Rauha ja rutiinit vievät vauvan unten maille.

1. Rutiinit

Lapsen on helpompi nukahtaa niin päivä- kuin yöunillekin, kun päivässä on selkeä rytmi ja toistuvat rutiinit. Lapsen aivot tottuvat rauhoittumaan uneen, jos päiväunet ovat aina samaan aikaan.

2. Raitis ilma

Paljon ulkoilmassa liikkuvat lapset nukkuvat yleensä paremmin. Varaa aikaa lasten ulkoiluun. Lapsen pitäisi saada leikkiä ulkona ainakin kaksi tuntia päivässä, mielellään enemmänkin. Myös vauvaikäiset nukahtavat yleensä helpommin ulkoilmassa.

Reipas ulkoilu ja liikunta väsyttävät fyysisesti, mutta rauhoita aika ennen nukkumaan käymistä – harva lapsi pystyy nukahtamaan keskellä päivää, jos hänet laitetaan sänkyyn suoraan vauhdikkaasta ja innostavasta puuhasta. 

3. Turvallinen nukkumapaikka

Tee vuoteesta tai muusta lapsen nukkumispaikasta ihana, puhdas ja turvallinen pesä. Varsinkin pieni vauva tuntee olonsa suojatummaksi pesämäisessä kuin avarassa tilassa.

Varmista, ettei lasta pelota mikään huoneessa. Vielä enemmän kuin mielikuvitusmöröt lasta saattaavat pelottaa vanhempien riidat, joten vältä kinastelua lapsen nukahtamisen aikaan.

4. Rauhallinen ympäristö

Ihmiset ovat vauvasta saakka erilaisia nukahtajia, nukkumistaipumuksetkin riippuvat synnynnäisestä temperamentista. Toisten on helpompi nukahtaa, jos taustalla kuuluu arjen ääniä, toiset taas tarvitsevat enemmän hiljaisuutta.

Lapsesta voi tuntua keljulta yrittää nukahtaa, jos vanhemmat ja isommat sisarukset juttelevat oven toisella puolella tai televisio pauhaa. Useimmat tyyntyvät kuitenkin helpommin esimerkiksi tasaiseen kohinaan, esimerkiksi tiskikoneen ääneen, kuin täyteen hiljaisuuteen – onhan kohdussakin aikamoinen meteli.

5. Satu tai unimusiikki

Päiväunille nukahtamista voivat rauhoittaa satu, rauhallinen musiikki tai satu-cd, jossa puhutaan unettavalla äänellä. Useimpia rauhoittaa parhaiten oman vanhemman rauhallinen ääni.

Vauva 7/2013