Kun äiti syö monipuolisesti, imetys ei kuluta ravintoainevarastoja, sanoo terveydenhoitaja Mia Astikainen.

Monipuolinen ruokavalio riittää melkein kaikille

Imetyksen aikana ei tarvitse noudattaa tiettyä ruokavaliota tai erityisesti vältellä mitään ruoka-aineita. Kun äiti syö monipuolisesti ja terveellisesti, rintamaidon koostumus pysyy lapselle hyvänä eikä imetys kuluta äidin ravintoainevarastoja.

Monivitamiinivalmisteita on tarpeen käyttää vain, jos imettää useampaa kuin yhtä lasta, luovuttaa rintamaitoa tai jos ruokavalio on jostakin syystä rajoitettu eikä kaikkia vitamiineja ja hivenaineita saa siksi riittävästi.

Rasva on tärkeää vauvan hermostolle ja näölle

Imettävän äidin tulee saada päivittäin pehmeitä rasvoja, jotta maidossa olisi lapselle riittävästi välttämättömiä rasvahappoja. Pehmeää rasvaa saa riittävästi, kun laittaa päivittäin leivän päälle kasvimargariinia, käyttää öljypohjaista salaatinkastiketta ja ruoanlaitossa kasviöljyjä sekä syö vähintään kaksi kertaa viikossa rasvaista kalaa, esimerkiksi lohta. Myös pähkinöistä saa pehmeää rasvaa. Rasvat ovat tärkeitä ravintoaineita lapsen hermoston ja näön kehittymiselle.

Kalsium ja D-vitamiini pitävät yhdessä huolta sekä äidin että lapsen luuston kunnosta ja kasvusta. Kalsiumia saa riittävästi, kun käyttää päivässä noin puoli litraa nestemäisiä lehmänmaito- tai kalsiumilla täydennettyjä kasvimaitotuotteita ja muutaman viipaleen juustoa. Nestemäisiksi maitotuotteiksi luetaan maidon ja piimän lisäksi jogurtti, viili, rahka ja jäätelö.

Äiti tarvitsee kalsiumlisää tabletteina vain, jos ruokavalio on puutteellinen esimerkiksi allergioiden vuoksi eikä siitä saa riittävästi kalsiumia.

Sekä äiti että vauva tarvitsevat D-vitamiinilisää.

Sekä äiti että lapsi tarvitsevat imetyksen aikana D-vitamiinilisää. Äiti voi ottaa vitamiininsa purkista, lapselle sopiva vaihtoehto imeväisiässä ovat D-vitamiinitipat.

Folaatin saanti on tarpeellista myös imetyksen aikana, vaikka synnytyksen jälkeen folaattilisää ei tarvitsekaan jatkaa. Folaattia imettäjä saa vihreistä kasviksista, marjoista sekä täysjyväviljasta. Ne tuovat rintamaitoon myös B- ja C- vitamiinia. Riittävä folaatin saanti ehkäisee anemiaa.

Myös jodin saantiin on hyvä kiinnittää huomiota. Kala ja merenelävät ovat hyvä jodin lähde. Ruokasuola kannattaa vaihtaa jodioituun ruokasuolaan. Suolan määrää ei kuitenkaan tarvitse lisätä. Jodia tarvitaan kilpirauhashormonien toimintaan.

Kysy Mialta!

Mia Astikainen on terveydenhoitaja, joka on työskennellyt äitiys-, lasten- ja perhesuunnitteluneuvoloissa. Lähetä kysymyksesi Mialle osoitteeseen vauva@sanoma.com otsikolla ”Mia vastaa”.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.