Kirjoitukset avainsanalla auto

Kaupallinen yhteistyö Britax Römerin kanssa

Turva(vyö)istuimen valitseminen on kuin mikä tahansa lapsiin liittyvä: ensin mietitään teoriassa paras ratkaisu ja sitten käytäntö neuvoo miten loppujen lopuksi tehdään. Käytäntö voi neuvoa hienovaraisesti tai hyvinkin kovalla kouralla.

Turvaistuimen valinta menee teoriassa niin, että hommataan markkinoiden turvallisisin jakkara. Käytännössä ostetaan turvallisin, joka sopii omaan pirssiin, käyttötarpeisiin ja budjettiin. Lisäksi mielestäni kivijalkakauppa on näissä asioissa iso plussa: istuinta pääsee sovittamaan ja käyttöön saa opastuksen.

Kevättalvella 2015 käytäntö neuvoi meidät ostamaan Britaxin KIDFIX XP SICTin. Se löytyi naapurikaupungin kivijalkaliikkeestä, oli kohtuullisen hintainen ja pärjännyt hyvin turvatesteissä.

Hankinnasta lähtien jakkara on ollut päivittäisessä käytössä syystalvella 2011 syntyneellä lapsellamme.

Muu takapenkin kalusto on vaihdellut, mutta tuo jakkara on pysynyt autossa koko ajan. Penkki on osoittautunut helppokäyttöiseksi. Toinen merkittävä seikka on laatu. Istuin on edelleen tikissä, vaikka sitä on käytetty paljon.

Hymyni ulottuikin vaikkuun, kun pääsin kalustamaan ”milloin me ollaan perillä -osaston” kauttaaltaan Britaxin tuotteilla. Toisen reunan Isofixeihin napsahti tutunoloinen KIDFIX, mutta sen uusi versio: KIDFIX II XP SICT. Keskimmäisiin Isofix-koukkuihin puolestaan liukui kiinni Britaxin uusi DUALFIX, joka on käynyt läpi i-SIZE-standardoinnin.

DUALFIX i-SIZE – Erinomainen, muttei täydellinen

DUALFIX i-SIZEssä huomio kiinnittyy ensisilmäyksellä kankaisiin. Pääasiassa kangas on olemukseltaan hieman karkeaa. Sellaista, jonka kuvittelen kestävän pitkään.

Huomio ei kuitenkaan kiinnity kankaisiin karkeuden takia, vaan siksi, että kaikki kankaat eivät ole yhtä ja samanlaista. Pääntuki ja yläselkää vasten tuleva istuimen osa ovat selkäesti pehmeämpää materiaalia.

DUALFIXin mukana toimitetaan pienennyssarja vastasyntyneelle, sillä penkkiä voi käyttää vaikka jo laitokselta kotiuduttaessa. Taaperomme mielestä kiinnostavinta istuimessa on, yllätys - yllätys, laatikko!
DUALFIXin mukana toimitetaan pienennyssarja vastasyntyneelle, sillä penkkiä voi käyttää vaikka jo laitokselta kotiuduttaessa. Taaperomme mielestä kiinnostavinta istuimessa on, yllätys - yllätys, laatikko!

Viisipistevöiden yläosan pehmusteista löytyy kääntöpuolelta vielä kolmas materiaali – neopreeni. Se on valmistajan mukaan paitsi mielyttävä lapselle, myös hyvä pitämään pehmusteet paikoillaan.


...ja pisimmillään.
Istuimen pituus lyhimmillään...
 

DUALFIXin mahtavin ominaisuus on tietenkin se, että penkki kääntyy 360-astetta. Kääntyvyys on vanhemmalle kuin linkkuveitsi lapselle. Kun sen kerran saa käyttöönsä, ei siitä hevillä luovu. Selkä kiittää lasta istuimeen nostettaessa, varsinkin jos tenavalla sattuu olemaan ei autoon tänään -päivä.

Britaxin tuotekehitysosasto on sijoittanut kääntönapin penkin molemmille sivuille. Ratkaisu on toimiva ja mahdollistaa DUALFIXin kääntämisen myös kallistettuna. Penkki pyörii alustassaan kevyesti.

Kokeilimme istuimia myös Volkswagenin Caravelle -perhepakussa, jossa ei ole pakettiautomaiseen tapaan takaovea kuskin puolella. 360-kääntyvyys antaa tilaa niin, että lapsi pääsee luikahtamaan laitimmaiselle istuimelle. Istuin on muotoiltu pyöreäksi siten, että sen "kulmat" eivät koukkaa sen kauemmaksi mitä selkäosa yltää kasvot taakse päin -asennettuna..
Kokeilimme istuimia myös Volkswagenin Caravelle -perhepakussa, jossa ei ole pakettiautomaiseen tapaan takaovea kuskin puolella. 360-kääntyvyys antaa tilaa niin, että lapsi pääsee luikahtamaan laitimmaiselle istuimelle. Istuin on muotoiltu pyöreäksi siten, että sen "kulmat" eivät koukkaa sen kauemmaksi mitä selkäosa yltää kasvot taakse päin -asennettuna..

DUALFIX kääntyy alustassaan sen verran kevyesti, että lapsi sylissä käännön vapautus onnistuu yhdellä kädellä.
DUALFIX kääntyy alustassaan sen verran kevyesti, että lapsi sylissä käännön vapautus onnistuu yhdellä kädellä.

Kehujen jälkeen on mainittava myös pari käytössä ärsyttävää seikkaa. Tukijalan pituussäätö on vaikea ja penkki raskas. Nämä aiheuttavat verenpaineen nousua onneksi vain asennusvaiheessa.

Sen sijaan mmHg-lukemat nousevat päivittäin turvavöiden takia. Vyöt liukuvat hyvin, mutta auki oleville vöille ei ole istuimen reunoilla pidikkeitä. Käytännössä vyöt pitää siis tonkia esiin istuvan lapsen alta. Kiristysvyön päästä puuttuu myös lenkki, joka helpottaisi kiristämistä.

DUALFIXiä voi käyttää sekä selkä että nenä menosuuntaan. Tarra muistuttaa, että i-SIZE-luokitus vaatii matkustamaan viidentoista kuukauden ikään selkä menosuuntaan. Sitä vanhemmillekin lapsille se on erittäin suositeltavaa.
DUALFIXiä voi käyttää sekä selkä että nenä menosuuntaan. Tarra muistuttaa, että i-SIZE-luokitus vaatii matkustamaan viidentoista kuukauden ikään selkä menosuuntaan. Sitä vanhemmillekin lapsille se on erittäin suositeltavaa.
Hei, yksi juttu vielä! DUALFIXin selkänojaa vastaan tulevaa osaa voi kallistaa kahdeksan astetta. Se ei kuulosta paljolta, mutta sen ansiosta tuen saa todella tiiviisti auton istuimen selkänojaa vasten ja samalla lapsi saa käyttöönsä kaiken mahdollisen jalkatilan. Tuen muotoilu ei ole kuitenkaan paras mahdollinen, sillä muksun kengät "takertuvat" melko helposti tuen sisään, koska reunat ovat varsin kulmikkaat.
Hei, yksi juttu vielä! DUALFIXin selkänojaa vastaan tulevaa osaa voi kallistaa kahdeksan astetta. Se ei kuulosta paljolta, mutta sen ansiosta tuen saa todella tiiviisti auton istuimen selkänojaa vasten ja samalla lapsi saa käyttöönsä kaiken mahdollisen jalkatilan. Tuen muotoilu ei ole kuitenkaan paras mahdollinen, sillä muksun kengät "takertuvat" melko helposti tuen sisään, koska reunat ovat varsin kulmikkaat.

KIDFIX II XP SICT – uusi versio yhdellä uudella osalla

Jos tunnet KIDFIX XP SICT -turvavyöistuimen, kakkosversion näkeminen on kuin vanhan kaverin tapaaminen vuosien jälkeen: jokin on hieman muuttunut, mutta heti ollaan sinut.

Käytännössä ainoa ero on kakkoseen lisätty lapsen jalkojen välistä tuleva lantiovyön oikealla paikallaan pitävä osa. Britax käyttää nimeä SecureGuard ja mainostaa, että heidän omien testiensä perusteella pidike vähentää etutörmäyksessä vatsaan kohdistuvia voimia jopa 35 prosenttia.

Maalaisjärjellä ajateltuna SecureGuard saattaa myös estää tilanteen, jossa lapsi pääsee luiskahtamaan pois löystyneen lantiovyön alta.

SecureGuard lukitsee lantiovyön paikoilleen! Kuvassa näkyy myös penkin nimeen saakka päässyt turvavyön XP PAD -lisäosa, joka suojaa lasta etutörmäyksessä Britaxin mukaan monella tapaa.
SecureGuard lukitsee lantiovyön paikoilleen! Kuvassa näkyy myös penkin nimeen saakka päässyt turvavyön XP PAD -lisäosa, joka suojaa lasta etutörmäyksessä Britaxin mukaan monella tapaa.

Käytössä SecureGuard tuo turvavyön kiinnittämiseen yhden työvaiheen lisää. Vyöttämiseen menee aikaa muutama sekunti kauemmin, mutta käyttö on helppoa.

Matkoilla lantiovyönpidike on pysynyt paikoillaan yhtä poikkeusta lukuun ottamatta. Sillä kerralla lapset odottivat autossa ätinsä kanssa, kun piipahdin kaupassa. Nelivuotias luultavasti pyöri odottelusta turhautuneena niin paljon, että lantiovyö irtosi pidikkeestä. Onneksi tytsy itse osasi sanoa: “Tää lärpäke on irti”.

Monista nykyistuimista löytyy jonkinlainen sivulle jatkettava osa, jonka idea on käsittääkseni vähentää istuimen heilahtamista ja ottaa vastaan törmäysenergiaa. KIDFIXissä sivutörmäyssuoja kierretään auki niin paljon, että se lähes ottaa auton sivuoveen. Säätö on tarkka ja helppo.
Monista nykyistuimista löytyy jonkinlainen sivulle jatkettava osa, jonka idea on käsittääkseni vähentää istuimen heilahtamista ja ottaa vastaan törmäysenergiaa. KIDFIXissä sivutörmäyssuoja kierretään auki niin paljon, että se lähes ottaa auton sivuoveen. Säätö on tarkka ja helppo.

KIDFIXin turvavyön ohjain, vai pitäisikö sanoa läpivienti, toimii kuin karbiinihaka: vyö sujahtaa helposti ohjaimeen, mutta vyön irrottamiseksi pitää aukaista salpa.
KIDFIXin turvavyön ohjain, vai pitäisikö sanoa läpivienti, toimii kuin karbiinihaka: vyö sujahtaa helposti ohjaimeen, mutta vyön irrottamiseksi pitää aukaista salpa.

Istuin on kevyt ja sen asentaminen on erittäin johdonmukaista. Jakkaran siirtäminen autosta toiseen onkin suorastaan juhlavan helppoa. Sen sijaan KIDFIXin suuri leveys lapsen hartialinjan korkeudella haastaa auton takapenkin leveyden, mikäli viereisellä paikalla on matkustaja.

Itse lasken KIDFIXin isoksi plussaksi myös mahdollisuuden Isofixin käyttämiseen. Turvavyöistuin kun pitää muistaa laittaa vöihin kiinni myös tyhjänä, jos sitä ei kiinnitetä Isofixillä. Se on turhauttava vaihe.

Huomaa tässä kuvassa KIDFIX on säädetty väärin. Hartioiden ja pääntuen väliin pitäisi jäädä vain muutama senttimetri tyhjää. Otin kuvan demotakseni KIDFIXin maksimipituutta. Juniorihämähäkkimiehemme on nyt 128 cm ja kasvun varaa on todella paljon. Näyttäisi, että ainakin selän pituuden puolesta junnu voi käyttää istuinta pidempäänkin kuin lain vaatimaan 135 senttimetriin.
Huomaa tässä kuvassa KIDFIX on säädetty väärin. Hartioiden ja pääntuen väliin pitäisi jäädä vain muutama senttimetri tyhjää. Otin kuvan demotakseni KIDFIXin maksimipituutta. Juniorihämähäkkimiehemme on nyt 128 cm ja kasvun varaa on todella paljon. Näyttäisi, että ainakin selän pituuden puolesta junnu voi käyttää istuinta pidempäänkin kuin lain vaatimaan 135 senttimetriin.

Miksi DUALFIX on autossamme keskimmäisellä paikalla?

Perimmäinen syy on yksinkertainen: se on ainoa tontti autossamme, johon kulkupelin valmistaja antaa rakennusluvan DUALFIXille.

360-kääntyvyyden ja auton korkean sisätilan ansiosta penkkiä on helppo käyttää keskipaikallekin. Paikkavalinnan etu on se, että reunoilla matkustavat isommat lapset voivat kumpikin huomioida DUALFIXissä kohdetta lähestyvää nuorimmaistamme.

Tila-autoissa takapenkki on perinteisesti jaettu kolmeen osaan, jotka liikkuvat erikseen eteen ja taakse. Kun DUALFIX on keskipenkillä, sen voi vetää melko eteen ja laitimmaiset penkit jättää taakse. Tällöin saa tilaa penkin pyörähtämiseen ja eittämättä leveille KIDFIXeille.

Ps. Jos mietit, mikä automme on, niin se on Ford S-Max, josta kokemuksia tässä postauksessa.

Kommentit (14)

Koivulan emäntä -blogi
Liittynyt26.3.2018

Meillä on vuosikkaalla autossa recaron ja cybexin 360 kääntyvät istuimet, kummankin autossa omat. Kummatkin olivat ensin isoveikan käytössä ja ovat aiva täydelliset. Kumpaakaan emme ole käyttäneet kasvot menosuuntaan, koska 3,5 mahtui hyvin istumaan siinä selkä menosuuntaan. Nyt isommalla on cybexin turvavyöistuin, johon olemme olleet erittäin tyytyväisiä, ainoastaan on aikamoinen rohjo jatkuvasti siirrellä (tai sitten olemme vain laiskoja), niin nyt pohdimme toisen istuimen ostoa. Meidän ongelma vain on, että minun auto on niin kapea, että jos kaksi isoa ja leveätä istuinta on autossa, niin ei keskipaikalle mahdu. Keskipaikalla ei myöskään ole isofix kiinnitystä, niin istuinta siihen ei saa. Täytyykin tutustua oisko tuo birtax kapempi kuin cybex.

Isäkuukaudet
Liittynyt9.11.2016

Meillä myös tarkoitus käyttää vain selkä menosuuntaan. Nykyinen suosituskin kun sanoo, että ainakin kolmivuotiaaksi pitäisi matkustaa takakonttiin katsoen. Ja mielellään pidempäänkin. Tsemppiä etsintään, se on melkoinen projekti, mutta toki äärimmäisen tärkeä suo kahlattavaksi.

Mira/Blinger Shimmer -blogi

Me ollaan mietitty, että pitäisi ostaa varmaan toinen turvaistuin ettei tarvitsisi kahden auton välillä tuota nykyistä olla vaihtelemassa.. Mies saa kyllä sen kohdalla selvitellä mikä olisi paras vaihtoehto meille :D

Isä

Dualfix vaikuttaa harkinnanarvoiselta vaihtoehdolta vastasyntyneellekin, jos/kun ei ole tarvetta kantaa kaukalossa vauvaa.

Isäkuukaudet
Liittynyt9.11.2016

Meillä ensimmäistä kannettin paljon kaukalossa, mutta toinen ja kolmas olisivat pärjänneet ihan hyvin tällaisella penkillä. Mutta toisaalta kaukalo oli jo olemassa.

Isivuosi

Tuo turvaistuimen ostaminen oli kyllä ihan oma projektinsa, etenkin tällaiselle faijalle, jota autot ylipäätään ei kiinnosta.

Tuollainen kääntämisen mahdollistava istuin on kyllä varmasti käytännöllinen. Etenkin ahtailla parkkipaikoilla.

Isäkuukaudet
Liittynyt9.11.2016

Kiitos kommentista! Kuulumme samaan faijakategoriaan näemmä :) Tai no, kyllä minua autot ja autoilu kiinnostaa, mutta maailmassa on turhan monta vielä kiinnostavampaa asiaa, jotta autoihin jaksaisi syventyä muuta kuin pakon edessä :)

Parkkipaikalla kyllä todellakin kiittää penkin kääntyvyyttä, kun auton ovea ei ole pakko avata sepposen selälleen.

Vierailija

Istuinten hankinta on ohan per*eestä! Ainakaan ei kannata ääneen sanoa mitkä ostit, koska joku kyllä kaivaa jonkun testituloksen jostain joka takaa tuotteen olevan ihan susi. 😅
Me ollaan Cybex -jengiä, Britax on ihan vieras käsite mulle mut hyvältä näyttää 🙏🏼

Isäkuukaudet
Liittynyt9.11.2016

Eihän se valintaprosessi ihan niitä suoraviivaisimpia ole ja kieltämättä mainitsemasi skenaario saattaa hyvinkin toteutua! Laatumerkkejä ovat sekä Britax että Cybex.  Kiitos kommentistasi ja mukavaa alkukesän jatkoa!

Kiitos esittelystä

Dualfixiä on harkittu meilläkin esikoiselle hankittavaksi. Tekstisi perusteella se todella vaikuttaisi olevan meillekin sopiva vaihtoehto. :)

Isäkuukaudet
Liittynyt9.11.2016

On siinä nuo mainitsemani asiat, jotka ärsyttävät, mutta ei täydellistä penkkiä mahda olla olemassakaan. Dualfixiä uskaltaa kyllä suositella, mutta jos suinkin mahdollista, niin kyllähän sitä kannattaa käyttää vain selkä menosuuntaan.

Vierailija

Meilläkin nyt kuopuksella (n.5kk) ollut tuo Dualfix kuukauden päivät käytössä, ja sen myötä heitimme hyvästit edes osalle autoraivareita - kaveriparka ei viihtynyt kaukalossaan tippaakaan (Britax sekin). Tilaahan tuo takapenkiltä vie 1,5 matkustajan paikan, kun ei ole tila-autoa, mutta kahden lapsen kanssa se on ihan ok.

Isäkuukaudet
Liittynyt9.11.2016

Mahtavaa lukea, että autoraivarit ovat vähentyneet. Autoilu on aivan hillittömän raskasta, jos vauva tai taapero ei viihdy yhtään. Ja raskasta kaikille, ei vain lapselle itselleen.

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Kaupallinen yhteistyö OP Kausiauto/Pivo Wallet Oy

Perheemme karttaa toisen auton ostamista, vaikka ajoittain tarvitsisimme sellaisen. Syitä välttelylle on kolme.

Ensinnäkin käyttötarve on vain kurjimpien talvikelien aikaan. Oikeastaan voikin sanoa, että tarvitsisimme vuodessa 1,2 autoa. Toisaalta tiedämme myös auton ylläpidon kulut tuskallisen hyvin. Myöskään autoon liittyvät metatyöt eivät kiinnosta.

Näitä taustoja vasten OP Kausiauto kuulostaa täydelliseltä ratkaisulta: uusi auto käyttöön kiinteällä hinnalla juuri niin pitkäksi aikaa kuin on tarvetta. Totuuden nimissä pitää toki lisätä, että minimiaika on kuukausi, menovedet eivät kuulu hintaan ja kiinteä hinta on voimassa 2000 kuukausittaiseen kilometriin saakka.

Pääsimme kokeilemaan Kausiautoa kuukauden verran.

Palvelu on hiottu viimeisen päälle toimivaksi: valitaan auto, täytetään lyhyt lomake, vannotaan että ajokortti on ollut voimassa vuoden ja maksetaan. Sen jälkeen paikallisesta autovuokraamosta soitetaan ja kysytään, että mihin aikaan auto voitaisiin seuraavana päivänä toimittaa. Kaikkeen tähän meni kymmenisen minuuttia.

Seuraavana päivänä auto tosiaan tuotiin kotiin saakka. Luovutuksessa meni alle kymmenen minuuttia. Tässä vaiheessa eteen tuli ainoa kohta, jota voin kritisoida: auton meille tuonut vuokraamon heppu ei tiennyt, kuuluvatko auton pesut sopimukseen ja saako autolla ajaa muut kuin vuokraaja. Tavallisesti vuokra-autolla ei saa.

Vastaukset löytyivät kuitenkin nopeasti Kausiauton chatista. Pesut eivät sisälly hintaan. Kuka vain saa ajaa, mutta vastuu on vuokraajalla.

Chatin jälkeen kurvailimme ajokilla kuukauden, joka oli talven kylmin. Minä ajoin kausiautolla töihin ja vaimo pystyi hoitamaan lapsilogistiikkaa arkisin omalla autollamme. Kuukauden tunnelmat voi kuvitella, kun miettii miltä tuntuu hakea eskarilainen kotiin 1- ja 3-vuotiaan kanssa 25 asteen pakkasessa autolla tai vaihtoehtoisesti pyöräkärryllä.

Auton palautus toimi yhtä sujuvasti kuin varaaminenkin. Lähetin palautusilmoituksen Kausiauton asiakaspalveluun, vastasin kymmenen minuutin päästä vuokraamon hepun puheluun ja sovimme noutoajan seuraavalle päivälle työpäivän jälkeen. Seuraavana päivänä auto lähti, haikeus jäi.

Kausiauton ainoa aataminomenan liikettä aiheuttava seikka löytyy hintalapusta. Halvimmillaan uuden auton penkille voi kivuta kuukaudeksi 569 eurolla. Se on ainakin lapsiperheessä melkoinen nippu euroja.

Täytyy kuitenkin sanoa, että en pidä hintaa suhteettoman kovana niin kauan kuin auton tarve on kuukausi tai kaksi vuodessa (eli se 0,2 autoa nykyisen lisäksi). Kahdessa kuukaudessa auto maksaisi noin 1200 euroa. Sillä ei ylläpidä omaa autoa läheskään ympäri vuoden. Kausiautosta ei myöskään olen minkäänlaista huolta vuokra-ajan ulkopuolella, eikä se kasvata kotitöiden määrää.

Ensi talvena on minun vuoroni kyydittää lasta kouluun kahden pikkusisaruksen tarjotessa rattoisaa matkaseuraa. Jos pakkanen äityy pitkäksi aikaa holotnaksi, on Kausiauton viettelykseen melko helppo suostua.

Kommentit (2)

RvaJ

Ensin mietin, että jopas on hyvä juttu, että tälläisiä löytyy ja olinkin tähän niin kirjoittamassa. Sen jälkeen tuli ahaa elämys ja aloin miettimään, että saahan noita tuollaisia purkkiautoja halvemmallakin. Jos tarkoitus on ajaa vain muutamia kuukausia, etsii käsiinsä juuri katsastetun purkin. Maksaa siitä sen tonnin ja ajaa sillä muutaman kuukauden ja myy pois jolloin saa hieman rahaa takaisinkin ;) Tosin, tuohon reiluun viiteensataan varmasti sisältyy jonkunlainen vakuutuskin, uskoisin? Korvaako se vain vuokraajalle sattuneet vahingot vai koko autossa matkustavan köörin? 

Isäkuukaudet
Liittynyt9.11.2016

Tuohon reiluun viiteensataan sisältyy kaikki muu paitsi polttoaine ja pissapojanneste. Myös kaskovakuutus. Ennakoitavat ja kiinteät kulut siis. 2000 km/kk saakka.

Olen ajanut, aika paljonkin, tuollaisella tonnin-kolmen autolla. Se on halpaa autoilua niin kauan kuin kaikki pelaa. Sitten kun jokin lasahtaa, niin voi olla hyvinkin kallista. Varsinkin, jos omien aikataulujen muuttumiselle joutuu laskemaan arvon.  Perheellisenä ajattelen myös niin, että muutaman tonnin auto on turvattomampi kuin uusi ajopeli.

Asioissa on aina vähintään kaksi puolta, eikä yhtä oikeaa vastausta varmasti tähänkään pohdintaan ole olemassakaan.

Kiitos kommentista ja mukavaa kevään jatkoa, RvaJ!

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Kaupallinen yhteistyö Cybexin kanssa

Ihminen on mielipiteissään usein kuin munasolu. Kun yksi pääsee sisälle, muut jäävät kovastakin yrityksestä huolimatta ulkopuolelle.

Kerroin aikaisemmin, kuinka meille valittiin taaperon turvaistuinta varsin insinöörimäisesti. Emme antaneet painoarvoa penkin 360 asteen kääntyvyydelle. Olemmehan pärjänneet kahden lapsen kohdalla ihan hyvin ilmankin. Sen sijaan halusimme ehdottomasti, että lapsi voi matkustaa ensin selkä menosuuntaan ja tarvittaessa myöhemmin toisinpäin.

Keskustelin penkkivaihtoehdoista varsin paljon Facebookissa. Todella moni kertoi, että 360-kääntyvyys on ominaisuus, josta ei luopuisi mistään hinnasta. Päädyimme lopulta ohi valintavuokaaviomme Cybexin uutuuteen – Sirona Q:hun.

Taapero ilmeisesti ajatteli, että uuden penkin myötä pitää aloittaa myös isompien kenkien käyttö.
Taapero ilmeisesti ajatteli, että uuden penkin myötä pitää aloittaa myös isompien kenkien käyttö.

Ja voi veljet, että kiitän nyt sitä, että kerrankin meillä osattiin luopua mielipiteisiin liittyvästä munasolumaisuudesta!

Sirona on nyt pyörinyt piruettiaan Fordin takapenkillä reilut pari viikkoa. Emme luopuisi kääntyvyydestä juuri mistään hinnasta. Sen verran helppoa taapero on penkkiin nostaa, kun penkki avaa sylinsä suoraan oviaukkoa kohti. Helppous korostuu varsinkin silloin, kun taaperolla ei mielestään ole helppoa ja kivaa.

Sirona ja matkustajansa Foordsonin takapenkillä.
Sirona ja matkustajansa Foordsonin takapenkillä.

Aivan aluksi elämä istuimen kanssa ei kuitenkaan ollut helppoa ja kivaa. Asennuksen jälkeen en saanut penkkiä pyörähtämään ovelle päin millään. Epäilin jopa, että meille olisi päätynyt viallinen versio. Lopulta luin käyttöohjeesta, että penkki pitää nostaa täysin pystyyn, jotta se kääntyy. Ja kääntyihän se! Samalla kahvalla säädetään penkin kallistusta. Selkä menosuuntaan matkustettaessa pykäliä on seitsemän. Nenä menosuuntaan viisi.

Varoitustarran merkitystä piti hetki tuumata. Tarra on asennettu niin, että lapsen päälaen yltäessä viivan yli, penkin voi pituuden puolesta kääntää nenä menosuuntaan.
Varoitustarran merkitystä piti hetki tuumata. Tarra on asennettu niin, että lapsen päälaen yltäessä viivan yli, penkin voi pituuden puolesta kääntää nenä menosuuntaan.

Kuten sanottua, 360 asteen kääntyvyys on vakuuttanut meidät. Samoin penkin yleinen laatuvaikutelma: turvavyöt liukuvat hyvin, vyöpehmusteissa on silikoniset liukuesteet ja penkki on todella jämyn oloinen.

Itse kaipaan turvavyön päähän silmukkaa, josta sormet voisi pujottaa vöitä kiristäessä. Vaimo puolestaan moitiskelee turvavöiden solkien toisiinsa "kiinnittymisen" heikkoutta. Hänen kädessään soljet tuppaavat irtoamaan toisistaan ennen kuin soljet saa painettua lukkoon. Tottumiskysymyksiä kumpikin.

Sirona Q:ssa on magneettiset turvavyön pitimet. Niissä on hyvää ja huonoa: vyö on helppo kiinnittää pitimeen, mutta toisaalta se myös irtoaa pitimestään helposti vahingossa.
Sirona Q:ssa on magneettiset turvavyön pitimet. Niissä on hyvää ja huonoa: vyö on helppo kiinnittää pitimeen, mutta toisaalta se myös irtoaa pitimestään helposti vahingossa.

Turvavyöt liukuvat hyvin, mutta niiden päässä ei ole lenkkiä, josta voisi vetää vöitä kiristäessä.
Turvavyöt liukuvat hyvin, mutta niiden päässä ei ole lenkkiä, josta voisi vetää vöitä kiristäessä.

Autosta penkki tarvitsee melko paljon tilaa. Kokeilin jakkaraa Audi A3:n takapenkille kuskin paikan taakse. Mahduin vajaan 180 senttimetrin ruodollani etupenkille nippa nappa siedettävästi.

Audi A3:nkin mahduimme, mutta kuskin paikalla ei ollut mitenkään väljää.
Audi A3:nkin mahduimme, mutta kuskin paikalla ei ollut mitenkään väljää.

Ford S-Maxissa tilaa on pituussuunnassa hyvinkin tarpeeksi, mutta se ei ole yllätys. Sen sijaan yllätys oli, että leveässäkin autossa penkin pyörähdys saa jakkaran selkäosan kulkemaan keskipenkillä istuvaa hipoen.

Jos turvaistuimet olisivat yleisurheilijoita, niin painonsa puolesta Sirona Q olisi kuulantyöntäjä. Vaaka pysähtyy noin 15 kilogramman lukemiin. Se ei kuitenkaan meidän käytössämme ole ongelma, koska jakkaraa siirretään autosta toiseen vain harvoilla mummulointikerroilla.

Isompien tenavien mielestä parasta Sironassa(kin) on ehdottomasti sen laatikko.
Isompien tenavien mielestä parasta Sironassa(kin) on ehdottomasti sen laatikko.

Kokemusten jälkeen vielä nopea vilkaisu Sironan sukupuuhun: Jamesbondmaisesti nimetyn Q:n edeltäjä on Cybex Sirona. Molemmissa tenava voi siis matkustaa taakse- tai eteenpäin katsoen. Ja molemmissa kasvot menosuuntaan käytettäessä muksua suojaa palkki.

Suurin ero on se, että Q on I-Size-standardin mukainen eli käyttäjän sallittu koko kerrotaan pituutena painon sijaan. Uutuudessa on myös jonkin verran aikaisempaa Sironaa pidempi selkäosa, minkä ansiosta lapsi voi matkustaa siinä 105 senttimetrin pituuteen saakka.

Edeltävää Sirona-mallia pidempään palvelevan Q:n niskatuki alimmillaan ja ylimmillään.
Edeltävää Sirona-mallia pidempään palvelevan Q:n niskatuki alimmillaan ja ylimmillään.

Sirona Q on itse asiassa yksi markkinoiden ensimmäisistä I-Size-standardin mukaisista palkki-istuimista. Q:ssa palkin kiinnittämiseen ei kuitenkaan käytetä auton turvavyötä, vaan palkissa itsessään on kiinnitysvyö.

Sirona Q:n palkki kiinnitetään auton turvavöiden sijaan palkin omalla vyöllä.
Sirona Q:n palkki kiinnitetään auton turvavöiden sijaan palkin omalla vyöllä.

Mielenkiintoista on nähdä, kauanko tahtova taaperomme suostuu matkustamaan selkä kohteeseen päin!

Penkissä on sivutörmäyksessä lisäturvaa antava teleskooppinen sivutörmäyssuoja, joka pitää vetää esiin penkistä asennuksen jälkeen. Suoja mahtuu olemaan auki, kun penkin kääntää ovea kohti.
Penkissä on sivutörmäyksessä lisäturvaa antava teleskooppinen sivutörmäyssuoja, joka pitää vetää esiin penkistä asennuksen jälkeen. Suoja mahtuu olemaan auki, kun penkin kääntää ovea kohti.

Kommentit (2)

Vierailija

"Mielenkiintoista on nähdä, kauanko tahtova taaperomme suostuu matkustamaan selkä kohteeseen päin!"
Kysytäänkö asiassa taaperon mielipidettä?!

Isäkuukaudet
Liittynyt9.11.2016

Ymmärrän ajatuksesi. Kaikissa asioissa ei voi kuunnella taaperon mielipidettä. Sellainen on esimerkiksi se, että voiko alle 76-senttinen matkustaa halutessaan kasvot menosuuntaan. Ei voi, eikä taaperon mielipiteellä näin ollen ole asiassa painoarvoa. Sen sijaan jos vaikkapa 95-senttisen taaperon matkustaminen selkä menosuuntaan menee pelkäksi itkuksi ja kasvot menosuuntaan kääntäminen ratkaisee tilanteen, niin taaperon mielipiteellä on pitkällä automatkalla todellakin väliä. Tämä penkki nimenomaan mahdollistaa molemmin päin matkustamisen, kun 15 kk ja 76 cm on saavutettu.

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Valinta tehty ja taaperon tuleva turvapaikka autoon valittu. Ja voi elämän kevät, että olikin yllättävä lopputulos tässä valinnassa!

Mutta ennen finaaleihin jatkamista erittäin lyhyt kertaus mistä tässä on kysymys: Meillä on kolme lasta takapenkillä, joista yksikään ei ole vauva. Taapero on juuri kasvamassa ulos kaukalosta, tarvitaan siis kolme turvaistuinta. Tarkemmin sanoen meillä on puoli kiloa aikaa hommata uusi jakkara (kts. kuva postauksen lopussa). Taustat, uuden istuimen vaatimukset ja melkoinen alkukarsinta on kuvattu tämän postauksen ensimmäisessä osassa. Nyt on aika katsoa minkä istuimen lopulta valitsimme. Lopputulos pääsi yllättämään itsenikin.

Selkä menosuuntaan vs. selkä kahteen suuntaan

Elämässä kannattaa varautua siihen, että kaikki ei mene suunnitelmien mukaan. Tässä tapauksessa se tarkoittaa, että olisi hyvä, jos istuimen saisi lapsen kasvettua asennettua nenä menosuuntaankin. Jos vaikka maailman ihanin piltti ei suostukaan saapumaan selkä edellä kohteeseen enää kolmannen ikävuotensa tienoilla.

Edellisen postauksen “finalisteista” Besafe iZi Kid X2 iSize, Concord Reverso ja HTS Besafe iZi Kid X3 Isofix asuvat takapenkillä ainoastaan selkä menosuuntaan. Pudotin ne pois listasta.

Jäljelle jäivät nämä seitsemän:

     Bébé confort AxissFix (Plus)               

     Besafe iZi Modular i-Size

     Cybex Sirona

     Cybex Sirona M2 i-Size

     Maxi-Cosi AxissFix Plus

     Recaro Zero.1 (i-Size)

     Takata Midi

Valittujen turvaistuimien hinta ja saatavuus

Nopean googlailun perusteella selvisi, että a)Takatan saatavuus on olematon → ei käy, b)Bébé confort AxissFix ja Maxi-Cosi AxissFix ovat käytännössä sama penkki eri logoin, c)Hinnat Suomessa noin 450-650.

Aivan hillitön kasa rahaa! Yli neljäkymmentä pakettia vaippoja! Tai melkein koko perheen lennot Oulusta Keski-Eurooppaan ja takaisin! 

Hinnoista järkyttyneenä tarkistin myös kolmen poispudottamani vain selkä menosuuntaan -jakkaran panostusvaatimuksen. Halvempia olisivat keskimäärin. Emme kuitenkaan halunneet luopua nenä myös menosuuntaan -ajatuksesta.

Lopputulos yllätti koko perheen

Kysyin vielä vertaistuellista näkemystä penkeistä. Yhteenveto kommenteista on tämän postauksen lopussa.

Kokemuksia pyytäessäni hämmentävän moni toi keskusteluun ylisanoja 360-astetta kääntyville penkeille. Siis sellaiselle, jonka saa sekä selkä- että nenä menosuuntaan ja “lastauksen” ajaksi penkin voi kääntää suoraan ovea kohti. Tällaisen penkin ja vikuroivan taaperon yhdistelmää tuntuivat kehuvan niin sellaisen omistavat kuin moni tavallisen penkin kanssa “toimeentuleva”.

Vaimon kanssa emme ole antaneet 360-asteen kääntyvyydelle suurta painoarvoa, koska olemme pärjänneet jo kahden lapsen kanssa ilmankin. Kumpikin tosin on siirtynyt kaukalosta matkustamaan nenä menosuuntaan. Luultavasti kiemurtelevan taaperon sijoittaminen selkä menosuuntaan -turvapaikkaan on hankalampaa, koska tila on ahtaampi.

Pitäisikö kuitenkin harkita 360-kääntyvää, huomasimme miettivämme. Tällaisia ovat listatuista Cybex Sirona, Recaro Zero.1 ja Maxi-Cosi AxissFix / Bébé confort AxissFix (plus).

Näistä pudotimme AxissFixin pois, koska sitä ei saa käyttää selkä menosuuntaan kuin 87 senttimetriin saakka. Lisäksi istuimen kiinnityksessä käytetään jossain määrin harvinaista Top tether -hihnaa.

Olimme jo valmiita vingauttamaan Visaa Sironan tai Zero.1:n ollessa ostoskorissa, kun Facebookin Vanhempien vertaistuki -ryhmässä hoksautettiin, että Cybexilta on tullut uusi Sirona. Sirona Q I-Size. Se kääntyy 360-astetta ja on nimensä mukaisesti nykyaikainen I-Size -jakkara. Q on selkeästi alkuperäisen Sironan seuraaja, myös säädöiltään.

Jamesbondmaisesti nimetyn Q:n ainoa ongelma tuntui olevan, että sitä ei vielä löydy Autoliiton turvatesteistä. Eikä kovin monen kaupan katalogista.

Vähän aikaa pohdittuamme päätimme, että taaperomme tuleva turvapaikka on Sirona Q. Cybex on turvallisuudessa keskimäärin varsin vahva tekijä. Luotan saksalaiseen insinöörityöhön: jos edeltäjä sai turvallisuudesta “täydet tähdet”, niin nykyaikaistettu versio tuskin on huonompi.

Uuden mallin edustajan saa todennäköisesti myös myytyä varsin kivuttomasti jahka taaperomme mittaamiseen tarvitaan 105 senttimetriä mittanauhaa.

Kokemuksia Sirona Q:sta tulee blogiin jahka uutukainen löytää tiensä meille ja on jonkin aikaa tarjonnut turvaa yksivuotiaallemme.

Yhteenveto kommenteista, jotka sain kysellessäni käyttökokemuksia

Besafe iZi Modular i-Size

     Pieni, kevyt ja helposti autosta toiseen siirrettävissä.

     Helppo ja nopea kallistettavuus.

Cybex Sirona

     96 cm lapsi mahtuu matkustamaan vielä selkä menosuuntaan.

     Nenä menosuuntaan matkustaessa käytetään palkkia.

     Vie todella paljon tilaa autossa. Raskas siirrettävä.

     Hyvä kallistusmahdollisuus nukkuvalle lapselle.

Cybex Sirona M2 i-Size

     Kasvot menosuuntaan mentäessä ei ole palkkia.

     Vie vähemmän tilaa autosta kuin Cybex Sirona.

Maxi-Cosi AxissFix Plus / Bébé confort AxissFix (Plus)

     Pienempi sekä ulko- että sisämitoiltaan kuin Cybex Sirona tai Recaro Zero.

     Tässä ei ole erillistä tukijalkaa, vaan kiinnistys Isofixillä ja erillisellä top tether -hihnalla.

     Selkä menosuuntaan vain 87 senttimetriin saakka.

Recaro Zero.1 (i-Size)

     Recaro Zeroon mahtuu isompi lapsi kuin Sironaan. Ulkomitoiltaan Zero on vähän Sironaa pienempi.

     Voi pyöräyttää selko menosuuntaan -penkistä kasvot menosuuntaan -penkiksi ilman turvavöiden aukaisua.

     Penkki tuntuu jäävän joissakin autoissa sen verran pystyyn, että nukkuvan lapsen pää roikkuu rinnalla, vaikka penkin säätäisi niin takakenoon kuin mahdollista.

Taaperon käyttämän kaukalon suurin asiakkaalleen sallima paino on 13 kg. Meillä on siis puoli kiloa aikaa hommata uusi istuin.
Taaperon käyttämän kaukalon suurin asiakkaalleen sallima paino on 13 kg. Meillä on siis puoli kiloa aikaa hommata uusi istuin.

Kommentit (6)

SePerinteinen

Me saatiin pitkähkön vertailun tuloksena ostettua istuin autoon joulukuun alussa. Speksit tähän muistaakseni mainitsin jo postaussarjan 1.osassa, lompakkoon tuli n. 450e lovi.
Pari viikkoa sitten ostettiin perheeseen kakkosauto ja nyt tarvittais kakkosistuin. Erilainen auto ja muutenkin hieman eri speksit ja taas iso vertailu menossa-eikä taaskaan meinaa sopivaa löytyä vaikka mielestämme ei olla edes vaativia (mitä nyt se kulkusuunta pitäisi saada vaihdettua, painorajan alkaa 9kg:sta, testeissä vähintään kohtalaisesti pärjännyt ja hinnan olla alle edellisen istuimen)...

Isäkuukaudet
Liittynyt9.11.2016

Saat kaikki sympatiani. Turvaistuinvalinta on todellakin vaikein tarvikevalinta lapsiin liittyen! Olisi mielenkiintoista kuulla, mihin penkkiin päädyitte ykkösauton tapauksessa?

Seperinteinen

Ykkösautoon valikoitui Klippan Triofix Comfort. Ei valitettavaa. Kakkosautoon löytyi pari vuotta vanha Be-safe Ixi Combi X3. Täysin tyytyväinen en ole, esim. pehmusteet vaikuttavat olemattomilta ja kiinnityssysteemi kummallisen mutkikkaalta, mutta ajanee asiansa kunnes talous antaa myöten toisen 450e Klippanin ostamisen...

Isäkuukaudet
Liittynyt9.11.2016

Ovathan nuo kaukalot ja penkit kyllä järkyttävän hintaisia vermeitä. Onneksi kestävät melko hyvin lapselta toiselle.

Vierailija

Hei, luin mielenkiinnolla turvaistuinpohdintojasi, koska meillä on lähes sama tilanne. Autona Ford S Max 2014 ja kesällä syntyy kolmas lapsi. Meinasin jo mennä ostamaan saman istuimen yksivuotiaallemme, mutta sitten tajusin ettei se käykään kuin keskipenkille sijoitettuna. Meillä on auton 2 ja 4 paikkojen lattiassa säilytysluukut, mitkä käsittääkseni estävät tukijalan käytön. Tämä asettaa haasteita, koska autoon pitäisi mahtua vauvan turvakaukalo (isofix turvajalalla), taaperon selkä menosuuntaan istuin ja vielä turvavyöistuin isoimmalle. Eli tod.näk. kaksi turvajallallista istuinta, koska en ole ainakaan vielä löytänyt hyvää selkä menosuuntaan istuinta, missä tätä jalkaa ei olisi.

Eikö teidän autossa ole noita säilytysluukkuja lattiassa? Vai kuinka olette sijoittaneet istuimet?

Isäkuukaudet
Liittynyt9.11.2016

Onnea odotukseen!

Tarkan havainnon olet tehnyt, mutta ollos huoleti :)

On meilläkin S-Maxissa säilytyslokerot lattiassa, mutta ne eivät estä istuimen käyttämistä. Cybex sanoo asiasta näin: "Huom! Autossasi saattaa olla tavaralokero lattiassa, mikä voi estää tukijalallisen turvaistuimen käytön. Katso autosi käyttöohjekirjasta, voiko autossa käyttää tukijalallista turvaistuinta."

S-Maxin käyttöohjekirja puolestaan sanoo näin: "Jos toisella istuinrivillä käytetään tukijalalla varustettua ryhmän 0 tai 0+ lasten turvaistuinta, tukijalan täytyy nojata tukevasti lattian alla olevan säilytystilan kantta vasten. Varmistakaa, että säilytystilassa oleva vaahtomuovivälike on asennettu oiken, mukana toimitettujen ruuvien  tai kiinnikkeiden avulla, ja että säilytystilan kansi on kunnolla paikallaan. Jos lattian alla olevan säilytystilan vaahtomuovivälike on vaurioitunut tai puuttuu, poistakaa säilytystilan kansi ja pidentäkää jalka tilan lattiaan. Jos jalkaa ei voi kiinnittää tukevasti säilytystilan lattiaan, esimerkiksi jalan muodon tai pituuden vuoksi, vaihtakaa säilytystilan vaahtomuovivälike ja kansi tai valitkaa autosta jokin muu istuinpaikka."

Tuon perusteella uskalsin asentaa penkin laitapaikalle, koska kansi on jämerä, kunnolla kiinni ja vaahtomuovivälike (hirveä sana) on kunnossa. Keskellähän penkki olisi aivan hirveä vekotin, koska lapsen saaminen penkkiin olisi erittäin vaikeaa.

ps. Cybex on nyt ollut käytössä muutaman päivän. Postaan parin viikon päästä kokemuksista, mutta ainakin tässä vaiheessa olemme kyllä tyytyväisiä.

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Lasten kanssa päivät ovat pitkiä, mutta vuodet lyhyitä. Isäkuukaudet kertoo miksi.

Tämä on isäblogi perhe-elämästä kolmen lapsen kanssa. Täällä kuulostellaan riemunkiljahduksia ja ankeuden parahduksia rivarikämpässä. Kuultavaa riittää, sillä tenavat ovat syntyneet -11, -14 ja -16. Äänekkyyden vastapainoksi perheemme viihtyy keskittymistä vaativan tekemisen parissa sekä ulkona.

Kirjoittaja on univelkainen isä sekä aviomies, jonka luonnehdintaan riittää kolme hashtagia: perhe, liikunta ja kokeilintätäitse.

Isäkuukaudet löytyy myös Facebookista, Instagramissa, Blogit.fi:stä, Bloglovinista ja jossain määrin myös Twitteristä. Olet tervetullut seuraamaan ja ennen kaikkea keskustelemaan!

Blogiarkisto

2018
2017