Kaupallinen yhteistyö

Kaupallinen yhteistyö Tavarapyöräasiantuntijan kanssa

Laatikkopyörä on ainakin täällä Suomi-neidon kapeimmilla kohdilla vielä sen verran harvinainen perheensiirrin, että muutamat kysymykset toistuvat usein. TOP3 kuuluu näin: 1)Miltä tuolla ajaminen tuntuu?, 2)Missä te säilytätte tuota (kysymys johtunee asumisratkaisustamme), 3)Paljonko tuollaisella ajaminen maksaa?

Tässäpä rehellinen vastaus kolmanteen kysymykseen.

Sähköistetyn Babboe Curve-E -pyörän kuitissa lukee summa 3195 euroa. Lisäksi on syntynyt seuraavat hankintakulut:
* Matkustajat suojaava sadekatos 197 euroa.
* Pelkän laatikon suojaava sadesuoja 50 euroa.
* Prätkälle tarkoitettu suojapeite  25 euroa
* Talvirenkaat 117 euroa.

Ylläpitokuluja on syntynyt kolmen merkinnän edestä:
* Ensihuolto 129 euroa.
* Uusi sisärengas 5 euroa.
* Akun lataamiseen sähköä parilla-kolmella eurolla.

Summa summarum - seitsemässä kuukaudessa on tililtämme on ohjautunut jonkun toisen tilille 3771 euroa. Onhan se aika paljon, kun ottaa huomioon, että tuolla hinnalla on saatu kulkupeli noin tuhannelle kilometrille.

Eurokasa ei kuitenkaan tunnu isolta, kun miettii, mitä vaihtoehtoja meillä oli syystalvella. Me tarvitsimme kakkosauton. Tarvitsemme edelleen. Vaihtoehto yksi: uusi auto. Huoleton ratkaisu, mutta rahan tarve ainakin 15 kiloeuroa. Vaihtoehto kaksi: käytetty auto. Ei todellakaan huoleton ratkaisu ja rahan tarve ainakin sama kuin perhepyörässä.

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Isäkuukaudet-blogi (@isakuukaudet) on

Itse asiassa en halua edes ajatella, millaisen pommin tuolla hinnalla olisi saanut kakkosautoksi.

En silti malta olla leikkimättä vähän ajatuksilla. Ihan vain itseäni 3771 euron kuluttamisesta rauhoitellakseni.

Jos olettaa, että pitäisimme pyörää kaksi vuotta. Sinä aikana siihen kertyisi nykyisellä tahdilla noin neljä tuhatta kilometriä. Uusia kustannuksia syntyisi arviolta 150 toisesta huollosta ja kymppi lataussähköstä. Tällöin ylläpito olisi maksanut 279 (kaksi huoltoa) + 13 (lataussähkö): 292 euroa.

Karkeat auton kulut kahdelle vuodelle ja samalle kilometrimäärälle ovat ajatusleikissäni:
* Vuosihuollot: 400
* Uusi liikennevakuutus: 300
* Katsastus: 50
* Polttoaine (4000 km, 7 l/100 km, 1,5 €/l): 420
* Verot: 350
* Autokatospaikka: 200

Eli yhteensä 1720 euroa!

292 euroa versus 1720 euroa. Huh, helpottava laskutoimitus! Varsinkin, kun tietää että laskelmasta puuttuu kuluvien osien uusiminen. Paljupyörässä ne kulut ovat olemattomia autoon verrattuna.

Vielä enemmän helpottaa, kun miettii, että autoilun ja pyöräilyn kuluista iso osa syntyy ajoneuvon arvon alenemisesta. Siinä mielessä pyörän omistaminen on halpaa, vertaapa sitten uuteen tai käytettyyn autoon. Sekin huojentaa, että tiedän käytettyjen perhepyörien kysynnän olevan kovaa. Samaa en todellakaan uskalla sanoa käytetyistä autoista.

Toistan näköjään itseäni: perhepyörä on tietyin reunaehdoin oivallinen kakkosauto. Varsin kustannustehokas sellainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

Lasten kanssa päivät ovat pitkiä, mutta vuodet lyhyitä. Isäkuukaudet kertoo koti-isän näkökulmasta miksi.

Tämä on isäblogi perhe-elämästä kolmen lapsen kanssa. Täällä kuulostellaan riemunkiljahduksia ja ankeuden parahduksia rivarikämpässä. Kuultavaa riittää, sillä tenavat ovat syntyneet -11, -14 ja -16. Äänekkyyden vastapainoksi perheemme viihtyy keskittymistä vaativan tekemisen parissa sekä ulkona.

Kirjoittaja on univelkainen isä sekä aviomies, jonka luonnehdintaan riittää kolme hashtagia: perhe, liikunta ja kokeilintätäitse.

Isäkuukaudet löytyy myös Facebookista, Instagramissa ja Blogit.fi:stä. Olet tervetullut seuraamaan ja ennen kaikkea keskustelemaan!

Hae blogista

Blogiarkisto

2018
2017