Mitä vähemmän vauvalla on taipumusta rytmisyyteen, sitä enemmän hän tarvitsee apua nukahtaakseen.

Kysymys: Vauvani on huono nukkumaan. Hän itkee iltaisin pitkään ennen kuin lopulta suostuu nukahtamaan ja heräilee usein öisin. Nukuttamiseen voi mennä tuntikausia illalla ja yöllä. Kuinka saisin hänet – ja itseni – nukkumaan paremmin?

Vastaus: Varmista aivan aluksi, että vauvasi ei ole sairas ja että ilta- ja yöitkut eivät johdu vauvan kipuilusta. Jos lapsi on terve, syy huonounisuuteen piilee todennäköisesti siinä, ettei vauvasi ole kovin taipuvainen rytmisyyteen. Mitä vähemmän vauvalla on taipumusta rytmisyyteen, sitä enemmän hän tarvitsee aikuisen apua rytmin säätelyyn.

Vauvan voi olla vaikea rauhoittua, itkusta ei aina tahdo tulla loppua ja pienetkin muutokset totutuista kuvioista ja tavoista voivat saada hänet turhautumaan. Tällöin on erityisen tärkeää, että pidätte kiinni säännöllisestä päivärytmistä ja ennakoitavista iltarutiineista. Pidä lasta päivisin sylissä ja leiki leikkejä, joissa on paljon fyysistä läheisyyttä. Vauvallesi on tavallistakin tärkeämpää saada tankata läheisyyttä – näin hänen sisäinen turvallisuudentunteensa rakentuu vahvaksi: se antaa pohjan hyville yöunille.

Vauvan turvallisuudentunnetta luo myös vanhemman rauhallisuus ja itseluottamus. Luota siihen, että olet riittävän ­hyvä hoitaja lapsellesi, osaat hoitaa häntä ja pystyt tukemaan häntä myös nukahtamisessa. Suuritarpeisen vauvan vanhemmalle se ei ole välttämättä helppoa, mutta itsensä psyykkaaminen kannattaa: vauva tuntee olonsa turvalliseksi rauhallisen vanhemman vierellä. Jos sen sijaan säntäät imettämään vauvaa öisin aina, kun tämä vähänkin ääntelee, voit tahtomattasi häiritä vauvan nukahtamaan oppimista.

Koeta asettua ymmärtämään vauvasi tunteita ja tarpeita. Jos lapsesi osaisi puhua, mitä hän sanoisi sinulle illalla tai yöllä, kun itkee eikä saa unta? Ehkä hänellä ei olekaan nälkä vaan hän kaipaa vain hetkeksi sinun rauhoittavaa läsnäoloasi.

Punnitse myös omia odotuksiasi: Onko minulla epärealistisia kuvitelmia vauvan nukkumisesta? Kuvittelinko, että kaikki vauvat nukkuvat iltakahdeksasta aamukahdeksaan? Vertailenko vauvaani muihin vauvoihin ja mietin, millainen hänen pitäisi olla ja miksei lapseni nuku yhtä hyvin kuin toisten vauvat?

Jokainen vauva on omanlaisensa, ja yksilölliset erot vauvojen unirytmeissä ovat suuria. On vaikeaa määritellä, milloin lapsi nukkuu ”normaalisti”, ja milloin hänellä taas on uniongelmia. Jos vauvasi on virkeä ja jaksaa seurustella päivällä, lyhytkään yöuni ei ole välttämättä huolestuttavaa. Terve lapsi nukkuu sen, minkä tarvitsee.

Jos et itse saa nukuttua tarpeeksi, sopikaa puolison kanssa vuoroöistä ja valjastakaa apuun turvaverkosto: mummit, kummit ja ystävät. Puhu vauvan unihäiriöstä ja väsymyksestäsi neuvolassa ja mieti terveydenhoitajan kanssa, mistä ja millaista apua voisitte saada. Onko neuvolassa esimerkiksi
perheohjaajaa, joka voisi käydä kotonanne antamassa neuvoja ja tukea vauvan nukuttamiseen?

Voitte kokeilla myös kotiunikoulua. Se on turvallinen tapa yrittää muuttaa lapsen unitapoja. Unikoulu sopii yli puolivuotiaalle vauvalle, joka pärjää yön yli ilman tiheää syömistä.

Unikouluja on erilaisia, mutta perusajatus on sama: Jos lapsi itkee, hänen luokseen mennään. Tyynnyttelyä vähennetään asteittain niin, että lapsi oppii vähitellen itse rauhoittamaan itsensä uneen. Kun kotiunikoulua noudatetaan johdonmukaisesti, terve lapsi voi oppia nukahtamaan ja nukkumaan rauhallisemmin jopa 3–4 yössä.

Joissakin sairaaloissa ja yksityisillä lääkäriasemilla on laitosunikouluja. Lisäksi monissa ensikodeissa järjestetään uni-iltoja tai uni–valverytmityksiä. Ensi- ja turvakotien liitolla on myös lasten uniasioihin keskittyvä neuvontapuhelin.
Muista myös vertaistuki. Juttele uniasioista muiden äitien kanssa. Tuntuu helpottavalta tietää, ettei ole maailman ainoa vanhempi, joka valvoo ja miettii lapsensa nukkumista.

Asiantuntija: Päällikkö Anne Viinikka, Vahvuutta vanhemmuuteen -hanke, MLL

Pirkko Tuominen: 3 tietä unten maille, Vauva 11/2013