Onko sinulla koskaan sellaisia päiviä, ettet meinaa saada oikein mitään aikaiseksi? Olisi paljon tehtävää – tai ainakin siltä tuntuu – mutta et osaa tarttua juuri mihinkään. Tuollaisessa mielentilassa jo pelkkä aloittaminen tuntuu mahdottomalta, ja olo on jatkuvasti hyvin stressaantunut. Silloin tarvitaan itsensä johtamisen ja ajanhallinnan taitoja avuksi. 

Työelämätaidoista tärkeimmät ovat tänä päivänä itsensä johtaminen ja ajanhallinnan taidot. Emme voi kiistää, etteikö maailma olisi muuttunut. Tänä päivänä aivojamme kuormittavat monet ärsykkeet, jotka häiritsevät jatkuvasti keskittymistämme. Olemme 24/7 saatavilla erilaisten kanavien ja sovellusten kautta. Samanaikaisesti meiltä vaaditaan terävää päätöksen tekoa ja organisointikykyä. Lisäksi useammat meistä tekevät itsenäistä työtä, joka tarkoittaa siis sitä, ettei ole olemassa tarkkoja ohjeita tai käytäntöjä asioiden hoitamiselle. Työtä tekevän on itse ratkaistava ongelmat, osattava priorisoida ja deletoida turhia asioita.  

Aivomme ovat usein ylikuormitustilassa – tarvitsemme työkaluja palautumista varten.

Työelämätaidoista tärkeimmät ovat itsensä johtaminen ja ajanhallinta. Kuva: Elisa Honkasalo
Työelämätaidoista tärkeimmät ovat itsensä johtaminen ja ajanhallinta. Kuva: Elisa Honkasalo

Yhä useammassa työssä työn tekeminen on ainakin osittain yksilön omalla vastuulla. Kukaan ei enää vahdi miten sinä asiat teet, kunhan teet ne tehokkaasti ja tuottavasti. Välillä olisi helpompaa noudattaa jonkun muun antamia ohjeita. Tosin ei yhtä motivoivaa, mutta onhan se huomattavasti helpompaa ja kuormittaa aivojakin vähemmän. Ja eikä tässä vielä kaikki. Näitä samoja taitoja tarvitaan myös muuallakin kuin vain työelämässä. Ajanhallinta ja itsensä johtaminen ovat avain asemassa myös kotona ja vapaa-ajalla. Emme pääse näitä taitoja karkuun – edes kotona.

Itsensä johtaminen ja ajanhallinta ovat tärkeitä taitoja myös vapaa-ajalla!

Luitko jo muuten tutkimuksesta, josta selvisi, että stressi aiheuttaa erityisesti naisen aivoissa kutistumista ja heikentää muistia? Joten sitä paremmalla syyllä, näihin itsensä johtamisen ja ajanhallinnan teemoihin kannattaa yhä enemmän alkaa kiinnittämään huomiota. Ja onneksemme näitä taitoja voi todellakin oppia. 

Stressi aiheuttaa naisille aivojen pienenemistä ja muistivaikeuksia. Kuva: Elisa Honkasalo
Stressi aiheuttaa naisille aivojen pienenemistä ja muistivaikeuksia. Kuva: Elisa Honkasalo

Onneksi itsensä johtamisen ja ajanhallinnan taitoja voi oppia. Kuva: Elisa Honkasalo
Onneksi itsensä johtamisen ja ajanhallinnan taitoja voi oppia. Kuva: Elisa Honkasalo

Mitä pidemmälle tämä raskaus on edennyt, sitä vaikeampi minun on ollut tarttua työtehtäviin. Olen uupumuksen jälkeen tehnyt pääosin töitä kotoa käsin, ja viimeisten viikkojen aikana on alkanut tuntua siltä, etten saa juuri mitään aikaiseksi. Ajatukset ovat täysin muualla. Enkä oikein edes osaa sanoa mitä ajattelen. Pää lyö tyhjää. 

Mitä pidemmälle raskaus etenee, sitä vaikeampi on keskittyä asioihin ja tarttua työtehtäviin.

Uskon, että tämä on jonkinlaista raskausajan loppuväsymystä. Olen kuitenkin onneksi saanut asioita tehtyä ja olen huomannut, että omalla kohdallani auttavat tietyt tavat. Joten päätin kerätä nyt ylös vinkkejä, jotka ovat auttaneet minua tarttumaan tehtäviin. Näistähän voisi olla hyötyä myös sinullekin. 

  1. Tee yksinkertaisia to do -listoja. Aivojen hyvinvoinnille on tärkeää, että asiat eivät olisi sinun muistin varassa, vaan ne olisi ylhäällä jossain. Silloin vapautuu aivoista tilaa tärkeille päätöksille ja luovuudelle. Merkkaa to do -listaan vain tärkeimmät asiat.  Minä käytän sähköisiä to do -listoja. Ne pysyy paremmin järjestyksessä ja kännykkään voi laittaa myös muistutuksia tehtävistä. 
  2. Jaa isoimmat kokonaisuudet osiin. Jos jokin tehtävä tuntuu liian isolta palalta haukata, älä haukkaa sitä kerralla. Pienin askelin lopulta tulee isotkin asiat tehtyä. Mikä isossa kokonaisuudessa on ensimmäinen askel? Tee ensiksi se, ja merkkaa to do -listaan seuraava vaihe myöhemmälle. Näin asiat tulee hoidettua, eikä isot kokonaisuudetkaan tunnu liian raskailta. 
  3. Priorisoi tehtäviä asioita. Mitkä asiat tulisi hoitaa heti? Mitkä vasta ensi viikolla? Älä kuormita aivojasi tulevista asioista. Niitä ei kannata miettiä, sillä ne eivät kuulu juuri tähän hetkeen. 
  4. Jos tehtävän tekemiseen menee alle 2 minuuttia, tee se heti. Jokainen mieleen juolahtanut tekemätön asia vie keskittymiskyvystäsi aina keskimäärin 3 minuuttia. Älä siis turhaan tuhlaa aikaasi pieniin asioihin, vaan hoida ne heti pois alta. Aivosi kiittävät sinua.  
  5. Delegoi asioita, jotka joku muu voisi tehdä puolestasi. Olisiko esimerkiksi kevätsiivous tänä keväänä hyvä ulkoistaa? Voisiko joku muu hoitaa kauppareissun? Töissä taas pohdi, olisiko joku muu parempi hoitamaan asian x, joka on jostain syystä päätynyt sinun to do -listallesi? 
  6. Deletoi eli poista asioita jotka eivät ole olennaisia tai tärkeitä. Kaikkea ei tarvitse tehdä. Välillä on hyvä opetella sanomaan ei. Kyseessä on sinun aikasi. Sinun tulee tehdä rajat ja arvostaa itseäsi sekä aikaasi. 

Priorisoi. Organisoi. Delegoi. Deletoi. Kuva: Elisa Honkasalo
Priorisoi. Organisoi. Delegoi. Deletoi. Kuva: Elisa Honkasalo

Nämä kuusi vinkkiä kannattaa ehdottomasti ottaa omaan arkeen mukaan. Tulet huomaamaan eron omassa mielessäsi ja alat voimaan paremmin. Samalla huomaat, että aikaa jää enemmän myös spontaaneille huvituksille. Suosittelen!

by Susanna (rv 32)

IG: @susanna_mustajarvi

FB: @meidancombo

Lue myös:

Unelmakummia etsimässä – Millaisen kummin toivoisin lapselleni?

Päätös vanhempainpäivärahasta – Kuka tällaisella rahalla pärjää?

Vuosien takainen avioero – häpeä, joka seuraa minua yhä!

Uupumus on jättänyt syvät jäljet – palaudunko ennalleni enää koskaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

Miten Susannasta – entisestä missistä ja fitnessurheilijasta – kasvaa esikoiselleen tasapainoinen ja elämää vähemmän suorittava äiti?

Blogi kertoo, kuinka Susanna on löytänyt itsensä kerta toisensa jälkeen suorittamasta arkea ja havittelemasta super-ihmisyyttä jopa uupumukseen saakka, olematta kuitenkaan läsnä ja onnellinen. Tervetuloa blogin pariin, joka käsittelee äitiyttä ja naiseutta inhimillisesti sekä rehellisesti.

Instagram

Facebook

Yhteydenotot ja yhteistyöt Susanna Mustajärvi:

info@susannamustajarvi.com

 

Hae blogista

Blogiarkisto

2019