Jokainen meistä on joskus ajatellut, että teen myöhemmin, en jaksa nousta, tekisin, mutta kun on pakko siivota, levätä, katsoa sarjaa tai mitä muuta tahansa, kunhan asia, joka PITÄISI tehdä, jää tekemättä.

Viivyttely on tavanomaista esimerkiksi opiskellessa tai liikkumaan lähtiessä. Pitäisi lukea tenttiin, mutta keksii kaikkea mahdollista, ettei tarvitsisi. Minulla oli koeviikkojen aikana yllättävän siisti koti (muuten olen suhteellisen sotkuinen). Liikkumaan lähtiessä keksin miljoona syytä, miksen jaksa, viitsi tai halua lähteä.

Mitä on viivyttely on ja miten minä mestariviivyttelijänä olen saanut kuitenkin asioita tehtyä?

Viivyttely on vapaaehtoista ja haitallista toimintaa, jossa tärkeitä asioita lykätään loputtomiin

Tärkeintä on ymmärtää, että kukaan ei pakota meitä lykkäämään asioiden tekemistä. Viivyttely lähtee meistä itsestämme, eikä siihen liity mitään ulkoista pakkoa. Siksi emme voi syyttää siitä ketään muita. Tämän vuoksi voimme myös itse vaikuttaa viivyttelyyn.

Viivyttely johtaa negatiivisuuteen, koska soimaamme itseämme asioiden tekemättä jättämisestä. Olinpa taas laiska, tyhmä ja saamaton, kun en saanut luettua tenttiin. Itsetunto laskee tehokkuuden puutteesta ja stressi- ja ahdistustaso nousee. Viivyttely on kuitenkin eri asia kuin laiskuus. Laiskuudesta ei tule huonoa omaatuntoa eikä sen seurauksena jää jokin tärkeä asia tekemättä.

Viivyttely vie aina enemmän aikaa kuin itse asian tekeminen olisi vienyt. Siksi se luo kiireen tunnetta ja jännittyineisyyttä. Tekemättömät asiat painavat mieltämme jatkuvasti ja emme pääse lainkaan virkistävään lepotilaan.  On vaikea rentoutua, kun tietää, että pitäisi tehdä jotain.

Miten pääsin eroon viivyttelystä?

Merkitsen kalenteriin yksityiskohtaisesti päivittäiset työtehtävät tunnin tarkkuudella. Kun näen tehtävät asiat paperilla, on niitä vaikeampi jättää tekemättä. Kun olen saanut tehtyä tehtävän, on myös äärimmäisen tyydyttävää saada vedettyä viiva tehtävän yli. Hyvän olon tunne tehdystä työstä palkitsee, kun sen tekee näkyväksi.

Käsken itseni lakata olemasta typerä.

Kun opiskeluun tai liikuntaan lähtiessä päässäni alkaa kuulumaan erilaisia syitä, miksen tekisi niitä, määrään mieleni lopettamaan tyhmän jankuttamisen. Kun mielessäni soi sanat en jaksa, en viitsi tai ei huvita, käsken äänen sisälläni olla hiljaa.

Lupaan itselleni myönnytyksiä, jos saan edes jotain tehtyä. Jos esimerkiksi olen lähtemässä jumppatunnille, pakotan itseni vaihtamaan jumppakamat päälle. Annan itselleni luvan olla lähtemättä salille, mutta vaatteet pitää silti vaihtaa. Sen jälkeen tuntuu typerältä olla lähtemättä, kun vaatteetkin on jo vaihdettu.

Olen myös tarttunut jokaiseen vastaväitteeseen, joka päässäni kuuluu: hiljennän jokaisen mutan ja vaihdan sen ja-sanaan. Lähtisin salille, mutta pitää katsoa telkkaria vaihtuu lähtisin salille ja pitää katsoa telkkaria. Silloin tehtävät eivät kumoa toisiaan, vaan voin tehdä molemmat.

Oman käyttäytymisen tarkkailu ikään kuin ulkopuolisena on myös tehokasta, koska silloin näkee, miten järjetöntä oma toiminta on. Toisen tekemänä viivyttely näyttää turhalta ja typerältä: miksei tuo vain tee tehtävää vaan kuluttaa tunteja aikaa pitäisi-sanan jankuttamiseen. Tekisi mieli sanoa, että olisit tehnyt jo tämän asian, jos et käyttäisi kaikkea energiaa ja aikaasi jahkailuun. Sano näin myös itsellesi!

Viivyttely on lähtöisin itsestä ja siksi siihen voi myös vaikuttaa.

Viivyttely on oma päätös, kuten sen lopettaminenkin

Viivyttely on loppujen lopuksi oma päätös. Lisäksi on muistettava, että esimerkiksi siivoaminen, opiskelu tai liikunta on meille vapaaehtoista; ei näihin kukaan meitä pakota. Voit käydä mielessäsi keskustelun: onko parempi lopettaa opiskelu, jos se on näköjään niin mälsää? Yleensä näin kysymällä ymmärtää asian merkityksen elämälle: olemme itse valinneet tämän, koska siitä on minulle iloa, hyötyä ja merkitystä. 

Olen myös muistuttanut itselleni, että kukaan muu ei kärsi viivyttelystäni, paitsi minä itse. Tämä on minun oma elämäni, minun hyvinvointini, minun opiskeluni, minun oma projektini. Olen päättänyt haluta nämä asiat itselleni. Miksen siis toteuta niitä? Kuluuko päiväni mitäänsanomattomaan näpertelyyn vai johonkin merkitykselliseen?

Toivottavasti näistä vinkeistä on apua sinulle viivyttelyn lopettamiseksi! Täällä vielä lisää vinkkejä!

Lue myös:
Millä keinoin muutin elämäni paremmaksi?
Miten pääsin vuodessa vuoteen pohjalta menestyneeseen elämään?
Millä keinoin paransin fyysistä hyvinvointiani?

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Henkilön Helka Belt (@etaaiti) jakama julkaisu

Terveisin, Helka

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

Kirjoittaja: Helka Belt

Etä-äitiys on vähän puhuttu aihe edelleen. Miltä etä-äitiys TUNTUU oikeasti? Millaista on olla eroperheen ja kahden pojan äiti, joilla on eri isä?

Tämä blogi vastaa näihin kysymyksiin. Käsittelen aiheita eroperhe- ja uusperhe-elämän haasteista, etä-äitiydestä, vuoroviikkoäitiydestä sekä elämäni tapahtumista, jotka ovat johtaneet etä-äitiyteeni.

 

etaaiti@gmail.com

Facebook

Instagram

Twitter

Kiinnostaako sinua kaupallinen yhteistyö tämän blogin kanssa? Ota yhteyttä Sanoma Lifestylen mediamyyntiin! Bloggaajaan saat yhteyden tästä.

Hae blogista

Blogiarkisto

2019
2018
Syyskuu
Huhtikuu
Tammikuu
2017