Kirjoitukset avainsanalla nivelreuma

Kuva: Panu Pälviä

Minulta usein pyydetään neuvoja, miten päästä eteenpäin elämässä. Tämä johtunee siitä, että olen ollut hyvinkin vaikeissa tilanteissa, mutta aina noussut pahimmasta kuopasta. Olen kamppaillut myös talousongelmien kanssa ja selvinnyt kurjistakin tilanteista. Kerron nyt, miten minä sain elämäni muuttumaan vähitellen paremmaksi.

Muutos vaatii ison ponnistuksen

Muutoksen tekeminen ei ole helppoa. On paljon helpompaa olla tekemättä mitään, koska aloittaminen on koko prosessissa vaikeinta. Töistä kotiin tullessa on helppoa rojahtaa sohvalle ja tehdä ei-mitään. Tämä koskettaa ihan jokaista elämän osa-aluetta: liikuntaa on vaikea harrastaa, jos ei jaksa lähteä siitä sohvalta mihinkään. Raha-asiat eivät parane itsestään, herkkujen ja valmisruuan ostaminen on helppoa, eivätkä vaadi mitään ponnistuksia. Ne asiat, joista saa nautintoa ja haluaa tavoitella elämässään, eivät tapahdu itsestään; niitä pitää suunnitella ja tehdä sen jälkeen konkreettisia muutoksia.

  • Esimerkki elämästäni: viime viikolla olin menossa liikuntatunnille. Koko päivän keksin syitä, miksi en menisi. Vielä puoli tuntia ennen jumppaa mietin, jos en menisikään. Ihminen keksii todella helposti syitä olla tekemättä sitä, mikä tekee hyvää mielelle ja kropalle.

Tämä kaikki vaatii valtavan alkuponnistuksen, henkisesti ja fyysisesti. Sanon aina, ettei koskaan ole harmittanut jälkeenpäin, että kävin jumpassa tai tein jotain, josta sain todellista nautintoa. Miksi on sitten niin vaikea aloittaa?

Ihminen on mukavuudenhaluinen. Ei jaksaisi ponnistella.

Koska ihminen on mukavuudenhaluinen. Ei jaksaisi ponnistella. Mutta ponnistelematta ei myöskään saa mitään. Minulle tärkein tilanne, joka sai viimein aikaan muutoksen oli, kun kävin ihan pohjalla. Kaikki asiat olivat todella huonosti. Raha, työ, koti, henkinen hyvinvointi ja tunne-elämäni. En tehnyt mitään, josta saisin nautintoa. Kun tätä oli kestänyt tarpeeksi kauan, tein päätöksen: nyt on tehtävä jotain. Tämä on minun oma elämäni, ja en nauti siitä enää.

Samalla on kuitenkin muistettava omat rajoitteet. Minulla on masennusdiagnoosi sekä fyysinen sairaus. Nämä estävät joidenkin asioiden tekemisen. Silti sairauden taakse ei tarvitse piiloutua tai jättää tekemättä asioita, joita voi. Armollisuus on silti hyväksi, itseäkin kohtaan. Aina ei ole pakko jaksaa.

Tehtävä suunnitelma ja pysyttävä siinä

Lainat, joita on tyhmyydessään ottanut, eivät maksa itse itseään pois. Urheilukengät eivät mene jalkaan ilman ponnistuksia. On tehtävä konkreettisia suunnitelmia elämänsä parantamiseksi. Jos on jokin unelma, ja haluan saavuttaa sen, ei sitä tee kukaan muu kuin minä. Mutta pelkkä suunnitelman tekeminenkään ei auta. Siinä on myös pysyttävä, myös niinä päivinä, kun ei huvittaisi yhtään.

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Hyvää uutta vuotta ❤ #etääiti #vauvafiblogit #uusivuosi #hyvääuuttavuotta

Henkilön Etä-äiti (@etaaiti) jakama julkaisu

Tämän vuoden suunnitelmani on päästä lainattomaksi. Miten se tapahtuu? Ihan järkyttävän kovalla työllä. Lainaa on paljon ja tulot ovat rajalliset. On jätettävä ostamatta niitä kalliita herkkuja, roskaruokia ja vaatteita. Keneltä tämä on pois? Vain itseltäni. Mutta tämä johtaa johonkin parempaan. Tietenkin tämä vaatii hyvinkin tarkkaa taloussuunnitelua, jossa ei ole helppo pysyä. Mutta lopputulos vapauttaa minut lainoista. Se on sen arvoista. 

Kyse on siitä, mitä haluaa ja arvostaa niin paljon, että jaksaa ponnistella sen eteen.

Oikeastaan on kyse siitä, mitä haluaa ja arvostaa niin paljon, että jaksaa ponnistella sen eteen. Nyt kärsin pienestä käytettävästä rahamäärästä, koska aiemmin tuhlasin liikaa, mutta tulevaisuudessa voin käyttää enemmän rahaa, kun olen maksanut velkani. Välillinen pieni kärsimys tuo ison onnellisuuden. Sen eteen jaksaa tehdäkin töitä.

Kirjaa konkreettiset tulokset ja anna itsellesi myös lomaa

Tämä auttaa näkemään, mihin on päässyt. Saa voimaa jatkaa eteenpäin, kun näkee, että on jo saavuttanut jotain. Myös löysäilypäiviä on hyvä pitää. Ei haittaa yhtään, jos yhtenä päivänä syö epäterveellisesti, ei liiku, katsoo lempisarjoja Netflixistä ja vain on.

Välillä kannattaa levätäkin ja tehdä ei-mitään. Kuva: Panu Pälviä

Itseasiassa tämä on yksi tärkein asia. Koska elämä saa olla myös mukavaa, ei vain saavuttamista ja suorittamista. Päämäärä on pidettävä kuitenkin mielessä. Ei ole pakko säästää, liikkua tai tavoitella jotain isoa unelmaa. Mutta jos ei tavoittele, ei mitään myöskään saa.

Elämä saa olla myös mukavaa, ei vain saavuttamista ja suorittamista.

Lopuksi voisin sanoa, että suunnittelu on puolitiessä jo saavuttamista. Kirjaa konkreettisesti ylös, mitä haluat ja miten sen saavutat. Näin on helpompi alkaa toteuttamaan omia haaveitaan.

Ja tässä vielä konkreettisia neuvoja eri elämän osa-alueiden kehittämiseen:

Taulukoimalla menot ja tulot saa talouden helposti kuntoon
Kolme konkreettista vinkkiä, miten muuttaa elämän suunta
Miksi minä tein elämässä ison muutoksen?
Vinkkini vatsan hyvinvointiin

Tsemppiterveisin, Etä-äiti

Facebook || Instagram || Twitter

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Pääsemmeköhän lomailemaan tänä vuonna?

Minun niveltulehdukseni, jota kutsun arkikielessä nivelreumaksi, vaikka oikea diagnoosi on nivelreuman kaltainen määrittelemätön niveltulehdus, päätti palata takaisin luokseni. Tai eíhän se missään vaiheessa pois lähdekään. Siinä on vain parempia vaiheita, eli oireettomia remissioita, ja sitten vaiheita, kun kivut palaavat ja pahenevat.

Pahimmillaan en voinut kävellä kuukauteen ja muutamaan kuukauteen en voinut käyttää käsiäni mihinkään.

Kun ottaa huomioon, että pahimmassa vaiheessa en voinut kävellä kuukauteen ja muutamaan kuukauteen en voinut käyttää käsiäni mihinkään, ei kai ole ihmekään, että minua alkoi pelottaa, kun huomasin kipujeni palanneen. Muistan vielä hyvin, kun heräsin eräs yö kaksi vuotta sitten siihen, etteivät polveni enää kannatelleet minua. Kaaduin lattialle makaamaan ja ihmettelin, mitenköhän saan kuopukseni nostettua aamulla pois pinnasängystään, kun en voinut edes kävellä.

Pahinta tässä sairaudessa on pelko. Pelko, että kaikki romahtaa jälleen nyt, kun on saanut pahimman katastrofin jälkeen kasattua itsensä ja uskonsa palaamaan siihen, että elämästä selviää hengissä.

Olen kaiketi tuudittautunut liialliseen ja valeheelliseen hyvänolontunteeseen; että olen terve ja ettei tauti koskaan enää palaa.

Nyt minua taas pelottaa. Pelottaa ihan kamalasti. Olen kaiketi tuudittautunut liialliseen ja valeheelliseen hyvänolontunteeseen; että olen terve ja ettei tauti koskaan enää palaa. Välillä se pirulainen näköjään muistuttaa, että täällä sitä vielä ollaan.

Sairauden kanssa oppii elämään; niin fyysisen kuin psyykkisenkin. Mutta joskus toivoisi, että voisi vain elää ilman niitä sairauksia. Kun ei voi, iloitsee, jos on parempia kausia.

Nyt on kesä tuloillaan ja minulla kesälomaksi pitkästä aikaa todella paljon suunnitelmia. Matkustan yhdessä poikieni kanssa ja molempien kanssa vielä kahdestaankin. Luvassa on pitkiä pyöräilymatkoja, patikointia, uintia ja retkeilyä. Loppukesästä lähden miestystäväni kanssa vuorille kiipeilemään.

Jos makaan jalat pystyssä polvitukien kanssa, siinä ei paljoa patikoida.

Ei tähän nyt oikein voisi kipeitä jalkoja ja käsiä ottaa. Miten lomani nyt käy, meneekö kaikki ihan pipariksi? Jos makaan jalat pystyssä polvitukien kanssa, siinä ei paljoa patikoida. Koetan tsempata itseäni, että tämä menee nopeasti ohitse. Meneehän tämä?

Toivon ihan älyttömän paljon, että voisin tarjota viimeinkin lapsilleni sellaisen kesän ja loman, josta aina olen haaveillut. Nyt minulla olisi siihen viimein taloudelliset ja henkiset resurssit. Fyysinen puoliko tässä nyt meinaa laittaa kapuloita rattaisiin? Toivotaan, että ei.

Luotan, että kesästäni tulee hyvä. Kivuilla tai ilman. Onneksi on kuitenkin rakkaat lapset lähellä ja kumppani tukemassa.

Lue lisää kirjoituksiani nivelsairaudestani:
Miten lapseni suhtautuvat krooniseen sairauteeni?
Nivelsairas äiti liikuntaa harrastamassa
Ystävä pelasti fyysiseltä ja henkiseltä romahdukselta

Toivotaan parasta, että kivutkin pian hellittävät!

Toiveikkain terveisin, Etä-äiti

Facebook || Instagram || Twitter

Kommentit (1)

Satua vai totta
Liittynyt30.5.2018

Viheliäinen sairaus. Ei kysy lupaa tulla 🙁 Toivotaan, että ymmärtäisi sekin lomailla nyt ja pääsisitte viettämään lomaa suunnitellusti ❤️

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Kun nivelvaivani olivat pahimmillaan ja en ollut vielä saanut diagnoosia tai varsinkaan toimivaa lääkitystä, päätin kokeilla ruokavalion muutosta vaivojeni hoitoon. Sairaanhoidossa hyvin vähän neuvotaan, mitä ruoka-aineita kannattaisi kokeilla sairautensa hoitoon, joten potilaan pitää olla melko aktiivinen itse. Aloin etsimään tietoa, mikä auttaisi.

Ruokavalio ei syrjäytä lääkärihoitoa tai tarvittavaa lääkitystä, mutta voi olla hyvänä lisänä sairauden hoidossa

Toisaalta myös etsin apua mielialan laskun hoitoon. Yllätyksekseni huomasin, että suositukset olivat hyvin samanlaisia nivelvaivojen hoitoon ja mielialan nostoon. Painotan, ettei ruokavalio syrjäytä lääkärihoitoa tai tarvittavaa lääkitystä, mutta voi olla hyvänä lisänä sairauden hoidossa. Kokeile, jos jokin näistä kävisi sinulle! Osan tiedoista olen saanut artikkeleista, osan ruoka-aineista olen itse huomannut auttavan. Pääsääntönä voi tietenkin sanoa, että terveellinen ruokavalio auttaa aina mielialan hoidossa.

Kokeile näitä:

Persilja. Paljon vitamiineja ja kivennäisaineita. Auttaa ruuansulatuksessakin, ja vatsan hyvällä toiminnalla ja mielialalla on tutkitusti selkeä yhteys. Sisältää antioksidantteja ja siksi vähentää tulehdusta nivelissä. 

  • Antioksidantit suojelevat ja puhdistavat elimistöämme. Ne vaikuttavat tulehduksia vähentävästi ja ehkäisevästi. Useat vihannekset ja marjat sisältävät antioksidantteja.

Mustikka. Marjat yleisesti, mutta varsinkin mustikka, näyttävät auttavan niveloireisiin. Mustikka auttaa vatsan toimintaa ja vähentää tulehduksia. Minä käytin vielä raakamustikkajauhetta, jossa mustikan sisältämät terveelliset ainesosat ovat tiiviissä muodossa.Laitoin sitä esimerkiksi teen ja smoothieiden sekaan.

Granaattiomena. Erikoinen hedelmä, mutta auttaa tehokkaasti tulehdusten hoitoon. Tämä hedelmä suojaa myös nivelrikolta. Sisältää paljon antioksidantteja. Varo, tämän hedelmän mehu on aika sotkevaa!

Granaattiomena

Aprikoosi. Hyvin vitamiinipitoinen. Estää myös väsymyksen tunnetta, mitä usein kokee ollessaan alakuloinen.

Parsa. Paljon kuituja, joten vaikuttaa vatsan toimintaan tehokkaasti. Sisältää myös paljon antioksidantteja. Vähentää nivelturvotusta. 

Inkivääri. Tämän taitavat tietää kaikki. Vähentää tehokkaasti tulehduksia. Huomasin vaikutuksen lähes välittömästi. Melko voimakkaan makuinen.

Selleri. Tämä on superfoodia vailla vertaa. Se vähentää tulehduksia, poistaa nestettä ja edistää ruuansulatusta. Nivelkivut voivat vähentyä huomattavasti. Tämä on yksi ehdoton ykkössuositukseni. Myös painonpudottajien suosikkiruoka-aine. Vinkki: varsiselleri on varsin maukkaan makuinen!

Kurkuma. Ehkäisee tulehduksia ja lievittää nivelkipuja. Edistää ruuansulatusta. Tätä on käytetty jo pitkään lääkekasvina. Hyvänmakuinen mauste.

Lehtikaali. Nostaa puolustuskykyä ja laskee tulehduksia. Kaali vähentää myös stressiä. Huomoi, että liikaa syötynä voi aiheuttaa vatsavaivoja.

Pinaatti. Edistää ruuansulatusta. Vahvistaa myös lihaksia (kuten Kippari-Kallekin tietää). Voitelee tehokkaasti niveliä. 

Kurkku. Kurkussa on todella paljon vettä, joten se nesteyttää tehokkaasti ja tehostaa vatsan toimintaa. Tällä on tutkitusti selkeä vaikutus mielialaan. Suojelee vitamiinien takia tulehduksilta ja lieventää nivelkipuja. 

  • Vinkki: varsiselleri-kurkku-ananas-hunaja -smoothie on aivan upean raikas ja hyvänmakuinen välipala.

Papaija. Tämä hedelmä poistaa tehokkaasti nesteitä nivelistä ja ruuansulatuskanavista sekä sisältää paljon antioksidantteja. Vähän vaikea löytää kaupoista välillä.

Papaija
 
  • Vinkki: Ruuan valmistus ja kauniiden hedelmien käsittely ja maukkaiden smoothieiden juominen jo itsessään kohentavat mielialaa. Ihminen on kokonaisuus; kaikki vaikuttaa kaikkeen. Kokeile ruuanlaittoa mielialalääkkeenä.

 

Lähteet:

Askel terveyteen ja tämäkin artikkeli

Antioksidantit.com

Anna-lehti ja tämäkin artikkeli.

Iltalehti

Nainen.com

Et-lehti

Mtv3 Terveys

Kohokohta.com

 

Tämä on lukijan toivepostaus. Minulle voi aina laittaa toiveita, mistä aiheista haluaisitte lukea. Laita viestiä rohkeasti!

 

Terveisin, Etä-äiti

Seuraathan jo Facebook-sivujani?

 
Kuvat: Pixabay

Kommentit (2)

Rajansa kaikella vastaanotolla...

Se miksi ruokavalio ei ole lääkärissä käynnillä osana "hoitavaa lääkitystä" on se että halutaan ehkä keskittyä siihen akuuttiin vaivaan. Yleissivistys ja tiedonhaku taidot auttavat sitten mainitsemassasi ongelmassa.

Etä-äiti
Liittynyt10.5.2017

Tottakai lääkärin päätehtävä on etsiä diagnoosi ja toimiva hoito. On silti todella kummallista, ettei minkään sairauden hoidossa mainita ruokavalion merkitystä. On kuitenkin aivan ilmiselvää että ruokavaliolla on hurja merkitys monen sairauden hoidossa. Joskus se auttaa jopa paremmin kuin lääkkeet. Lääkärin tehtävä toki ei ole antaa mitään suosituksia mihinkään, mutta voisi silti olla paikallaan, että vinkkaisi, mikä monilla auttaa, ja mistä löytää tietoa. Itse olin todella huonossa kunnossa, en saanut lääkitystä tai diagnoosia ja siinä kunnossa aloin itse etsimään tietoa, koska tuntui, etten jaksa eteenpäin ilman edes jotain apua. Ja kappas, ruokavalio auttoikin särkyihin ja oireisiin. Minusta tässä on epäkohta, johon voisi panostaa.

Terveisin, Etä-äiti

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Hädässä ystävä tunnetaan -sanonta on osoittautunut minulle konkreettisesti todeksi. Tavallisessa arjessa – niissä kuuluisissa ruuhkavuosissa–  ei aina muista ystäväänsä tai ei ehdi, vaikka kuinka haluaisikin muistaa ja tavata. Kun elämässä tapahtuu jokin kriisi, ystävyyden merkitys kuitenkin konkretisoituu. Huomaa, kuka oikeasti välittää.

Ystäväni soitti joka päivä, olinko hengissä

Elin pari vuotta sitten todella haastavassa tilanteessa sairauteni takia ja mikä pahinta, myös mielenterveyteni alkoi järkkymään.

Ystäväni huomasi tilanteeni. Hän otti ohjakset käsiinsä, koska ymmärsi, että minulla ei enää ollut jaksamista huolehtia itsestäni saati lapsistani. Hän soitti joka päivä, missä kunnossa olen. Hän kysyi, olinko voinut hoitaa lapseni hoitoon sinäkin päivänä. Epätoivoni syvimmissä syövereissä hän aina sanoi, että höpsis nyt noita juttuja, sinä selviät kyllä. Kun sanoin, etten jaksa enää, hän sanoi, että jaksat kyllä. Se ei ollut vaikeuksiani vähättelevää tsemppaamista vaan todellista pepulle potkimista. Saa olla paha mieli, muttei siihen tarvitse jäädä makaamaan ja rypemään.

-En kestä, jos toinen polvi vielä kipeytyy.

-No ei ole vielä kipetynyt, joten ei huolehdita siitä vielä.

-Minulla ei ole edes rahaa ostaa ruokaa, miten surkea voi ihminen olla.

-Minä tilaan sinulle kauppakassista ruokaa ja se tulee ovellesi. Tästä ruoka-asiasta ei siis nyt tarvitse huolehtia enää.

Hän tyrmäsi kuin nyrkkeilijä jokaisen vastaväitteeni tai masentuneen mieleni lausahduksen. Hän on toiminnan nainen ja lupasi ottaa yhteyttä kanssani mielenterveystoimistoon, lääkäreihin, perheneuvoloihin ja mihin tahansa instanssiin, joka voisi auttaa minua tilanteessani. Lisäksi luvallani hän konsultoi tuttua lääkäriään, joka myös otti minuun yhteyttä. Tämä lääkäri antoi konkreettisia neuvoja fyysisen sairauteni hoitoon, kun en ollut vielä päässyt erikoislääkärin vastaanotolle.

Ystävän tuki merkitsee paljon –  muista ystävääsi ystävänpäivänä mutta myös kaikkina muina päivinä

Vaikka ei voikaan poistaa kipuja tai sairautta, voi ystävä silti tehdä paljon. Masennus ei päässyt äitymään pahaksi, kun hän soitti joka päivä ja valoi uskoani tulevaisuuteen ja osoitti, etten ole yksin.  Hänen toiminnallinen tyylinsä tarttua asioihin ja ongelmiin tsemppasi minuakin ja sain viimein vaadittua itselleni hoitoa, josta oikeasti olisi jotain apua. Siitä tilanne alkoikin parantua, sain kunnon lääkkeet ja mielialani koheni vauhdilla.

Ei anneta kiireen ja arjen viedä meidän ajatuksia ystävistämme.

Minulle merkitsee sanomattoman paljon tuo tuki, jota tuolloin häneltä sain. Voin sanoa, että ilman sitä olisin ihan varmasti romahtunut henkisesti niihin kipuihin ja ahdistukseen. Myös fyysisen kivun sietäminen on helpompaa, kun on luottamusta tulevaisuuteen. 

Muista ystävääsi ystävänpäivänä mutta myös kaikkina muina päivinä. Näytä, että hän merkitsee. Ystävän tuki hädässä on mitä tärkein apu. Mutta myös tavallisessa arjessa kannattaa osoittaa, että arvostaa toisen läsnäoloa. Ei anneta kiireen ja arjen viedä meidän ajatuksia niistä tärkeimmistä –  ihmisistä, jotka välittävät.

Kiitos.

 

Terveisin, Etä-äiti

Seuraathan jo Facebook-sivujani?

 

Kuva: Panu Pälviä

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Etä-äitiys on vähän puhuttu aihe edelleen. Miltä etä-äitiys TUNTUU oikeasti? Millaista on olla eroperheen ja kahden pojan äiti, joilla on eri isä?

Tämä blogi vastaa näihin kysymyksiin. Käsittelen aiheita eroperhe- ja uusperhe-elämän haasteista, etä-äitiydestä, vuoroviikkoäitiydestä sekä elämäni tapahtumista, jotka ovat johtaneet etä-äitiyteeni.

 

etaaiti@gmail.com

Facebook

Instagram

Twitter

Kiinnostaako sinua kaupallinen yhteistyö tämän blogin kanssa? Ota yhteyttä Sanoma Lifestylen mediamyyntiin! Bloggaajaan saat yhteyden tästä.

Blogiarkisto

2018
Syyskuu
Huhtikuu
Tammikuu
2017

Instagram