Kirjoitukset avainsanalla auto

Kaupallinen yhteistyö Cybexin kanssa

Ihminen on mielipiteissään usein kuin munasolu. Kun yksi pääsee sisälle, muut jäävät kovastakin yrityksestä huolimatta ulkopuolelle.

Kerroin aikaisemmin, kuinka meille valittiin taaperon turvaistuinta varsin insinöörimäisesti. Emme antaneet painoarvoa penkin 360 asteen kääntyvyydelle. Olemmehan pärjänneet kahden lapsen kohdalla ihan hyvin ilmankin. Sen sijaan halusimme ehdottomasti, että lapsi voi matkustaa ensin selkä menosuuntaan ja tarvittaessa myöhemmin toisinpäin.

Keskustelin penkkivaihtoehdoista varsin paljon Facebookissa. Todella moni kertoi, että 360-kääntyvyys on ominaisuus, josta ei luopuisi mistään hinnasta. Päädyimme lopulta ohi valintavuokaaviomme Cybexin uutuuteen – Sirona Q:hun.

Taapero ilmeisesti ajatteli, että uuden penkin myötä pitää aloittaa myös isompien kenkien käyttö.
Taapero ilmeisesti ajatteli, että uuden penkin myötä pitää aloittaa myös isompien kenkien käyttö.

Ja voi veljet, että kiitän nyt sitä, että kerrankin meillä osattiin luopua mielipiteisiin liittyvästä munasolumaisuudesta!

Sirona on nyt pyörinyt piruettiaan Fordin takapenkillä reilut pari viikkoa. Emme luopuisi kääntyvyydestä juuri mistään hinnasta. Sen verran helppoa taapero on penkkiin nostaa, kun penkki avaa sylinsä suoraan oviaukkoa kohti. Helppous korostuu varsinkin silloin, kun taaperolla ei mielestään ole helppoa ja kivaa.

Sirona ja matkustajansa Foordsonin takapenkillä.
Sirona ja matkustajansa Foordsonin takapenkillä.

Aivan aluksi elämä istuimen kanssa ei kuitenkaan ollut helppoa ja kivaa. Asennuksen jälkeen en saanut penkkiä pyörähtämään ovelle päin millään. Epäilin jopa, että meille olisi päätynyt viallinen versio. Lopulta luin käyttöohjeesta, että penkki pitää nostaa täysin pystyyn, jotta se kääntyy. Ja kääntyihän se! Samalla kahvalla säädetään penkin kallistusta. Selkä menosuuntaan matkustettaessa pykäliä on seitsemän. Nenä menosuuntaan viisi.

Varoitustarran merkitystä piti hetki tuumata. Tarra on asennettu niin, että lapsen päälaen yltäessä viivan yli, penkin voi pituuden puolesta kääntää nenä menosuuntaan.
Varoitustarran merkitystä piti hetki tuumata. Tarra on asennettu niin, että lapsen päälaen yltäessä viivan yli, penkin voi pituuden puolesta kääntää nenä menosuuntaan.

Kuten sanottua, 360 asteen kääntyvyys on vakuuttanut meidät. Samoin penkin yleinen laatuvaikutelma: turvavyöt liukuvat hyvin, vyöpehmusteissa on silikoniset liukuesteet ja penkki on todella jämyn oloinen.

Itse kaipaan turvavyön päähän silmukkaa, josta sormet voisi pujottaa vöitä kiristäessä. Vaimo puolestaan moitiskelee turvavöiden solkien toisiinsa "kiinnittymisen" heikkoutta. Hänen kädessään soljet tuppaavat irtoamaan toisistaan ennen kuin soljet saa painettua lukkoon. Tottumiskysymyksiä kumpikin.

Sirona Q:ssa on magneettiset turvavyön pitimet. Niissä on hyvää ja huonoa: vyö on helppo kiinnittää pitimeen, mutta toisaalta se myös irtoaa pitimestään helposti vahingossa.
Sirona Q:ssa on magneettiset turvavyön pitimet. Niissä on hyvää ja huonoa: vyö on helppo kiinnittää pitimeen, mutta toisaalta se myös irtoaa pitimestään helposti vahingossa.

Turvavyöt liukuvat hyvin, mutta niiden päässä ei ole lenkkiä, josta voisi vetää vöitä kiristäessä.
Turvavyöt liukuvat hyvin, mutta niiden päässä ei ole lenkkiä, josta voisi vetää vöitä kiristäessä.

Autosta penkki tarvitsee melko paljon tilaa. Kokeilin jakkaraa Audi A3:n takapenkille kuskin paikan taakse. Mahduin vajaan 180 senttimetrin ruodollani etupenkille nippa nappa siedettävästi.

Audi A3:nkin mahduimme, mutta kuskin paikalla ei ollut mitenkään väljää.
Audi A3:nkin mahduimme, mutta kuskin paikalla ei ollut mitenkään väljää.

Ford S-Maxissa tilaa on pituussuunnassa hyvinkin tarpeeksi, mutta se ei ole yllätys. Sen sijaan yllätys oli, että leveässäkin autossa penkin pyörähdys saa jakkaran selkäosan kulkemaan keskipenkillä istuvaa hipoen.

Jos turvaistuimet olisivat yleisurheilijoita, niin painonsa puolesta Sirona Q olisi kuulantyöntäjä. Vaaka pysähtyy noin 15 kilogramman lukemiin. Se ei kuitenkaan meidän käytössämme ole ongelma, koska jakkaraa siirretään autosta toiseen vain harvoilla mummulointikerroilla.

Isompien tenavien mielestä parasta Sironassa(kin) on ehdottomasti sen laatikko.
Isompien tenavien mielestä parasta Sironassa(kin) on ehdottomasti sen laatikko.

Kokemusten jälkeen vielä nopea vilkaisu Sironan sukupuuhun: Jamesbondmaisesti nimetyn Q:n edeltäjä on Cybex Sirona. Molemmissa tenava voi siis matkustaa taakse- tai eteenpäin katsoen. Ja molemmissa kasvot menosuuntaan käytettäessä muksua suojaa palkki.

Suurin ero on se, että Q on I-Size-standardin mukainen eli käyttäjän sallittu koko kerrotaan pituutena painon sijaan. Uutuudessa on myös jonkin verran aikaisempaa Sironaa pidempi selkäosa, minkä ansiosta lapsi voi matkustaa siinä 105 senttimetrin pituuteen saakka.

Edeltävää Sirona-mallia pidempään palvelevan Q:n niskatuki alimmillaan ja ylimmillään.
Edeltävää Sirona-mallia pidempään palvelevan Q:n niskatuki alimmillaan ja ylimmillään.

Sirona Q on itse asiassa yksi markkinoiden ensimmäisistä I-Size-standardin mukaisista palkki-istuimista. Q:ssa palkin kiinnittämiseen ei kuitenkaan käytetä auton turvavyötä, vaan palkissa itsessään on kiinnitysvyö.

Sirona Q:n palkki kiinnitetään auton turvavöiden sijaan palkin omalla vyöllä.
Sirona Q:n palkki kiinnitetään auton turvavöiden sijaan palkin omalla vyöllä.

Mielenkiintoista on nähdä, kauanko tahtova taaperomme suostuu matkustamaan selkä kohteeseen päin!

Penkissä on sivutörmäyksessä lisäturvaa antava teleskooppinen sivutörmäyssuoja, joka pitää vetää esiin penkistä asennuksen jälkeen. Suoja mahtuu olemaan auki, kun penkin kääntää ovea kohti.
Penkissä on sivutörmäyksessä lisäturvaa antava teleskooppinen sivutörmäyssuoja, joka pitää vetää esiin penkistä asennuksen jälkeen. Suoja mahtuu olemaan auki, kun penkin kääntää ovea kohti.

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Valinta tehty ja taaperon tuleva turvapaikka autoon valittu. Ja voi elämän kevät, että olikin yllättävä lopputulos tässä valinnassa!

Mutta ennen finaaleihin jatkamista erittäin lyhyt kertaus mistä tässä on kysymys: Meillä on kolme lasta takapenkillä, joista yksikään ei ole vauva. Taapero on juuri kasvamassa ulos kaukalosta, tarvitaan siis kolme turvaistuinta. Tarkemmin sanoen meillä on puoli kiloa aikaa hommata uusi jakkara (kts. kuva postauksen lopussa). Taustat, uuden istuimen vaatimukset ja melkoinen alkukarsinta on kuvattu tämän postauksen ensimmäisessä osassa. Nyt on aika katsoa minkä istuimen lopulta valitsimme. Lopputulos pääsi yllättämään itsenikin.

Selkä menosuuntaan vs. selkä kahteen suuntaan

Elämässä kannattaa varautua siihen, että kaikki ei mene suunnitelmien mukaan. Tässä tapauksessa se tarkoittaa, että olisi hyvä, jos istuimen saisi lapsen kasvettua asennettua nenä menosuuntaankin. Jos vaikka maailman ihanin piltti ei suostukaan saapumaan selkä edellä kohteeseen enää kolmannen ikävuotensa tienoilla.

Edellisen postauksen “finalisteista” Besafe iZi Kid X2 iSize, Concord Reverso ja HTS Besafe iZi Kid X3 Isofix asuvat takapenkillä ainoastaan selkä menosuuntaan. Pudotin ne pois listasta.

Jäljelle jäivät nämä seitsemän:

     Bébé confort AxissFix (Plus)               

     Besafe iZi Modular i-Size

     Cybex Sirona

     Cybex Sirona M2 i-Size

     Maxi-Cosi AxissFix Plus

     Recaro Zero.1 (i-Size)

     Takata Midi

Valittujen turvaistuimien hinta ja saatavuus

Nopean googlailun perusteella selvisi, että a)Takatan saatavuus on olematon → ei käy, b)Bébé confort AxissFix ja Maxi-Cosi AxissFix ovat käytännössä sama penkki eri logoin, c)Hinnat Suomessa noin 450-650.

Aivan hillitön kasa rahaa! Yli neljäkymmentä pakettia vaippoja! Tai melkein koko perheen lennot Oulusta Keski-Eurooppaan ja takaisin! 

Hinnoista järkyttyneenä tarkistin myös kolmen poispudottamani vain selkä menosuuntaan -jakkaran panostusvaatimuksen. Halvempia olisivat keskimäärin. Emme kuitenkaan halunneet luopua nenä myös menosuuntaan -ajatuksesta.

Lopputulos yllätti koko perheen

Kysyin vielä vertaistuellista näkemystä penkeistä. Yhteenveto kommenteista on tämän postauksen lopussa.

Kokemuksia pyytäessäni hämmentävän moni toi keskusteluun ylisanoja 360-astetta kääntyville penkeille. Siis sellaiselle, jonka saa sekä selkä- että nenä menosuuntaan ja “lastauksen” ajaksi penkin voi kääntää suoraan ovea kohti. Tällaisen penkin ja vikuroivan taaperon yhdistelmää tuntuivat kehuvan niin sellaisen omistavat kuin moni tavallisen penkin kanssa “toimeentuleva”.

Vaimon kanssa emme ole antaneet 360-asteen kääntyvyydelle suurta painoarvoa, koska olemme pärjänneet jo kahden lapsen kanssa ilmankin. Kumpikin tosin on siirtynyt kaukalosta matkustamaan nenä menosuuntaan. Luultavasti kiemurtelevan taaperon sijoittaminen selkä menosuuntaan -turvapaikkaan on hankalampaa, koska tila on ahtaampi.

Pitäisikö kuitenkin harkita 360-kääntyvää, huomasimme miettivämme. Tällaisia ovat listatuista Cybex Sirona, Recaro Zero.1 ja Maxi-Cosi AxissFix / Bébé confort AxissFix (plus).

Näistä pudotimme AxissFixin pois, koska sitä ei saa käyttää selkä menosuuntaan kuin 87 senttimetriin saakka. Lisäksi istuimen kiinnityksessä käytetään jossain määrin harvinaista Top tether -hihnaa.

Olimme jo valmiita vingauttamaan Visaa Sironan tai Zero.1:n ollessa ostoskorissa, kun Facebookin Vanhempien vertaistuki -ryhmässä hoksautettiin, että Cybexilta on tullut uusi Sirona. Sirona Q I-Size. Se kääntyy 360-astetta ja on nimensä mukaisesti nykyaikainen I-Size -jakkara. Q on selkeästi alkuperäisen Sironan seuraaja, myös säädöiltään.

Jamesbondmaisesti nimetyn Q:n ainoa ongelma tuntui olevan, että sitä ei vielä löydy Autoliiton turvatesteistä. Eikä kovin monen kaupan katalogista.

Vähän aikaa pohdittuamme päätimme, että taaperomme tuleva turvapaikka on Sirona Q. Cybex on turvallisuudessa keskimäärin varsin vahva tekijä. Luotan saksalaiseen insinöörityöhön: jos edeltäjä sai turvallisuudesta “täydet tähdet”, niin nykyaikaistettu versio tuskin on huonompi.

Uuden mallin edustajan saa todennäköisesti myös myytyä varsin kivuttomasti jahka taaperomme mittaamiseen tarvitaan 105 senttimetriä mittanauhaa.

Kokemuksia Sirona Q:sta tulee blogiin jahka uutukainen löytää tiensä meille ja on jonkin aikaa tarjonnut turvaa yksivuotiaallemme.

Yhteenveto kommenteista, jotka sain kysellessäni käyttökokemuksia

Besafe iZi Modular i-Size

     Pieni, kevyt ja helposti autosta toiseen siirrettävissä.

     Helppo ja nopea kallistettavuus.

Cybex Sirona

     96 cm lapsi mahtuu matkustamaan vielä selkä menosuuntaan.

     Nenä menosuuntaan matkustaessa käytetään palkkia.

     Vie todella paljon tilaa autossa. Raskas siirrettävä.

     Hyvä kallistusmahdollisuus nukkuvalle lapselle.

Cybex Sirona M2 i-Size

     Kasvot menosuuntaan mentäessä ei ole palkkia.

     Vie vähemmän tilaa autosta kuin Cybex Sirona.

Maxi-Cosi AxissFix Plus / Bébé confort AxissFix (Plus)

     Pienempi sekä ulko- että sisämitoiltaan kuin Cybex Sirona tai Recaro Zero.

     Tässä ei ole erillistä tukijalkaa, vaan kiinnistys Isofixillä ja erillisellä top tether -hihnalla.

     Selkä menosuuntaan vain 87 senttimetriin saakka.

Recaro Zero.1 (i-Size)

     Recaro Zeroon mahtuu isompi lapsi kuin Sironaan. Ulkomitoiltaan Zero on vähän Sironaa pienempi.

     Voi pyöräyttää selko menosuuntaan -penkistä kasvot menosuuntaan -penkiksi ilman turvavöiden aukaisua.

     Penkki tuntuu jäävän joissakin autoissa sen verran pystyyn, että nukkuvan lapsen pää roikkuu rinnalla, vaikka penkin säätäisi niin takakenoon kuin mahdollista.

Taaperon käyttämän kaukalon suurin asiakkaalleen sallima paino on 13 kg. Meillä on siis puoli kiloa aikaa hommata uusi istuin.
Taaperon käyttämän kaukalon suurin asiakkaalleen sallima paino on 13 kg. Meillä on siis puoli kiloa aikaa hommata uusi istuin.

Kommentit (6)

SePerinteinen

Me saatiin pitkähkön vertailun tuloksena ostettua istuin autoon joulukuun alussa. Speksit tähän muistaakseni mainitsin jo postaussarjan 1.osassa, lompakkoon tuli n. 450e lovi.
Pari viikkoa sitten ostettiin perheeseen kakkosauto ja nyt tarvittais kakkosistuin. Erilainen auto ja muutenkin hieman eri speksit ja taas iso vertailu menossa-eikä taaskaan meinaa sopivaa löytyä vaikka mielestämme ei olla edes vaativia (mitä nyt se kulkusuunta pitäisi saada vaihdettua, painorajan alkaa 9kg:sta, testeissä vähintään kohtalaisesti pärjännyt ja hinnan olla alle edellisen istuimen)...

Isäkuukaudet
Liittynyt9.11.2016

Saat kaikki sympatiani. Turvaistuinvalinta on todellakin vaikein tarvikevalinta lapsiin liittyen! Olisi mielenkiintoista kuulla, mihin penkkiin päädyitte ykkösauton tapauksessa?

Seperinteinen

Ykkösautoon valikoitui Klippan Triofix Comfort. Ei valitettavaa. Kakkosautoon löytyi pari vuotta vanha Be-safe Ixi Combi X3. Täysin tyytyväinen en ole, esim. pehmusteet vaikuttavat olemattomilta ja kiinnityssysteemi kummallisen mutkikkaalta, mutta ajanee asiansa kunnes talous antaa myöten toisen 450e Klippanin ostamisen...

Isäkuukaudet
Liittynyt9.11.2016

Ovathan nuo kaukalot ja penkit kyllä järkyttävän hintaisia vermeitä. Onneksi kestävät melko hyvin lapselta toiselle.

Vierailija

Hei, luin mielenkiinnolla turvaistuinpohdintojasi, koska meillä on lähes sama tilanne. Autona Ford S Max 2014 ja kesällä syntyy kolmas lapsi. Meinasin jo mennä ostamaan saman istuimen yksivuotiaallemme, mutta sitten tajusin ettei se käykään kuin keskipenkille sijoitettuna. Meillä on auton 2 ja 4 paikkojen lattiassa säilytysluukut, mitkä käsittääkseni estävät tukijalan käytön. Tämä asettaa haasteita, koska autoon pitäisi mahtua vauvan turvakaukalo (isofix turvajalalla), taaperon selkä menosuuntaan istuin ja vielä turvavyöistuin isoimmalle. Eli tod.näk. kaksi turvajallallista istuinta, koska en ole ainakaan vielä löytänyt hyvää selkä menosuuntaan istuinta, missä tätä jalkaa ei olisi.

Eikö teidän autossa ole noita säilytysluukkuja lattiassa? Vai kuinka olette sijoittaneet istuimet?

Isäkuukaudet
Liittynyt9.11.2016

Onnea odotukseen!

Tarkan havainnon olet tehnyt, mutta ollos huoleti :)

On meilläkin S-Maxissa säilytyslokerot lattiassa, mutta ne eivät estä istuimen käyttämistä. Cybex sanoo asiasta näin: "Huom! Autossasi saattaa olla tavaralokero lattiassa, mikä voi estää tukijalallisen turvaistuimen käytön. Katso autosi käyttöohjekirjasta, voiko autossa käyttää tukijalallista turvaistuinta."

S-Maxin käyttöohjekirja puolestaan sanoo näin: "Jos toisella istuinrivillä käytetään tukijalalla varustettua ryhmän 0 tai 0+ lasten turvaistuinta, tukijalan täytyy nojata tukevasti lattian alla olevan säilytystilan kantta vasten. Varmistakaa, että säilytystilassa oleva vaahtomuovivälike on asennettu oiken, mukana toimitettujen ruuvien  tai kiinnikkeiden avulla, ja että säilytystilan kansi on kunnolla paikallaan. Jos lattian alla olevan säilytystilan vaahtomuovivälike on vaurioitunut tai puuttuu, poistakaa säilytystilan kansi ja pidentäkää jalka tilan lattiaan. Jos jalkaa ei voi kiinnittää tukevasti säilytystilan lattiaan, esimerkiksi jalan muodon tai pituuden vuoksi, vaihtakaa säilytystilan vaahtomuovivälike ja kansi tai valitkaa autosta jokin muu istuinpaikka."

Tuon perusteella uskalsin asentaa penkin laitapaikalle, koska kansi on jämerä, kunnolla kiinni ja vaahtomuovivälike (hirveä sana) on kunnossa. Keskellähän penkki olisi aivan hirveä vekotin, koska lapsen saaminen penkkiin olisi erittäin vaikeaa.

ps. Cybex on nyt ollut käytössä muutaman päivän. Postaan parin viikon päästä kokemuksista, mutta ainakin tässä vaiheessa olemme kyllä tyytyväisiä.

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Kuopus muuttaa pottuja ja maitoa sellaisella tahdilla neuvolan käyrillä seurattaviksi suureiksi, että turvakaukalo on jäämässä pieneksi. Takapenkillemme tarvitaan siis kolmas turvaistuin.

Millainen turvaistuin kaukalon jälkeen?

Insinöörinä aloitin turvaistuimen hankkimisen speksin laatimisella. Itse asiassa minkä tahansa tuttia pidempi-ikäisen tavaran hankinta alkaa perheessämme tällä samalla vaiheella.

Käytännössä kaukalon jälkeen voi hankkia penkin, jossa lapsi jokeltelee noin 18-kiloiseksi tai sitten koko lapsuusikänsä noin 36-kiloiseksi saakka. Nykyaikaisempi I-Size-luokitus tosin puhuu ikävuosista ja lapsen pituudesta painon sijaan.

135 cm pituus on lain määrittelemä vapaudu vankilasta -kortti turvaistuimiin liittyen. Pienen arvioinnin ja neuvolakorttien selailun perusteella esikoisemme lienee 135 cm samoihin aikoihin kuin kuopus 18 kiloa.

Speksiksi muotoutui siis turvaistuin, jossa junioreistamme juniorein matkustaisi noin 18 kiloon saakka. Sen jälkeen hän näiltä näkymin perii veljeltään jakkaran, jossa matkustaa koululaiseksi.

Speksiin vaikutti sekin, että maksimissaan noin 18-kiloiselle käyvät penkit saa usein asennettua selkä menosuuntaan. “Selkä menosuuntaan mahdollisimman pitkään” on Liikenneturvan linjaus.

Autossamme on tilaa kuin keskikokoisessa Itämeren risteilijässä. Siellä on myös kolmet Isofix-koukut. Meidän ei siis tarvinnut pohtia painoluokan lisäksi juurikaan muita vaatimuksia. Itsestäänselvänä pidämme sitä, että turvaistuimen pitää olla mahdollisimman turvallinen. Tästä lisää myöhemmin.

Miten valita sopiva turvaistuin – askel 1

Kun vaatimusmäärittely oli tehty, suhasin selaimella Autoliiton testien pariin. Täältä on alkanut kaikkien turvaistuimiemme hankinta.

Vuonna 2011 syntynyt esikoinen tuntuu jo melko vanhalta. Niinpä ravistin hihasta hakukriteereihin testivuodeksi 2011-2017 ja testitulokseksi erinomainen tai hyvä. Sen jälkeen lajittelin istuimet painoluokan mukaan järjestykseen ja valitsin tarkempaan syynäykseen kaikki noin pariinkymmeneen kiloon saakka toimivat turvaistuimet.

Tarkasteluun päätyi 55 penkkiä, joiden kokonaisarvio oli siis hyvä tai erinomainen. Paino sanalla kokonaisarvio. Siihen vaikuttavat turvallisuus, käyttömukavuus, istuinmukavuus, puhdistus/viimeistely ja haitalliset kemikaalit.

Miten valita hyvä turvaistuin – askel 2

Rankkasin listasta pois kaikki, joiden turvallisuusosiossa oli jokin negatiivinen maininta. Penkin paino tai huonohko näkyvyys ulos ei ole turvaistuinvalinnassamme painoarvoa saava tekijä. Mutta pienikin miinus turvallisuudessa on. Turvaistuin on turvalaite.

Parhaaseen A-ryhmään kuului turvallisuudella mitattuna 55 penkistä 31.

Miten valita paras turvaistuin – askel 3

Seuraavaksi karsin näistä 31 mallista pois ne, joita ei voi asentaa kasvot takakontin suuntaan. Jäljelle jäi vain 13 mallia.

Kun joukosta rasti pois saman penkin eri vuosimallit, jäljelle jäi jatkon kannalta varsin siedettävät kymmenen istuinta.

Mielestämme Isofix on ehdoton kiinnitystapa. Käy järkeen, että istuin on turvallisempi, jos se on lähes yhtä auton korin kanssa. Lisäksi Isofix-jakkaran siirtäminen autosta toiseen on helppoa verrattuna turvavyöllä kiinnitettäviin.

Viimeistään tässä vaiheessa kannattaa toki miettiä, missä autoissa istuinta tulee käyttämään. On istuimia, joita ei saa kiinnittää muutoin kuin Isofixillä. Itse asiassa I-Size-luokituksen saadakseen penkin täytyy olla vain Isofixillä-kiinnitettävissä (lisää I-Sizestä Liikenneturvan sivulla).

Isofix-kriteeri ei enää karsinut joukkoa, vaan mukana olivat edelleen:

  • Bébé confort AxissFix (Plus)
  • Besafe iZi Kid X2 iSize
  • Besafe iZi Modular i-Size
  • Concord Reverso (plus)
  • Cybex Sirona
  • Cybex Sirona M2 i-Size
  • HTS Besafe iZi Kid X3 Isofix
  • Maxi-Cosi AxissFix Plus
  • Recaro Zero.1 (i-Size)
  • Takata Midi

Jossakin näistä lapsemme matkustaa tulevat pari – kolme vuotta. Missä ja miksi, sen kerron Insinööri turvaistuinta ostamassa – osa 2 -postauksessa.

Kommentit (12)

Eeva

Kyllä insinöörin lasten (ja huolesta vapautetun vaimonkin) nyt kelpaa ajella, kun on noin tarkkaan harkittua turvallista matkaa luvassa. Aika iso työ on tuollainen vertailu, mutta insinööri sen taitaa :) .

Mukavia autokyytejä koko porukalle!

Isäkuukaudet
Liittynyt9.11.2016

Täytyy myöntää, että nuokuin tietokoneen edessä varmaan lähemmäs kymmenen tuntia noita vertaillen. Turvaistuinasia on siitä hankala, että jos valinnassa oikoo ja ostaa vaikkapa värin tai tarjouksen perusteella ja sattuu jotain tapahtumaan... Niin sitten saattaa hiipiä mieleen kysymys, että olisiko kuitenkin pitänyt paneutua enemmän tai etsiä parasta mahdollista turvallisuutta. Sitä tunnetta en halua kokea.

Se_perinteinen

Meillä kriteerit olivat selkä menosuuntaan, mahdollisuus kiinnittää muutenkin kuin isofixillä (omassa autossa on mutta joskus lasta kuljettavan mummon autossa ei) sekä painoraja 36 kiloon asti. Näillä spekseillä vaihtoehdot rajautui kahteen (!) istuimeen joista valittiin Klippan Triofix Comfort. Toinen vaihtoehto (jonka nimeä en nyt äkkiseltääm muista) olisi takapenkin vöiden sijaan kiinnitetty jotenkin lisävöillä etupenkki in kiinni. Kuulosti kummalta ja olisi vaatinut 1-2 lisävyösarhan ostamista...

Isäkuukaudet
Liittynyt9.11.2016

Meillä on tuskailtu aikanaan myös tuon kombinaation kanssa. Siis että menisi 36 kiloon, mutta aluksi selkä menosuuntaan. Vaihtoehdot tosiaan ovat vähissä. Päädyimme lopulta palkkipenkkiin.

Nuo lisävyösarjat kuulostavat kyllä jossain määrin asialta, jota yrittäisin minäkin välttää. Ei tosin ole kokemusta.

Joopu

Meillä vaihtoehdot oli vielä vähemmässä, koska istuimen vaihto tuli ajankohtaiseksi jo pojan ollessa puolivuotias. Ei kymmenkiloista enää jaksanut kaukalossa kantaa :D valinta tehtiin lopulta Britaxin 360 kääntyvän istuimen ja Cybex Sirona M2:n välillä, ne molemmat käyvät vastasyntyneestä 3-4-vuotiaaksi. Valitsimme Cybexin, sillä se on jonkin verran tilavampi istuin. Moitittavaa ei löydy vajaan puolen vuoden käytön jälkeen.

Isäkuukaudet
Liittynyt9.11.2016

Kiitos kommentista! Tuo Sirona M2 on kyllä saanut paljon kehuja! Hintakaan ei ole paha noihin 360-kääntyviin verrattuna. Ainoastaan mietityttää, että se ei sitten käänny. Emme kyllä ole kahden aikaisemman taaperon kohdalla kääntyvyyttä osanneet toisaalta kaivatakaan.

Sinänsä "hauskaa", että penkkejä on vaikka kuinka paljon, mutta omiin tarpeisiin vaihtoehtoja ei sitten olekaan kuin kymmenen tai kaksi.

Taru (turvaistuinblogi)

Täällä toinen insinööri, joka pohti samaa asiaa vuosi sitten. Itse päädyin melko erilaiseen tapaan valita turvallinen turvaistuin.

Ihan hyvä setti sinulle on toki 10 parhaan joukkoon valikoitunut. Vaikkakin näiden jälkeen suosittelen vielä 25kg asti menevää turvaistuinta, jotta selkä menosuuntaan matkustaminen tosiaan onnistuisi mahdollisimman pitkään. Huomauttaisin kuitenkin ettei Axissfix mene kovin pitkään selkä menosuuntaan. Vain 87cm asti. Sen siis jättäisin ehdottomasti pois laskuista! Takata Midiä ei taida saada Suomesta.

Täällä vielä oma lähestymistapani: http://turvaistuimet.blogspot.fi/2017/11/turvaistuimen-valinta.html?m=1

Isäkuukaudet
Liittynyt9.11.2016

Kiitos kommentista! Oletpe tehnyt melkoisesti duunia kootessasi blogiin tietoa turvaistuimista. AxissFix putosi pois potentiaalisten listalta juuri mainitsemasi seikan takia ja Takatalle en löytänyt kunnollista jälleenmyyjää koko Euroopasta. Päädyimme itse asiassa Cybexin uutuuteen eli Sirona Q:hon. Olisipa kiinnostava kuulla, mihin itse lopulta päädyit vastaavassa tilanteessa. Sitä tietoa en blogista löytänyt :)

Taru (turvaistuinblogi)

Cybex Sironasta Sirona Q:hun hyppääminen oli kyllä todella hyvä valinta. Runko on muuttunut sen verran, että uusi i-Size malli menee hiukan pidempään (n. 100cm->105cm) ja lapselle jää vähän paremmin jalkatilaa. Lisäksi vanha Sirona on ilmeisesti useammallekin lapselle aiheuttanut pahoinvointia pyöreän muotonsa takia (ja vaihto toiseen selkä menosuuntaan istuimeen on auttanut). Uusissa Sironoissa ei ole tiedettävästi samaa ongelmaa. 

Meille tuli Axkid Minikid. Minikid mahdollistaa selkä menosuuntaan matkustamisen pisimpään kaikista. Aina 125cm/25kg asti. Istuin on läpäissyt ruotsalaisen Plus-testin, jossa mitataan nimenomaan niskaan kohdistuvia voimia (jotka ovat ratkaisevassa osassa kun tarkastellaan selviytyykö lapsi pahasta kolarista vai ei). Vaihtoehto olisi sinänsä voinut olla myöskin jokin pienempi istuin ensin ja Minikid vasta sen jälkeen loppuajaksi. Meillä ei kuitenkaan ole omaa autoa, joten turvavyökiinnitys on melko ehdoton. Minikidissä kiinnitys on vieläpä muita helpompi. Samoin se, että Minikid sopii yleensä muutenkin hyvin autoon kuin autoon koosta riippumatta. Samoin tietysti plussaa siitä, että istuin menee pitkään kun käyttökertoja ei kuitenkaan ole edes viikottain. Meille ei siis ole suuresti iloa ovelle käännettävyydestäkään. 

Olin ajatellut olla mainitsematta omaa istuinvalintaamme blogissa koska jokaisen pitäisi valita toki paras istuin omalle lapselleen ja omaan autoonsa ja omaan elämäntapaansa sopien. Vaikka Minikid oikeastaan voisi olla erinomainen ratkaisu lähes kaikkiin tilanteisiin, en sitä sinänsä ole blogissa halunnut niin selkeästi mainostaa. Lisäksi Minikidin ongelmana on, ettei sitä saa mistään liikkeestä Suomesta (ainoastaan nettikaupoista) ja istuinta olisi kuitenkin hyvä aina sovittaa. Axkid on nyt kuitenkin lupaillut, että tämän vuoden aikana tulisi viimein. :) Blogistatistiikkaa lukien olen kuitenkin huomannut, että moni kaipaisi kokemuksia Minikidistä, joten suunnitteilla on kyllä vielä postaus itse istuimesta ja siinä yhteydessä varmastikin mainitsen sen meiltä löytyvän. :)

Isäkuukaudet
Liittynyt9.11.2016

Kiitos perusteellisesta kommentista ja oman valinnan julkistamisesta. Arvostan!

Uuden Sirona Q:n etu on monen autoilijan kannalta mainitsemiesi asioiden lisäksi se, että mahtuu pituussuunnassa kuulemani mukaan vähän pienempään tilaan kuin vanha.

Olipa kerta kaikkiaan mielenkiintoista lukea tuosta valinnastasi/valinnastanne. Varsinkin, kun paljastit, että teillä ei ole autoa! Väkisellä tuli mieleen, että kyllä näitä niin eri lähtökohdista hommataan. Yksistään jo lasten koossa samassa iässä on isoja eroja. Puhumattakaan siitä, että toisessa tapauksessa autossa istutaan suunnilleen 14 kertaa viikossa, toisessa kaksi kertaa kuukaudessa. Jollekin 300 km mummulasiivu saattaa olla viikottaista ja toiselle pisin matka on vaikkapa 10 km.

Tsemppiä blogin kirjoittamiseen. Sinulla on mielenkiintoinen aihe!

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Toinen auto on perheellemme kuin norovirus. Yritämme välttää kaikin keinoin. Noro tyhjentää elimistön, toinen auto tilin (listasinkin aikanaan yhden auton politiikan erääksi keinoksi, jolla perhe pärjää yli viisi vuotta yhdellä palkalla). Eikä rahanmeno ole edes pahinta. Kuvottavin ajatus toisessa autossa on sen vaatima huolenpito. Katsastukset, huollot, lämpöroikat, renkaiden vaihdot – ei voisi vähempää kiinnostaa. Ja vaikka kuinka huolehtisi, joku kaunis pakkasaamu perheen pikku kakkonen kuulostaisi liian väsyneeltä käynnistyäkseen.

Tähän asti olemme pärjänneet yhdellä autolla mainiosti, koska lapset ovat olleet kotihoidossa. Elokuun 10. päivä muuttaa kuitenkin arkeamme radikaalisti. Esikoisen eskaritaipaleen alkaminen tarkoittaa myös sitä, että perheessä on päivittäin kaksi kodin ulkopuolelle suuntaavaa.

Työmatkani on parikymmentä kilometriä suuntaansa. Eskarilaisen taival kymmenesosa siitä. Mutta eskarilainen ei tietenkään voi jolkottaa tai pyöräillä yksin. Kun olen töissä, eskarilaista saattaa vaimon ja kahden nuoremman lapsen muodostama lauma.

Perustat: aamuhoito, etätyö, pyöräily/bussailu töihin

Yhteen helpotukseen jo myönnyimme. Tilasimme poitsille aamuhoidon. Hän siis pääsee eskaritiloihin hengailemaan jo vaikka 6.30 ja saa siellä aamupalan. Tässä ajatuksena on tietenkin se, että heivaan pojun töihinsä ennen kuin köryyttelen omaan hoitopaikkaani.

Toinen selkeä helpotus on se, että pystyn tekemään kaksi etäpäivää viikossa. Kristallipallosta ei tarvitse pyyhkiä pölyjä nähdäkseen, että tätä vaihtoehtoa tullaan käyttämään viikottain. Ehkä yritän saada luvan jopa kolmen etäpäivän tekemiseen. Tähän liittyy myös aikomus kimppakyydeistä työkaverin kanssa.

Sanoin jo keväällä vaimolle, että vältämme toisen auton ostamisen niin, että lupaan muulle perheelle auton käyttöön joka päivä. Nauttisin siis itse työmatkapyöräilystä tai tuskailisin bussissa. Tämä on ihan toimiva ajatus, mutta molemmilla matkustustavoilla matka-aika suuntaansa on noin tunti. Ei aiheuta riemun kiljahduksia kotona.

Entäs pyöräkärry tai laatikkopyörä - tarvittaessa sähköavusteisena?

Ainakin alkuun kuljetussamban ja kyyditysrumban perusaskel tulee menemään näin: Vien poitsin ja pyörän eskariin autolla. Vaimo hakee hänet iltapäivällä kahden pienemmän kanssa pyöräkärryllä ja eskarilainen saa siis munamankeloida kotiin omalla pyörällään. Jos kärryn kiskominen alkaa vaatia enemmän reisiä kuin vaimolta löytyy, yhteen talon pyöristä asennetaan sähköavusteisuus. Vaihtoehtoisesti minä ajan pyörällä ja vaimo kuskaa molempiin suuntiin autolla nuorempien lasten kanssa.

Kaikissa pyöräilyyn liittyvissä vaihtoehdoissa on kaksi isoa kysymystä. Entäs kun tulee vettä kuin esteristä? Entäs kun elohopea jäätyy? Toistaiseksi uskomme, että näitä päiviä on niin vähän, että etätyö tai meikäläisen bussailu ratkaisee ongelman.

Pyöräilyyn liittyvä villikortti on sähköavusteinen laatikkopyörä. Siinä lapset pääsisivät pitkälti viimalta (ja sateeltakin) suojaan ja myös eskarilainen mahtuisi huonon pyöräilysään päivinä laatikkoon. Tällaisen hankintahinnalla ostaa kuitenkin jo hellästi pidetyn Toyota Yariksen. Laatikkopyörää ei kuitenkaan tarvitse katsastaa, vakuuttaa, eikä ehkä ihan yhtä usein huollattaakaan. Pitäisi saada laatikkopyörä kokeille viikoksi kylmällä kelillä, niin tietäisi, olisiko tanskalaisten suosimasta kulkupelistä käyttöön myös oikeassa POHJOISmaassa. Lisäksi pitäisi kääntää vaimon ajatusmaailmaa 180 astetta.

Onhan kimppakyydit ja joukkoliikenne

Poitsin eskariryhmä on koottu fiksusti varsin pienellä alueella asuvista loppumattoman energian lähteistä. Auton hankinnan välttelyn kannalta olisi Lotto-voittoon rinnastettava onni ja autuus, jos löytyisi edes yksi perhe, jonka ajatukset ja aikataulut osuisivat yksiin kanssamme. Kimppakyyti. Sana ei koskaan ole kuulostanut yhtä hyvältä. Kimppakyyti. Eikö ole kaunis sana?

Ja onhan se toki joukkoliikennekin. No, se on näillä nurkilla eskarikyyteihin ihan yhtä todellinen kuin Ruokolahden leijona aikanaan.

Loppuun vielä tunnustus. Tai ehkä paremminkin note to self. Emme siis missään tapauksessa halua toista autoa. Ja olemme valmiit venyttämään hermoja ja päivittäisiä rutiineitakin tavoitteen saavuttamiseksi. Olen kuitenkin luvannut itselleni, että jos kamelin selkä katkeaa ja pihaan ilmestyy kakkos-Corolla, niin en ruoski itseäni verille asian takia. Etukäteen pitää yrittää kaikkensa, mutta jos toinen auto on ainoa toimiva ratkaisu, niin sitten on. Mutta missä sitä edes säilyttää rivarikämpässä, jolla ei ole kuin yksi autopaikka? Mahtuuko Ford Ka vaatehuoneeseen?

Tykkääthän jo Isäkuukausien Facebookista tai seuraat Instagramia? Ellet, niin click vain ja näet uusimmat postaukset tulevaisuudessa suoraan syötteessäsi. Twitterissäkin Isäkuukaudet silloin tällöin visertelee.

Jos lapsiperheen autoilu kiinnostaa, niin näissä postauksissa on varmasti mielenkiintoisia juttuja:

* Kolme turvaistuinta takapenkille -postaussarja kertoo hävitystä taistelusta tila-auton ostamista vastaan. Postauksissa on myös takaistuinten leveysmittauksia, joiden perusteella voi pähkäillä turvapaikkojen mahtuvuutta eri autojen matkustamoon. Osa 1, osa 2 ja osa 3.

* Tosiaan, hävisimme taistelun tila-autolle. Perheesemme tuli kirpparilta Ford S-Max, johon olemme olleet melko tyytyväisiä.

* Turvakaukalosta turvaistuimeen -postaussarjassa kerron, millaisella vuokaaviolla insinööri valitsee turvaistumen. Ja päätyy kuitenkin penkkiin, joka tulee mukaan ohi prosessin.

Kommentit (8)

Jasunen
Liittynyt25.7.2017

Älä ahdistu vielä! :) Itse olen pystynyt opiskelijana pitämään oman pienen Fordini. Bensaan menee joo melkein koko opintotuki kuukaudessa mutta verot ja vakuutukset ei mielestäni ole kamalasti vuodessa tai ainakaan sitä rahanmenoa ei huomaa. Toki se satasen lasku silloin tällöin ahdistaa ja tiukentaa budjettia. Luulen silti että oikean auton osuessa kohdalle se ei syö tiliä niin pahasti kun voisi ajatella. Tsemppiä pohdintoihin!

* Elämältä kaiken sain -bloggari, tervetuloa lukijakseni! *

Isäkuukaudet
Liittynyt9.11.2016

Kiitti tsempeistä ja kokemusten jakamisesta! On varmasti totta, että vertaan kuluja päässäni tuon nykyisen auton kuluihin, jossa yksin Trafille menee 700 euroa vuodessa. Ja olennaista on varmasti auton hankintahintakin. Kalliin auton hinta putoaa parkkiruudussakin useamman satasen kuussa, mutta jos kakkosauto maksaisi vaikkapa 4000 euroa, niin ei sen hintakaan voi pudota kuin 4000 euroa. Käytäntö neuvoo aikanaan, mutta toistaiseksi yritämme tosiaan välttää kakkosautoa kuin noroa.

Vierailija

Kommetti laatikkopyörän puolesta. Pari vuotta sitten hankimme ensimmäisen laatikkopyörän ja aloimme toimittamaan sillä arken menoja: Kauppareissuja, lasten kuskaamista tarhaan ja ihan vain kaikenlaisia lyhyempi (alle 10km) matkoja. Laatikkopyörän käyttö on todellista luksusta verrattuna pyöräkärryyn. Itseassa laatikkopyörällä on niin kätevää ja mukavaa piipahtaa esimerkiksi lasten kanssa läheisellä hiekkarannalla kesäisin että sitä tulee tehtyä silloinkin kun autolla ei varmasti viitsisi. Kannattaa yrittää hankkia laatikkopyörä vaikka lainaan joksikin aikaa ja kokeilla itse.

Reilu vuosi sitten luovuimme ainoasta autostamme ja laatikkopyörä + muut pyörät ovat olleet pääasillinen kulkuneuvo. Pitemmille reissuille olemme tarvittaessa vuokranneet auton käyttöön. Päiväkotimatkat 2v ja 4v lasten kanssa ja kauppamatkat ovat suoritettu 100% läpi vuoden laatikkopyörällä. Lapset todella pitävät laatikkopyörän kyydissä kulkemisesta ja viihtyvät hyvin. Tuulelta ja sateelta suojaava kuomu pitävät huolen että homma toimii niin sateella kuin pakkasella. Nyt meille on tulossa uusi laatikkopyörä ja tällä kertaa sähköavusteinen. Suurin syy uuteen pyörään on se että se on hieman isompi ja kasvavat lapset mahtuvat siihen paremmin. Uuden pyörän hinnalla hankkisi toki helposti pienen käytyten auton, mutta koko hankinnan tarkoitushan on välttää auton hankkiminen :) Vanha laatikkopyörä tulee jäämään talouteen ensisijaisesti tavaran kuskaamiseen jolloin kauppamatkat ja muut vastaavat tulevat olemaan entistä helpompia.

Jos kakkosauton välttäminen tuntuu suurelta helpotukselta niin omasta kokemuksesta voin sanoa että kokonaan autosta luopuminen se vasta juhlaa on! Toki isommat siirtymiset ja reissut vaativat hieman enemmän suunnittelua, mutta elämisen huolettomuus ja mukavuus ilman autoa mielestäni moninkertaisesti kattavat huonot puolet. Ja tuleehan siitä ihan selvää rahallista hyötyäkin.

Yksi isoa asia itselleni on myös se kuinka lapset oppivat kohtaamaan aivan erilaisen maailman laatikkopyörän kyydissä. Vastaan tulevat ihmiset hymyilevät ja tuntemattomat tulevat avoimesti kiinnostuneena juttelemaan. Muut lapset huutelevat perään että vau mikä hieno pyörä :) Suuri ero mielestäni peltiseinien sisään sulkeutumiseen ja kaikkien kanssakulkijoiden anonyymisyyteen.

Isäkuukaudet
Liittynyt9.11.2016

Olen melko lailla sanaton. Harvoin, siis todella harvoin, saa blogiin näin perusteltua ja monipuolista kommenttia. Iso kiitos sinulle, että jaksoita naputella!

Tuo laatikkopyörän kokeiluun saaminen viikoksi olisi kyllä mahtava juttu ja mielessä on ollut, että syystalvella pitäisi sitä yrittää. Vaikka vuokrauksen kautta, mikä sekään ei liene aivan yhden puhelinsoiton juttu. Minun on helppo allekirjoittaa monta perusteluasi mielikuvieni perusteella, mutta kyllähän tuo silti pitäisi käytännössä päästä kokeilemaan. Varsinkin, kuten kirjoitit, investointina sähköavusteinen laatikkopyörä on iso. Meillä rivarissa asuvina laatikkopyörän säilytys on yksi kysymysmerkki: taloyhtiössä ei ole pyörävarastoa, eikä pyörä mahdu omaan kylmään varastoon millään. Vaihtoehdoiksi jäisivät joko katoksen askartelu takapihalle tai taivasalla säilyttäminen. Jälkimmäinen ei oikein tunnu vaihtoehdolta. Miten te säilytätte omaanne?

toinen vierailija

Myös multa ääni laatikkopyörälle, toimii meillä perheen kakkosautona, huvia- ja hyötyä on tullut ajeltua noin 4000km vuodessa. Talvesta tosiaan vielä, että ensin sitä tulee kuskin naamaan kylmä kuin lapsille - kovallakin pakkasella kuitenkin auttaa, kun kuomun alla ei ole viimaa. 

Säilytyksestä: sääennusteen näyttäessä pihassa ihan vaan lukittuna ja kuomu paikallaan, jotta pysyy penkki kuivana. Sääennusteen luvatessa huonompaa suojapeite päälle (vinkki: moottoripyörien suojapeitteet on paljon halvempia kuin laatikkopyörien valmistajien omat). Meillä on omakotitalo, niin tietää että kukaan ei kiusallaan ohimennessään vedä suojapeitteitä päältä tms.. 

Ai niin, jos se toinen auto alkaa houkuttelemaan ja et pääse testaamaan laatikkopyörää, niin osta kuitenkin ensin se laatikkopyörä. Jos ei toimi omiin tarpeisiin, niin vähän ajetun sähköavusteisen laatikkopyörän saa  myytyä eteenpäin kohtuullisella hinnalla :)

Isäkuukaudet
Liittynyt9.11.2016

Kunnioitettavat vuosikilometrit mille tahansa pyörälle!

Kiitos, kun kommentoit tuota säilytystä - meidän tapauksessamme pyörä voisi siis luultavimmin yöpyä rivarin takapihalla, tarvittaessa moottoripyörän suojapeitteen alla. Tämä ratkaisisi yhden suurimmista etukäteen ajattelemistani ongelmista - siis sen säilytyspulman.

Veikeä ajatus tuo laatikkopyörän ostaminen ennen autoa :)

Isäkuukaudet
Liittynyt9.11.2016

Ehdottomasti. Oikeastaan lumiaika ei hirvitä, muuta kuin kovimpien pakkasten osalta. Loska-aika sen sijaan vähän närästää jo etukäteen.

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Lasten kanssa päivät ovat pitkiä, mutta vuodet lyhyitä. Isäkuukaudet kertoo miksi.

Tämä on isäblogi perhe-elämästä kolmen lapsen kanssa. Täällä kuulostellaan riemunkiljahduksia ja ankeuden parahduksia rivarikämpässä. Kuultavaa riittää, sillä tenavat ovat syntyneet -11, -14 ja -16. Äänekkyyden vastapainoksi perheemme viihtyy keskittymistä vaativan tekemisen parissa sekä ulkona.

Kirjoittaja on univelkainen isä sekä aviomies, jonka luonnehdintaan riittää kolme hashtagia: perhe, liikunta ja kokeilintätäitse.

Isäkuukaudet löytyy myös Facebookista, Instagramissa, Blogit.fi:stä, Bloglovinista ja jossain määrin myös Twitteristä. Olet tervetullut seuraamaan ja ennen kaikkea keskustelemaan!

Blogiarkisto

2017

Instagram