Kuvat: Mikko Hannula
Kuvat: Mikko Hannula

Jumppaa yhdessä lasten kanssa.

Personal trainer Annuski Nousiaisen Möllirölli-jumpasta nauttivat aikuiset ja lapset.

Keravalaisen FitnesSpa-kuntosalin omistaja, personal trainer Annuski Nousiainen laati Meidän Perheen lukijoille Möllirölli-jumpan, joka innostaa lapsetkin mukaan. Jos liike tuntuu perheen pienimmistä liian vaikealta, kannustusjoukoissa on aina tilaa. Äiti on möllirölli, lapset pikkumöllejä.

Möllirölli-jumppa


Muista lämmittely!

Ennen jumppaa kehoa on syytä herätellä. Heilutelkaa peppuja ja käsiä lempparimusiikin tahdissa.

1.
Mölliröllin selkä tuntuu kankealta, joten se kaipaa herätystä. Tähän sopii aurinkotanssi pikkumöllien kanssa!

A Aloita askellus sivuun ja vie kyynärpäät taakse. Vedä lapaluita voimakkaasti yhteen. Anna rintakehän venyä. Voit askeltaa nopeasti musiikin tahdissa tai hitaasti, jolloin venytys tuntuu parhaiten.

B Tuo jalat sitten yhteen ja käsivarret yhteen eteen. Pyöristä samalla yläselkää voimakkaasti. Pikkumöllit esittävät oman aurinkotanssinsa.

Vinkki! Nilkkojen ympärille voi laittaa kuminauhan, joka tehostaa liikettä.

 

 
2.
Vatsalihakset kaipaavat vahvistusta.

Pikkumöllit auttavat Möllirölliä ja pitävät tämän nilkoista kiinni. Kannustus sallittua! Makaa lattialla selälläsi kädet ojennettuina vartalon jatkeeksi tai olkapäillä. Nouse hitaasti selkää pyöristäen istumaan. Venytä käsiä kattoa kohti ja suorista selkä. Palaa hitaasti selkää pyöristäen takaisin makuulle. Toista kymmenen kertaa.

 
 

3.
Möllirölli kurkistelee ulos luolastaan ja tarkistaa, millainen ilma on ulkona. Paistaako se aurinko sittenkään?

  • A Asetu konttausasentoon. Lapsi voi kiivetä yläselän päälle istumaan. Työnnä hitaasti rintakehää lattiaa kohti käsivarsien välistä. Pysy punnerrusasennossa hetki. Liike vahvistaa rintalihaksia ja käden ojentajia.
  • B Työnnä selkä kaarelle, lantio tippuu alas. Anna rintakehän venyä kunnolla. Palaa sitten takaisin konttausasentoon. Toista kymmenen kertaa. Pikkumöllit matkivat mukana tai laskevat kertoja.
 

 
4.

Aurinko paistaa, on pakko päästä uimaan! Ennen rannalle lähtöä on hyvä harjoitella uintiliikkeitä.

  • Koukista polvia ja nojaa hieman eteenpäin selkä suorana. Pidä niska pitkänä ja katse lattiassa. Kroolaa isoin laajoinliikkein tai vaihtoehtoisesti voit uida rintaa. Jos haluat tehostaa liikettä, ota punnuksiksi puolen litran limupullot tai yhden tai kahden kilon käsipainot. Toista molemmilla käsillä kymmenen kertaa. Pikkumöllit matkivat perässä.
 

5.
Nyt lähdetään rannalle. Edessä on paljon kaatuneita puita, jotka pitää ylittää isoin harppauksin.

  • Ojenna toinen polvi ylös, suorista se ja ota iso askel eteen. Takajalan polvi käy melkein lattiassa. Pidä selkä suorana ja katse edessä. Ponnista jalat takaisin yhteen. Toista toisella jalalla. Voit tehdä liikkeen molemmille jaloille kymmenen kertaa tai liikkua askelkyykyin olohuoneen poikki pari kertaa. Pikkumöllit matkivat perässä.
  • Vinkki! Askelkyykky on itsessään tehokas liike, mutta jos haluat lisähaastetta, nosta lapsi syliisi.
 

6.
Edessä on puro! Sen yli pitää päästä kuivin jaloin, siispä tehdään lankku.

  • Asetu lattialle vatsallesi ja nosta itsesi ”lankkuun”, eli varpaitten ja kyynärvarsien varaan. Pidä vartalo suorana eli huolehdi, ettei selkään tule notkoa. Liike on raskas, joten lapset voivat ennemminkin kannustaa kuin olla punnuksena selän päällä. Pidä lankku niin pitkään kuin jaksat. Lapset voivat laskea hitaasti kahteenkymmeneen.

Lue myös:
Mikä jooga minulle?
Enemmän energiaa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Oletko saanut lapsellesi päivähoitopaikan, joka vastasi perheenne tarpeita? 

Helsinkiläinen äiti kirjoitti Helsingin Sanomien mielipidepalstalla omasta kokemuksestaan päivähoidon toteutumisesta. Maunulalaiselle äidille oli päiväkodin johtajan toimesta ehdotettu osa-aika töitä kokopäiväisten sijaan, sillä ilmeisesti kokopäiväinen hoito olisi täyttänyt päiväkotiryhmää liikaa. Kirjoittajan mukaan monet hänen tuntemansa vanhemmat ovat kokeneet samanlaista kohtelua.

Subjektiivista päivähoito-oikeutta rajattiin laissa vuosi sitten puolipäiväiseksi, mikäli lapsen vanhempi ei opiskele tai työskentele kokopäiväisesti, eikä hoidolle ole muuta erityistä tarvetta. Helsinki päätti olla rajaamatta päivähoito-oikeutta – mutta silti kokopäivätyötä tekevää äitiä kehotettiin keventämään työtunteja. 

Nyt me kysymme teiltä! Kertokaa omat kokemuksenne päivähoidon aloituksesta: Onnistuiko hoidon aloittaminen silloin, kun sille oli tarve? Saitteko juuri sen hoitopaikan, jota haitte? 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
Kurpitsalle ei maistunut, mutta vieraille varmasti maistuu. Kuva: Maija Koski

Halloween-bileiden näyttävin herkku syntyy helposti ja maistuu myös aikuisille.

Asuimme taannoin vuoden Kaliforniassa ja pääsimme tutustumaan läheltä amerikkalaiseen halloweenin viettoon. Vaikutuksen tekivät paitsi uskomattomat, viikkoja ennen juhlaa viritellyt pihakoristeet, myös juhliin tuodut kekseliäät tarjottavat.

Suosikkimme oli lasten koulun kekkereissä bongattu oksentava kurpitsa, josta riitti nacholastujen kanssa dipattavaa isolle joukolle.
Näyttävä tarjottava valmistuu helposti – ja melkein samalla vaivalla, puuhaan ryhtyessäsi, kaiverrat kurpitsat hienoihin kynttilälyhtyihin.

Oksentavan halloween-kurpitsan resepti on julkaistu alun perin Apukokki maailmalla -keittokirjassa ja -sivustolla.

Tarvikkeet

1 oranssi kurpitsa

maissilastuja

Haluamasi määrä valmista tai itse tehtyä guacamolea

  1. Leikkaa kurpitsan kannan ympäriltä kurpitsan laki irti työntämällä teräväkärkinen veitsi 45 asteen kulmassa sisään. Älä yritä leikata tai sahata kovaa kurpitsankuorta vaan tee aina uusi ja riittävän syvä pisto vanhan viereen, niin monta kertaa, että olet kiertänyt täyden ympyrän, jolloin hattu irtoaa kannasta nostamalla.
  2. Poista kurpitsan siemenet ja kuituinen sisus käsin, jäätelökauhalla tai lusikalla.
  3. Voit halutessasi raaputtaa varovasti osan kurpitsan sisuksesta jäätelökauhalla tai lusikalla muita ruokalajeja varten. Leikkaa kurpitsalle kolmikulmaiset silmät ja hymyilevä suu samalla menetelmällä kuin irrotit hatun.
  4. Aseta kurpitsa tarjottimelle tai isolle, laakealle lautaselle. Lusikoi guacamole kurpitsan päälaesta sisään. Auta tarvittaessa lusikalla, jotta osa tahnasta pääsee valumaan suusta alustalle. Nosta hattu paikoilleen.
  5. Nosta koko komeus tarjoilupöydän keskelle, ja viereen iso kulhollinen nacholastuja.
Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.