Saatko unenpäästä kiinni? Kuva: Jälkeläinen

Omasta mielestäni vauvan saamisen rankimpia asioita on se, ettei saa nukkua oman unirytmin mukaan. Vauvan unirytmin kehittymistä voi toki lempeästi ohjata, mutta omaa nukkumista on myös pakko sopeuttaa vauvan tahtiin.

Valoisat kesäyöt eivät ainakaan edesauta nukkumista vauvaperheessä. Unihäiriöt ovat pienten lasten vanhemmilla aika tavallisia. Ei pidä säikähtää, jos aina ei saa nukuttua silloin, kun vauva nukkuu.

Omaa unta kannattaa kuitenkin suojata mahdollisuuksien mukaan. Tässä muutamia kokemukseeni perustuvia vinkkejä, jotka edesauttavat hyvää yöunta ja nukahtamista:

Sinun ei tarvitse laskea, montako kertaa jouduit heräämään tai montako tuntia sait nukuttua putkeen.

1. Älä katso kelloa yöllä. Kun vauva herää, häntä pitää rauhoitella tai syöttää. Tee se mahdollisimman horteisena. On ihan sama, mitä kello on silloin.

Kellon katsominen vie tajuntasi päiväasioihin ja alat turhaan miettiä, paljonko olet tähän mennessä saanut nukuttua ja paljonko mahdollisesti ehdit nukkua ennen seuraavaa herätystä. Jos kellon katsominen todella antaa sinulle jotain  tärkeää informaatiota vauvasta tai itsestäsi, katso toki, mutta muussa tapauksessa syötä vauva unihorteisena ja jatka unia.

Sinun ei tarvitse laskea, montako kertaa jouduit heräämään tai montako tuntia sait nukuttua putkeen. Aamulla huomaat kyllä olostasi, oletko väsynyt vai virkeä. Jos päivällä väsyttää, ota päikkärit, jos mahdollista.

Kun et tosi asiassa tiedä, montako tuntia putkeen olet nukkunut, vältyt tämäntyyppiseltä itseruoskinnalta: "Minun pitäisi kyllä tänään jaksaa se tai tämä tai tuo asia, koska nukuin kuitenkin viisi tuntia."

2. Tee yön toimet hämärässä. Itse käyn vessassakin sytyttämättä valoja. Se pitää yllä unimoodia.

Jos muistelette kuukausia aktiivisesti joka aamu, kuka nukkui tai valvoi milloinkin, nukkuminen voi salakavalasti alkaa tuntua suorittamiselta.

3. Lopettakaa aamu-debriefing! On oikeastaan aivan sama, miten yö tarkalleen meni.

”Vauva heräsi yhdeltä ja neljältä. Ekasta syötöstä nukahdin, mutta tokan jälkeen jäin varmaan tunniksi hereille. Sitten nukahdin kuitenkin ja nukuin vielä seiskaan.” Kuulostaako tutulta?

Jos muistelette kuukausia aktiivisesti joka aamu, kuka nukkui tai valvoi milloinkin, nukkuminen voi salakavalasti alkaa tuntua suorittamiselta.

Luottakaa siihen, että joskus teillä taas nukutaan eikä yöstä ole muuta kerrottavaa kuin nähdyt unet. Tarvittaessa etsikää apua, jos yöt ovat kohtuuttoman hankalia.

4. Ota toinen ihminen lähelle. Jos puolisosikin on hereillä, kokeilkaa nukkua alasti lusikassa. Ihokontakti lisää rauhoittavan oksitosiinihormonin eritystä.

Myös imetyksessä erittyy oksitosiinia, ja itse olen joskus tehnyt niinkin, että olen ottanut vauvan nukkuvana rinnalle syömään, jotta saisin itse unta. Tämä keino tietysti toimii vain imettäville.

Jos et saa nukuttua, kun vauva nukkuu, syy voi olla myös estrogeenin puute.

5. Tiedosta estrogeenivajeen vaikutus. Naisilla synnytys ja imetys laskevat estrogeenitasoa, mikä voi tilapäisesti aiheuttaa unettomuutta (kuten vaihdevuosissa).

Jos et saa nukuttua, kun vauva nukkuu, syy voi olla myös estrogeenissa. Tämä kannattaa tiedostaa. 

Terveydenhuollossa unettomuus laitetaan helposti esimerkiksi synnytyksen jälkeisen masennuksen piikkiin – mikä voikin olla yksi syy. Käynnistä gynekologilla voi kuitenkin olla apua.

6. Älä syytä itseäsi. Aikakauslehtien jutuissa unettomille annetaan aina samat vinkit: tuuleta makuuhuone illalla, pidä lämpötila viileänä, syö illalla hyvin mutta älä liikaa, älä räplää kännykkää iltamyöhään, älä harrasta liikuntaa liian myöhään, opettele rentoutumaan, hanki pimennysverhot... Voi olla, että olet tehnyt nämä kaikki, mutta uni ei silti tule.

Toisaalta voi olla, että nämäkin keinot auttavat. Kokeile, mutta muista, ettei huonounisuus johdu siitä, että tekisit jotain väärin tai olisit huonompi kuin muut.

Aina ei kannata pitää kiinni ihanteista eikä pyrkiä täyden kympin suoritukseen. 

7. Tee itselle sopivat nukkumisjärjestelyt. Unikoulua tarjotaan usein ratkaisuksi vanhempien unipulmiin. Voitte tehdä unikoulun, jos vauva ei neuvolan mukaan enää tarvitse yöruokaa. Joillekuille vanhemmille vauvan unikoulutus voi kuitenkin aiheuttaa niin paljon stressiä, että se vain pahentaa unettomuutta.

Joitakuita voi auttaa nukkuminen eri huoneissa puolison kanssa tai yösyöttövuorojen jakaminen (mikäli vauva syö pullosta), mutta toisista voi olla hermostuttavaa tai ikävää nukkua eri huoneessa puolison tai vauvan kanssa. Tee siten, kuin itsellesi ja perheellesi sopii.

On tärkeää voida toimia vauvanhoidossa omien arvojen mukaan, mutta muista, ettei aina kannata pitää kiinni ihanteista eikä pyrkiä täyden kympin suoritukseen. 

Pikkulasten vanhempien pitäisi voida hakea apua uniongelmiinsa ensisijaisesti neuvolasta.

Mielestäni pikkulapsiajan unettomuutta pitäisi terveydenhuollossa käsitellä omana aiheenaan, eikä niinkään rinnastaa muissa elämänvaiheissa esiintyvään unettomuuteen. Pikkulasten vanhempien pitäisi voida hakea apua uniongelmiinsa ensisijaisesti neuvolasta. Paras vertaistuki ovat toiset pienten lasten vanhemmat. 

Osallistu keskusteluun ja jaa Jälkeläisen Facessa parhaat vinkkisi nukkumiseen pikkulapsiperheessä! Näin muut voivat hyötyä kokemuksistasi. Kommentoi tätä bloggausta koskevaan postaukseen: mikä auttoi sua/teitä ja voisiko se auttaa myös muita?

Lue myös Vauvan artikkeli siitä, ettei vanhempien pidä uhrata yöuniaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

Olen freelancetoimittaja ja bloggaan vanhemmuuden kokemuksesta, sukupuolirooleista ja perhepolitiikasta. Minulla on mieheni kanssa kaksi lasta, joita kutsun blogissa nimillä Soma (4v.) ja Lutu (vauva).

Kuvat on ottanut Pasi Salonen, ellei toisin mainita.

Hae blogista

Blogiarkisto

2019

Instagram