Nettikauppa saattaa houkutella vaunuostoksille. Vauva listasi, mitä nettiasiakkaan on syytä muistaa.

Vaunujen ostaminen verkosta saattaa tuntua houkuttelevalta vaihtoehdolta. Malleja on usein tarjolla paljon, ja hintojen vertailu vaikuttaa helpolta. Ennen kuin tilaat netistä – etenkin, jos on kyseessä ulkomainen nettikauppa – huomioi seuraava: 

  • Malleja ei nettikaupassa pääse kokeilemaan: tärkeä testiajo jää tekemättä.
  • Mallit saattavat myös näyttää samoilta kuin paikallisessa liikkeessä, mutta ovatkin varustelultaan ja materiaaleiltaan erilaisia. Esimerkiksi sääolosuhteet ovat varsin erilaiset etelämaissa, ja tämän takia rattaiden ruosteensuojaus, kankaat tai renkaat voivat olla Suomen keleihin sopimattomat. 
  • Jos vaunut rikkoutuvat, voi huoltaminen tai varaosien hankkiminen olla myös ongelmallisempaa kuin jos vaunut on ostettu liikkeestä – ja tulla yllättävän kalliiksi.
  • Netissä asioivan on syytä muistaa tarkistaa kauppiaan luotettavuus. Kilpailu- ja kuluttajavirasto on luonut sitä varten helpon tarkistuslistan:
    - Ilmoittaako kauppias yhteystietonsa selvästi ja toimivatko ne?
    - Ovatko kauppasopimus ja toimitusehdot selvät?
    - Ovatko kaupankäynnin eri vaiheet selvät?
    - Miten reklamaatiot ja takuu on hoidettu?
    - Hyväksyykö kauppa luottokorttimaksun?
    - Löytyykö myyjältä tietosuojaseloste ja onko maksutietosi suojattu?
  • Muista säilyttää kaikki kaupankäynnistä jääneet dokumentit. Kopioi myös tuotteen markkinointitiedot omalle koneellesi, sillä verkossa niitä on helppo muuttaa.
  • Muista omat oikeutesi. Suomessa kaikilla verkossa myydyillä tuotteilla on 14 vuorokauden palautusaika. Palauttaa saa avatun ja kasatun vaunun, muttei käytettyä. Koko EU:ssa kaupan peruutusaika on vähintään 7 vuorokautta.

Lisätietoa: Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Etämyynti, Euroopan kuluttajakeskus