitettavan paljon suorittanut elämää ja halunnut aina saavuttaa paljon – ja mahdollisimman nopeasti, tietysti! Minua on menneinä vuosina voinut kutsua joukkuevoimistelijaksi, Miss Suomi 2008 ensimmäiseksi perintöprinsessaksi sekä fitnessurheilijaksi. Kirjoittelin vuosina 2015-2017 myös omaa fitnessblogia. Nykyisin minua kuvaa parhaiten sanat tasapaino, yrittäjä ja ammattivalmentaja. Laaja kokemusten kirjo maustaa tekstejäni voimakkaasti ja nostaa esille ajankohtaisia asioita. 

Naiseus, lapsettomuus, raskaus ja äitiys – aiheet jotka herättävät paljon tunteita! kuva: Eevi Teittinen
Naiseus, lapsettomuus, raskaus ja äitiys – aiheet jotka herättävät paljon tunteita! kuva: Eevi Teittinen

Niinkin luonnollinen asia kuin äitiys on välillä täynnä suoritteita, paineita, pelkoja sekä turhautumista.

Nykymaailma haastaa naiseutta ja myös äitiyttä monesta suunnasta. Tämä on aihe, joka herättää minussa paljon tunteita. Pääset lukemaan lähiviikkoina teksteissäni lapsettomuudesta ja lapsettomuustesteistä. Lapsettomuuden pelko on asia, joka koskettaa meitä monia monella eri tavalla. Se on myös valitettavan yleistä yhä useammalle meistä äidiksi kasvamisen matkalla. 

Olen koulutukseltani sosionomi (AMK) ja erikoistunut sosiaalipedagogiikkaan ja sen myötä pätevöitynyt myös lastentarhanopettajaksi. Koulutustaustani myötä olen perehtynyt paljon tämän blogin aiheisiin varhaiskasvatuksen, lapsen kehittymisen sekä pedagogiikan näkökulmasta. Lisäksi olen tehnyt töitä raskaana olevien päihdeäitien kanssa. Se on ollut silmiä avaavaa nähdä, kun elämä ei ole täysin valmis äitiyteen. Ja silti kaikki on mahdollista, vaikka lähtökohdat eivät olisikaan parhaat mahdolliset!

Aito ja rehellinen – Meidän Combo. Kuva: Eevi Teittinen
Aito ja rehellinen – Meidän Combo. Kuva: Eevi Teittinen

Tämän blogin tavoitteena on olla rehellinen ja aito.

Maailma tarvitsee aitoutta nyt enemmän kuin koskaan ennen. Äitiys on usein asia, josta on yhtä paljon mielipiteitä kuin on naisiakin. Tarkoitus ei ole kritisoida eikä osoittaa mikä on oikein tai väärin. Tarkoitus on herätellä näkemään asioita mahdollisimman monipuolisesti. Äitiys on meidän kaikkien naisten oikeus ja vapaus, joten kunnioitetaan sitä!

Naiseus ja siihen liittyvät asiat eivät aina ole vain vaaleanpunaisilla pilvillä leijumista. Siihen liittyy paljon mustia pilviä: surua, pelkoa, vihaa ja ärsytystä. Tuetaan siis toinen toisiamme, ja ollaan ystävällisiä ja ymmärtäväisiä. 

Kiitos, että löysit blogini pariin. Toivottavasti viihdyt täällä. <3

by Susanna

 

Ja jos nyt jäit vielä pohtimaan, miksi kirjoitan äitiydestä.. niin kyllä, OLEN RASKAANA!

Aah.. Nyt se on kerrottu vihdoin julkisesti. :) 

 

Pysyt parhaiten mukana seuraamalla: 

IG: @susanna_mustajarvi

FB: @meidancombo

Lue myös: 

Elämäni tuskaisin vuosi – miksi en tullut raskaaksi?

Miksi hakeuduin lapsettomuushoitoihin? – onneksi tein niin, sillä se kannatti!

Vauvakuume – miten tuon tunteen voi sammuttaa?

 

Kommentit (6)

Vierailija
2/6 | 

Jään todellakin seuraamaan blogiasi! Itse kamppailen tällä hetkellä myös lapsettomuuden kanssa.

Susanna Mustajärvi
Liittynyt10.1.2019

Toivottavasti pystyn luomaan toivoa, ja vertaistukea. <3 Ja olen todella pahoillani, että joudut kamppailemaan samojen haasteiden kanssa. Mukavaa kuitenkin, että jäät seuraamaan blogiani. Puhuminen ja kirjoittaminen auttaa ainakin itseäni, joten laita vain kommenttia aina, kun siltä tuntuu! <3

Susanna Mustajärvi /Meidän Combo by Susanna

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Miten Susannasta – entisestä missistä ja fitnessurheilijasta – kasvaa esikoiselleen tasapainoinen ja elämää vähemmän suorittava äiti?

Blogi kertoo, kuinka Susanna on löytänyt itsensä kerta toisensa jälkeen suorittamasta arkea ja havittelemasta super-ihmisyyttä jopa uupumukseen saakka, olematta kuitenkaan läsnä ja onnellinen. Tervetuloa blogin pariin, joka käsittelee äitiyttä ja naiseutta inhimillisesti sekä rehellisesti.

Instagram

Facebook

Yhteydenotot ja yhteistyöt Susanna Mustajärvi:

info@susannamustajarvi.com

 

Blogiarkisto

2019