Lapsen puheen kehittymistä on hyvä seurata 2,5 vuoden iästä alkaen. Ongelmista ei kannata huolestua. Monia taitoja voidaan treenata kotonakin.

Lapsen puheen kehittymistä on hyvä seurata 2,5 vuoden iästä alkaen. Ongelmista ei kannata huolestua. Monia taitoja voidaan treenata kotonakin.

R-harjoituksia

  1. Puhutaan D-kielellä eli R korvataan aina D:llä.
    D:tä lausuttaessa kieli on samassa paikassa kuin ärrää lausuttaessa. Varmista kuitenkin, että D on hyvä, ei T:mäinen. Puhutaan hetken aikaa joka päivä
    D-kielellä: "Syödäänkö tänään hednekeittoa vai kaalikäädyleitä?"
  2. Suristaan niin kuin ampiainen silloin kun kieli on D:n kohdassa kitalaessa.
  3. Kun kieli on kitalaella tekemässä ampiaisen surinaa, viedään kielen alle sähköhammasharjan harjaosa. Harja antaa kielelle vauhtia oikean täryn löytämiseksi.

S-harjoituksia

  1. Ässän koti on yläetuhampaiden takana,
    samassa kohdassa kuin D, L, N ja R, ei hampaiden välissä.
  2. Ässälle oikean kodin löytämistä voi harjoitella asettamalla hampaiden väliin poikittain pillin tai syömäpuikon, jolloin kieli ei pääse ulos. Kieli laitetaan "riman" päälle, jolloin se nousee oikeaan paikkaan, kun sihistään.
  3. Sitten lausutaan ässäloruja. Kuten: "Vesihiisi sihisi hississä."

Meidän Perhe 2/2009