Miksi muutos? – Mistä kaikki alkoi

Kaikki alkoi oikeastaan siitä, kun olo alkoi olla joka päivä tukala. Lisäksi en enää tunnistanut itseäni peilistä, kun vatsa oli turvonnut ja iso ja entiset vaatteetkaan eivät enää mahtuneet päälleni.

Olen aina ollut laiha ja siitä on muodostunut osa omaa kehonkuvaani ja tunnetta siitä, millaisena pidän itseäni. Tiedän, että tämä teksti voi ärsyttää joitakuita, koska minulla ei ole tarvetta laihduttaa eikä painoni ole terveydelleni ongelma. Mutta muutos oli tehtävä, koska oloni oli todella huono. Joka päivä oloni oli turvonnut ja housunnapit eivät menneet kiinni. Lisäksi minua väsytti aivan valtavasti.

Mahan pallomaisuus, turvotus ja ilmavaivat ahdistivat oloani.

Uuden työn myötä huomasin, että minun on vaikea istua mahan pallomaisuuden takia. Lisäksi vaivana olivat nolot ja kivuliaat ilmavaivat. Päätin, että on pakko tehdä jotain.

Seuraavassa kerron eri osa-alueita, joita muutin elämässäni, sekä tuloksia, joita olen saanut. Nämä ovat vain minun kokemuksiani ja olen kokeilemalla löytänyt itselleni sopivat tavat voida paremmin. 

Ruokavalion muutos – Fodmap-ruokavalio toimii

Olen aikoinaan kokeillut jos minkälaisia ruokavalioita, muun muassa täysin hiilihydraatitonta ruokaympyrää. En enää kannata ajatusta, että noudattaisin tiukasti jotain tiettyä mallia, vaan ennemmin kokeilen, mikä toimii juuri minulle. Minulle ei ole diagnosoitu keliakiaa tai ärtyvän suolen oireyhtymää, mutta minulla on aivan selkeästi molempien oireita, joten lähdin kokeilemaan, jos niissä käytetyt ruokavaliot auttaisivat oireisiini.

Minulla ei ole diagnosoitu keliakiaa tai ärtyvän suolen oireyhtymää, mutta minulla on aivan selkeästi molempien oireita.

Fodmap-ruokavalio on ollut lähinnä sitä, mikä minua on auttanut. Googlettamalla löytyy tähän helposti erilaisia ohjeita. Ehdottomasti tärkeintä on ollut jättää vehnä ja ruis pois. Lisäksi karkit, olut ja siideri ovat olleet niitä, jotka turvottavat aivan valtavasti. Maitotuotteet olen jättänyt lähes kokonaan pois. Juustot eivät tunnu olevan minulle huono juttu.

Lisäsin riisin, tofun, vegaanituotteiden, avokadon ja sitrushedelmien käyttöä. Kala ja nauta sopivat, mutta kana ja sianliha aiheuttavat usein turvotusta.

Joskus ajattelen, että liioittelen oireita. Ei tarvitse kuin kerran kokeilla esimerkiksi vehnää tietääkseeni, etten liioittele. Ruokavalioni ei siis mukaile mitään tiettyä diettiä tai suositusta suoraan, vaan olen fiksannut itselleni sopivan ratkaisun.

Ruokavalioni ei siis mukaile mitään tiettyä diettiä tai suositusta suoraan, vaan olen fiksannut itselleni sopivan ratkaisun.

Elämäntapojen muutos – Pakotettu muuttamaan elämäni

Jokainen elämäntapamuutoksen tehnyt tietää, että aloittaminen ei ole helppoa. Olisi niin paljon helpompi jättää lähtemättä salille tai syödä herkkuja ja pikaruokaa. Oloni on kuitenkin tällaisten päätösten jälkeen niin huono, etten vain halua enää tehdä niitä. 

Aloitin aktiivisen liikunnan harrastamisen ruokavaliomuutoksen lisäksi. Varsinkin vatsalihasliikkeisiin ja aerobiseen kuntoon keskittyminen on auttanut. Kiinnitin huomiota myös siihen, että join tarpeeksi vettä. Työpaikanvaihdos oli yksi hyvinvointipäätös, koska työstressi lisäsi mahan pahoinvointia. Uuden työn myötä tämäkin on helpottanut osaltaan oloani. 

Liikunnan kautta unentarpeeni lisääntyi ja sain helpommin unta. Tällä on suora vaikutus hyvinvointiin ja vatsan toimintaan. 

Mitkä asiat päihitin ja mitä sain tilalle

Olen äärimmäisen hyvä keksimään tekosyitä, miksi en esimerkiksi lähtisi salille. Näiden tekosyiden voittaminen ja hiljentäminen oli yksi tärkeimmistä teoistani.

Tilalle olen saanut mielettömän paljon energiaa, hyvää oloa, kevyemmän olon, hoikemman vyötärön ja vanhat vaatteeni takaisin käyttöön, Ja minulle hyvin epätyypillisesti tunnen oloni välillä jopa seksikkääksi. Tuo olo on aika huikea! Aloitin muutoksen teon noin 2 kuukautta sitten ja suurin yksittäinen hyvän olon syy on turvotuksen häviäminen. En todellakaan aio nyt lopettaa!

Varoituksen sana: ei kannata aloittaa liian nopeasti, liian paljolla kaikkea ja liian innokkaasti. Otin osaa 30 päivän vatsalihastreenihaasteeseen, jonka seurauksena lihakseni kramppasivat ja en istunut moneen päivään. Liikunnan aloittaminen kannattaa siis aloittaa rauhallisesti. Ruokavaliotakin voi vähitellen kokeilla ja muuttaa: mikä toimii minulla ja mikä ei?

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Henkilön Helka Belt (@etaaiti) jakama julkaisu

En muka voi treenata lapsiviikkolla? Niin uskottelin itselle, kunnes tajusin, että se oli tekosyy!

Oheisissa kuvissa olen tiivistänyt elämäntapamuutokseni tärkeimmät pointit. Toivon, että näistä olisi apua sinullekin!

Lue myös:
Miten pääsin vuodessa vuoteen pohjalta hyvinvoivaan elämään?
Ruokavaliovinkit masennuksen ja nivelsairauden hoitoon
Elämänhallinan ryhmä Facebookissa

Terveisin Helka

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

Kirjoittaja: Helka Belt

Etä-äitiys on vähän puhuttu aihe edelleen. Miltä etä-äitiys TUNTUU oikeasti? Millaista on olla eroperheen ja kahden pojan äiti, joilla on eri isä?

Tämä blogi vastaa näihin kysymyksiin. Käsittelen aiheita eroperhe- ja uusperhe-elämän haasteista, etä-äitiydestä, vuoroviikkoäitiydestä sekä elämäni tapahtumista, jotka ovat johtaneet etä-äitiyteeni.

 

etaaiti@gmail.com

Facebook

Instagram

Twitter

Kiinnostaako sinua kaupallinen yhteistyö tämän blogin kanssa? Ota yhteyttä Sanoma Lifestylen mediamyyntiin! Bloggaajaan saat yhteyden tästä.

Hae blogista

Blogiarkisto

2019
2018
Syyskuu
Huhtikuu
Tammikuu
2017