Esikoista pukkaa! Mutta kuinka valita tulokkaalle paras mahdollinen unilaulu? Sellainen, että yhteisestä päivän päättävästä laulutuokiosta muotoutuisi ihana, koko perhettä yhdistävä hetki? Suotavaa olisi, että laulu myös tuudittaisi tulokkaan takuuvarmasti uneen.  

Tässä kokeneen jäärän vinkit tuleville vanhemmille! 

Esikoiseni unilelu on ollut mukana jokaisessa nukutuksessa hänen syntymästään saakka ja saanut kuulla jos jonkinlaista unilaulua.
Esikoiseni unilelu on ollut mukana jokaisessa nukutuksessa hänen syntymästään saakka ja saanut kuulla jos jonkinlaista unilaulua.

 

Perinteiden vaalijat valisevat unilaulunsa niiden viisujen joukosta, joita heille on lapsena kehdon äärellä jolloteltu. He pelaavat varman päälle, sillä näiden laulujen sanat eivät takuuvarmasti unohdu puoliunessakaan.

Liiallinen perinteiden noudattaminen voi tosin johtaa kiusallisiin tilanteisiin: Eihän nykyajan lapsille ole soveliasta laulaa esimerkiksi "tupakkarullista". Iltalaulun "surrur" surisevat rukit taas saattavat aiheuttaa sen, että päädyt nukkumaanmenon hetkellä selvittämään kyselyikäiselle lapselle rukin toimintaperiaatteita (joita et itse todellakaan tiedä).

Surrur, rukki,
tarhassa suuri pukki.
Ai, ai veitikkaa,
et saa pukkia härnätä! 

Askeleen syvemmälle tuutulaulutraditioiden maailmaan ottavat kauheiden klassikoiden ystävät. He valitsevat tuutulaulunsa suomalaisen kansanrunousarkiston aarteista. Väsyneet vanhemmat ovat nimittäin kautta aikojen houkutelleet jälkikasvuaan uneen jokseenkin synkin ajatuksin.    

Tutkija Päivi Heikkilä-Halttunen kertoo, että vanhojen suomalaisten kehtolaulujen joukosta löytyy monia mollisävyisiä lauluja, joissa sananmukaisesti liekutellaan lasta tuonen tuutuun. Siis kuolemaan. Kuulostaa hurjalta, mutta käytännössä laulut kuvaavat enemmän naisten toivottomuutta raskaissa oloissa kuin äidin todellisia toiveita lapsen saattelemisesta ikiuneen. 

Kyltyrellin bébén kasvattajat haluavat unilauluvalinnoillaan nostaa itsensä tavallisen rahvaan yläpuolelle. Jos ooppera-aariat eivät luonnistu, voi Suomi 100 -hengessä laulaa lapselleen esimerkiksi maakuntalauluja. Ne ovatkin tuutulauluiksi parahultaisen pitkiä! Kukapa ei nukahtaisi seitsensäkeistöiseen Karjalaisten lauluun tai alkuperäisellä sanoituksella esitettyyn Nälkämaan lauluun

Kansainvälisyyttä korostavat kylttyyrivanhemmat voivat laulaa luikauttaa tuutulaulunsa jollakin maailmankielellä, esimerkiksi ranskaksi tai saksaksi. Tähän tarkoitukseen suosittelen euroviisuklassikoita: Ranskan vuoden 1977 L'oiseau et l'enfant'ia tai Saksan vuoden 1982 Ein bisschen Frieden. (Ja toivotan lisäksi onnea matkaan ääntämyksen kanssa!)

L'amour, c'est toi; l'amour, c'est moi
L'oiseau, c'est toi; l'enfant, c'est moi

Oman tiensä kulkijat eivät piittaa traditioista. Heille tuutulaulu on itseilmaisun keino ja oiva tapa välittää omaa maailmankuvaa jälkikasvulle. Kiihkeä kommunisti valitsee tuutulaulukseen Kansainvälisen, liialliseen isänmaallisuuteen taipuvainen Jääkärinmarssin. Ihan jänniä valintoja molemmat, vaikken itse lähtisi lietsomaan lapsiin kapina- tai taisteluhenkeä nukkumaanmenoaikaan. 

Työn orjat sorron yöstä nouskaa,
maan ääriin kuuluu kutsumus
Nyt ryskyin murtuu pakkovalta,
tää on viime ponnistus.

Lopuksi on mainittava laulutaidottomat ja -haluttomat vanhemmat, jotka jättävät tuutulaulut laulamatta ja luottavat nukuttamisessa ulkopuolisiin äänilähteisiin. Tiesithän toki, että YouTubesta tai Spotifysta saa ladattua tuntitolkulla valkoista kohinaa? Valikoimassa on esimerkiksi imurin ääntä, joka tuudittaa vauvelin kuin vauvelin uneen. Vaihtoehtoisesti tiitiäisen voi kärrätä vaunuissa liesituulettimen hurinan äärelle rauhoittumaan. 

***

Lue myös aikaisempi kirjoitukseni tuutulauluista ja siitä, onko vanhemman aivan pakko laulaa lapselleen. Entä miten kävi blogiyhteisökollegalleni, joka päätti ottaa iltalauluohjelmistoonsa Maamme-laulun?

Postauksen listauskuva: pixabay.com

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

Lastenkulttuuria, kulttuuria lasten kanssa sekä ilmiöitä lastenkulttuurin liepeiltä. Testiryhmänä toimivat -14 ja -16 syntyneet tenavat ja kirjoittajana kustannustoimittajana työskentelevä äiti. 

Teemat

Hae blogista

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Sisältö jatkuu mainoksen alla