En ole koskaan ollut intohimoinen juoksija, vaikka kävinkin säännöllisesti lenkillä aikoinaan. Kun Beibsit syntyivät ja päivän tunnit tuntuivat vähentyvän olikin kavalan helppoa jättää iltalenkki kokonaan pois rutiineista. Alkukeväästä tuntui, että on pakko alkaa liikkumaan ja urheilemaan. Ehkä jaksaminen perhearjen maratoonimatkallakin helpottuisi? Sitä paitsi eikö Dad bod eli iskävartalo ole jo pois muodista? Vai onko se koskaan muodissa ollutkaan?! 

Jokatapauksessa sain Koti-iskän "kesäkunto-projektilleni" kirittäjän ja koutsin ystävästäni Henry Aallosta. Henry on ruuhkavuosien keskellä elävä ultrajuoksija ja saanut juoksuharrastuksen yhdistettyä perhearkeensa.

Koutsi otti heti luulot pois


Pohjakunnon selvittämiseksi ensimmäiset treenit pidettiin Leo's Leikkimaassa. Koutsi otti siis multa heti luulot pois. Muutama tunti rivakkaa juoksua Beibsien perässä ja oli selvää, että pieni kunnonkohotus ei olisi pahitteeksi.

Palautusjuomat treenin jälkeen Leo's Leikkimaassa. Kuva: Koti-iskä88
Palautusjuomat treenin jälkeen Leo's Leikkimaassa. Kuva: Koti-iskä88



Henry juoksee itse suureksi osaksi poluilla, joten suuntasimme tutulta lenkkipolulta metsään. Kokemus oli silmiä avartava. Miksi olen aina tylsistyneenä jolkottanut vain samoja lenkkipolkuja? Juoksemiseen tulee keskityttyä poluilla aivan erilailla, koska jokaisen askeleen jälkeen vastassa on erilaista maastoa. Lisäksi luonnon rauhallisuus tarjoaa sellaista  seesteyttä mitä näin muutaman vuoden perhe-arjen myrskyjen läpi kulkeneena en enää muistanut olevankaan. 


Arjen huolet hävisivät


Juostessa tuntui, että palaset loksahtivat kohdalleen ja löysin lajin missä saan yhdistettyä urheilun, luonnossa olon sekä pään ja arjen koitosten nollauksen. 

Kuva: Koti-iskä88
Kuva: Koti-iskä88


Ultrajuoksija Henry Aallon vinkit polkujuoksun aloittamiseen:

 1. Lähde rohkeasti poluille! 
Aloita kevyesti hölkäten tai kävellen, jotta kroppa tottuu epätasaiseen maastoon. 
2. Mitä mukaan?
Lenkkarit, puhelin ja aikaa. Normaaleilla lenkkareilla pärjää hyvin ensimmäiset lenkit, varot vain ettet astu juurien, oksien tai kivien päälle. Puhelin jotta voit kuvailla kaunista luontoa ja jos hätä iskee niin saat apua.
3. Älä mieti liikaa!
Kun lähdet juoksemaan poluille niin mene fiiliksen ja taitojesi mukaan. Salli itsellesi kevyempi kohtia lenkin aikana esimerkiksi kävelemällä ylämäet. Unohda sykkeet ja tavoite vauhdit. 
4. Nauti
Keskity vain siihen hetkeen ja unohda arjen asiat. Kuuntele luontoa ja ole yhtä sen kanssa. Kuulostaa aika hippi-meiningiltä mutta tulet huomaamaan sen kun juokset poluilla.
5. Eksy! 
Ole villi ja suuntaakin joku kerta ihan tuntemattomille poluille. Jos pysyt aina samoilla poluilla tulet missamaan monia hienoa maisemia. Lataa puhelimeesi juoksijoiden suosima Strava-app, sen avulla pystyt tallentamaan treenit ja näet kartalta missä menet. Tuntemattomilla poluilla juostessa, onkin hyvä tietyin väliajoin tarkastaa missä olet ja taas jatkaa matkaa.

Henry kirjoittaa juoksublogia ja hänen treenaustaan voi seurata myös instassa.
Tarkasta myös miten Mirvan Menomatkojen treenileiri Espanjan auringon alla sujui. Se vetelee vertoja meidän treenileirille Leo's Leikkimaassa.

Kirjoittaja on löytänyt mieleisensä lajin. Hänen tavoitteensa on olla niin hyvässä kunnossa, että lapset väsyvät ennen häntä Leo's Leikkimaassa. Tämän tavoitteen etenemistä voit seurata Instagramista, Facebookista ja Twitteristä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

Vauvavuosista selvinnyt.
Uhmaikäisten koettelema.

Seuraa somessa:
Facebook
Instagram

Kiinnostaako sinua kaupallinen yhteistyö blogini kanssa? Ota yhteyttä kotiiska88@gmail.com tai Sanoma Lifestylen mediamyyntiin.

Teemat

Hae blogista

Blogiarkisto

2018

Kategoriat