Rahataitojen opettaminen on tärkeämpää kuin se, oppiiko lapsi luistelemaan, sanoo varallisuusvalmentaja Terhi Majasalmi.

”Rahataitoja pitäisi opettaa lapsille vähintään yhtä tarmokkaasti kuin pyöräilyä, luistelua ja uimista. Se, miten hienosti lapsesi luistelee, ei ole hänen elämänsä kannalta niin merkityksellistä kuin se, miten hän käyttää rahaa.

Tyttärilläni on käytössään kolme rahapurkkia. Viiden euron viikkorahasta yksi euro menee sijoituspurkkiin, yksi unelmiin ja loput käyttöön. Mielestäni jokaisesta saadusta rahasta on hyvä opetella laittamaan osa sijoituksiin ja säästöön. Meillä se on aloitettu jo kolmevuotiaana.

Lapsi oppii sinua matkimalla, niin hyvässä kuin pahassa.

Paras paikka oppia raha-asioita on tavallinen arki. Kouluikäisen kanssa voi esimerkiksi vertailla tuotteiden hintoja ja pohtia, ovatko ne sopivia. Tai jos lapsi kinuaa uutta puhelinta, voitte sopia, miten paljon hän itse säästää sitä varten.

Kaikissa perheissä ei ole sama tulotaso, ja itsekin sanon tytöilleni suoraan, jos emme halua käyttää rahaa johonkin heidän pyytämäänsä asiaan. Kerron, että haluamme käyttää rahat muuhun.

Vaikka et huomaisi neuvoa lastasi raha-asioissa, hän oppii silti sinua matkimalla, niin hyvässä kuin pahassa. Siksi myös omia taitoja kannattaa petrata: kirjoista, blogeista ja verkkokoulutuksista saa hyvää tietoa esimerkiksi rahastosäästämisestä ja sijoittamisesta.

Tärkeintä on kiinnostus ja innostus oman taloudellisen hyvinvoinnin kasvattamiseen. Kun teet hyviä päätöksiä, vaikka pieniäkin, pankkitilisi kiittää.

On helppo ajatella, että rahataitojen opettelu on tuloista kiinni, mutta se ei ole totta. Vaikkei voisi ojentaa seteleitä, voi silti opettaa, miten elämässä pärjää taloudellisesti. Esimerkiksi jos tarvitsee lisää rahaa, oikea teko ei ole pikavippi vaan vaikkapa työpaikan hakeminen.

Lapselle voi kertoa, että omaa tilannettaan voi aina yrittää parantaa.

Raha ei tee kenestäkään parempaa tai huonompaa, sekin kannattaa lapsille opettaa. Jo aika pienellekin lapselle voi kertoa, että ihmisillä on erilaisia rahatilanteita ja että omaa tilannettaan voi aina yrittää parantaa.

Itse sain nuorena viikkorahaa, mutta neuvottelin vanhempieni kanssa sopimuksen: mitä enemmän tein kotona hommia, sitä enemmän sain rahaa. Vaikka vanhaankin viikkorahamäärään sai paiskia kunnolla kotitöitä, oli innostavaa, että minun oli mahdollista ansaita myös enemmän.

Kun olin 16-vuotias, isäni jäi työttömäksi ja yhtäkkiä rahasta olikin tiukkaa. Silloin tajusin, että työstä saatava tulo ei koskaan ole varmaa. Siksi päätin jo nuorena, että haluan oppia pitämään taloustilanteestani huolen. Se on ollut yksi elämäni tärkeimpiä oppeja ja syy siihen, miksi aloin perehtyä säästämiseen ja sijoittamiseen.

Kun lapsi muuttaa pois kotoa, on hyvä, jos takataskussa on asenne, että omilla teoilla pääsee kohti parempaa. Se on nuorelle mahtava voimavara.”

Terhi Majasalmi on varallisuusvalmentaja ja tietokirjailija, jonka tuorein teos Koululaisen rahakirja on tehty yhdessä Camilla Tuomisen kanssa.