Lue, mitä asiantuntija sanoo stevia-makeuttajasta.

Enintään 2 litraa päivässä 12-vuotiaalle

Stevia-makeutusaineet ja stevialla makeutetut limut ilmestyivät kauppoihin viime vuoden lopulla. Steviapohjaista makeuttajaa voi ripotella puuron tai viilin päälle, jälkiruokiin teehen ja kahviin eli sokerin tapaan kaikkeen, mihin kaipaa lisämakeutta. Se sopii aikuisille ja lapsille.

Steviavalmisteiden etu sokeriin verrattuna on kalorittomuus. Teineillä limua kuluu, myös kevytlimua, ja monet teinit tarkkailevat painoaan. Voiko stevialimuja juoda liikaa?

Ravinnon turvallisuuteen perehtynyt professori Marina Heinonen Helsingin yliopiston elintarvike- ja ympäristötieteiden laitokselta toteaa, että turvallinen päiväannos stevioliglykosideilla makeutettua virvoitusjuomaa 40 kiloa painavalle 12-vuotiaalle on 2 litraa.

Laskelma perustuu stevioliglykosidien ADI-arvoon eli turvalliseksi arvioituun päivittäiseen enimmäisannokseen, joka on 4 milligrammaa kiloa kohden vuorokaudessa. Arvo on sama aikuisilla ja lapsilla. Esimerkiksi aspartaamin turvalliset käyttömäärät ovat paljon suuremmat. ADI-arvoon on laskettu reilu turvamarginaali, mutta lapsilla ja nuorilla se ylittyy nopeammin kuin aikuisilla, jotka painavat enemmän.

On makuasia, millä makeuttaa

60-kiloinen aikuinen voi nauttia turvallisesti 3 litraa stevia-limua päivässä. Stevia ei aiheuta vatsan löystymistä, kuten esimerkiksi ksylitoli, jos sitä nautitaan isoja määriä.

– Oma mielipiteeni on, että kun halutaan kaloriton makea vaihtoehto, niin on yksinomaan makuasia, valitaanko stevioliglykosidit, aspartaami vai jokin muu intensiivimakeuttaja sokerin sijaan, Marina Heinonen sanoo.

– Monilla intensiivimakeuttajilla on nimittäin sivumaku, esimerkiksi lakritsainen tai metallinen.

Stevian maku on hiukan erilainen kuin sokerissa. Sellaista makeutusainetta, jolla olisi sokerin maku ja käyttöominaisuudet ilman sokerin energiamäärää, ei toistaiseksi ole.

Stevia ja hampaat

Stevia luokitellaan lisäaineeksi ja sen koodi on E960. Stevioliglykosidit kuuluvat hyväksyttyjen vähäkaloristen ja kalorittomien makeutusaineiden ryhmään, ja EU hyväksyi niiden käytön elintarvikkeissa ja juomissa viime vuonna. Marina Heinonen on sitä mieltä, että luonnollisuutta ei kannata hehkuttaa stevioliglykosidien osalta. "Luonnollisuus" on käsitteenä sekava, harhaanjohtavakin.

– Stevioliglykosidit eivät ole sen luonnollisempia kuin muutkaan luonnossa esiintyvät tai meidän elimistössämme muodostuvat kemialliset aineet. Luonnosta peräisin olevat yhdisteet osataan myös tehdä koeputkessa, stevioliglykosiditkin. Vertailun vuoksi: stevioliglykosideja emme syö missään muussa kuin näillä aineilla makeutetuissa ruuissa, mutta esimerkiksi aspartaamin kahta ainesosaa, aminohappoja, syömme päivittäin kaikissa proteiinia sisältävissä ruuissa.

Kuluttajan kannalta stevian tärkein ominaisuus on se, että se vähentää ruuasta saatavien kalorien kokonaismäärää ja sopii painoaan tarkkailevalle. Turhia kaloreita kertyy paljon juuri sokerilimuista. Mitään makeaa, olipa makeuden lähde mikä tahansa, ei kannata nauttia ylettömästi.

Entä hampaat? Stevioliglykosidit ovat vähemmän happamia kuin sokeriliuokset. Niiden vaikutuksesta hammaskariekseen ei kuitenkaan vielä tiedetä tarpeeksi. Sokerin veroinen kariesbakteerin ravintoaine stevia ei ole.

On hyvä muistaa, että esimerkiksi virvoitusjuomissa steviaa käytetään yhdessä hedelmäsokerin kanssa, sillä stevian sallittu käyttömäärä ei yksinään riitä tarvittavaan makeuteen. Happaman ja sokerin yhdistelmä on aina hampaille rasite, joten stevialimuja kannattaa kulautella harkiten myös hampaiden takia.

ADI on lyhenne sanoista Acceptable Daily Intake.

 

Vierailija

Paljonko stevialimua lapsi voi juoda?

Aika vähän kerrotaan stevian hyödyistä verrattuna esim. Aspartaamiin! Taitaa vaihteeks olla makeutusainejätit pistämässä kampoihin, Stevia kun luonnollisena makeutusaineena veisi joiltain bisneksen. Tässä pätkiä laihduttaminen.info -sivulta: Aspartaamin vaaroista on kohistu jo pidemmän aikaa, sillä sen on tutkittu aiheuttavan kymmeniä sivuvaikutuksia, kuten astmaoireita, erilaisia kipuja, migreeniä, näköhaittoja, ihon kutinaa, ja mielenterveysongelmia. Lisäksi aspartaamin käytön uskotaan...
Lue kommentti
Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.