Silittely ja hieronta rauhoittavat lasta ja vahvistavat hänen itsetuntoaan.

Hieronta edistää keskushermoston kehitystä. Se avaa ja vahvistaa kehittyvän lapsen hermoratoja.

Hieronnalla on kaksoisvaikutus. Se kiihdyttää mielihyvähormoni oksitosiinin tuotantoa ja saa aikaan välittömän hyvänolon tunteen. Säännöllisesti toistettuna se rakentaa aivoihin läpi elämän kestävää rauhoittumisen ja rentoutumisen hermorataa – puolustusmekanismia liiallista stressiä vastaan.

Kosketuksen merkitys on erityisen suuri vauvan varhaisessa kehityksessä, sillä yksilöllinen perustapa reagoida stressiin kehittyy ihmisillä 18 kuukauden ikään mennessä.

Valtaosa ihmisistä on keski-ikään mennessä saanut ja antanut hierontaa. Viimeisten parinkymmenen vuoden aikana syntyneet ovat vauvahieronta-sukupovea, joista monia on hierottu heidän elämänsä ensimmäisten kuukausien aikana. Mutta kuka hieroo kiukuttelevaa kaksivuotiasta tai vartalonsa muutoksia häpeilevää murrosikäistä?

Vauvahieronnan ja aikuisiän hierontakokemusten väliin jää aika, joka on monille lapsille ja nuorille koskematon alue.

Tutkimukset todistavat tuloksista

  • Ylivilkkaus- ja tarkkaavaisuushäiriöisiä ADHD-lapsia ja -nuoria hierottiin viisitoista minuuttia päivässä kahden viikon ajan.
    Tämän seurauksena häiritsevä käyttäytyminen väheni ja oppilaat pystyivät keskittymään merkittävästi pidempään koulutehtäviinsä.

(Field T ym.:  Adolescents with attention deficit hyperactivity disorder benefit from massage therapy. Adolescence 1998; 33, 103-8. Fied 7 ym.: Autistic children's attentiveness and responsivity improve after touch therapy. J autism dev disord 2001; 27, 333-8. Escalona A ym.: Brief report: Improvements in the behaviour of children with autism following massage therapy. j autism dev. disord 2001; 31, 513-516)

  • Eräässä hierontatutkimuksessa todettiin, että esikoululaisten kognitiivinen suoriutuminen parani hieronnan jälkeen. Näitä tutkimustuloksia on hyödynnetty Ruotsissa ja Suomessa: Koululaisten ja päiväkotilasten toisilleen antama hieronta on parantanut ryhmän yhteishenkeä ja vähentänyt huomattavasti häiriökäyttäytymistä. Tutkijat ovat myös todenneet, että hieronta vähentää pienten lasten uniongelmia.

(Hart S ym.: Preschoolers? cognitive performance improves following massage. Early child dev. care 1998; 143, 59-64 Linberg H ym.: Massage I skolan. Examenarbete. Luleå tekniska universitet 2003: 063PED Field T ym.: Preschool Children?s Sleep and Wake Behavior: Effects of massage therapy. Early child dev. care 1996: 120, 39-44)

  • Lasten psykiatrisella osastolla hoidossa oleville lapsille annettiin puoli tuntia selkähierontaa viiden päivän ajan. Kontrolliryhmää puolestaan hoidettiin rentoutusvideoilla. Hierottujen lasten masennustaso laski enemmän kuin rentoutushoitoa saaneilla lapsilla. Hoitajat arvioivat hierontaa saaneet lapset yhteistyöhaluisemmiksi.

(Diego M ym.: Aggressive adolescents benefit from massage therapy. Adolescence 2002; 37, 597-607.)

Meidän Perhe 9/2008