Lepertele ja loruttele, tuet vauvan kielen kehitystä.

Leperteletkö vauvalle, laulelet ja loruttelet hassuja hoitaessasi?

Hyvä, teet juuri oikein, sillä läheisyys ja höpöttely vauvan kanssa tukevat tämän puheen kehitystä.

Parhaillaan tutkitaan, ehkäisevätkö äänne- ja musiikkiharjoitukset myös mahdollisia luki- ja puheenkehityksen vaikeuksia jatkossa.

Vuoropuhelun aakkoset

Vauva kuulee äänteitä jo kohdussa, mutta kielen kehittyminen alkaa varsinaisesti vastasyntyneenä. Aluksi vauvan viestintä on kehollista: liikkeitä, itkua, ääntelyä ja ilmeitä.

Tärkeintä on, että vauvalla on turvallinen olo, ja vastaat hänen viesteihinsä.

Puheen lisäksi lapsi omaksuu myös sen, kuinka katseet, eleet ja äänensävyt ovat osa viestiä ja vuoropuhelua.

Toimi näin:

1. Ole vauvan kanssa rauhassa ja ilman kiirettä.

2. Vastaa vauvan hymyyn hymyllä, reagoi itkuun, jokelteluun ja liikkeisiin. Ne kaikki ovat vauvan puhetta, viestintää.

3. Katso vauvaa silmiin hoitaessasi häntä, ja juttele. Puheen ei tarvitse olla mitään sen järkevämpää kuin ”oijoi miten märkä vaippa”.

4. Matki vauvan ääntelyä. Käytä erilaisia äänenpainoja. Naura, jos vauvaa naurattaa. Jokellelkaa vuorotellen.

5. Laula, loruttele ja riimittele. Laulut ja toiminnalliset leikit ovat parhaita, vanhat tutut hämähämähäkit tai itse keksityt. Vauva kuuntelee ihastuneena, vaikka lauluäänesi ei kympin arvoinen olisikaan.

6. Lue vauvalle kirjaa. Katselkaa yhdessä kuvia: mikäs tuo on ja mikä ääni siitä kuuluu? Nimeä vauvan osoittamat esineet. Lamppuhan se siinä!

7. Yhdistä sanat toimintaan. Vilkuta, kun sanot hei hei.

8. Tutustu maailmaan yhdessä vauvan kanssa. Ihmetelkää vaikka hiekalla kipittävää muurahaista. Osoita asioita: katso, polkupyörä.

Vauvat kieliharjoituksiin

Kun vauvojen äänneympäristöä vahvistetaan, tukee se kielenkehitystä yleensä mutta saattaa ehkäistä myös siihen liittyviä vaikeuksia myöhemmin, tutkijat uskovat.

– Äänteiden oppimisen herkkyyskausi on ensimmäisen elinvuoden aikana, kertoo psykologian professori Teija Kujala.

Helsingin yliopistossa alkavassa tutkimuksessa yritetään selvittää, voisiko lukivaikeutta tai -häiriötä, dysleksiaa, ehkäistä jo vauvana.

Lukivaikeus on vahvasti perinnöllistä, ja sitä potevan lapsen on tavallista vaikeampi oppia lukemaan ja kirjoittamaan.

Äänteitä ja säveliä

Tutkimuksessa selvitetään lalulujen ja muunlaisten äänten vaikutusta kielen ja lukutaidon kehitykseen. Vauvojen aivosähkökäyrät mitataan tutkimuksen aluksi.

– Uskomme, että äänteiden ja musiikin ”treenaaminen” edistää lapsen kielellistä kehitystä ja ehkäisee mahdollista lukivaikeutta. Lopullisen vastauksen saamme, kun lapset menevät kouluun, Teija Kujala sanoo.

Tutkimukseen kaivataan perheitä, joille on syntymässä vauva vuoden 2015 aikana ja joista mahdollisimman monella on lukivaikeuksia suvussa.

Yhteydenotot: teija.m.kujala@helsinki.fi

Lähteet

Aivoliitto