Kirjoitukset avainsanalla auto

1)Nollaomavastuu on USA:ssa lakisääteinen

Olen tottunut siihen, että Euroopassa autoa vuokratessa omavastuun poistaminen vuokraamon vakuutuksesta pitää tehdä joko vuokraamon lisäpalvelun tai kolmannelta osapuolelta ostettavan lisävakuutuksen avulla. Ei ole pakko. Tosin, jos on yhtä kova murehtimaan kuin meikäläinen, niin käytännössä on pakko. Omavastuun poisto on siinäkin mielessä kiva, että kokemusteni mukaan vuokraamon häiskät syynäävät auton palautuksessa huomattavasti nopeammin, mikäli “super cover” on rastittuna vuokrasopimuksessa.

Loppukesän Pohjois-Amerikan road tripille (matkaturinoinnin osa 1 ja osa 2) autoa varatessani ihmettelin Jenkkilän vakuutustermistöä ja sitä, ettei omavastuun poistoa juurikaan löytynyt lisäpalveluhinnastoista. Loppujen lopuksi pääsin käsitykseen, että nollaomavastuu on tähtilipun maassa lakisääteinen juttu ja aina hinnoissa sisässä. Sen verran olin skeptinen, että kysyin asiaa vuokraamosta etukäteen ja vielä autoa noudettaessa tiskillä. Molemmissa vakuuteltiin, että Sir on hyvä vain ja ymmärtää, että omavastuu on nolla dollaria.

2)Turvaistuinten vuokrahinnoissa isoja eroja

Auton vuokrahinnan vertailun lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota turvaistuimien ja -kaukaloiden hintoihin. Osa vuokraamoista käyttää kiinteää hintaa per vuokraus, osalla taksa on taas vuorokausikohtainen. Tämä toki pätee myös vanhalla mantereella.

Näin kivaa rekisterikilpeä ei vuokraamon autosta sentään löytynyt.
Näin kivaa rekisterikilpeä ei vuokraamon autosta sentään löytynyt.

3)Kansainvälinen ajokortti mukaan

Dollarimaassa on syytä olla taskussa maailman valtakielilille tehty käännös eurooppalaisesta ajokortista. Autoliitolta löytyy lisätietoa. Vuokrasimme auton Chicagosta (Illinois). Näytin Budgetin tiskillä autoa noudettaessa suomalaista korttiani passin ja luottokortin seurassa. Rouva tiskin toisella puolella kysyi, onko minulla kansainvälinen ajokortti. Hänelle riitti kuitenkin jeessittely, eikä minun tarvinnut kaivaa korttia repusta esille.

4)Mieti miten maksat tietullit

Käteinen, jälkikäteen maksaminen vai kieltämättä helpoin eli etäluettava tuulilasiin sijoitettava “maksuverme”? Ainakin Budgetin autossa oli valmiina etäluettava tunniste. Lasku tietulleista veloitettiin luottokortilta pari viikkoa auton palautuksen jälkeen. Ajoimme laitteesta huolimatta useita kertoja käteiselle merkittyjen tietulliporttien kautta. Jokaisella pysähdyksellä virkailija kysyi erikseen, että haluammeko maksaa tosiaan käteisellä vai käyttää etäluettavaa tunnistetta.

Ja vielä tietulleihin liittyen: amerikkalaisten kanssa käymieni keskusteluiden perusteella tietullivirkailijoille ei tarvitse tipata!

5)Yhdysvalloista Kanadaan autoillessa ei tarvitse eTAa

Tämä ei varsinaisesti liity vuokraamiseen, vaan ylipäänsä autoiluun Pohjois-Amerikassa: Kanadaan vaaditaan etukäteen hyväksytty elektroninen matkustusilmoitus (electronic Travel Authorization), mikäli maahan saapuu lentäen. Minulle oli yllätys, että ilmoitusta ei vaadita, jos maahan hurauttaa autolla!

Olimme Amerikan kiertueella orkesterilla, johon kuului lisäkseni kuusivuotias poikamme ja minun vanhempani. Jenkeissä asuvat serkkuni huomauttivat minulle, että Kanadan ja Yhdysvaltojen välisellä rajallakin kannattaa olla mukana dokumentit, joista käy ilmi, että lapsen kotiin jäänyt vanhempi on hyväksynyt lapsen kanssa ulkomaille matkustamisen.

Sarnia Kanadan ja USAn rajalla.
Sarnia Kanadan ja USAn rajalla.

6. Google maps toimii uskomattoman hyvin

Autoilimme osan road tripistämme Pohjois-USA:n maaseudulla. Kesäaikaan sielläkin oli kuitenkin tietöitä. Oli suorastaan hämmentävää huomata, että Google maps oli ajantasalla tieremonttien takia muutamia tunteja aikaisemmin suljetuista tieosuuksista. Näin hyvin Maps ei Suomessa todellakaan toimi.

Isäkuukausien Facebook ja Instagram, tervetuloa seuraamaan!

 

Lisää Isäkuukausien matkailuaiheista luettavaa:

Gdansk-trilogia

Vauvan kanssa keväisessä Amsterdamissa - onko se niin lapsiystävällinen kuin sanotaan?

Vauvan kanssa matkustaminen - se se on ihanaa!

Mitä tapahtuu, kun lapset vievät kylpylöitä karttavat vanhempansa kylpylään?

Kommentit (0)

Kaupallinen yhteistyö Britax Römerin kanssa

Turva(vyö)istuimen valitseminen on kuin mikä tahansa lapsiin liittyvä: ensin mietitään teoriassa paras ratkaisu ja sitten käytäntö neuvoo miten loppujen lopuksi tehdään. Käytäntö voi neuvoa hienovaraisesti tai hyvinkin kovalla kouralla.

Turvaistuimen valinta menee teoriassa niin, että hommataan markkinoiden turvallisisin jakkara. Käytännössä ostetaan turvallisin, joka sopii omaan pirssiin, käyttötarpeisiin ja budjettiin. Lisäksi mielestäni kivijalkakauppa on näissä asioissa iso plussa: istuinta pääsee sovittamaan ja käyttöön saa opastuksen.

Kevättalvella 2015 käytäntö neuvoi meidät ostamaan Britaxin KIDFIX XP SICTin. Se löytyi naapurikaupungin kivijalkaliikkeestä, oli kohtuullisen hintainen ja pärjännyt hyvin turvatesteissä.

Hankinnasta lähtien jakkara on ollut päivittäisessä käytössä syystalvella 2011 syntyneellä lapsellamme.

Muu takapenkin kalusto on vaihdellut, mutta tuo jakkara on pysynyt autossa koko ajan. Penkki on osoittautunut helppokäyttöiseksi. Toinen merkittävä seikka on laatu. Istuin on edelleen tikissä, vaikka sitä on käytetty paljon.

Hymyni ulottuikin vaikkuun, kun pääsin kalustamaan ”milloin me ollaan perillä -osaston” kauttaaltaan Britaxin tuotteilla. Toisen reunan Isofixeihin napsahti tutunoloinen KIDFIX, mutta sen uusi versio: KIDFIX II XP SICT. Keskimmäisiin Isofix-koukkuihin puolestaan liukui kiinni Britaxin uusi DUALFIX, joka on käynyt läpi i-SIZE-standardoinnin.

DUALFIX i-SIZE – Erinomainen, muttei täydellinen

DUALFIX i-SIZEssä huomio kiinnittyy ensisilmäyksellä kankaisiin. Pääasiassa kangas on olemukseltaan hieman karkeaa. Sellaista, jonka kuvittelen kestävän pitkään.

Huomio ei kuitenkaan kiinnity kankaisiin karkeuden takia, vaan siksi, että kaikki kankaat eivät ole yhtä ja samanlaista. Pääntuki ja yläselkää vasten tuleva istuimen osa ovat selkäesti pehmeämpää materiaalia.

DUALFIXin mukana toimitetaan pienennyssarja vastasyntyneelle, sillä penkkiä voi käyttää vaikka jo laitokselta kotiuduttaessa. Taaperomme mielestä kiinnostavinta istuimessa on, yllätys - yllätys, laatikko!
DUALFIXin mukana toimitetaan pienennyssarja vastasyntyneelle, sillä penkkiä voi käyttää vaikka jo laitokselta kotiuduttaessa. Taaperomme mielestä kiinnostavinta istuimessa on, yllätys - yllätys, laatikko!

Viisipistevöiden yläosan pehmusteista löytyy kääntöpuolelta vielä kolmas materiaali – neopreeni. Se on valmistajan mukaan paitsi mielyttävä lapselle, myös hyvä pitämään pehmusteet paikoillaan.


...ja pisimmillään.
Istuimen pituus lyhimmillään...
 

DUALFIXin mahtavin ominaisuus on tietenkin se, että penkki kääntyy 360-astetta. Kääntyvyys on vanhemmalle kuin linkkuveitsi lapselle. Kun sen kerran saa käyttöönsä, ei siitä hevillä luovu. Selkä kiittää lasta istuimeen nostettaessa, varsinkin jos tenavalla sattuu olemaan ei autoon tänään -päivä.

Britaxin tuotekehitysosasto on sijoittanut kääntönapin penkin molemmille sivuille. Ratkaisu on toimiva ja mahdollistaa DUALFIXin kääntämisen myös kallistettuna. Penkki pyörii alustassaan kevyesti.

Kokeilimme istuimia myös Volkswagenin Caravelle -perhepakussa, jossa ei ole pakettiautomaiseen tapaan takaovea kuskin puolella. 360-kääntyvyys antaa tilaa niin, että lapsi pääsee luikahtamaan laitimmaiselle istuimelle. Istuin on muotoiltu pyöreäksi siten, että sen "kulmat" eivät koukkaa sen kauemmaksi mitä selkäosa yltää kasvot taakse päin -asennettuna..
Kokeilimme istuimia myös Volkswagenin Caravelle -perhepakussa, jossa ei ole pakettiautomaiseen tapaan takaovea kuskin puolella. 360-kääntyvyys antaa tilaa niin, että lapsi pääsee luikahtamaan laitimmaiselle istuimelle. Istuin on muotoiltu pyöreäksi siten, että sen "kulmat" eivät koukkaa sen kauemmaksi mitä selkäosa yltää kasvot taakse päin -asennettuna..

DUALFIX kääntyy alustassaan sen verran kevyesti, että lapsi sylissä käännön vapautus onnistuu yhdellä kädellä.
DUALFIX kääntyy alustassaan sen verran kevyesti, että lapsi sylissä käännön vapautus onnistuu yhdellä kädellä.

Kehujen jälkeen on mainittava myös pari käytössä ärsyttävää seikkaa. Tukijalan pituussäätö on vaikea ja penkki raskas. Nämä aiheuttavat verenpaineen nousua onneksi vain asennusvaiheessa.

Sen sijaan mmHg-lukemat nousevat päivittäin turvavöiden takia. Vyöt liukuvat hyvin, mutta auki oleville vöille ei ole istuimen reunoilla pidikkeitä. Käytännössä vyöt pitää siis tonkia esiin istuvan lapsen alta. Kiristysvyön päästä puuttuu myös lenkki, joka helpottaisi kiristämistä.

DUALFIXiä voi käyttää sekä selkä että nenä menosuuntaan. Tarra muistuttaa, että i-SIZE-luokitus vaatii matkustamaan viidentoista kuukauden ikään selkä menosuuntaan. Sitä vanhemmillekin lapsille se on erittäin suositeltavaa.
DUALFIXiä voi käyttää sekä selkä että nenä menosuuntaan. Tarra muistuttaa, että i-SIZE-luokitus vaatii matkustamaan viidentoista kuukauden ikään selkä menosuuntaan. Sitä vanhemmillekin lapsille se on erittäin suositeltavaa.
Hei, yksi juttu vielä! DUALFIXin selkänojaa vastaan tulevaa osaa voi kallistaa kahdeksan astetta. Se ei kuulosta paljolta, mutta sen ansiosta tuen saa todella tiiviisti auton istuimen selkänojaa vasten ja samalla lapsi saa käyttöönsä kaiken mahdollisen jalkatilan. Tuen muotoilu ei ole kuitenkaan paras mahdollinen, sillä muksun kengät "takertuvat" melko helposti tuen sisään, koska reunat ovat varsin kulmikkaat.
Hei, yksi juttu vielä! DUALFIXin selkänojaa vastaan tulevaa osaa voi kallistaa kahdeksan astetta. Se ei kuulosta paljolta, mutta sen ansiosta tuen saa todella tiiviisti auton istuimen selkänojaa vasten ja samalla lapsi saa käyttöönsä kaiken mahdollisen jalkatilan. Tuen muotoilu ei ole kuitenkaan paras mahdollinen, sillä muksun kengät "takertuvat" melko helposti tuen sisään, koska reunat ovat varsin kulmikkaat.

KIDFIX II XP SICT – uusi versio yhdellä uudella osalla

Jos tunnet KIDFIX XP SICT -turvavyöistuimen, kakkosversion näkeminen on kuin vanhan kaverin tapaaminen vuosien jälkeen: jokin on hieman muuttunut, mutta heti ollaan sinut.

Käytännössä ainoa ero on kakkoseen lisätty lapsen jalkojen välistä tuleva lantiovyön oikealla paikallaan pitävä osa. Britax käyttää nimeä SecureGuard ja mainostaa, että heidän omien testiensä perusteella pidike vähentää etutörmäyksessä vatsaan kohdistuvia voimia jopa 35 prosenttia.

Maalaisjärjellä ajateltuna SecureGuard saattaa myös estää tilanteen, jossa lapsi pääsee luiskahtamaan pois löystyneen lantiovyön alta.

SecureGuard lukitsee lantiovyön paikoilleen! Kuvassa näkyy myös penkin nimeen saakka päässyt turvavyön XP PAD -lisäosa, joka suojaa lasta etutörmäyksessä Britaxin mukaan monella tapaa.
SecureGuard lukitsee lantiovyön paikoilleen! Kuvassa näkyy myös penkin nimeen saakka päässyt turvavyön XP PAD -lisäosa, joka suojaa lasta etutörmäyksessä Britaxin mukaan monella tapaa.

Käytössä SecureGuard tuo turvavyön kiinnittämiseen yhden työvaiheen lisää. Vyöttämiseen menee aikaa muutama sekunti kauemmin, mutta käyttö on helppoa.

Matkoilla lantiovyönpidike on pysynyt paikoillaan yhtä poikkeusta lukuun ottamatta. Sillä kerralla lapset odottivat autossa ätinsä kanssa, kun piipahdin kaupassa. Nelivuotias luultavasti pyöri odottelusta turhautuneena niin paljon, että lantiovyö irtosi pidikkeestä. Onneksi tytsy itse osasi sanoa: “Tää lärpäke on irti”.

Monista nykyistuimista löytyy jonkinlainen sivulle jatkettava osa, jonka idea on käsittääkseni vähentää istuimen heilahtamista ja ottaa vastaan törmäysenergiaa. KIDFIXissä sivutörmäyssuoja kierretään auki niin paljon, että se lähes ottaa auton sivuoveen. Säätö on tarkka ja helppo.
Monista nykyistuimista löytyy jonkinlainen sivulle jatkettava osa, jonka idea on käsittääkseni vähentää istuimen heilahtamista ja ottaa vastaan törmäysenergiaa. KIDFIXissä sivutörmäyssuoja kierretään auki niin paljon, että se lähes ottaa auton sivuoveen. Säätö on tarkka ja helppo.

KIDFIXin turvavyön ohjain, vai pitäisikö sanoa läpivienti, toimii kuin karbiinihaka: vyö sujahtaa helposti ohjaimeen, mutta vyön irrottamiseksi pitää aukaista salpa.
KIDFIXin turvavyön ohjain, vai pitäisikö sanoa läpivienti, toimii kuin karbiinihaka: vyö sujahtaa helposti ohjaimeen, mutta vyön irrottamiseksi pitää aukaista salpa.

Istuin on kevyt ja sen asentaminen on erittäin johdonmukaista. Jakkaran siirtäminen autosta toiseen onkin suorastaan juhlavan helppoa. Sen sijaan KIDFIXin suuri leveys lapsen hartialinjan korkeudella haastaa auton takapenkin leveyden, mikäli viereisellä paikalla on matkustaja.

Itse lasken KIDFIXin isoksi plussaksi myös mahdollisuuden Isofixin käyttämiseen. Turvavyöistuin kun pitää muistaa laittaa vöihin kiinni myös tyhjänä, jos sitä ei kiinnitetä Isofixillä. Se on turhauttava vaihe.

Huomaa tässä kuvassa KIDFIX on säädetty väärin. Hartioiden ja pääntuen väliin pitäisi jäädä vain muutama senttimetri tyhjää. Otin kuvan demotakseni KIDFIXin maksimipituutta. Juniorihämähäkkimiehemme on nyt 128 cm ja kasvun varaa on todella paljon. Näyttäisi, että ainakin selän pituuden puolesta junnu voi käyttää istuinta pidempäänkin kuin lain vaatimaan 135 senttimetriin.
Huomaa tässä kuvassa KIDFIX on säädetty väärin. Hartioiden ja pääntuen väliin pitäisi jäädä vain muutama senttimetri tyhjää. Otin kuvan demotakseni KIDFIXin maksimipituutta. Juniorihämähäkkimiehemme on nyt 128 cm ja kasvun varaa on todella paljon. Näyttäisi, että ainakin selän pituuden puolesta junnu voi käyttää istuinta pidempäänkin kuin lain vaatimaan 135 senttimetriin.

Miksi DUALFIX on autossamme keskimmäisellä paikalla?

Perimmäinen syy on yksinkertainen: se on ainoa tontti autossamme, johon kulkupelin valmistaja antaa rakennusluvan DUALFIXille.

360-kääntyvyyden ja auton korkean sisätilan ansiosta penkkiä on helppo käyttää keskipaikallekin. Paikkavalinnan etu on se, että reunoilla matkustavat isommat lapset voivat kumpikin huomioida DUALFIXissä kohdetta lähestyvää nuorimmaistamme.

Tila-autoissa takapenkki on perinteisesti jaettu kolmeen osaan, jotka liikkuvat erikseen eteen ja taakse. Kun DUALFIX on keskipenkillä, sen voi vetää melko eteen ja laitimmaiset penkit jättää taakse. Tällöin saa tilaa penkin pyörähtämiseen ja eittämättä leveille KIDFIXeille.

Ps. Jos mietit, mikä automme on, niin se on Ford S-Max, josta kokemuksia tässä postauksessa.

Kommentit (20)

Koivulan emäntä -blogi
Liittynyt26.3.2018

Meillä on vuosikkaalla autossa recaron ja cybexin 360 kääntyvät istuimet, kummankin autossa omat. Kummatkin olivat ensin isoveikan käytössä ja ovat aiva täydelliset. Kumpaakaan emme ole käyttäneet kasvot menosuuntaan, koska 3,5 mahtui hyvin istumaan siinä selkä menosuuntaan. Nyt isommalla on cybexin turvavyöistuin, johon olemme olleet erittäin tyytyväisiä, ainoastaan on aikamoinen rohjo jatkuvasti siirrellä (tai sitten olemme vain laiskoja), niin nyt pohdimme toisen istuimen ostoa. Meidän ongelma vain on, että minun auto on niin kapea, että jos kaksi isoa ja leveätä istuinta on autossa, niin ei keskipaikalle mahdu. Keskipaikalla ei myöskään ole isofix kiinnitystä, niin istuinta siihen ei saa. Täytyykin tutustua oisko tuo birtax kapempi kuin cybex.

Isäkuukaudet
Liittynyt9.11.2016

Meillä myös tarkoitus käyttää vain selkä menosuuntaan. Nykyinen suosituskin kun sanoo, että ainakin kolmivuotiaaksi pitäisi matkustaa takakonttiin katsoen. Ja mielellään pidempäänkin. Tsemppiä etsintään, se on melkoinen projekti, mutta toki äärimmäisen tärkeä suo kahlattavaksi.

Mira/Blinger Shimmer -blogi

Me ollaan mietitty, että pitäisi ostaa varmaan toinen turvaistuin ettei tarvitsisi kahden auton välillä tuota nykyistä olla vaihtelemassa.. Mies saa kyllä sen kohdalla selvitellä mikä olisi paras vaihtoehto meille :D

Isä

Dualfix vaikuttaa harkinnanarvoiselta vaihtoehdolta vastasyntyneellekin, jos/kun ei ole tarvetta kantaa kaukalossa vauvaa.

Isäkuukaudet
Liittynyt9.11.2016

Meillä ensimmäistä kannettin paljon kaukalossa, mutta toinen ja kolmas olisivat pärjänneet ihan hyvin tällaisella penkillä. Mutta toisaalta kaukalo oli jo olemassa.

Isivuosi

Tuo turvaistuimen ostaminen oli kyllä ihan oma projektinsa, etenkin tällaiselle faijalle, jota autot ylipäätään ei kiinnosta.

Tuollainen kääntämisen mahdollistava istuin on kyllä varmasti käytännöllinen. Etenkin ahtailla parkkipaikoilla.

Isäkuukaudet
Liittynyt9.11.2016

Kiitos kommentista! Kuulumme samaan faijakategoriaan näemmä :) Tai no, kyllä minua autot ja autoilu kiinnostaa, mutta maailmassa on turhan monta vielä kiinnostavampaa asiaa, jotta autoihin jaksaisi syventyä muuta kuin pakon edessä :)

Parkkipaikalla kyllä todellakin kiittää penkin kääntyvyyttä, kun auton ovea ei ole pakko avata sepposen selälleen.

Vierailija

Istuinten hankinta on ohan per*eestä! Ainakaan ei kannata ääneen sanoa mitkä ostit, koska joku kyllä kaivaa jonkun testituloksen jostain joka takaa tuotteen olevan ihan susi. 😅
Me ollaan Cybex -jengiä, Britax on ihan vieras käsite mulle mut hyvältä näyttää 🙏🏼

Isäkuukaudet
Liittynyt9.11.2016

Eihän se valintaprosessi ihan niitä suoraviivaisimpia ole ja kieltämättä mainitsemasi skenaario saattaa hyvinkin toteutua! Laatumerkkejä ovat sekä Britax että Cybex.  Kiitos kommentistasi ja mukavaa alkukesän jatkoa!

Kiitos esittelystä

Dualfixiä on harkittu meilläkin esikoiselle hankittavaksi. Tekstisi perusteella se todella vaikuttaisi olevan meillekin sopiva vaihtoehto. :)

Isäkuukaudet
Liittynyt9.11.2016

On siinä nuo mainitsemani asiat, jotka ärsyttävät, mutta ei täydellistä penkkiä mahda olla olemassakaan. Dualfixiä uskaltaa kyllä suositella, mutta jos suinkin mahdollista, niin kyllähän sitä kannattaa käyttää vain selkä menosuuntaan.

Vierailija

Meilläkin nyt kuopuksella (n.5kk) ollut tuo Dualfix kuukauden päivät käytössä, ja sen myötä heitimme hyvästit edes osalle autoraivareita - kaveriparka ei viihtynyt kaukalossaan tippaakaan (Britax sekin). Tilaahan tuo takapenkiltä vie 1,5 matkustajan paikan, kun ei ole tila-autoa, mutta kahden lapsen kanssa se on ihan ok.

Isäkuukaudet
Liittynyt9.11.2016

Mahtavaa lukea, että autoraivarit ovat vähentyneet. Autoilu on aivan hillittömän raskasta, jos vauva tai taapero ei viihdy yhtään. Ja raskasta kaikille, ei vain lapselle itselleen.

Vierailija

Miten Dualfix irtoaa telakastaan? Asennuskaljaakaan ei ole ja ohjeissa se on hypätty yli..

Isäkuukaudet
Liittynyt9.11.2016

Käsittääkseni ei mitenkään. Mielestäni sitä ei ole tarkoitettu irrotettavaksi, vaan penkki on jalustan kanssa yksi kokonaisuus.

InnaK

Moi,
Onko Dualfix edelleen kehujen arvoinen?

Meillä sama istuin, ja isoksi ongelmaksi on muodostunut päätuki, tai lähinnä sen puute. Muissa istuimissa päätuki on paljon "kuppimaisempi", tässä se on hyvin loiva, ja meidän lapsella kallistuu pää aina kun hän nukahtaa, vaikka istuin olisi mahdollisimman takakenossa (siis mahdollisimman pitkällään). Pää kallistuu siis eteen ja sivulle, niin että pää roikkuu ja näyttää todella inhottavalta nukkuma-asennolta. Siksi siis kysyisinkin, onko teillä ollut samanlaista ongelmaa?

Muuten ollaan tykätty istuimesta valtavan paljon.

Isäkuukaudet
Liittynyt9.11.2016

Kyllä edelleen kiitettävän arvosanan annan Dualfixille. Kääntö toimii aivan loistavasti ja tykkäämme isosti siitä, että penkki kääntyy myös kallistettuna.

Täytyy sanoa, että nukkuma-asennon tarkkailu on meillä pääasiassa vierellä istuvien kuusveen ja neljäveen kontolla, koska pienin matkustaa selkä menosuuntaan. Penkki voisi kallistua enemmänkin, mutta yleensä takaraivo pysyy tuessa lapsen nukahtaessa. Tuohon asentoonhan vaikuttaa aika paljon myös auton penkin kulma...

innaK

Kiitos vastauksestasi! Minä epäilen myös että auton penkin kulma sekä isofix-kiinnikkeiden kohta vaikuttaa niin paljon että jää vähän pystympään, ja siksi pää keikkaa irti tuesta.

Isäkuukaudet
Liittynyt9.11.2016

Penkkien kulmissa on käsittääkseni yllättävänkin isoja eroja! Tuota isofixiä en ole osannut ajatella, mutta onhan silläkin vaikutusta, totta kai.

Kaupallinen yhteistyö OP Kausiauto/Pivo Wallet Oy

Perheemme karttaa toisen auton ostamista, vaikka ajoittain tarvitsisimme sellaisen. Syitä välttelylle on kolme.

Ensinnäkin käyttötarve on vain kurjimpien talvikelien aikaan. Oikeastaan voikin sanoa, että tarvitsisimme vuodessa 1,2 autoa. Toisaalta tiedämme myös auton ylläpidon kulut tuskallisen hyvin. Myöskään autoon liittyvät metatyöt eivät kiinnosta.

Näitä taustoja vasten OP Kausiauto kuulostaa täydelliseltä ratkaisulta: uusi auto käyttöön kiinteällä hinnalla juuri niin pitkäksi aikaa kuin on tarvetta. Totuuden nimissä pitää toki lisätä, että minimiaika on kuukausi, menovedet eivät kuulu hintaan ja kiinteä hinta on voimassa 2000 kuukausittaiseen kilometriin saakka.

Pääsimme kokeilemaan Kausiautoa kuukauden verran.

Palvelu on hiottu viimeisen päälle toimivaksi: valitaan auto, täytetään lyhyt lomake, vannotaan että ajokortti on ollut voimassa vuoden ja maksetaan. Sen jälkeen paikallisesta autovuokraamosta soitetaan ja kysytään, että mihin aikaan auto voitaisiin seuraavana päivänä toimittaa. Kaikkeen tähän meni kymmenisen minuuttia.

Seuraavana päivänä auto tosiaan tuotiin kotiin saakka. Luovutuksessa meni alle kymmenen minuuttia. Tässä vaiheessa eteen tuli ainoa kohta, jota voin kritisoida: auton meille tuonut vuokraamon heppu ei tiennyt, kuuluvatko auton pesut sopimukseen ja saako autolla ajaa muut kuin vuokraaja. Tavallisesti vuokra-autolla ei saa.

Vastaukset löytyivät kuitenkin nopeasti Kausiauton chatista. Pesut eivät sisälly hintaan. Kuka vain saa ajaa, mutta vastuu on vuokraajalla.

Chatin jälkeen kurvailimme ajokilla kuukauden, joka oli talven kylmin. Minä ajoin kausiautolla töihin ja vaimo pystyi hoitamaan lapsilogistiikkaa arkisin omalla autollamme. Kuukauden tunnelmat voi kuvitella, kun miettii miltä tuntuu hakea eskarilainen kotiin 1- ja 3-vuotiaan kanssa 25 asteen pakkasessa autolla tai vaihtoehtoisesti pyöräkärryllä.

Auton palautus toimi yhtä sujuvasti kuin varaaminenkin. Lähetin palautusilmoituksen Kausiauton asiakaspalveluun, vastasin kymmenen minuutin päästä vuokraamon hepun puheluun ja sovimme noutoajan seuraavalle päivälle työpäivän jälkeen. Seuraavana päivänä auto lähti, haikeus jäi.

Kausiauton ainoa aataminomenan liikettä aiheuttava seikka löytyy hintalapusta. Halvimmillaan uuden auton penkille voi kivuta kuukaudeksi 569 eurolla. Se on ainakin lapsiperheessä melkoinen nippu euroja.

Täytyy kuitenkin sanoa, että en pidä hintaa suhteettoman kovana niin kauan kuin auton tarve on kuukausi tai kaksi vuodessa (eli se 0,2 autoa nykyisen lisäksi). Kahdessa kuukaudessa auto maksaisi noin 1200 euroa. Sillä ei ylläpidä omaa autoa läheskään ympäri vuoden. Kausiautosta ei myöskään olen minkäänlaista huolta vuokra-ajan ulkopuolella, eikä se kasvata kotitöiden määrää.

Ensi talvena on minun vuoroni kyydittää lasta kouluun kahden pikkusisaruksen tarjotessa rattoisaa matkaseuraa. Jos pakkanen äityy pitkäksi aikaa holotnaksi, on Kausiauton viettelykseen melko helppo suostua.

Kommentit (2)

RvaJ

Ensin mietin, että jopas on hyvä juttu, että tälläisiä löytyy ja olinkin tähän niin kirjoittamassa. Sen jälkeen tuli ahaa elämys ja aloin miettimään, että saahan noita tuollaisia purkkiautoja halvemmallakin. Jos tarkoitus on ajaa vain muutamia kuukausia, etsii käsiinsä juuri katsastetun purkin. Maksaa siitä sen tonnin ja ajaa sillä muutaman kuukauden ja myy pois jolloin saa hieman rahaa takaisinkin ;) Tosin, tuohon reiluun viiteensataan varmasti sisältyy jonkunlainen vakuutuskin, uskoisin? Korvaako se vain vuokraajalle sattuneet vahingot vai koko autossa matkustavan köörin? 

Isäkuukaudet
Liittynyt9.11.2016

Tuohon reiluun viiteensataan sisältyy kaikki muu paitsi polttoaine ja pissapojanneste. Myös kaskovakuutus. Ennakoitavat ja kiinteät kulut siis. 2000 km/kk saakka.

Olen ajanut, aika paljonkin, tuollaisella tonnin-kolmen autolla. Se on halpaa autoilua niin kauan kuin kaikki pelaa. Sitten kun jokin lasahtaa, niin voi olla hyvinkin kallista. Varsinkin, jos omien aikataulujen muuttumiselle joutuu laskemaan arvon.  Perheellisenä ajattelen myös niin, että muutaman tonnin auto on turvattomampi kuin uusi ajopeli.

Asioissa on aina vähintään kaksi puolta, eikä yhtä oikeaa vastausta varmasti tähänkään pohdintaan ole olemassakaan.

Kiitos kommentista ja mukavaa kevään jatkoa, RvaJ!

Kaupallinen yhteistyö Cybexin kanssa

Ihminen on mielipiteissään usein kuin munasolu. Kun yksi pääsee sisälle, muut jäävät kovastakin yrityksestä huolimatta ulkopuolelle.

Kerroin aikaisemmin, kuinka meille valittiin taaperon turvaistuinta varsin insinöörimäisesti. Emme antaneet painoarvoa penkin 360 asteen kääntyvyydelle. Olemmehan pärjänneet kahden lapsen kohdalla ihan hyvin ilmankin. Sen sijaan halusimme ehdottomasti, että lapsi voi matkustaa ensin selkä menosuuntaan ja tarvittaessa myöhemmin toisinpäin.

Keskustelin penkkivaihtoehdoista varsin paljon Facebookissa. Todella moni kertoi, että 360-kääntyvyys on ominaisuus, josta ei luopuisi mistään hinnasta. Päädyimme lopulta ohi valintavuokaaviomme Cybexin uutuuteen – Sirona Q:hun.

Taapero ilmeisesti ajatteli, että uuden penkin myötä pitää aloittaa myös isompien kenkien käyttö.
Taapero ilmeisesti ajatteli, että uuden penkin myötä pitää aloittaa myös isompien kenkien käyttö.

Ja voi veljet, että kiitän nyt sitä, että kerrankin meillä osattiin luopua mielipiteisiin liittyvästä munasolumaisuudesta!

Sirona on nyt pyörinyt piruettiaan Fordin takapenkillä reilut pari viikkoa. Emme luopuisi kääntyvyydestä juuri mistään hinnasta. Sen verran helppoa taapero on penkkiin nostaa, kun penkki avaa sylinsä suoraan oviaukkoa kohti. Helppous korostuu varsinkin silloin, kun taaperolla ei mielestään ole helppoa ja kivaa.

Sirona ja matkustajansa Foordsonin takapenkillä.
Sirona ja matkustajansa Foordsonin takapenkillä.

Aivan aluksi elämä istuimen kanssa ei kuitenkaan ollut helppoa ja kivaa. Asennuksen jälkeen en saanut penkkiä pyörähtämään ovelle päin millään. Epäilin jopa, että meille olisi päätynyt viallinen versio. Lopulta luin käyttöohjeesta, että penkki pitää nostaa täysin pystyyn, jotta se kääntyy. Ja kääntyihän se! Samalla kahvalla säädetään penkin kallistusta. Selkä menosuuntaan matkustettaessa pykäliä on seitsemän. Nenä menosuuntaan viisi.

Varoitustarran merkitystä piti hetki tuumata. Tarra on asennettu niin, että lapsen päälaen yltäessä viivan yli, penkin voi pituuden puolesta kääntää nenä menosuuntaan.
Varoitustarran merkitystä piti hetki tuumata. Tarra on asennettu niin, että lapsen päälaen yltäessä viivan yli, penkin voi pituuden puolesta kääntää nenä menosuuntaan.

Kuten sanottua, 360 asteen kääntyvyys on vakuuttanut meidät. Samoin penkin yleinen laatuvaikutelma: turvavyöt liukuvat hyvin, vyöpehmusteissa on silikoniset liukuesteet ja penkki on todella jämyn oloinen.

Itse kaipaan turvavyön päähän silmukkaa, josta sormet voisi pujottaa vöitä kiristäessä. Vaimo puolestaan moitiskelee turvavöiden solkien toisiinsa "kiinnittymisen" heikkoutta. Hänen kädessään soljet tuppaavat irtoamaan toisistaan ennen kuin soljet saa painettua lukkoon. Tottumiskysymyksiä kumpikin.

Sirona Q:ssa on magneettiset turvavyön pitimet. Niissä on hyvää ja huonoa: vyö on helppo kiinnittää pitimeen, mutta toisaalta se myös irtoaa pitimestään helposti vahingossa.
Sirona Q:ssa on magneettiset turvavyön pitimet. Niissä on hyvää ja huonoa: vyö on helppo kiinnittää pitimeen, mutta toisaalta se myös irtoaa pitimestään helposti vahingossa.

Turvavyöt liukuvat hyvin, mutta niiden päässä ei ole lenkkiä, josta voisi vetää vöitä kiristäessä.
Turvavyöt liukuvat hyvin, mutta niiden päässä ei ole lenkkiä, josta voisi vetää vöitä kiristäessä.

Autosta penkki tarvitsee melko paljon tilaa. Kokeilin jakkaraa Audi A3:n takapenkille kuskin paikan taakse. Mahduin vajaan 180 senttimetrin ruodollani etupenkille nippa nappa siedettävästi.

Audi A3:nkin mahduimme, mutta kuskin paikalla ei ollut mitenkään väljää.
Audi A3:nkin mahduimme, mutta kuskin paikalla ei ollut mitenkään väljää.

Ford S-Maxissa tilaa on pituussuunnassa hyvinkin tarpeeksi, mutta se ei ole yllätys. Sen sijaan yllätys oli, että leveässäkin autossa penkin pyörähdys saa jakkaran selkäosan kulkemaan keskipenkillä istuvaa hipoen.

Jos turvaistuimet olisivat yleisurheilijoita, niin painonsa puolesta Sirona Q olisi kuulantyöntäjä. Vaaka pysähtyy noin 15 kilogramman lukemiin. Se ei kuitenkaan meidän käytössämme ole ongelma, koska jakkaraa siirretään autosta toiseen vain harvoilla mummulointikerroilla.

Isompien tenavien mielestä parasta Sironassa(kin) on ehdottomasti sen laatikko.
Isompien tenavien mielestä parasta Sironassa(kin) on ehdottomasti sen laatikko.

Kokemusten jälkeen vielä nopea vilkaisu Sironan sukupuuhun: Jamesbondmaisesti nimetyn Q:n edeltäjä on Cybex Sirona. Molemmissa tenava voi siis matkustaa taakse- tai eteenpäin katsoen. Ja molemmissa kasvot menosuuntaan käytettäessä muksua suojaa palkki.

Suurin ero on se, että Q on I-Size-standardin mukainen eli käyttäjän sallittu koko kerrotaan pituutena painon sijaan. Uutuudessa on myös jonkin verran aikaisempaa Sironaa pidempi selkäosa, minkä ansiosta lapsi voi matkustaa siinä 105 senttimetrin pituuteen saakka.

Edeltävää Sirona-mallia pidempään palvelevan Q:n niskatuki alimmillaan ja ylimmillään.
Edeltävää Sirona-mallia pidempään palvelevan Q:n niskatuki alimmillaan ja ylimmillään.

Sirona Q on itse asiassa yksi markkinoiden ensimmäisistä I-Size-standardin mukaisista palkki-istuimista. Q:ssa palkin kiinnittämiseen ei kuitenkaan käytetä auton turvavyötä, vaan palkissa itsessään on kiinnitysvyö.

Sirona Q:n palkki kiinnitetään auton turvavöiden sijaan palkin omalla vyöllä.
Sirona Q:n palkki kiinnitetään auton turvavöiden sijaan palkin omalla vyöllä.

Mielenkiintoista on nähdä, kauanko tahtova taaperomme suostuu matkustamaan selkä kohteeseen päin!

Penkissä on sivutörmäyksessä lisäturvaa antava teleskooppinen sivutörmäyssuoja, joka pitää vetää esiin penkistä asennuksen jälkeen. Suoja mahtuu olemaan auki, kun penkin kääntää ovea kohti.
Penkissä on sivutörmäyksessä lisäturvaa antava teleskooppinen sivutörmäyssuoja, joka pitää vetää esiin penkistä asennuksen jälkeen. Suoja mahtuu olemaan auki, kun penkin kääntää ovea kohti.

Kommentit (2)

Vierailija

"Mielenkiintoista on nähdä, kauanko tahtova taaperomme suostuu matkustamaan selkä kohteeseen päin!"
Kysytäänkö asiassa taaperon mielipidettä?!

Isäkuukaudet
Liittynyt9.11.2016

Ymmärrän ajatuksesi. Kaikissa asioissa ei voi kuunnella taaperon mielipidettä. Sellainen on esimerkiksi se, että voiko alle 76-senttinen matkustaa halutessaan kasvot menosuuntaan. Ei voi, eikä taaperon mielipiteellä näin ollen ole asiassa painoarvoa. Sen sijaan jos vaikkapa 95-senttisen taaperon matkustaminen selkä menosuuntaan menee pelkäksi itkuksi ja kasvot menosuuntaan kääntäminen ratkaisee tilanteen, niin taaperon mielipiteellä on pitkällä automatkalla todellakin väliä. Tämä penkki nimenomaan mahdollistaa molemmin päin matkustamisen, kun 15 kk ja 76 cm on saavutettu.

Seuraa 

Lasten kanssa päivät ovat pitkiä, mutta vuodet lyhyitä. Isäkuukaudet kertoo koti-isän näkökulmasta miksi.

Tämä on isäblogi perhe-elämästä kolmen lapsen kanssa. Täällä kuulostellaan riemunkiljahduksia ja ankeuden parahduksia rivarikämpässä. Kuultavaa riittää, sillä tenavat ovat syntyneet -11, -14 ja -16. Äänekkyyden vastapainoksi perheemme viihtyy keskittymistä vaativan tekemisen parissa sekä ulkona.

Kirjoittaja on univelkainen isä sekä aviomies, jonka luonnehdintaan riittää kolme hashtagia: perhe, liikunta ja kokeilintätäitse.

Isäkuukaudet löytyy myös Facebookista, Instagramissa ja Blogit.fi:stä. Olet tervetullut seuraamaan ja ennen kaikkea keskustelemaan!

Blogiarkisto

2018
2017

Instagram