”Tunsin itseni yksinäiseksi kotona vauvan kanssa, joten paahdoin vaunujen kanssa kylillä kuin hullu metsästäjä-keräilijä. Lopputulos oli uupunut äiti”, Jälkeläinen-blogi kirjoittaa.

Vauva.fin uusi blogi Jälkeläinen kertoo viiltävän tunnistettavasti vauvavuoden dilemmasta: vaikka käytössä on periaatteessa paljon aikaa, käytännössä tekemistä rajoittaa mukana kulkeva vauva – tai omat ajatukset siitä, mitä perhevapailla pitäisi tehdä.

Olen menevä tyyppi, joten jatkuva liikekannalla olo sopii minulle, ajattelin. Kävin kaupungilla lounaalla työelämässä olleiden kavereideni kanssa, mutta se oli aika rasittavaa: vauva vei huomioni ja minun oli vaikea keskittyä kavereiden asioihin, saati sitten ehtiä kertoa, mitä itselle kuuluu. 

Kavahdin kotona oloa, koska se toi mieleeni 50-lukulaisen alistumisen ”naisen osaan”. Tunsin kyllä myös feministejä, jotka viihtyivät paljon kotona, mutta he olivatkin sellaisia koti-ihmisiä. Minä en, Jälkeläinen kirjoittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lopputuloksena oli kuitenkin uupunut äiti. Bloggaaja kertoo, miten hän löysi tasapainon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Viisi ihan parasta neuvoa vanhempainvapaalle – näillä vinkeillä varmistat jaksamisesi!

  1. Opettele sietämään kotoilua. Jos olet päättäväistä maailmanmatkaajatyyppiä, koeta jo ennen vauvan syntymää nöyrtyä edes vähän. Sinun ei tarvitse todistaa kenellekään, että olet reipas ja pystyt elämään aktiivista elämää vauva kainalossa. Vaikka pystyisit elämään vauvan kanssa samaan tyyliin kuin ennen vauvaa, et välttämättä nauti siitä. Vauvan kanssa saatat nauttia toisenlaisesta rytmistä.

  2. Älä yritä saada aikaan mitään kovin merkittävää vauvanhoidon lisäksi. Monet meistä ovat koukussa aikaansaamiseen. Olen kuullut monia legendoja gradujen, väitöskirjojen ja esikoisromaanien kirjoittamisesta äitiyslomalla, mutta en usko, että ne legendat kertovat onnellisista ihmisistä. Hyväksy, että vauvanhoito on niin sitovaa, ettet ehdi tehdä juuri mitään sen ohessa. Jos yrität, vaarana on ylikuormittuminen. Ratkaisu on opetella nauttimaan muista asioista kuin aikaansaamisesta. 

  3. Kun saat vähän vapaata vauvasta, käytä se juuri siihen, mitä kaikkein eniten haluat. Älä tuhlaa aikaasi velvollisuuksiin. Valitse kaikista maailman asioista aina juuri se, joka tuntuu sillä hetkellä mieluisimmalta ja on helppo toteuttaa. Näin palaudut tehokkaimmin. Jos käytät lyhyet vapaahetkesi velvollisuuksiin, elimistön kuormitustila jatkuu vuorokauden ympäri. Sellaista ei jaksa kukaan. 

  4. Säilytä jokin oma juttu. Elämäntyylin himmaaminen ei tarkoita sitä, että pitäisi luopua ihan kaikesta omasta. Eikä kannatakaan, koska mielekäs tekeminen torjuu psyykkistä väsymystä. Säilytä yksi (mutta vain yksi) projekti vanhempainvapaalla. Paras projekti on sellainen, johon ei kuulu deadlineja.

  5. Älä jää yksin omaan kuplaasi. Kun poistut kotoa, tee se tavataksesi muita ihmisiä. Älä hortoile yksin vaunujen kanssa. Niinä päivinä, joina et tapaa ihmisiä, soita jollekulle – ota aina kuulokkeet vaunulenkille mukaan.

Lue koko blogipostaus tästä! Vastaa myös alle ja kerro, mikä sinua auttoi jaksamaan perhevapailla.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
Sisältö jatkuu mainoksen alla