Toimitus kokosi parhaat vinkit, joilla selviät vauvavuoden univajeesta.

1. Ymmärrä univajeen vaikutus

Puhelin löytyy jääkaapista. Lompakko unohtuu auton katolle ja jälkeläinen ostoskärryihin.

Äidit ovat tehneet kaikenlaista vauvavuosien sumussa. Sekoilulle on selitys. Kasautuva univaje heikentää tutkitusti työmuistia. Väsyneenä unohtelee asioita. Joustava ajattelu ja ongelmanratkaisu vaikeutuvat ja mieliala heittelee.
Jatkuva heräily käy elimistölle raskaaksi, koska unisykli keskeytyy eikä virkistävää unta kerry riittävästi.

Toisilla hormonivaihtelut sekoittavat mieltä, eikä uni tule, kun voisi nukkua. Toisia taas hormonit rauhoittavat ja auttavat jaksamaan, ja väsymys yllättää vasta imetyksen päätyttyä.

Aina alavireisyys ei johdu vain unenpuutteesta. Myös vauvan tarvitsevuus uuvuttaa. Lapsi on riippuvainen hoivasta ympäri vuorokauden, ja suuri vastuu laukaisee joskus vaikeitakin tunteita.

2. Anna itsellesi armoa

Väsyneen voi olla vaikea ymmärtää tilaansa. Asiat vain eivät luista, kaikki kaatuu päälle ja oma jaksamattomuus ahdistaa. Kun tiedostaa, että tahmeus johtuu univajeesta, on helpompi olla itselleen armollinen.

Et ole huono äiti, etkä ole muuttunut pysyvästi tyhmemmäksi, hitaammaksi tai itkuherkäksi raivopääksi. Saatat vain tarvita nokoset tai hetken hiljaisuutta toisessa huoneessa. Anna kotitöiden odottaa.

Varsinkin jos on aiemmin ollut tekemisestä nauttiva, aikaansaava tehopakkaus, omaa epätäydellisyyttä voi olla vaikea sietää. Tässä elämäntilanteessa on kuitenkin oikeasti tärkeämpää nukkua aina, kun vauva antaa.

Vaikka se tarkoittaisi, että päivä käynnistyy hitaasti, hillut yöpuvussa puoliltapäivin ja illalla huomaat, ettet saanut tiskejä koneeseen tai lehteä luettua.

Unenpuute tuo lisäpainetta myös parisuhteeseen, jonka iso murros muutenkin pistää koville. Jos toinen käy hermoille, siinäkin on usein enemmän kyse väsymyksestä kuin siitä, että puoliso olisi huono tai väärä.

3. Kerro kaverille

Keskustelu läheisten kanssa on parasta lääkettä väsymyksen ja oman epätäydellisyyden kestämiseen. Tuoreen äidin suurin aarre onkin luotettu ihminen, jonka kanssa voi tuulettaa tunteita tarvitsematta esittää yhtään sen jaksavampaa kuin on.

Pidä yllä ystävyyssuhteita ja hakeudu sellaisen ihmisen luokse, joka osaa kuunnella empaattisesti ja ottaa sinut vakavasti, mutta ei toisaalta ala pyytämättä neuvoa ja ratkaista ongelmia puolestasi. Sopiva juttukaveri voi olla toinen samassa tilanteessa oleva äiti, kumppani, oma äiti tai vaikka sisko tai käly.

Äitiys voi tuntua lohduttoman väsyttävältä ja yksinäiseltä, jos ei ole ketään, jolle voi ja uskaltaa näyttää itsensä sellaisena kuin on. Jos omassa lähipiirissä ei ole muita äideiksi tulleita, joille puhua, löytyisikö vertaistukea neuvolan tai perhekahvilan kautta? Myös ammatti-ihmiselle voi jutella, jos olo on jatkuvasti apea ja uupunut.

4. Muistele, kuka olet

Pienen lapsen äiti tarvitsee omaa aikaa päästäkseen vaikka jumppaan tai leffaan kaverin kanssa. Yhtä tärkeää olisi kuitenkin olla joskus ihan vain itsekseen kotona, tekemättä mitään.

Moni äiti ymmärtää tarkkaan lapsensa tarpeet pienestäkin inahduksesta, mutta on oman itsensä kanssa hukassa: kuka minä olen, mitä minä tarvitsen? Jokainen tarvitsisi välillä mahdollisuuden hiljentyä ja kääntyä sisäänpäin, jotta saa kosketuksen itseensä, toiveisiinsa ja tarpeisiinsa.

Välillä kannattaakin tietoisesti pysähtyä hetkeksi asian äärelle. Kuka olet naisena, omana itsenäsi, sinä ihmisenä, joka olit ennen vauvaa?

Tauoton tekeminen pitää aivot ja kehon ylikierroksilla – ja se taas uuvuttaa ennen pitkää. Jos arki on jatkuvaa toisten käytettävissä olemista, muistettavaa, hoidettavaa ja velvollisuuksia, kaaoksen keskellä pienikin hetki täydellistä hiljaisuutta ja rentoutumista voi tehdä ihmeitä.

5. Päästä irti kontrollista

Vauvat ovat erilaisia, ja vanhempien on mahdoton tietää, miten kauan risaisia öitä jatkuu. Jokainen yö on mahdollinen uusi koettelemus.

Hallitsemattomuuden tunne voikin pahentaa univajeen ahdistavuutta. Olemme tottuneet suunnittelemaan elämäämme. Siksi monen on vaikea sopeutua vauvavaiheen epävarmuuteen ja kaaokseen.

Vauvat heräilevät. Se, ettei saa lasta nukkumaan toivotusti, ei ole merkki epäonnistumisesta äitinä. Vanhemmalla on väistämättä edessä asioita, joita ei voi kontrolloida. Erilaiset vaiheet seuraavat toisiaan, eikä kaikki mene kuten opaskirjoissa.

Ystävien tuki auttaa sietämään epävarmuutta. Yhdessä jaksaa pitää yllä toivoa. Tilanne helpottaa, vaikka et tiedäkään, milloin. Sen tajuaa jälkeenpäin: nämä yöthän ovat menneet hyvin jo jonkin aikaa! Arki rullaa, olo on erilainen. Menneet kuukaudet tuntuvat sumuisilta. Oliko se tosiaan niin raskasta?

Juttua varten on haastateltu perheneuvonnan koordinaattoria Minna Oulasmaata Väestöliitosta.

Vauva 3/2015

Lue lisää

Esikoisen syntymä vei äidin yöunet: "Valvoin vuosia vauvan jälkeen"

Pelkäätkö olla vauvasi kanssa kaksin? 4 rauhoittavaa neuvoa

Vauvan äiti: nauti näistä 5 asiasta nyt – kohta on liian myöhäistä

Hyvä haalari pitää lämpimänä, ja sen sisällä pysyy kuivana niin lumi- kuin loskaleikeissä. 

Tulevan talven suosikkihaalareista löytyy värejä ja veikeitä eläimiä. 

Valitsimme 12 laadukasta ja tyylikästä haalaria. Ne eivät ole paremmuusjärjestyksessä.

Valitse kuva alta, niin pääset selaamaan lisätietoja. Voit myös kommentoida haalareita tai antaa niille tähtiä yhdestä viiteen. Mikä on sinusta kivoin haalari?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Saiko vauvasi tai taaperosi aikaan sievoisen sotkun tai kaamean kaaoksen? Lähetä kuva meille ja osallistu arvontaan!

Osa kuvista julkaistaan myös Vauva-lehden palstalla. Lähetä kuva mahdollisimman isona tiedostona, emme voi julkaista matalaresoluutioisia kuvia.

Kun lähetät kuvan viimeistään 10.11.2017, olet mukana arvonnassa, jossa voi voittaa Ainu Nokkamukin, BabyBjörn Soft Bib -ruokalapun ja Jordan-hammasharjan vauvoille. Arvomme kaksi settiä, ja yhden palkinnon arvo on noin 21 euroa.

Voittajiin otetaan yhteyttä sähköpostitse: tarkista, että käyttäjätiedoissasi on voimassa oleva sähköpostiosoite!

Lähettämällä kuvan annat luvan käyttää sitä Vauva-lehden aineistoissa. Lataa vain itse kuvaamiasi kuvia tai kuvia, joiden lataamiseen sinulla on kuvaajan lupa. Katso kuvahaasteiden tarkemmat ohjeet

Jos haluat kuvan mukaan lehden palstalle, kerro sisältö-kohdassa vauvan nimi ja ikä kuvaushetkellä.

Osallistuminen vaatii kirjautumisen.

Lukijasisällöt