Kirjoitukset avainsanalla kirjafilmatisointi

Lasse vs Lasse (2018). Kuvat: Atlantic Film.

Anders Jacobssonin ja Sören Olssonin tehtailemat, ruotsalaiset Lasse-kirjat johdattavat lukijan 10-vuotiaan sielunelämään kepeän draamakomedia kautta. Saman linjan pitävät myös Lassesta tehdyt elokuvat.

Suomen valkokankailla on nähty 2010-luvulla ainakin Lasse Kreikassa ja Lasse autolomalla. Molemmissa Anderssonin tavisperhe lähtee reissuun - hupaisin seurauksin. Lastenelokuvauutuus Lasse vs Lasse puolestaan käsittelee kouluarkea, ja ydinperheen dynamiikka jää sivujuonteeksi.

Syyslukukauden koittaessa Lassen luokalla aloittaa uusi lapsi, hänkin nimeltään Lasse. Lasse Andersson kokee asemansa “ensimmäisenä Lassena” välittömästi uhatuksi. Kateus ja oma identiteetti ovatkin leffan keskeiset teemat, ja niitä käsitellään huumorin kautta. Elokuvan lempeä itseironia muistuttaa paikoin jopa Solsidan-sarjaa.

Lasse vs Lasse tarjoaa pohjoismaiselle lastenelokuvalle tyypillisesti hyviä ongelmanratkaisu- ja käyttäytymismalleja, kunhan Anderssonin perhe on ensin kunnolla sekoillut naapurikateuden, ryhmäpaineen ja terveen kommunikaation kanssa. 

Lisää tietoa leffan myönteisistä viesteistä sekä keskusteluideoita löydät lasten- ja nuortenelokuvia arvioivasta Media-avaimesta! Media-avain antaa Lassen myönteisille sisällöille 4/5 pistettä.

Lasse vs Lasse (Sune vs Sune, Ruotsi 2018), ikäraja 7. Ensi-ilta 22.2.2019.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Risto Räppääjä ja pullistelija (2019). Kuva: Jouko Piipponen / Solar Films.

Risto Räppääjä ja pullistelija on kevyt lasten musikaalikomedia, joka käsittelee ystävyyttä, mustasukkaisuutta ja miesten lihaksia.

Elokuva on raikkaan värikäs ja hyväntuulinen. Musiikkinumeroissa nähdään aikaista enemmän myös tanssia ja joukkokohtauksia.

Järjestyksessä seitsemäs Risto Räppääjä -leffa tuntuu silti kieltämättä toistolta (eivät ne Sinikka ja Tiina Nopolan kirjatkaan niin kauhean erilaisia keskenään ole). Erityisesti Viileän Venlan (2012) tarina on todella samankaltainen kuin Pullistelijan kuvio: parhaat kaverukset Risto ja Nelli lähtevät kesänviettoon ja tapaavat uuden tyypin, josta Nelli innostuu. Varovaisempi Risto tuntee olonsa hylätyksi mutta pääsee lopulta epäluulojensa yli ja huomaa, että uusi tuttavuus onkin ihan hyvä tyyppi.

Kuva: Jouko Piipponen / Solar Films
Kuva: Jouko Piipponen / Solar Films

Risto Räppääjä ja pullistelija -elokuvassa uhan muodostaa voimailua harrastava isä-poikakaksikko. Sekä Risto että naapurin säyseä postimerkkeilijäsetä Lennart kokevat itsensä riittämättömiksi. Kyse on sekä ulkonäkö- että suorituspaineista. Ja Voimakallion urheiluopistollahan tarmokkaita lihaskimppuja riittää.

Elokuvan mittaan ilmenee, että oletamme herkästi muiden ihmisten kohdistavan meihin odotuksia. Lisäksi asetamme myös itse kovia odotuksia itsellemme. Eikä siihen tarvita edes sosiaalista mediaa.

Kaikenikäisten katsojien kanssa voi pohtia leffan jälkeen, miten voisimme vähentää vertailun kulttuuria ja vahvistaa tervettä itsetuntoa.

Lasten- ja nuortenelokuvien myönteisiä sisältöjä arvioiva Media-avain kirjoittaa Pullistelijan keskeisestä teemasta näin:

Ystävyyden merkitystä puntaroidaan pohtimalla, minkälaisista asioista hyvä ystävyys rakentuu ja miten ystävyys kantaa, kun toisesta paljastuu uusia puolia.

Media-avaimen arviosta löydät myös keskusteluvinkkejä leffan teemojen purkuun!

Elokuvan ikäraja on S eli kaikille sallittu. Kerronta etenee simppelin selkeästi ja turvallisesti niin, että pienetkin katsojat pysyvät mukana. Toisaalta huumori ja teemat löytävät kaikupohjaa myös isommista lapsista. Elvi-täti on perinteisesti ollut Räppääjä-elokuvien keskeinen comic relief, mutta erityisesti Ylermi Rajamaan pitelemättömän maksamakkaranvärinen Lennart nousee Pullistelijassa uudelle tasolle.

Risto Räppääjä ja pullistelija (Suomi 2019), ikäraja S. Ensi-ilta 15.2.2019.

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Ready Player One (2018). Kuva © 2018 WARNER BROS.

Ernest Clinen menestysromaaniin perustuva ja Steven Spielbergin ohjaama Ready Player One kertoo teini-ikäisestä Wadesta, joka viettää jotakuinkin kaiken valveillaoloaikansa datahanskat kädessä ja visiiri silmillä.

On vuosi 2045. Todellisuus on Waden mukaan niin ankeaa, ettei se kiinnosta ketään. Lukemattomat ihmiset ovat siirtyneet Waden tavoin pelaamaan, matkustelemaan ja opiskelemaan OASIS-virtuaaliuniversumiin. Wade kuluttaa aikansa metsästämällä OASISiin kätkettyä aarretta. Kun hän saa peräänsä pahan suuryhtiön, vetävän seikkailuelokuvan ainekset ovat kasassa.

Ready Player One voi toimia erinomaisena pohjustuksena perheen keskusteluihin esimerkiksi some-etiketistä ja ruutuajasta. Virtuaalinen elämä on elokuvassa yhtä todellista kuin fyysinen maailma (mutta onko se kuitenkaan yhtä arvokasta, kysytään lopun opettavaisessa osuudessa). Tarina kannustaakin pohtimaan muun muassa omaa digiarkea ja someminää.

Lue koko arvio Media-avaimesta

Linkkivinkki: Common Sense Median englanninkielinen mediakasvatusartikkeli Virtual Reality 101: What you need to know about kids and VR

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Mitä tänään katsottaisiin? Lasten- ja nuortenelokuviin erikoistunut leffahullu, Koulukinon erityisasiantuntija Heli Metsätähti tarjoaa elokuvatärpit joka lähtöön ja poimii parhaat palat elokuvia perheille arvioivasta Media-avaimesta. Riippumattoman palvelun tuottaa elokuvakasvatuksen asiantuntijajärjestö Koulukino.

Blogiarkisto

2019
2018

Kategoriat