Tekisikö mieli kokeilla vegaanista ruokavaliota, mutta ei ole mitään hajua miten hyvää ja ravitsevaa kasvisruokaa oikein tehdään? Näillä vinkeillä pääset alkuun.

 

1. Älä edes yritä aloittaa ruoka-aineksista, joita et käyttänyt ennenkään. 

 

 2. Kala ei ole kasvis.

3. Sinun ei tarvitse syödä pelkkää salaattia, saati pitää hauskaa sen kanssa.

4. Veganaista arkiruoka. Helppo tapa aloittaa ensimmäinen lihaton päivä on ostaa lihatuotteiden vegaanisia vastineita ja "veganaistaa" tavallista arkiruokaa. Eli hanki ihan huoletta törkeät määrät vegaanisia nakkeja, lihapullia, nyhtökauraa, härkistä, seitansuikaleita ja pihvejä. Valmista niistä hampurilaisia, lasagnea, pastaa, pizzaa, makaronilaatikkoa, wokkia, pyttistä ja nakkikastiketta. Ahmi ruokasi kuten ennenkin.

5. Et kuole proteiininpuutteeseen, sillä kaikki kasvikset sisältävät proteiinia. Jos kuitenkin haluat boostata proteiininsaantiasi, hanki kaappeihin ainakin näitä helppoja proteiinivalmisteita: soijarouhetta, tofua, papuja, linssejä, kikherneitä, pähkinöitä ja manteleita. Tuoreita: parsakaalia, pinaattia, täysjyväleipää ja kvinoaa.

5. Kananmuna tulee kanan pepusta. Siinä on kolesterolia, todella korkea hormonipitoisuus ja eläinproteiinia. Varmistaaksesi ettei ruokasi sisällä kanan pepusta tullutta munaa, tsekkaa tuotelista. Kun syöt ravintolassa, kerro vaikka olevasi allerginen. Siten pääset helpommalla. 

6. Hedelmät ovat luonnon superfoodia. Niistä saat hyvälaatuisia hiilihydraatteja, kuitua ja ison läjän muita ravintoaineita. Syö niitä. Aina. Kaikkialla.

7. Sinusta ei tule läski, jos syöt paljon perunaa ja riisiä. Jatka samaan malliin.

8. Hummus. Hummus. Hummus. (Ymmärrät tämän parin viikon päästä)

9. Lehmänmaitoa tunnutaan pistävän joka paikkaan. Ole tarkka tässä kohtaa ja hanki lehmänmaitotuotteiden sijasta kasvisperäisiä elintarvikkeita, kuten jogurttia, maitoa, suklaata, kermaa, jäätelöä ja juustoja. Kaikkea löytyy. 

10. Halloween on lokakuussa.

11. Monissa rasvoissa kun on eläinperäistä rasvaa tai D-vitamiinia. Hanki kaappiin vegaaniset rasvat ja öljyt. Nyt mikään ei estä sinua tekemästä vegaanisia herkkuja! Upporasvassa paistettuja ranskalaisia, munkkeja tai sipulirenkaita. Hyvä nyrkkisääntö leivonnalle on: 1 kananmuna=puolikas banaani.

Jamie Oliverin vegaaninen suklaakakku
Jamie Oliverin vegaaninen suklaakakku

12. Pidä hauskaa! Vegaaniruoka on ilon asia. Tutustu uusiin ruokiin ja resepteihin avoimin mielin. Tulet löytämään uusia makuja ja koko sielusi täyttyy uusilla nautinnoilla! 

Lue lisää vegaaniruoasta:

Videolla teemme lasten kanssa grilliherkkuja!

Lasten vegaaninen emmätiiä-ruokalista

Vegaanilapsen ruokapäivä

Vegaaniuden vaarat!

 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

Tähän blogiin kirjoittelee Tanskassa asuvan monikulttuurisen uusperheen vegaaniäiti. Kirjoitan huomioita perheestä, kielestä, kulttuurieroista, ulkosuomalaisuudesta, vegaaniudesta ja valokuvailen rennolla otteella perheemme arkea. Elämäämme on  helppo kurkistaa myös instagram tililläni: https://www.instagram.com/jyllanninsuomineito/

 

Hae blogista

Blogiarkisto

2018
Syyskuu
Heinäkuu
Kesäkuu
2017

Kategoriat