Usein pitkien pyhien ja loman jälkeen arkeen palaaminen teettää suurta työtä meillä monella. Etenkin jos lomalla on tullut laiminlyötyä tavallisia rutiineja niin ravinnon kuin liikunnankin suhteen. Usein lomalla on tullut nukuttua miten sattuu, ja valvottua pitkälle yöhön.

Miten ihmeessä sitä saisi otettua itseä niskasta kiinni ja palautettua rutiinit jälleen osaksi arkea?

Tämä sama kaava tapahtuu usein myös viikonloppujen kanssa, jos viikonloput eroavat suuresti normaalista arkirytmistä. Ja kun arki koittaa tuntuu pelkästään ajoissa herääminen ylivoimaiselta. Miten ihmeessä sitä jaksaisi ottaa itseä niskasta kiinni ja saisi vanhat rutiinit jälleen osaksi arkea? Minun omat kokemukset ja neuvot asiaan lähtevät ihan perusasioista.

Arki jälleen häämöttää! (postauksen kaikki kuvat on otettu raskausajan loppupuolella. Kuvaaja: Elisa Honkasalo)
Arki jälleen häämöttää! (postauksen kaikki kuvat on otettu raskausajan loppupuolella. Kuvaaja: Elisa Honkasalo)

Päätös

Tee päätös milloin olet valmis aloittamaan arjen jälleen säännöllisenä ottaen huomioon levon, liikunnan ja ravinnon. Kaikkea ei tarvitse laittaa kuntoon välittömästi, mutta päätä milloin teet mitäkin. Aloitatko esimerkiksi ensiksi kääntämään omaa sisäistä kelloasi jälleen oikeaan aikaan? Ja sen jälkeen lähdet suunnittelemaan ja toteuttamaan liikunnan osaksi arkea. Ja lopuksi vielä ruokailut kuntoon. Tai jos tuntuu paremmalta ja helpommalta aloittaa ruokavaliosta, niin aloita siitä. Askel askeleelta olet taas jälleen arjessasi kiinni. Viimeistään parin viikon päästä kaikki tuntuu jo hyvin luontevalta.

Anna itsellesi aikaa

Tärkeää on tiedostaa, että rutiineihin palaaminen ei tapahdu itsestään. Se vaatii useimmiten ponnisteluja. Kannattaa siis antaa itselle aikaa taas totutella rutiineihin. Jos liian nopeasti alat soimaamaan itseäsi arjen takkuisuudesta, teet vain itsellesi huonon mielen.

Arki ja rutiinit. Kuva: Elisa Honkasalo
Arki ja rutiinit. Kuva: Elisa Honkasalo

Kirjaa tekemättömät työt ylös

Pyhien ja loman jälkeen usein tuntuu siltä, että asiat on kasaantuneet ja asioiden tekemisen aloittaminen teettää suurta tuskaa. Laita tekemättömät asiat ylös paperille ja lähde tekemään asioita järjestyksessä – pikku hiljaa. Joka kerta kun olet yhden asian saanut tehtyä, vedä se yli listasta. Näin huomaat kuinka tekemättömien asioiden lista lyhenee ja stressi pienenee. On myös paljon helpompi tarttua yhteen asiaan kerrallaan ja tekemisen aloittaminen on helpompaa.

Nauti arjesta

Teetkö arjessa niitä asioita joista nautit? Tuntuuko arki houkuttelevalta vai pakkopullalta? Nyt on paras aika laittaa arki kuntoon ja muokata siitä nautittava.

Arki on ihan parasta, kun siitä osaa nauttia! Kuva: Elisa Honkasalo
Arki on ihan parasta, kun siitä osaa nauttia! Kuva: Elisa Honkasalo

Rentoudu iltaisin

Pyhien ja loman jälkeen nukkumaan meno meinaa usein venyä myöhään. Ota illasta aikaa itsellesi! Lue hyvää kirjaa, kuuntelee rauhallista musiikkia ja mene ajoissa sänkyyn. Siten saat jälleen unirytmin paremmin kuntoon. Kun saat hyvät ja palauttavat yöunet, tuntuu arkikin taas paljon valoisammalta.

Pian alkava syksy on todella kaunista aikaa ja siitä kannattaa nauttia kaikilla aisteilla. Nyt siis on loistava hetki pistää rutiinit kuntoon ennen syksyn alkua. 

Onko näistä vinkeistä joku sellainen, jota voisit itse lähteä kokeilemaan? Kommentoimalla ja kertomalla omat hyvät keinosi, jaat niitä myös muiden käyttöön.

by Susanna

IG: @susanna_mustajarvi

FB: @meidancombo

Lue myös: 

6 vinkkkiä ajanhallintaan – Miten saan asioita tehdyksi väsyneenäkin?

Ärsyttääkö sotku? – 4 vinkkiä välttää turhat kinastelut kotitöistä!

Mitä synnytys kokonaisuudessaan maksoi? – hintalappu yllätti!

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

Miten Susannasta – entisestä missistä ja fitnessurheilijasta – kasvaa esikoiselleen tasapainoinen ja elämää vähemmän suorittava äiti?

Blogi kertoo, kuinka Susanna on löytänyt itsensä kerta toisensa jälkeen suorittamasta arkea ja havittelemasta super-ihmisyyttä jopa uupumukseen saakka, olematta kuitenkaan läsnä ja onnellinen. Tervetuloa blogin pariin, joka käsittelee äitiyttä ja naiseutta inhimillisesti sekä rehellisesti.

Instagram

Facebook

Yhteydenotot ja yhteistyöt Susanna Mustajärvi:

info@susannamustajarvi.com

 

Hae blogista

Blogiarkisto

2019