Puutteita löytyi muun muassa istuinten kiinnitysmekanismeista. Kuva: Shutterstock
Puutteita löytyi muun muassa istuinten kiinnitysmekanismeista. Kuva: Shutterstock

Kaksi turvaistuinta hajosi törmäystestissä kokonaan. 

Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttamassa turvaistuintestissä neljä turvaistuinta sai heikon arvosanan. Testissä oli mukana yhteensä 41 turvakaukaloa, -istuinta tai telakkaa. Törmäystestin lisäksi arvioitiin käyttöominaisuuksia ja kemikaalikuormitusta. 

Giordany Galaxy 012 alisuoritti törmäystesteissä ja käyttöominaisuuksiltaan. Etutörmäystestissä turvavyö tuotti liian suuren kuormituksen koenuken vatsaan. Lisäksi lapsen kiinnittäminen istuimeen on erittäin hankalaa. 

Maxi-Cosi TobiFix -istuin reputti kemikaalikuormitustestin. Istuimen päälliskankaan palonestoainepitoisuus ylitti sallitun enimmäismäärän. Mikäli turvaistuin saa kemikaalikuormituksesta heikon arvosanan, sen kokonaisarvosanaksi tulee heikko, vaikka istuin muilta ominaisuuksiltaan olisikin hyvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Autoliitto uutisoi jo huhtikuussa kahdesta muusta heikon arvosanan saaneesta istuimesta, sillä niiden puutteet olivat huomattavan vakavia. Nämä olivat Babystyle Oyster Carapace Infant kiinnitettynä Duofix i-Size -telakkaan ja Chicco Oasys i-Size. Molemmat kaukalot hajosivat törmäystestissä kokonaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Duofix-telakan vakavat puutteet liittyivät telakan metallitankoihin, joiden avulla istuin kiinnitetään telakkaan. Törmäystilanteessa tangot repeytyivät irti istuimen muovirungosta, aiheuttaen riskin vakavalle loukkaantumiselle. 

Kaksi istuinta sai erinomaiset arvosanat

Erinomaisen arvosanan saivat alle puolivuotiaalle vauvalle tarkoitetut turvakaukalot Bébe Confort Jade sekä rakenteeltaan sama sisarmalli Maxi-Cosi Jade, kumpikin 3wayFix -telakalla kiinnitettynä. Sivutörmäystestissä Jade-malli sai parhaat testitulokset. 

Testissä 28 istuinta sai hyvän arvosanan, ja 4 puolestaan tyydyttävän. Tyydyttävään arvosanaan vaikuttivat muun muassa istuimen hankala asennus sekä korkea kemikaalipitoisuus. Tulokset löydät kokonaisuudessaan Autoliiton sivuilta

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
 
Sisältö jatkuu mainoksen alla