Raudan tarve on hyvin yksilöllistä ja se vaihtelee eri elämäntilanteissa. Raskauden aikana naisen elimistön raudan tarve kasvaa jopa nelinkertaiseksi. Paras tilanne olisi se, että elimistön rautavarastot olisivat täynnä jo ennen raskautta, mutta eri arvioiden mukaan vain 20 prosentilla hedelmöittymisikäisistä naisista on täydet rautavarastot. Ravinto on paras raudan lähde, mutta siitä on vaikeaa saada riittävästi rautaa kasvaneeseen tarpeeseen. Parhaat raudan lähteet ovat punainen liha, täysjyvävilja ja tummanvihreät kasvikset, kuten pinaatti ja parsakaali.

Rautavarastojen ylläpitoon sopii erinomaisesti helposti nautittava ja vatsaystävällinen nestemäinen rautavalmiste. Ramavit mikstuura on klassinen, vahvistava ja piristävä rauta-vitamiinivalmiste, joka auttaa jaksamaan. Ramavitissa on hyvin imeytyvän raudan lisäksi mukana runsaasti B-vitamiineja sekä C-vitamiinia, joka edistää raudan imeytymistä. Valmiste on kirsikanmakuinen ja makeutettu hammasystävällisellä ksylitolilla ja sorbitolilla. Ramavit mikstuuran valmistuksessa ei ole käytetty yrttejä ja se sopii sekä raskaana oleville että imettäville.

Ramavit mikstuuraa voi käyttää kuuriluontoisesti tai tarvittaessa, kun tuntee tarvitsevansa lisää vahvistusta ja energiaa. Myynnissä apteekeissa ja luontaistuotekaupoissa ja -osastoilla. Valmistettu Suomessa.

Lisätietoja Ramavit mikstuurasta täältä

Itkeekö vauva koliikkiaan?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Arjen kiireessä välipaloilla on tärkeä rooli. Lapsi syö pieniä annoksia kerrallaan, eikä pysty tankkaamaan pitkää ateriaväliä varten, kuten aikuiset. Syömällä säännöllisesti nälkä ja kiukku pysyvät loitolla, energiaa riittää päivän temmellyksiin ja koko perheen yhdessäoloon.

1. Vaihtelu virkistää. Hyvä välipala koostuu kasviksista, marjoista, hedelmistä ja täysjyväviljavalmisteista. Täydennyksenä voi käyttää vaihdellen vähärasvaisia maito- ja lihatuotteita.

2. Hyvät hiilihydraatit imeytyvät hitaasti, joten ne pitävät verensokerin sopivalla tasolla pitkään. Hyviä hiilihydraatteja on täysjyväviljassa.

3. Proteiini ja kuidut pitävät nälän loitolla pidempään. Proteiinia on runsaasti muun muassa maito- ja täysjyvätuotteissa. Kuitua saat esimerkiksi täysjyväviljasta ja hedelmistä.

4. Etsi muutama helppo ja terveellinen välipala, joihin voit tukeutua myös kiireessä. Silloin houkutus tarttua karkkeihin tai muihin herkkuihin pienenee.

5. Löydä rytmisi. Välipalat kannattaa sovittaa omaan arkeen ja energiankulutukseen. Keskimäärin on suositeltua syödä kolmen tai neljän tunnin välein.

Vinkit antoi Raision ravitsemusterapeutti Marja Vakkuri.

Testaa jotakin näistä täysjyväviljaa sisältävistä välipaloista:

 

Nalle Mansikka-Kaakaokeksimysli sisältää rapeaa täysjyvämysliä, mansikkaa, minikokoisia suklaakeksejä, runsaasti kuitua ja vain vähän sokeria. Tuotteella on Sydänmerkki.

Nalle Neljän Viljan Täysjyvähiutaleissa yhdistyvät rukiin, vehnän, kauran ja ohran parhaat ominaisuudet. Täysjyvähiutaleet sisältävät runsaasti eri vitamiineja, kivennäisaineita sekä vatsaystävällisiä kuituja. Hiutaleiden keittoaika on vain 3 minuuttia.

Nalle Välipalakekseissä yhdistyvät marjojen maku, terveyttä edistävä täysjyvä ja kuidut. Pieni keksi sopii myös pieneenkin käteen. Tuote on laktoositon, maidoton, munaton, runsaskuituinen ja Sydänmerkillä varustettu.

Katso välipalareseptejä täältä!

 

Verkossa shoppaillessa usein mietityttää, mihin palveluun voi luottaa ja miten ostokset saa hoidettua mahdollisimman vaivattomasti. Uusi digitaalinen maksupalvelu sujuvoittaa arkea ja maksamista – ostosten turvallisuutta unohtamatta.

Moni kiireistä arkea elävä haaveilee tekevänsä ostokset kätevästi digitaalisesti juuri silloin kuin on itselle sopiva hetki, mutta palvelujen turvallisuus mietityttää. Verkko-ostosten maksaminen puhelimella tai muilla päätelaitteilla on myös tuskastuttavaa, jos numerosarjat pitää näppäillä joka kerta erikseen. 
 

Uusi digitaalinen maksupalvelu helpottaa tuntuvasti shoppailua

Mastercardin uusi digitaalinen maksupalvelu Masterpass nopeuttaa verkko-ostoksia turvallisuuden silti kärsimättä. Palvelu löytyy useiden pankkien sovelluksista. Maksukortin voi hyvillä mielin unohtaa kotiin, sillä älypuhelimella maksut hoituvat kätevästi eikä aikaa tuhraannu moniportaiseen maksutapahtumaan.

Jos vaikkapa bussipysäkillä tai keskellä täpötäyttä kahvilaa tulee mieleen ostaa joku itselle tärkeä tuote verkosta, enää ei tarvitse lykätä ostosten tekoa johonkin parempaan ja rauhallisempaan hetkeen.

Masterpassilla maksaminen tapahtuu yksinkertaisesti painamalla Masterpass-painiketta ostosten maksuhetkellä.

Ostajan maksutiedot on tallennettu turvallisesti, ja niinpä esimerkiksi kortin numeroa ja ostosten toimitusosoitetta ei tarvitse näppäillä jokaisella ostokerralla uudestaan. Sen tähden shoppailu on vaivatonta ja nopeaa, ja se onnistuu milloin hyvänsä.
 

Onko se turvallista?

Verkko-ostosten turvallisuus askarruttaa monia. Masterpass-maksuilla on kuitenkin samanlainen Mastercard Ostoturva kuin Mastercardin korttiostoksilla, eli kuluttaja voi saada rahansa takaisin tuotteesta, joka ei saavu perille tai on saapuessaan rikkinäinen. 

Masterpass toimii 38 maassa ympäri maailman, ja siinä on tällä hetkellä mukana jo yli 340 000 verkkokauppaa. Masterpassin avulla voit maksaa helposti ja turvallisesti sekä Suomessa että ympäri maailman.

Katso jutun alusta video, joka näyttää Masterpassin monet puolet!

 

  • Pankin maksusovelluksen verkkomaksuominaisuus. 
  • Saatavilla seuraavissa sovelluksissa: Nordea Pay, Aktia Wallet ja Loyo Pay (Resurs Bankin palvelu, vain Android-käyttäjille)
  • Syötät vain maksukortti- ja osoitetietosi, ja olet valmis käyttämään palvelua!